Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست بررسی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نخستین نهادی است که برای اجرایی کردن این تبصره پیش قدم شده است. این قانون به دنبال توسعه اشتغال در کشور است.

‌به گزارش ایمنا وبه نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، سورنا ستاری در نشست بررسی این بند قانونی که به توسعه اشتغالزایی تاکید دارد، در جمع رؤسای پارک‌های فناوری استانی اظهار کرد: این تبصره یک اتفاق بزرگ و ابتکاری است که تصویب آن با حمایت ویژه مجلس شورای اسلامی سریع‌تر انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور اجرای این تبصره را به پارک‌های فناوری در استان‌ها واگذار کرده است. آنها نمایندگان معاونت علمی و فناوری هستند.

ستاری افزود: از رؤسای پارک‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان استان خود را بررسی کنند. این تبصره فرصت خوبی برای شرکت‌ها است تا بتوانند طرح‌ها و پروژه‌های خود را با تسهیلات خوب و قابل قبول اجرایی کنند. همه ابزار و اختیار در دست پارک‌ها است پس از این شرایط بهترین بهره را برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و خلاق ببرید.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه این تبصره به نوعی رقابت میان پارک‌های فناوری را بیشتر می‌کند، گفت: در این طرح مبالغ و اعتبارات تخصیص داده می‌شود، اگر پارکی از این فرصت استفاده نکند؛ منابع به پارک‌های دیگر استان‌ها تعلق می‌گیرد.

ستاری با اشاره به همکاری خوب مجلس شورای اسلامی با معاونت علمی و فناوری برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: خوشبختانه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تصویب قوانین حوزه دانش‌بنیانی و آشنایی درستی از مفاهیم این حوزه دارند و این موضوع کمک بزرگی برای اجرایی شدن برنامه‌های این حوزه است.

رئیس ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق افزود: رؤسای پارک‌ها هر چه زودتر جلسات خود را با مسؤولان استانی بگذارند تا در آینده نزدیک جذب منابع جدید صورت گیرد و بانک‌های عامل نیز برای همکاری با این طرح ترغیب شوند.

ستاری با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نخستین نهاد اجراکننده این تبصره است، گفت: در حال حاضر ما به الگویی در این زمینه برای دیگر دستگاه‌ها بدل شده ایم و همه اقدامات اولیه برای عملیاتی شدن آن را انجام داده ایم. مذاکرات با بانک‌ها نیز صورت گرفته است. برای تسهیل ارائه ضمانت نامه‌ها نیز معاونت علمی و فناوری آمادگی لازم را دارد. این طرح به توسعه اشتغال در کشور منجر می‌شود.

تخصیص اعتبارات در معاونت علمی و فناوری کمترین میزان خطا را دارد

محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، با اشاره به عملکرد خوب ستاری در طی هشت سال حضور در معاونت علمی و فناوری، گفت: یکی از بهترین اقدامات دکتر در این سال‌ها، عدم توسعه سازمانی بود. دکتر تاکید داشتند که پارک‌های استانی نماینده معاونت علمی و فناوری در دیگر شهرها هستند. همین موضوع به چابکی و کارآمدی این نهاد فناورانه کمک کرد.

وی افزود: یکی از مطمئن‌ترین و بهترین دستگاه‌ها در اختصاص پول و بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. چرا که این پول‌ها با کمترین میزان خطا به هدف اثابت می‌کند و در جای درست خود استفاده می‌شود.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود تخصیص اعتبارات به حوزه دانش بنیان و خلاق باید اذعان کنیم که رقم کلی به نسبت دیگر بودجه‌های جاری بسیار ناچیز است و باید واقعی‌تر شود.

دهنوی افزود: برای اجرایی شدن تبصره ۱۸ دو پیشنهاد برای پارک‌ها دارم یکی اینکه هر چه زودتر ارتباطات مؤثر خود با مدیران و مسؤولان استانی را آغاز و گزارشی از اقدامات خود ارائه کنند و دوم اینکه از امکانات این طرح به خوبی بهره ببرند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: برند معاونت علمی و فناوری در زمینه دانش بنیان و خلاق شدن شرکت‌ها معتبر است و سختگیری‌های این حوزه کمک کرده است تا شرکت‌هایی عنوان دانش‌بنیانی یا خلاق بگیرند که واقعاً محصول و تولید دارند. تبصره ۱۸ سنگ بنای خوبی برای پیشبرد حوزه دانش بنیان و خلاق در کشور است. از این فرصت استفاده کنید.

گفتنی است؛ بر اساس بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه به دولت اجازه داده می‌شود برای مردمی‌شدن اقتصاد، حداکثر سازی مشارکت اقتصادی، بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت‌های عظیم جمعیت فعال کشور (جوانان، زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهی) و برای بهره‌برداری مؤثر از مزیت‌های نسبی و رقابتی مناطق در پهنه سرزمینی ایران اسلامی (با اولویت مناطق روستایی و عشایری و محروم) برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها به ایجاد اشتغال پایدار و جدید منجر شود.

این تبصره به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان فرصت می‌دهد تا ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و پایدار در منطقه و شناسایی استعدادها و قابلیت‌های مناطق، از طریق حمایت‌های نهادی، اعتباری، آموزشی و اجرایی، اقدامات مطرح در ذیل این تبصره را براساس سیاست‌های مصوب شورای عالی اشتغال انجام دهند.

کد خبر 531508

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان سورنا ستاری معاون علمی علمی فناوری رئیس جمهور شرکت دانش بنیان شرکت های دانش بنیان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی دانش بنیان و خلاق تبصره ۱۸ پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۸۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور امروز در رویداد گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: مالکیت فکری در خلق ارزش و مزیت رقابتی نقش اساسی دارد.

وی گفت: اگر خواهان احداث بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم، باید مالکیت فکری را به عنوان ستون اصلی این بنا در نظر بگیریم.

 وی در ادامه تصریح کرد: ارزش ذاتی اقتصاد دانش‌بنیان، در تبدیل علم و فناوری به دارایی‌های فکری نهفته است. این دارایی‌ها، که شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و ... می‌شوند، هویت و اعتبار یک شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا ریشه در دارایی‌های نامشهود آنها دارد، خاطرنشان کرد: ما در ایران در حوزه مالکیت فکری با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و باید با شتابی فزاینده برای رفع این موانع تلاش کنیم.

دهقانی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجارب بین‌المللی در این زمینه، شاهد ارتقای جایگاه مالکیت فکری در کشور باشیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امیدواریم با عزم راسخ معاونت علمی و فناوری در این زمینه، شاهد استقرار یک نظام کارآمد برای ارزیابی و اعتباردهی این دارایی‌ها باشیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق