Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:36:12 GMT

تولیدات گلخانه‌ای در خشکسالی‌ها اولویت دارد

تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۰۸۹۹

تولیدات گلخانه‌ای در خشکسالی‌ها اولویت دارد

به گزارش ایرنا، اکبر آهنگران روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از واحدهای بزرگ گلخانه روستای قصرچم از توابع شهرستان شهرضا، اظهار داشت: شرایط و تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش در نظر گرفته‌شده است.

به گفته وی، شهرضا یکی از قطب‌های تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای، تولید نشاء و گیاهان دارویی است و رونق گلخانه داری در آن نقش مؤثری در افزایش تولیدات کشاورزی و اشتغال‌زایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم در بیشتر واحدها ازجمله در گلخانه‌های شهرضا از هیچ سمی استفاده‌نشده و مبارزه با آفات به‌صورت بیولوژیک انجام می‌شود.

آهنگران با تأکید بر استفاده از روش‌های نوین درکشت محصولات گلخانه‌ای، اظهار داشت: مبارزه با آفات و بیماری‌ها به روش تلفیقی و استفاده از عوامل بیولوژیک در این واحدها نقش مؤثری در ارتقا کیفیت و سلامت محصولات تولیدی خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا نیز گفت: شهرضا یکی از پیشتازان احداث گلخانه‌های صنعتی در استان اصفهان بشمار می‌رود.

امیر صفر پور بابیان اینکه ۶ شرکت صادرات محصولات گلخانه‌ای در شهرضا فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: عمده صادرات به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس، روسیه و همسایگان شمالی است.

وی تعداد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این بخش‌ها را به ترتیب ۶۵۰ و ۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۳۱ واحد صنعتی شامل صنایع بسته‌بندی سبزی‌ها، گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

این مسوول همچنین شهرضا را یکی از مراکز اصلی تولید نشاء در جنوب کشور برشمرد و افزود: حدود ۱۲۰ میلیون اصله نشا در گلخانه‌های این شهرستان تولید و کشت می‌شود.

صفر پور تصریح کرد: راه‌اندازی و احداث واحدهای گلخانه‌ای، مصرف آب را تا حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد و در هر هکتار حداقل برای ۱۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، ۵۵ هکتار گلخانه امین پردیس شهرضا در جنوب این خطه ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن انواع صیفی و سبزی در سال رادار است و بیش از ۷۰ درصد تولیدات آن به خارج کشور صادر می‌شود.

کارشناسان حوزه کشاورزی، افزایش تولید در واحد سطح تا ۱۰ برابر هوای آزاد، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصولات تولیدی (کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با روش‌های بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم) و صرفه‌جویی در مصرف آب را ازجمله مزایای کشت گلخانه‌ای ذکر می‌کنند.

 بر اساس آمارها، امروزه حدود ۱۲ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که تا افق ۱۴۰۴ به ۴۸ هزار هکتار می‌رسد.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای فعال در این بخش، نشان از عزم جدی مسئولان و تغییر رویکرد آنان به بخش کشاورزی دارد، چراکه همواره بخش کشاورزی مصرف‌کننده حدود ۸۰ درصدی منابع آبی بوده است.

روستای قصرچم از توابع بخش مرکزی شهرضا در ۱۰ کیلومتری جنوب این شهرستان واقع‌شده و شهرضا نیز در ۷۵ کیلومتری جنوب اصفهان قرارگرفته است.

برچسب‌ها شهرضا صیفی جات سازمان حفظ نباتات کشور گلخانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرضا صیفی جات سازمان حفظ نباتات کشور شهرضا صیفی جات سازمان حفظ نباتات کشور گلخانه محصولات گلخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۰۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲

بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با ارزآوری ۶.۲ میلیاردلاری تراز تجاری این بخش را ۲ میلیارد دلار افزایش داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  بر اساس آمار به دست آمده از موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی؛ در سال 1402 نسبت به سال 1401 صادرات محصولات کشاورزی افزایش 8.4 درصدی در وزن و افزایش 19.4 درصدی در ارزش داشته است.

واردات نیز کاهش 1.1 درصدی در وزن و کاهش5.6 درصدی در ارزش داشته است که این مساله حاکی از بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته است.

رشد 15.5 درصدی تراز محصولات کشاورزی کشور

این آمار حاکی از آن است که تراز محصولات کشارزی کشور در سال 1402 به نسبت مدت مشابه سال قبل، 15.5 درصد در ارزش و 5.3 درصد در وزن افزایش داشته است که  افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • رشد ۱۰۴ درصدی تولیدات پتروشیمی شیراز
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود