Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص پزشکی اجتماعی با تاکید بر اهمیت توجه به خشونت خانگی به عنوان یک آسیب اجتماعی و با بیان اینکه خشونت خانگی حالت سرایت و انتقال بین نسلی دارد، گفت: فرزندانی که شاهد خشونت‌ خانگی‌اند مستعد این هستند که در آینده بزه دیده یا بزه کار خشونت شوند و مطابق با یک پژوهش، معمولا فرزندان پسر به سمت مرتکب خشونت شدن و اغلب دختران به سمت قربانی خشونت شدن پیش می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر لیلی پناغی در نهمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی، با تاکید بر خشونت خانگی به عنوان یک آسیب اجتماعی، اظهار کرد: این مساله تنها به خشونت درون خانه‌ها معطوف نمی‌شود بلکه یک آسیب اجتماعی است و گسترش و شیوع آن بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: مهمترین نکته برای برنامه پیشگیری از هر آسیب اجتماعی نظیر خشونت عزم جدی سیاست گذاران است و برای ایجاد این عزم جدی باید نخبگانی که با این مسائل سر و کار دارند اهمیت این مساله را مشخص کرده تا عزم جدی در سیاست مداران نیز ایجاد شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به سازمانهای متعدی نظیر بهزیستی، وزارت بهداشت، پزشکی قانونی و قوه قضائیه که با قربانیان خشونت خانگی مواجهه دارند، تاکید کرد: باید برای پیشگیری از خشونت خانگی کمیته راهبردی در راستای هماهنگی بین این سازمانها ایجاد شود تا همکاری بین بخشی را افزایش دهد. از سوی دیگر سازمانهای مردم نهاد نیز بخش اعظم درمان و پیشگیری از خشونت را در تمام دنیا بر عهده دارند و همکاری این سازمانها با سازمانهای اصلی بسیار مهم است.

پناغی همچنین به لزوم ایجاد یک نظام ثبت خشونت خانگی برای ارزیابی اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از خشونت خانگی نیز تاکید کرد و گفت: اصلاح ساختارهای اجتماعی و اقتصادی و توسعه اقتصادی که به کاهش نابرابری‌های جنسیتی بیانجامد نیز در کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر خشونت خانگی اثر گذار است.

این متخصص  پزشکی اجتماعی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه نباید تمام توجهات به قربانیان خشونت معطوف شود و باید مرتکبین خشونت را نیز مورد بررسی قرار داد، گفت که مرتکبین خشونت معمولا بیمار هستند و باید درمان شوند و این افراد را نباید حذف کرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت در دسترس بودن ساختارهای خدمت رسانی برای خشونت دیدگان، ادامه داد: اینکه خشونت دیده بداند این ساختارها کجا هستند و در دسترس بودن این ساختارها برای خشونت دیدگان بسیار مهم است. اینکه فرد باید چه مراحلی را برای دسترسی به این ساختارها طی کنند نیازمند یک برنامه مدون برای ارجاع و بازتوانی قربانیان خشونت است و برای پیشگیری از خشونت خانگی باید به این موارد توجه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خشونت خانگی خشونت قربانی خشونت مرتکب خشونت پیشگیری از خشونت آسیب اجتماعی خشونت خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۸۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند

رئیس جمهور با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌ها با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

به گزارش ایسنا،  سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اجتماعی، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوط خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به هنگام یاری کنند.

وی دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است»، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رئیس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آیین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • ورود هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت
  • دست نکونام در خط حمله بازتر شد
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت