اطیابی: ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر نیاز سینمای ایران بود
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۴۷۹۵
کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» گفت: من معتقدم که برگزاری جشنواره فیلم فجر به شکل ادغام شده با تنوعی که در آثار دارد موجب زیبایی برگزاری این جشنواره میشود و همین تنوع و تفاوتها است که میتواند موجب گسترش دید فرهنگی و هنری هم مخاطبان و هم اهالی سینمای ایران و بخش بینالمللی شود.
مسعود اطیابی در گفتوگو با میزان پیرامون ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر گفت: من به شخصه علاقه زیادی به حضور در جشنواره فیلم فجر داشته و دارم، اما طی سالهای اخیر فرم برگزاری جشنواره فیلم فجر نه به صنعت سینما کمک کرد نه به ذائقه و سلیقه مخاطب و نه همچنین به بحث فرهنگ؛ چراکه جشنواره فیلم فجر تنها زمانی میتواند موفق عمل کند که به شکل ادغام شده برگزار شود تا از این طریق هم فیلمسازان داخلی و هم فیلمسازان خارجی در یک محفل آثار یکدیگر را تماشا کنند یک تبادل فرهنگی صورت بگیرد و جایگاه اصلی و ماهیت اصلی جشنواره فیلم فجر اینگونه به اثبات برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا ابراز کرد: ما در سینمای ایران آثاری داریم که لازم است هم در بخش بینالملل و هم در بخش آثار ملی دیده شوند تا از این طریق ارزشهای فرهنگی کشورمان را به دنیا مخابره شود اما پیش از این به شکل برنامهریزی شده تنها آثاری که به شکل سلیقهای انتخاب میشدند برای بخش جهانی به اکران در میآمدند و این اصلا اتفاق خوبی نبود؛ من معتقدم که برگزاری جشنواره فیلم فجر به شکل ادغام شده با تنوعی که در آثار دارد موجب زیبایی برگزاری این جشنواره میشود و همین تنوع و تفاوتها است که میتواند موجب گسترش دید فرهنگی و هنری هم مخاطبان و هم اهالی سینمای ایران و بخش بینالمللی شود.
اطیابی پیرامون برگزاری جشنواره فیلم فجر و اهمیت آن در ایام دهه فجر تأکید کرد: اینکه ما بخش بینالملل و مهمانان بینالمللی خود در ایام جشن ده فجر انقلاب اسلامی در محفل بزرگ سینمایی کشور در کنار خود داشته باشیم بسیار تأثیرگذارتر و زیباتر است تا اینکه با نام فجر جشنوارهای را در تاریخ دیگری برگزار کنیم و اینکه این جشنواره را از فضای اصلی خود خارج کنیم، متأسفانه طی چند سال اخیر این اتفاق افتاد و کاملا نادرست بود چرا که اینگونه به نظر میرسد که حرف اصلی جشنواره یک چیز است و حرف انقلاب اسلامی چیز دیگری است که این رویکرد اصلاً درست نیست.
کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» در همین راستا تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر نام و هویت اصلی خود را از انقلاب اسلامی ایران میگیرد و همانطور که از نام او مشخص است جشنوارهای برای جشن پیروزی انقلاب اسلامی است و من فکر میکنم ادغام شدن جشنواره فیلم فجر اتفاق بسیار خوبی بود که دوباره توسط رئیس جدید سازمان سینمایی رقم خورد، پیش از این هم محمد خزاعی خود نیز مخالف چنین رویکردی در فرمت برگزاری جشنواره فیلم فجر بود همچنین من معتقدم که ادغام بخش جهانی و ملی جشنواره نیاز سینمای ایران است.
کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس» پیرامون حذف آثار سطحی از چرخه اکران سینما اظهار کرد: وقتی مردم در دوران کرونا حاضر هستند فیلم خوب را انتخاب کنند و برای آن بلیت بخرند و به سینما بروند به این معنی است که در چنین شرایطی بهتر است فیلمهایی که کیفیت خوبی ندارند و مردم به خاطر آنها حاضر نیستند بلیتی خریداری کنند ساخته نشود و از چرخه صنعت سینما شوند.
اطیابی در همین راستا بیان کرد: چرا باید برای فیلمهایی که مخاطب ندارند برق و دیگر امکانات یک سالن به هدر برود. اتفاق بد این روزهای صنعت سینمای ما همین موضوع است چرا که وقتی یک فیلم مخاطب نداشته باشد و به آن سالن برای اکران اختصاص داده شود حتی پول برق سالن آن سینما درنمیآید که بخواهد در آینده فیلمی برای مخاطبان بعدی اکران شود، بنابراین به نظر میرسد بهتر است دیگر خیلی از فیلمها وارد سینمای ایران نشوند.
کارکردان فیلم سینمایی «انفرادی» با اشاره به اهمیت جلوگیری از ارائه بودجه به آثار سطحی افزود: شاید در این مورد این نکته وارد باشد که چرا به چنین فیلمهایی بودجه تعلق میگیرد، اما به طور منطقی به فیلمهای بیکیفیت از این پس بهتر است اصلاً بودجه تعلق نگیرد چرا که این قبیل فیلمها نه تنها مخاطبی ندارد بلکه آن عده کمی که به سینما میروند و این فیلمها را تماشا میکنند با تأثیر منفی که از آن فیلم دریافت کردهاند از سالن خارج میشوند و این اتفاق تأثیر منفی بر نگاه مردم نسبت به سینما دارد و میتوان گفت برخی از این فیلمها بسیار بری مردم بدآموزی دارند.
این کارگردان سینما با اشاره به بحث نقد در مورد برخی از فیلمها که مدتی است باب شده اظهار داشت: بعضاً نقدهایی را در مورد برخی فیلمهای در حال اکران میبینیم که نمیتوان به آنها نقد گفت و چراکه بیشتر این نقدها جنبه تبلیغاتی دارد و نقد مؤثر به آنها نمیتوان گفت، وقتی فیلمی اصلا مخاطب ندارند چطور توسط برخی منتقدنماها به نقد آنها پرداخته میشود و با نفوذ سازنده فیلم در رسانهها برای این آثار تبلیغ در جهت تبلیغ این آثار میشود، چنین رویکردی و اصولا حضور چنین فیلمهایی در چرخه اکران موجب بدآموزی و تأثیر مخرب بر روی مخاطب میشود.
اطیابی اظهار داشت: من فکر میکنم این حرکتی که چند وقتی است در سینمای ایران نسبت به فیلمهایی که بدآموزی دارند صورت گرفته یک حرکت ضد انقلابی است،چرکه برخی میخواهند با ورود فیلمهای مبتذل به چرخه اکران موجوب تخریب چهره انقلاب اسلامی شوند، بسیاری از این افراد که فیلمهای مخرب تولید میکنند با نفوذ در نشریات متعدد سعی بر تبلیغ و مثبت جلوه دادن آثار خود میکنند و مخاطب را به سینما میکشانند در حالی که این آثار از نظر کارشناسی مخرب و ضد ارزش هستند.
وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت بیشتر نقدهایی که این روزها در قبال برخی فیلمها در رسانهها منتشر میشود نقد غیر واقعی است. ما شاهد این هستیم که افرادی خود را از نظر ظاهری موجه و انقلابی نشان میدهند، اما در در عمل به ساخت آثار مخرب میپردازند من به شخصه از شکل چنین روندی در سینمای ایران احساس خطر میکنم البته که مردم ما هوشیار هستند و فیلم خوب را از فیلم مخرب تشخیص میدهند، اما ما باید هوشیار باشیم و در انتخاب و اکران فیلمها از این پس دقت بیشتری کنیم.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما جشنواره فیلم فجرمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما جشنواره فیلم فجر برگزاری جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی سینمای ایران فیلم سینمایی فیلم هایی فیلم ها بخش بین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»