Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر احتمال حمله داعش به منافع ایالات متحده در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اینکه شاخه داعش در افغانستان با عنوان «ولایت خراسان» در حال تقویت کردن خود است، یک موضوع حقیقی و غیرقابل انکار به حساب می‌آید؛ بر این اساس برآوردهایی که از سوی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در مورد تقویت این جریان منتشر شده حقیقت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معتقدم که این جریان حتی در پشت مرزهای افغانستان در حال تسلیح شدن هستند و بخش کوچک آن در داخل افغانستان حضور دارند. از منظر دیگر باید گفته شود که برخی از انشعابی‌های طالبان حالا به داعش ملحق شده است که این می‌تواند مشکل‌آفرین باشد و به تقویت جبهه بومی داعش در افغانستان بینجامد. این که دیده می‌شود نهادهای امنیتی آمریکا اعلام می‌کنند داعش به دنبال حمله به منافع واشنگتن در افغانستان است، به نظرم یک موضوع چند وجهی است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که ایالات متحده پایگاه‌های محدودی در منطقه دارد و در افغانستان منافع خاصی پس از خروج از این کشور برای خود به صورت فیزیکی تعریف نکرده است، مگر آن که شاخه داعش افغانستان بخواهد در حاشیه خلیج فارس دست به اقدام بزند که به دلیل حضور اسراییل، آمریکا و اروپا در کشورهای حاشیه خلیج فارس فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی قرار باشد رخ دهد. بسیاری معتقدند که طالبان به آمریکایی‌ها تعهد داده در مقابل داعش بایستند اما معتقدم طالبان فعلاً درگیر مسایل بزرگتری است که یکی از آنها بحث مجاب کردن کشورها برای به رسمیت شناختن آنها است. بارها دیده‌ایم چین و روسیه در حرف و عمل به طالبان نزدیک شده‌اند تا مهار داعش اتفاق بیفتد، اما طالبان فعلاً چالش‌های سیاسی و اقتصادی دیگری دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معتقدم که برآورد ایالات متحده در مورد داعش را باید جدی گرفت؛ چراکه این جریان تروریستی، انتقام جویی را در دستور کار خود قرار داده و در جای جای دنیا از روسیه و سوریه گرفته تا عراق، یمن و اروپا به دنبال ضربه زدن به کشورهایی هستند که آنها را در عراق و سوریه مورد ضربه قرار داده‌اند. بدون تردید یکی از این کشورها هم ایران خواهد بود که می‌تواند در فهرست اهداف داعش به خصوص شاخه افغانستان آنها قرار بگیرد. در این میان باید توجه کرد زمانی که قرارداد دوحه میان طالبان و آمریکا امضاء شد، بحث بر این بود که هیچ تهدیدی منافع آمریکا و کشورهای همسایه افغانستان را نباید تهدید کند اما هیچکس فکر نمی‌کرد که ایالات متحده به این زودی از افغانستان خارج شود و اداره امور را به دست طالبان بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برهمین اساس انتظار جامعه بین‌الملل در مورد تقابل طالبان و داعش به نظرم تا حد زیادی بلند پروازانه است؛ چراکه آنها حتی اجازه مشارکت هزاره‌ها و تاجیک‌ها در ساختار سیاسی افغانستان را ندادند، حال چگونه می‌خواهند با داعش مقابله کنند؟ این مولفه‌ها پیچیدگی‌های افغانستان است که آمریکا آنها را به منطقه تحمیل کرده و یکی از این سناریوها زیاد شد حلقه‌های ضد امنیتی در اطرف ایران است و ما باید در این مورد هوشیار باشیم. اینکه عده‌ای می‌گویند آمریکا با استفاده از کارت داعش می‌خواهد مجدداً به افغانستان بازگردد تحلیل نادرستی است؛ چراکه بازگشت دوباره واشنگتن به افغانستان تبعات سیاسی و حیثیتی بسیار بدی برای آنها خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان ایران طالبان ناتو داعش آمریکا ولایت خراسان ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۳۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 

سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی طالبان دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور بحث کردند.

حسینی به نقاط مشترک فراوانی که میان ایران و افغانستان از جمله دین، زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، جغرافیا، نژاد، مرز و ... وجود دارد، به وجود منافع مشترک ناشی از این نقاط اشتراک اشاره کرد و افزود: متاسفانه باید اعتراف کرد که با این حد از نقاط اشتراک، میزان حضور ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی در مقایسه با برخی دیگر از کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رایزن فرهنگی ایران در پایان ضمن تأکید دوباره بر ضرورت نگاه عمیق به مقوله فرهنگ، خواهان تعیین تکلیف اتاق‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های «کابل»، «ابوریحان»، «پروان» و «تعلیم و تربیت» گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی