Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون و ۱۰۷ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار از گمرک ترخیص شد که خوراک دام و طیور با بیش از ۱۳ میلیون و ۴۳۸ هزار تن، ۵۸ درصد وزن کل کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات را به خود اختصاص داد.

نکته قابل توجه تخصیص ارز ترجیحی ( ارز ۴۲۰۰ تومانی) به واردات این کالاها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال هاست انحصار در واردات محصولات کشاورزی به‌ویژه نهاده های دامی مورد بحث بین دولت و تولیدکنندگان حوزه دام و طیور است.

وزارت جهادکشاورزی این موضوع را بارها رد کرده و حتی در این باره اطلاعیه نیز صادر کرده است.

در  آخرین اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی در رد انحصار آمده است: 

همان طور که بارها اعلام شده است، انحصارزدایی و حذف امضاهای طلایی در زمینه تامین نهاده های دام و طیور از افتخارات وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید بوده و ادعای انحصار در واردات، از اساس باطل است و رد می شود.

این اطلاعیه با اشاره به آن که در چارچوب سیاست ایجاد زنجیره های تولید وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان برای مدیریت و تامین و تدارک نهاده های تولید در اولویت قرار دارند، تاکید می کند: 

واردات نهاده های دام و طیور انحصاری نیست و همه متقاضیان حقوقی و یا حقیقی با رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه ای می توانند نسبت به واردات نهاده های دامی مورد نیاز اقدام کنند.

همچنین حسن عباسی معروفان، مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، در ماه گذشته در رد انحصار در نهاده های دامی، اظهار کرد: انحصار واردات دست هیچ کسی نیست و همه واردکننده‌ها مجبورند نهاده‌های وارداتی را در سامانه بازارگاه ارائه کنند.

وی با بیان اینکه ما انحصار به معنای اینکه واردات دست یک یا پنج شرکت باشد را قبول نداریم، اظهار کرد: افراد با هر توان وارداتی می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند و تامین ارز این‌ها هم به عهده ماست.

البته عباسی معروفان این موضوع را مطرح کرد که چند سال پیش شاید بیش از ۶۰ درصد بازار دست افراد خاص بود، اما امروز بالای ۷۰ درصد واردات نهاده‌های دامی دست شرکت‌های مختلف است و شش تا هفت شرکت، مابقی بازار را در دست دارند.

آنچه مسئولان وزارت جهادکشاورزی درباره نبود انحصار عنوان می کنند مورد تائید فعالان این حوزه نیست، به گفته کارشناسان ادعای وزارت جهاد کشاورزی درباره صدور مجوز برای تعداد زیادی شرکت واردکننده صحت دارد و به هر کسی که درخواست واردات داشته باشد مجوز خواهد داد، اما در میدان عمل به جز تعداد معدودی سایرین را چنان درگیر برکرواسی های پیچیده و طولانی می کنند که واردات دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وحید حسین زاده، پژوهشگر اندیشکده کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره انحصار در واردات محصولات کشاورزی به ویژه نهاده های دامی، اظهار کرد: در چند سال اخیر وزارت جهادکشاورزی تعداد زیادی مجوز برای واردات به تجار داده است، اما در عمل مثل گذشته میدان در دست تعداد معدودی بوده و می توان گفت انحصار پا برجا است. 

وی ادامه داد: یکی ‌از موانع پیش روی اکثر تجار طولانی بودن زمان صدور مجوزهای مورد نیاز برای ورود کالاها است. 

به گفته حسین زاده؛ برای اکثر تجار فقط دریافت تایید قرنطینه بیش از ۶۰ روز زمان می برد، در حالی که صدور آن حداکثر در یک هفته کاری امکان پذیر است. 

وی تصریح کرد: ۶۰ روز برای خواب سرمایه تجار زمان طولانی است و هزینه زیادی برای آن ها به همراه دارد و سود حاصل از واردات را کاهش می دهد. 

حسین زاده اظهار کرد: کاهش جذابیت واردات حاصل از خواب سرمایه باعث می شود که بسیاری از وارد کنندگان به سراغ محموله های بزرگ نروند و در نتیجه انحصار در بنادر جنوبی کشور که حجم محموله ها زیاد است، پابرجا مانده است. 

وی این امر را ناشی از سیاستگذاری اشتباه و روندهای طولانی اداری دانست.

حسین زاده معتقد است؛ در شرایطی که حجم‌ واردات کم باشد، به دلیل بروکراسی های اداری طولانی که خواب سرمایه را زیاد می کند، واردات از نظر اقتصادی دیگر معنایی ندارد.

حسین زاده عوامل عنوان شده را دلایلی دانست که منتج به انحصار واردات این کالاها برای تعداد معدودی می شود. 

حسین زاده راه شکست انحصار که اکنون در واردات محصولات کشاورزی ایجاد شده را کاهش بروکراسی های اداری زمان بر برای تمام تجار دارای مجوز عنوان کرد.

پربیننده ترین ثبت نام سایپا ( آخرین فرصت ) سهمیه بنزین کارت‌ سوخت می سوزد؟ غافلگیری وزیر نفت از حضور سرزده رییسی + فیلم همه چیز درباره وام ضروری بازنشستگان / چه کسانی در اولویت دریافت هستند؟ خرید مسکن حمایتی به صرفه است؟ / مسکن حمایتی بخریم یا مسکن مهر؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واردات کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی نهاده های دامی نهاده های دام دام و طیور حسین زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد

سامانه جامع تجارت ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» برخی کالا‌های حوزه‌ جهاد کشاورزی را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: تغییرات زیر در خصوص درخواست‌های تأمین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات خود و غیر» اعمال شده است:

مطابق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، واردات گروهی از کالاها صرفاً از محل صادرات گروه مشخصی از کالاها امکان پذیر است؛ به عنوان مثال واردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها (مانند سیب) مجاز است؛ لذا در زمان ثبت درخواست تأمین ارز واردات موز، الزاماً باید کوتاژ صادراتی گروه مجاز ارائه شود، در غیر این صورت امکان تأمین ارز و پیشبرد فرآیند واردات وجود نخواهد داشت.

بنابراین کلیه درخواست‌های تأمین ارز از محل‌های «صادرات خود و صادرات دیگران» که مربوط به کالاهای حوزه جهاد کشاورزی باشند (سازمان مجوزدهنده ارزی «وزارت جهاد-تخصیص ارز» باشد) پس از ثبت، در وضعیت «منتظر استعلام مجوز» قرار گرفته و جهت استعلام مطابقت کالای ثبت سفارش با کالای صادراتی به وزارت جهاد کشاورزی ارسال می‌شود.

پس از بررسی قواعد توسط وزارت‌خانه مذکور، در صورتی که کالاها منطبق باشد ادامه فرآیند طی شده و در غیر این صورت، درخواست به وضعیت «رد شده بر اساس ضوابط» تغییر یافته و خاتمه می‌یابد.

تذکر مهم: کلیه قواعد مربوط به انطباق گروه‌های کالاهایی، در مرحله تأمین ارز و پس از ثبت درخواست تأمین ارز صورت گرفته و در مراحل قبل (از جمله فرایندهای ثبت سفارش و تخصیص ارز) کنترلی بابت این موضوع صورت نمی‌گیرد. لذا ضروری است واردکنندگان کالاهای مذکور پیش از اقدام برای ثبت سفارش و خرید ارز حاصل از صادرات، از انطباق گروه کالایی پروانه صادراتی با کالای ثبت سفارش اطمینان حاصل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱