Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@02:28:47 GMT

مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۴۸۰۵

مروری بر اخبار حقوقی هفته گذشته

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در ادامه می‌خوانیم:

موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو تعدادی از محکومان

در اولین روز هفته گذشته محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی، پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات سه‌ هزار و چهارصد و پنجاه و هشت تن از محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی، واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی، مورد موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشدار مدیرکل تعزیرات استان تهران به گرانفروشان لوازم خانگی

به گفته مدیر کل تعزیرات استان تهران، اگر سازمان حمایت از مصرف‌کننده افزایش قیمت لوازم خانگی را تایید نکند، رشد بهای لوازم خانگی، گرانفروشی بوده و باید با آن برخورد تعزیراتی شود.

محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات استان تهران در گفت‌وگویی، درباره گرانی لوازم خانگی، گفت: براساس اظهارات رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی برخی از تولیدات داخلی حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتند، البته قیمت محصولات تولیدی برندهای مهم و کارخانه‌های بزرگ افزایشی نداشته است.

ابلاغ دستور آزادی امیرحسین مرادی

وکیل امیرحسین مرادی از متهمان حوادث آبان ۹۸، از ابلاغ دستور آزادی موکلش خبر داد. بابک پاکنیا اعلام‌ کرد: ‌با توجه به تودیع وثیقه، دستور قضایی مبنی بر آزادی ‎امیرحسین مرادی ابلاغ شد.

وی افزود: از همه عزیزانی که مساعدت فرمودند صمیمانه سپاسگزارم و امیدوارم به زودی خبر مختومه‌شدن پرونده و آزادی بی قید و شرط موکلم را اطلاع‌رسانی کنم.

حکم عجیب یک قاضی برای سارق بادام هندی!

یکی از پرسر و صداترین خبرهای هفته گذشته مربوط به انتشار تصویری از حکم محکومیت مردی ۴۵ ساله و پدر سه فرزند بود که نشان می‌داد به اتهام سرقت بادام هندی به ده ماه حبس تعزیری و چهل ضربه شلاق محکوم شده است.

بنابر حکم منتشرشده، متهم اقدام به سرقت سه بسته بادام هندی از یک مغازه کرده که پس از شکایت مالک مغازه و ارائه فیلم از ارتکاب جرم و همچنین اقرار و عدم دفاع موجه متهم، قاضی متهم را به ده ماه حبس تعزیری و چهل ضربه شلاق محکوم کرده است.

در همین رابطه مرکز رسانه قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برای بررسی حکم صادر شده در پرونده موسوم به سرقت بادام هندی و موضوع عدم تناسب مجازات تعیین شده با جرم رخ داده، هیات ویژه‌ای در دادگستری استان قم تشکیل شده است.

بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه ایران

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای، گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران را ناعادلانه و سیاسی توصیف کرد و آن را مردود دانست.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، این ستاد گزارش اخیر گزارشگر ویژه به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد را «غیرحرفه‌ای، ناعادلانه و سیاسی» خوانده است.

اظهارات خداییان در خصوص شکایت از رییس جمهوری سابق

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی در رسیدگی به گزارشات به مقام و موقعیت افراد توجه نمی‌کند و تبعیضی قایل  نمی‌شود، در خصوص شکایت مجلس از رییس جمهوری سابق گفت: در خصوص رییس جمهور محترم سابق اگر چنانچه گزارشی تهیه شود با توجه به این که روحانی هستند به دادگاه ویژه روحانیت ارسال می‌شود و باید از آن مرجع سوال شود. طبق بررسی که داشتیم در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل نشده است.

دادگاه‌ها مکلف به اطلاع‌رسانی درباره ممنوعیت خروج افراد از کشور شدند

معاون اول قوه قضاییه دربخشنامه‌ای از مراجع قضایی خواست که دستورات و قرارهای ممنوعیت خروج ازکشور را متناسب با جرم و ادله اتهام صادر و به صورت برخط به دادستانی کل کشور اعلام کنند.

طبق بخشنامه، اعتبار قرار و دستور ممنوعیت خروج از کشور حداکثر شش ماه است و در صورت عدم تمدید آن از سوی مرجع صادر کننده بایستی خود به خود از طریق سامانه رفع اثر شود.

یک تروریست «الاهوازیه» در دادگاه هلند محکوم شد

دادگاهی در هلند یکی از اعضای گروهک تروریستی الاهوازیه را به دلیل مقدمه‌چینی و تأمین مالی حملات تروریستی در ایران برای «هدف قرار دادن دولت ایران و حامیان آن» مجرم شناخت. در همین رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که این فرد ۴۲ ساله ایرانی به تحمل چهار سال حبس محکوم شده است.

طبق این گزارش، این فرد که هویت وی طبق قوانین هلند در ارتباط با حفظ حریم خصوصی افراد فاش نشده است و به عنوان پناهنده ایرانی در هلند اقامت گرفته بود، با گروهک تروریستی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاهواز» ارتباط داشته است.

سفر رییس قوه قضاییه به خوزستان

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای برای انجام سفر کاری یک روزه پنجشنبه 6 آبان، از طریق فرودگاه بین المللی شهید قاسم سلیمانی اهواز وارد استان خوزستان شد و مورد استقبال مسئولان استانی قرار گرفت.

رییس دستگاه قضا در اهواز گفت: خوزستان یکی از مراکز آموزش عالی و قطب دوم اقتصادی کشور است که بر این اساس مردم آن نباید دچار مسائل بیکاری و اقتصادی می‌شدند. امروز همه مسئولان از جمله رییس‌جمهور، مجلس و قوه قضاییه، مصمم هستند تمام توان خود را برای رفع مشکلات کشور به ویژه خوزستان بکار گیرند.

رییس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه لزومی ندارد در همه موارد افراد را مسدود الحساب و ممنوع الخروج کنیم، گفت: به جدیت دنبال این مساله هستیم، زیرا بسیاری از ممنوع الخروجی‌ها به امور مالیاتی، امور بانک‌ها و قوه قضاییه مربوط است.

پربیننده ترین کابوس پروازهای خارجی؛ چگونه بفهمیم ممنوع الخروج هستیم؟ درباره برگ سبز خودرو منتظر تعیین تکلیف مجلس هستیم شکایتی از مسئولان دولت قبل نشده است اقتصاد کشور بانک محور است / نبود نقدینگی از مشکلات واحدهای تولیدی است احساس بی عدالتی برای مردم گرفتار در مشکلات سخت است / مسائل خوزستان را به عنوان یک موضوع ملی نگاه کنیم

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عاطفه حسینی قوه قضاییه عاطفه حسینی لوازم خانگی قوه قضاییه بادام هندی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۴۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!

به گزارش خبرآنلاین ،دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در پایان معاملات دومین روز هفته جاری، با افت ۰.۸۷ درصدی، معادل ۲۰ هزار و ۲۸۴ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۳۳ واحد قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت: رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۹۹ درصدی (معادل هفت هزار و ۵۳۶ واحد) در پله ۷۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) را در روز یکشنبه، سه هزار و ۹۶ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز یکشنبه را ۶.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج پول در پایان معاملات روز یکشنبه بورس، از خروج ۱۱۹.۵ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش‌ بینی بورس دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار سرمایه در دومین هفته اردیبهشت‌ماه، در حالی که همه اهالی تالار شیشه‌ای منتظر یک شروع مثبت و قوی بودند، روز منفی دیگری را پشت سر گذاشت. قامت سرخ نقشه بازار بورس، نشان از منفی بودن ۸۰ درصدی تابلوهای بورسی داشت.

حجم و ارزش پایین معاملات در کنار توقف روند ورود پول حقیقی‌ها به بازار سرمایه، روایتگر روز معاملاتی فرسایشی برای سهامداران بود. روند نماگرهای سهامی نشان می‌دهد برخلاف انتظار، در روز یکشنبه خبری از حمایت حقوقی‌ها نبود و روند معاملات با بازگشت قدرت خریداران همراه نبود.

کارشناسان معتقدند، در صورتی که محرک‌های بازار از جمله دلار نیمایی تغییر چندان محسوسی پیدا نکند، روند نوسانی بازار ادامه خواهد یافت. صندوق‌های اهرمی نیز، در پایان معاملات دومین روز هفته، در سوی منفی دامنه نوسان خود قرار گرفتند؛ این موضوع مشخص می‌کند معامله‌گران و سرمایه‌گذاران امید چندانی به تغییر شرایط در بازار روز میانی هفته ندارند.

با وجود این، دو خبر مثبت به بازار سرمایه تزریق شده که می‌تواند حال و هوای معاملات را در روز میانی هفته تغییر دهد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «معافیت‌هایی که در حوزه بورس وجود داشته، به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها به سطح ۲۰ درصدی بازگشت.»

از همین رو، در راستای پیش بینی بورس روز میانی هفته، می‌توان با توجه به اخبار مثبتی که به بازار سرمایه تزریق شده است، انتظار بازگشت نماگرهای سهامی به ریل مثبت را داشت.

۲۲۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900717

دیگر خبرها

  • ابلاغ مأموریت ویژه برای آموزش‌های تخصصی به قضات
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته
  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه در سال گذشته ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • تشکیل ۵۰۶ فقره پرونده با موضوع سلاح و مهمات در دادگستری استان کرمان