Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@04:54:43 GMT

جایزه ادبی «قصه بزرگ» در روسیه به دومین دوره رسید

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۸۹۸۴

جایزه ادبی «قصه بزرگ» در روسیه به دومین دوره رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، کتابخانه دولتی کودکان روسیه از برگزاری دومین دوره جشنواره‌ای به نام قصه بزرگ خبر داد که به نام ادوارد اوسپنسکی نامگذاری شده است. یکی از اهداف اصلی این طرح حمایت و گسترش ادبیات معاصر کودک در قالب انتشار آثار ارزشمند هنری، علمی و پرطرفدار در بین جوان‌ترین و کوچکترین مخاطبان کتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت فرهنگ فدارسیون روسیه، اتحادیه «به رشد خواننده کمک می‌کنیم» و شرکت «چیبوراشکا» از این طرح حمایت کرده‌اند و مسابقه «قصه بزرگ» کتاب کودک برگزار می‌شود.

ماریا ودِنیاپینا رئیس کتابخانه دولتی ادبیات کودک روسیه در باره این طرح گفت: این مسابقه سبک داستان‌پردازی خیال‌پردازی را به صورت سنتی و معاصر در برمی‌گیرد. آنچه در مسابقه اهمیت دارد این است که در داستان، رویاپردازی و سحر و جادو وجود داشته باشد.

به گفته وی، در این دوره توجه اصلی داوران به منحصر به فرد بودن داستان است و سه فاکتور اهمیت دارد: تکرار نکردن سوژه‌ها، قهرمان‌ها و موضوعات کلیشه‌ای، چرخش‌های غیرمنتظره نویسنده در جریان داستان و بازگذاشتن پایان داستان برای مخاطب. از سوی دیگر، سازماندهی کنندگان این مسابقه به دنبال آن هستند که موضوعات علمی و پرطرفدار در ادبیات کودک مطرح شوند. به همین خاطر بخش دوم مسابقه را «کتاب درسی شاد» نامگذاری کرده‌اند.

روز یازدهم اکتبر آخرین مهلت دریافت آثار است. مارینا آرومشتام برنده دور اول مسابقه «قصه بزرگ» اطمینان دارد که برگزاری مسابقه‌هایی از این دست می‌تواند به وقوع یک رویداد مهم در زندگی فرهنگی و سیاست کتاب بی‌انجامد. این جوایز کمک می‌کنند تا جریان ادبی و گرایش‌های جدید آن را دنبال کرده و مخاطب همگام با آنها حرکت کند. جایزه «قصه بزرگ» در دو بخش «داستان» و «کتاب درسی شاد» با آثار ادبی کودکان زیر ۱۲ سال برگزار می‌شود. بالغ بر یک و نیم میلیون روبل بودجه به جوایز این جشنواره تخصیص داده شده است و برندگان در ماه دسامبر ۲۰۲۱ معرفی می‌شوند.

کد خبر 5337283 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی روسیه ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر معرفی کتاب تازه های نشر سواد رسانه ای کتاب و کتابخوانی ترجمه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برنامه سوره دفاع مقدس جنگ تحمیلی ادبیات کودک و نوجوان هفته وحدت معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد رونمایی کتاب قصه بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۸۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور

اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته از سراسر کشور به باشگاه رویش استعدادهای برتر ادبی نوجوان (قاف) در بخش داستان اعلام شد و نام زینب جهان‌پرور از استان سمنان نیز در این فهرست وجود دارد .

مرتضی مزینانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان گفت : فرایند انتخابِ اعضای باشگاه قاف در دو مرحله استانی و کشوری برگزار شد و در نهایت ۵۳ نفر به عنوان اعضای منتخب داستان به باشگاه رویش استعدادهای برتر نوجوان ادبی (قاف) کانون پرورش فکری راه پیدا کردند.

تربیت نسل نو شاعران و نویسندگان متعهد در حوزه کودک و نوجوان و برنامه‌ریزی ۳ ساله برای رشد و بالندگی آینده‌سازان با بهره‌گیری از شیوه‌های هدفمند و استفاده از ظرفیت‌های صاحبان قلم و اندیشه در ارتقای آگاهی‌های اعضا، از جمله اهداف این حرکت فرایندمحور ادبی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • نوجوان سمنانی به بخش داستانِ باشگاه ادبی «قاف» راه یافت