Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، زنان از دیرباز، نقش تاثیرگذاری در مواجهه با بحران‌ها داشته‌اند و وظایف آنان در مدیریت سلامت جسم و روان اعضای خانواده و توانمندسازی آن‌ها در برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات سبب شده است تا نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی، مقابله با باور‌های غلط و ترویج باور‌های صحیح در جامعه و خانواده ایفا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهارت‌ها و تلاش‌های شغلی زنان در شرایط بحران کرونا هم نشان داد که آنان از بسیاری از توانایی‌های وجودی شان برای مدیریت بحران در خانواده‌ها و جامعه به نحو احسن استفاده می‌کنند.

آنان با روحیه مسئولیت پذیری، پیشگام خودمراقبتی در بحران کرونا شدند و در روز‌های شیوع بحران کرونا برای حفظ افکار مثبت، توجه به سلامتی، حفظ رژیم غذایی مناسب در راستای محافظت و تقویت سیستم ایمنی اعضای خانواده تلاش کردند که این همه بیانگر روحیه مادرانه بانوان است.

هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در همین چارچوب همه ساله در آخرین هفته مهرماه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید

۴۰۶ هزار بیمار کرونایی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده‌اند

امسال با توجه به اینکه جامعه همانند پارسال با همه‌گیری کووید ۱۹ مواجه است، موضوع اصلی هفته ملی سلامت بانوان ایران "مدیریت بحران کرونا توسط زنان در جامعه و خانواده" بود.

زنان بیشترین آسیب را در بحران کرونا تجربه کردند

محمد احمدیان رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زنان در دوران پاندمی کرونا به دلیل شرایط اجتماعی و کاری، آسیب‌های اجتماعی بیشتری را تجربه می‌کنند بنابر این توجه به این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

او افزود: پس از وقوع همه گیری کووید ۱۹، در مدت کوتاهی مشخص شد که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در مردان بیشتر است. این واقعیت همچنان به قوه خود باقی است اما، زنان بیش از مردان بار عواقب اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری را به دوش می‌کشند.

رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر طبق مستندی از سازمان ملل که در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، پاندمی کووید ۱۹ آسیب‌پذیری زنان در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و شکاف بین ۲ جنس در این زمینه‌ها را عمیقتر کرده است.

احمدیان بیان کرد: زمانی که شوک اقتصادی ناشی از کووید ۱۹ به جامعه وارد شود، زنان بیش از مردان صدمه می‌بینند چرا که به طور کلی زنان درآمد و پس انداز کمتری نسبت به مردان دارند و سهم بیشتری از مشاغل ناپایدار مربوط به زنان می‌شود و از حمایت‌های شغلی کمتری برخوردارند.

او با اشاره به اینکه در خانواده‌های طلاق، زنان بیش از مردان سرپرستی فرزند را به عهده دارند تصریح کرد: مجموع این عوامل باعث می‌شود که زنان بیش از مردان از شوک اقتصادی کووید ۱۹ صدمه ببینند و از طرف دیگر بسته شدن مدارس و فاصله گذاری اجتماعی، باعث افزایش بار کاری زنان در خانه، و کم شدن فرصت اشتغال و درآمدزایی آن‌ها می‌شود.

رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: این مطالعه سازمان ملل نشان داده است که زنان سریعتر از مردان معیشت خود را از دست داده اند و با احتمال کمتری منبعی جایگزین برای درآمد پیدا کرده اند.

احمدیان اظهار کرد: بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی در حال حاضر حدود چهار میلیون زن سرپرست خانوار در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال در کشور وجود دارند و طی۱۰ سال گذشته تعداد خانواده‌های دارای زن سرپرست خانوار نسبت به مردان ۵۸ درصد افزایش داشته است.

سلامت زنان تضمین سلامت کودکان و استحکام خانواده

مسعود زحمتکش مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این خصوص گفت: سلامت و بالندگی جامعه در گرو سلامت و بالندگی بانوان است، زیرا نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و آنان نقش بسزایی در حفظ سلامت افراد خانواده و در نهایت جامعه دارند.

او افزود: هر نوع برنامه‌ریزی و تلاش برای توانمندسازی زنان ایران زمین، تضمینی برای بهره مندی از کودکانی سالم، خانواده‌هایی مستحکم و اجتماعی متعالی خواهد بود.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به این که وظیفه نظام سلامت، حفظ سلامت جامعه به ویژه با اولویت اثربخشی بیشتر است ادامه داد: زنان، محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به خودمراقبتی و مراقبت در منزل بر عهده آنان است.

زحمتکش بیان کرد: زنان به طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده را از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس‌های بزرگتر‌ها و ارائه خدمات به سالمندان بر عهده دارند و بخش سلامت تغذیه نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است.

او تصریح کرد: مرگ مادر نه فقط به دلایل مرتبط با حاملگی و زایمان بلکه به دلایل دیگر نیز به همان اندازه برای خانواده فاجعه آمیز و در تمامی ابعاد، دردناک و جبران‌ناپذیر است و ارتقای سلامت بانوان در جامعه و افزایش سطح آگاهی‌های سلامت محور زنان می‌تواند تضمین کننده نسل آینده‌ای بهتر باشد.

نقش زنان در تکمیل فرایند آموزش‌های رسمی کودکان طی دوران کرونا

عبدالکریم خیامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای فرهنگ و ارتباطات در خصوص «نقش زنان در مهار کرونا» گفت: پس از شیوع کرونا، در بحث آموزش، شاهد شکل‌گیری آموزش‌ها در فضای مجازی هستیم که در این شرایط، زنان بیش از گذشته درگیر مقوله آموزش شدند و بیشترین نقش را در تکمیل فرآیند آموزش‌های رسمی ایفا کردند به‌طوری که می‌توان گفت نظام آموزش و پرورش بدون حضور مادران در خانواده نمی‌توانست نقش آموزشی خود را پیش ببرد.

او افزود: نقش مهم دیگر زنان، این است که کشور‌هایی که در مقابله با کرونا، موفقیت‌هایی داشته‌اند مدیران مسوول آن‌ها زنان بوده اند لذا در این کشور‌ها زنان زاویه جدیدی از نقش خود را در مهار کرونا به جهانیان معرفی کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: اعتمادآفرینی در حوزه ارتباطات سلامت در بحران کرونا و نقش اقتصادی زنان در ایام کرونا به لحاظ مدیریت مصرف در خانه و تغییر سبک زندگی، از جمله موارد دیگر بود که در این دوران زنان آن را برعهده داشتند.

زنان، تعادل زیستی خانواده‌ها را در دوران کرونا تامین کردند

سروناز تربتی کارشناس فرهنگ و ارتباطات هم گفت:در دوران کرونا بقای نوع انسان به خطر افتاده است و نیازهایش کمتر پاسخ می‌گیرد که در این میان، نقش زن در تداوم پاسخگویی به نیاز‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

او افزود: نیاز‌های انسانی شامل نیاز به بقا، نیاز به تعلق، قدرت، آزادی و تفریح هستند که از میان اینها، نیاز به بقا جزء مهم‌ترین نیاز‌های انسان قلمداد می‌شود که حصول امنیت جسمانی و روانی، در گرو تأمین همین نیاز است چرا که میان نیازها، یک ارتباط و برهم‌کنش وجود دارد.

کارشناس فرهنگ و ارتباطات در خصوص اهمیت نقش و جایگاه زن در زمان به خطر افتادن نیاز‌های انسانی ادامه داد: برای تامین امنیت روحی و روانی، نیاز‌های انسانی باید در حد تعادل قرار بگیرند، اما بیماری کرونا تعادل زیستی ما را دچار اختلال کرده و امنیت روحی و جسمانی ما را پایین آورده است.

تربتی بیان کرد: تنها چیزی که علی‌رغم این شیب نزولی، روند معکوسی داشته، احساس تعلق است که در این شرایط بالا رفته است و تعلق توانست دراین شرایط شیوع کرونا، به میدان بیاید و به نیاز‌هایی که در معرض خطر قرار گرفته کمک کند.

او تصریح کرد: در اینجا منظور از تعلق، احساس وابستگی نیست چراکه اگر قرار باشد تعلق مادر به خانواده، به معنای وابستگی باشد نمی‌تواند در راستای تأمین نیاز‌های روانی عمل کند و منظور از تعلق، پرستاری، تیمارداری، مراقبت‌کردن، سرگرم‌کردن، ارتباط برقرار کردن و تعامل است نه وابستگی و اینجاست که نقش زن و مادر در ایجاد تعادل در تامین نیاز‌های زیستی و حفظ بقا در دوران شیوع کرونا مطرح می‌شود چرا که زن به دلیل غریزه مادر بودن و سعی در برآوردن نیاز‌های فرزندان خود، حس تعلق خود را به نمایش می‌گذارد.

کارشناس فرهنگ و ارتباطات بیان کرد : اگر ما تعلق را با ایجاد تفاهم، همدلی، انس، قصه‌گویی و آرامش مرتبط بدانیم، این تعلق می‌تواند در تامین نیاز‌های ما و نیز ایجاد یک امنیت روحی و روانی به ما کمک کند؛ بنابراین این تعلق، یک تعلق مادرانه است که خطر‌هایی که برای نیاز‌های ما ایجاد می‌شود را رفع و امنیت روانی ما را بالا می‌برد.

زنان، عنصر اساسی تربیت در رابطه بین نسلی هستند

 غلامرضا حسنی استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد هم گفت: مسلم است که در بحث کرونا نقش بانوان بسیار مهم است، چون در حوزه انتقال نکات بهداشتی مادر محوریت بسیاری در خانه دارد و در جامعه نیز نقش زنان در حوزه‌های مختلف حایز اهمیت است البته نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی نسبت به زنان و نگرش‌های مردسالارانه می‌تواند بر سلامت زنان تاثیر منفی بگذارد.

او افزود: در کشور‌هایی که سلامت، عمومیت بیشتری دارد زنان سالم نسل‌های سالم‌تر را می‌توانند برای جامعه مهیا کنند و در حوزه تربیتی نقش‌آفرینی بیشتری و در حوزه اجتماعی تاثیرگذاری مناسب تری داشته باشند.

استادیار گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اصولاً شناخت اهمیت سلامت زنان در جهان امروز یکی از مهم‌ترین امور است که هفته جاری هم با همین نام خوانده شده است بنابر این می‌بایست از طریق الگو‌های رفتاری مناسب و امتیازات اجتماعی و اقتصادی متناسب، در رشد و بالندگی زنان و دخترانمان تلاش کنیم چرا که این تلاش نتیجه خود را زمانی‌که بانوان و دختران به نقش‌آفرینی به‌عنوان یک مادر یا در یک موقعیت اجتماعی می‌پردازند آشکار می‌سازد.

حسنی بیان کرد: زنان، عنصر اساسی تربیت در رابطه بین نسلی هستند که سلامت جسمانی و تعادل روحی و روانی آن‌ها بر نسل‌های آینده تاثیر می‌گذارد و در نسل‌های بعد هم تداوم پیدا می‌کند در حالی که نقش مردان بیشتر جنبه اقتصادی و تامین نیاز‌های خانواده را دارد که البته این بدان معنا نیست که مردان هیچ نقش تربیتی نداشته باشند بلکه زن نسبت به مرد جایگاه ویژه‌ای دارد.

او تصریح کرد: نبود زنان یعنی نبود جامعه چرا که از نظر تجدید نسل هم زنان هستند که حامل فرزند هستند و خداوند این گوهره انسانی را از دوران بارداری به زن سپرده است چرا که زن از جایگاه تربیتی و از وجودی آرام‌تر و ایثارگرانه‌تر برخوردار کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری کرونا نقش زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد زنان بیش از مردان فرهنگ و ارتباطات بحران کرونا دوران کرونا نقش زنان خانواده ها کووید ۱۹ نیاز ها نقش زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۴۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد

 
میثاق دست‌پاک   بیان کرد: شعار امسال هفته سلامت «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» است، علت نام‌گذاری این هفته با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت، حمایت‌طلبی و پررنگ کردن ضرورت دسترسی به خدمات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در هر نقطه از کشور که قرار داشته باشیم.

وی افزود: توجه به برابری در سلامت و حرکت به سمت رفع ناعدالتی‌های احتمالی در دریافت خدمات و پیامدهای سلامت به‌ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر یا حاشیه‌نشین باتکیه‌بر نقش بنیادین مردم در خلق، تأمین و حفظ سلامت همگانی، تقویت بهداشت و تاب‌آورتر سازی نظام سلامت جهت آمادگی روبروشدن با تهدیدات احتمالی سلامت با ابعاد و مشخصات ناشناخته از دیگر دلایل نام‌گذاری این شعار است.

رئیس مرکز بهداشت و سلامت ایرانشهر تصریح کرد: در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی خدمات گسترده‌ای مثل، شناسایی جمعیت تحت پوشش از نظر تعداد نفرات به تفکیک سن و جنس، تشکیل پرونده سلامت، شناسایی مشکلات اثرگذار بر به‌سلامت، ارائه بسته‌های خدماتی به افراد تحت پوشش، انجام واکسیناسیون روتین انجام می‌پذیرد.

وی در ادامه گفت: ارجاع شیرخوارانی که در 6ماهه اول تغذیه انحصاری با شیر مادر ندارند به مراکز مشاوره شیردهی، ارجاع مادران باردار به کلاس‌های آموزشی برای زایمان، مشاوره فردی و خانوادگی، مراقبت از بیماران در معرض خطر، ارجاع مراجعه‌کننده به پزشک در صورت نیاز و ارزیابی الگوی تغذیه به مردم شریف شهرستان در طیف‌های مختلف سنی از دیگر خدماتی است که در مراکز سلامت ارائه می‌شود.

میثاق دست‌پاک یادآور شد: تجویز مکمل‌های غذایی شامل اسیدفولیک، قرص مولتی‌ویتامین میترال یددار، مکمل یدو فولیک، قرص آهن، قطره آهن و ویتامین AD، قطره مولتی‌ویتامین و مکمل ویتامین D مطابق با دستور عمل‌های کشوری، ثبت اطلاعات پرونده سلامت در سامانه و پیگیری انجام مراقبت‌های دوره‌ای کلیه دانش‌آموزان و موارد دارای اختلال و نیازمند مراقبت ویژه از دیگر وظایف جامعه سلامت است.

وی در خصوص ارتباط سلامت خانواده و جوانی جمعیت تشریح کرد: واحد سلامت خانواده متشکل از زیر شاخه‌هایی است که به نوبه خود روی سلامت و بنیان خانواده کار می‌کنند، چرا که زمانی که هر یک از اعضای خانواده سلامت روح و روان و جسم خود را داشته باشند قطعاً باعث تشکیل خانواده سالم و ترویج تشکیل خانواده خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت اذعان کرد: برنامه‌های سلامت خانواده فرصتی برای جوان‌سازی جمعیت شد، برنامه‌های سلامت برنامه‌های متعددی هستند که در راستای توانمندسازی خانواده‌ها برای ازدواج و تحکیم نهاد خانواده و همچنین برای افزایش رضایت‌مندی زناشویی، کاهش عوارض سقط‌جنین و کاهش عوارض بارداری که موجب می‌شود ما بارداری را کمتر ببینیم و عوارض ناشی از زایمان‌ها پیگیری‌هایی انجام می‌دهد که در مجموع باعث می‌شود توانمندی خانواده‌ها در خصوص ازدواج و فرزندآوری بیشتر شود.

وی اظهار کرد: زمانی که جوانان ما فرصت مناسبی برای ازدواج داشته باشند، خانواده‌های جدید بیشتری تشکیل خواهد شد که به بهبود سواد سلامت باروری، امکان باروری ایمن کمک خواهند کرد.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: ما موارد برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم که در انتخاب خود در زمینه تعداد فرزندان و فاصله‌گذاری بینشان و جلوگیری از سقط‌های عمدی و غیرعمدی و همین‌طور در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر ۵ سال نقش به سزایی را سلامت خانواده ایفا می‌کند که باز هم به اهدافی که ما در زمینه جوانی جمعیت دنبال می‌کنیم برسیم.

وی افزود: تأخیر در ازدواج و نارضایتی از زندگی مشترک و مواردی که ذکر شد اگر وجود داشته باشد در خانواده منجر به افزایش طلاق خواهد شد و طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر را در جامعه خواهیم دید و نهاد خانواده مورد تهدید قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن کاهش نرخ ازدواج و تک‌فرزندی و شیوع بالای ناباروری است.

دست‌پاک همچنین در خصوص پزشک خانواده گفت: در حال حاضر برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی در شهرستان ایرانشهر در حال اجرا است، فقط در برنامه شهری مشکل کمبود پزشک را داریم که پیگیر حل مشکل مربوطه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس)
  • شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها