Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@00:16:32 GMT

ارتقاء ماشین‌آلات شرط رقابت در بازار صنعت سنگ است

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۱۱۳۵۵

ارتقاء ماشین‌آلات شرط رقابت در بازار صنعت سنگ است

به گزارش خبرنگار مهر، سیامک حاج سید جوادی در نشست بررسی بازار صنعت سنگ در دوران کرونا با بیان اینکه متأسفانه آمارها نشان می‌دهد ایران صدمات بسیاری در صنعت سنگ دیده، اظهار داشت: این صدمات بیشتر در تقاضای و رشد سنگ سیلیکی و گرانیت بوده است.

وی افزود: اوج صادرات ایران در سال ۲۰۱۹ بوده که دوباره کاهش یافته و دلیل اصلی آن ضعف ماشین آلات است که هزینه تعمیرات، نگهداری و تولید این ماشین‌آلات به شدت بالا رفته و جایگزین هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران با بیان اینکه هر ساله شاهد بسته شدن معادن هستیم، گفت: بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ پروانه بهره‌برداری معادن در کشور صادر می‌شود که هزار و ۷۰ معدن در سال ۱۳۹۸ فعال بوده و این تعداد در سال ۱۳۹۹ به ۸۰۰ معدن کاهش یافته است.

ماشین‌آلات، بزرگترین ضعف صنعت سنگ

وی ادامه می‌دهد: ترکیه با ۱۱ میلیون تن تولید لیدر صادرات در گروه ماربل است و ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۲.۵ میلیون تن صادرات داشته و اگر بتوانیم معادن را شناسایی و فعال کنیم و ۵۰ درصد آنها فعال باشند باید ۱۵ میلیون تن تولید داشته باشیم در صورتی که از این مقدار صادرات کمتر است.

حاج سید جوادی با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نزدیک ۸ میلیون تن در شرایط وخیم مصرف داخلی دارد و در شرایط رشد اقتصادی به ده میلیون تن می‌رسد، گفت: بنابراین باید در ابتدا بازار داخلی را تأمین و بعد به فکر صادرات بود و مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آیتم افزایش تولید بخش ماشین‌آلات است.

چالش بازار داخلی و صادرات صنعت سنگ در ایران

وی مسیر رقابت با کشور ترکیه که ده میلیون تن صادرات را برای بازار جهانی قرار داده را تولید ده میلیون تن مازاد بر مصرف داخلی کشور دانست و افزود: در حال حاضر در ایران بین صادرات و بازار داخلی چالش وجود دارد و بیش از ۶۰ درصد صادرات کشور ما به کشور عراق بوده است.

مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران خاطر نشان کرد: میانگین صادرات در دنیا ۳۰ دلار و ایران ۸ دلار است که از این میزان هم ۵ دلار آن یارانه دولتی به حساب می‌آید و تنها ۳ دلار ارزش افزوده دارد.

وی با هشدار نسبت به این وضعیت که در واقع خروج سرمایه صورت می‌گیرد و عملاً برق، سوخت، گاز و نیروی انسانی را هدیه می‌کنیم، گفت: تولیدات عمده کارخانه‌ها معمولاً با انرژی‌های یارانه‌ای دولت انجام می‌شود که باید با قوانین تعرفه‌ای دولت، عوارض آن را جذب و در خود این صنعت مجدد سرمایه گذاری شود.

جبران عقب‌ماندگی با مدیریت بازاریابی و استانداردهای فرآوری

حاج سید جوادی بعد با اشاره به اینکه بعد از عراق به کشور رومانی و اغلب کشورهای همسایه صادرات انجام شده است، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم مشکل تحریم را حل کنیم اما علت عقب‌ماندگی از بازار جهانی، مدیریت بازریابی و استانداردهای فرآوری است؛ که واحدهای صادرات تمرکز خود را تنها در بخش داخلی قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار واحد فرآوری در کشور وجود دارد، بیان کرد: کشور ما در تولید سنگ فرآوری دارای مزیت مطلق رقابتی است اما به دلیل ضعف در برخی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها نتوانسته‌ایم این بازار را به دست بگیریم و کافی است سه دستگاه اصلی را تولید و به استانداری مورد قبول اروپا برسیم.

مشاور بین المللی انجمن سنگ ایران با بیان اینکه سنگ‌های آهکی و سیلیسی دو گروه اصلی تبادلات جهانی هستند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده اقبال بازار جهانی به سمت سنگ کوارتزیت و گرانیت سوق پیدا کرده و این زنگ خطری برای کشور ماست.

کد خبر 5337475

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت سنگ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اصفهان معادن ویروس کرونا بوشهر بنزین هفته وحدت جایگاه سوخت آمار کرونا اردبیل گرگان واکسن کرونا کرمانشاه پمپ بنزین لیگ برتر فوتبال ایران ایلام ماشین آلات میلیون تن صنعت سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد

اکبر ابدالی گفت: بخش تولید کفش ماشینی یکی از حوزه‌های موفق صنعت استان قم است که توانسته با ایجاد زنجیره‌ای پیوسته از ابتدا تا تولید نهایی محصول و حتی صادرات آن را به خوبی مدیریت کند.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: بهره‌برداران این صنعت با استفاده از دانش و فناوری روز جهان، مشغول تولید انواع کفش‌های ماشینی و صندل هستند و توانسته‌اند علاوه بر بازار ایران در بازار‌های بین المللی نیز جایگاه ویژه‌ای به‌دست آورند.

او ادامه داد: ظرفیت‌های این صنعت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به نمایش درآمد تا هم یکی از قابلیت‌های صنعتی استان قم به بازدیدکنندگان معرفی شود و هم بستری برای جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش باشد.

کفش و صندل از مهمترین کالا‌های صادراتی قم به بازار‌های جهانی است و در طول سال‌های اخیر ارز آوری خوبی برای استان به همراه داشته است.

 گزارش جمع بندی صادرات انجام شده از گمرکات استان قم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، کفش و صندل در رتبه سوم کالا‌های صادراتی استان قرار دارد.

طی مدت یاد شده ۱۳ هزار و ۳۲۰ تُن انواع مختلف و متنوع کفش و صندل به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از گمرکات استان قم به کشور‌های هدف صادر شده که این آمار نشان دهنده موفقیت فعالان صنعت کفش قم در حوزه تجارت است.

فعالان این صنعت تلاش دارند تا در سال‌جاری علاوه بر حفظ بازار‌های موجود، در بازار‌های جدیدی نیز برای عرضه محصولات تولیدی خود حضور داشته باشند و در همین رابطه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است.

کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازار‌های داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.

حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در صنعت کفش قم فعال است، همچنین این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌است.

لازم به ذکر است ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ از روز هشتم اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی میلاد تهران آغاز و تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • انواع دستگاه بسته بندی و ماشین آلات بسته بندی صنعتی
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!