Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@23:07:30 GMT

پهپاد ترکیه در کارزار دونباس و واکنش روسیه

تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۲۶۵۹۵

پهپاد ترکیه در کارزار دونباس و واکنش روسیه

فروش پهپادهای ترکیه به چندین کشور خارجی، امتیاز و دستاوردهایی برای دولت اردوغان به همراه آورده اما در عین حال تنش‌هایی ایجاد کرده که یکی از آنها، نگرانی مسکو از فروش بیرقدار به اوکراین است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اظهارات دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در مورد ترکیه، نشان دهنده نگرانی های روسیه در مورد امنیت دریای سیاه و آینده روابط با ترکیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روابط ترکیه و روسیه در چند سال گذشته در چندین حوزه مهم، با رشد و توسعه همراه بوده است. کم نیستند شمار تحلیل گرانی که معتقدند روابط آنکارا – مسکو به سطح استراتژیک رسیده است. با این حال، برخی از چالش ها و تنازع منافع، آینده روابط را تهدید می کند. ترکیه و روسیه که قبلاً در سوریه و لیبی، اختلاف جدی پیدا کرده اند، حالا در پرونده اوکراین هم رویکردهای متفاوت و تنازع منافع جدی دارند.

فروش پهپادهای ترکیه به چندین کشور خارجی، امتیاز و دستاوردهایی برای دولت اردوغان به همراه آورده اما در عین حال تنش هایی ایجاد کرده که یکی از آنها، نگرانی مسکو از فروش بیرقدار به اوکراین است.

گفته بودیم نگران کننده است

شلیک یک فروند پهپاد بیرقدار مسلح ساخت ترکیه به خودرو زرهی گروهی از تجزیه طلبان در دونباس، این واقعیت را نشان داد که ارتش اوکراین، برای حفظ موازنه از امکانات جدیدی بهره مند شده است و پس از توسعه روابط با ترکیه و خرید بیرقدار، توان دفاعی بیشتری به دست آورده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، یک سخنگوی عادی نیست. پسکوف که به عنوان یکی از مردان قدرتمند حلقه نخست پیرامون پوتین شناخته می شود، چند ماه پیش و پس از دیدار اردوغان و زلنسکی، از فروش پهپادهای بیرقدار ترکیه به اوکراین ابراز نگرانی کرد.

او پنجشنبه نیز اعلام کرد:«رویدادهای جدید دونباس، حقانیت نگرانی های ما را اثبات کرد. ما قبلاً هم گفته بودیم از این موضوع نگرانیم. ما با ترکیه روابط خوب و ویژه ای داریم. اما بدون شک مساله استفاده از پهپادهای ترکیه توسط ارتش اوکراین، تبعات منفی به دنبال دارد.»

همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرده که مسکو تمام ابعاد اطلاعاتی حمله پهپادهای تولید ترکیه به مخالفین کی یف در شرق اوکراین را بررسی کرده و در این مورد تصمیم می گیرد.

تحلیل گران بر این باورند که در مورد سناریوهای احتمالی و موضع روسیه در قبال صادرات پهپاد ترکی به اوکراین، باید احتمال توقف همکاری های نظامی مسکو – آنکارا نیز به عنوان یک موضوع مهم مورد ارزیابی قرار بگیرد. آن هم در شرایطی که سناتورهای آمریکایی، نه تنها با فروش جنگنده اف 35 نسل 5 بلکه با فروش هواپیمای اف 16 به ترکیه مخالف هستند و کارشناسان احتمال داده اند که ترکیه برای تسلیح اسکادران هوایی خود، در ایستگاه آخر، به خرید سوخوی روسی روی بیاورد.

پهپادفروشی در میانه شرق و غرب

اوزدمیر بیرقدار که از او به عنوان پدر صنایع پهپاد سازی ترکیه نام برده می‌شود، از مهندسین صنایع خودروسازی ترکیه بود که به عنوان شاگرد علمی و معنوی مرحوم نجم الدین اربکان، سال‌ها در خط تولید موتور ملی خودرو فعالیت کرد. اما بعدها به توصیه اربکان مسیر فعالیت خود را تغییر داد و یکی از فرزندان پسر خود به نام سلجوق بیرقدار را برای تحصیل در رشته های علمی هوافضا و تخصص ها و مهارت های مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین به آمریکا فرستاد.

گفته می شود که پس از بازگشت سلجوق بیرقدار به ترکیه، او با وساطت اربکان، به خواستگاری دختر اردوغان رفت و ازدواج این مهندس جوان با سمیه اردوغان، آغازی بود برای تقویت پروژه ملی تولید پهپادهای مسلح. اوزدمیر بیرقدار و فرزندانش سالها زحمت کشیدند تا توانستند ترکیه را به یک قدرت پهپاد ساز تبدیل کنند.

در چند سال گذشته ترکیه تلاش کرده تا با فروش این پهپادها به کشورهایی نظیر قطر، جمهوری آذربایجان، لهستان و چند کشور دیگر نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. اما مسئله اینجاست که ترکیه عضو ناتو و متفق قدیمی غرب است و بسیار طبیعی است که فروش پهپادها به کشورهایی که در حوزه دریای سیاه و آسیای میانه، می‌توانند منافع روسیه را به خطر بیندازند، شاخک های حسی کارشناسان و استراتژیست‌های مسکو را بیدار می کند و چنین معاملاتی با بدبینی دنبال می‌شود.

اهمیت مسئله اوکراین برای ترکیه این است که اولاً احتمال آن وجود دارد که در آینده نزدیک 48 فروند پهپاد بیرقدار به این کشور فروخته شود و دوم این که قرار است یک پروژه تولید مشترک در کی یف ایجاد شود و مهندسین ترکیه ای شرکت بیرقدار و گروهی از مهندسین ارتش اوکراین به صورت مشترک پهپاد تولید کنند.

تا این جای کار، شاید مسئله چندان مهم نباشد. اما وقتی که پای نگرش خاص آنکارا به تاتارهای کریمه به میان می‌آید و مخالفین اوکراین در شرق دونباس با پهپاد تولید ترکیه مورد حمله قرار می‌گیرند، روسیه از کنار چنین موضوعی به آسانی نمی گذارد.

منافع ترکیه در گرو حفظ روابط با روسیه

جمهوری ترکیه به عنوان عضو ناتو و متفق غرب، به درازای سده بیستم، همواره در زمین غرب توپ زده و با آمریکا و اروپا همراهی کرده و اساساً عضویت ترکیه در ناتو نیز به خاطر مزیت جغرافیایی خاص این کشور، برای مهار اتحاد جماهیر شوروی و بعدها روسیه بود. اما در چند سال گذشته، کل این معادله تغییر کرده و حالا، ترکیه به شکلی جدی در چندین حوزه به روسیه وابسته شده است.  

از مهم ترین مصادیق وابستگی ترکیه به روسیه می توان به این موارد اشاره کرد:

الف – وابستگی در حوزه انرژی: خط لوله انتقال گاز روسیه (ترک استریم) از دریای سیاه به ترکیه و اروپا و احداث نیروگاه هسته ای ترکیه به دست دانشمندان و مهندسین روسی.

ب – صنایع دفاعی: سامانه موشکی اس 400.

ج – گردشگری: رسیدن سطح درآمد توریسم ترکیه از ورود گردشگران روسی به 7 میلیارد دلار در سال.

د - صادرات و کارآفرینی: صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه و فعالیت ده ها پیمانکار ترک در روسیه.

ه – همکاری های منطقه ای: تعامل روسیه و ترکیه در سوریه، لیبی، مدیترانه، قفقاز و افغانستان (با وجود تنازع منافع و برخی رویکردهای متفاوت).

چاووش‌اوغلو: آمریکا و روسیه به تعهداتشان در سوریه عمل نکردندبرگزاری رزمایش گسترده پدافند هوایی در منطقه آستاراخان روسیه

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۲۶۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد

«الکساندر دوگین» فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته روسی که برخی از او به عنوان «مغز متفکر پوتین» یاد می‌کنند، در مصاحبه‌ای با خبرنگار سرشناس آمریکایی ضمن حمایت بیشتر از عملیات نظامی روسیه گفت که کشور مستقل اوکراین «نباید وجود داشته باشد».

به گزارش ایسنا، «تاکر کارلسون» خبرنگار سرشناس آمریکایی که پیشتر هم مصاحبه‌ای طولانی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه داشت، این بار گفت‌وگو ۲۰ دقیقه‌ای را با متحد پوتین انجام داده و آن را روی کانال یوتیوب خود منتشر کرده است.

طبق گزارش راشا تودی، «الکساندر دوگین» که از منتقدان سرسخت غرب است، در این مصاحبه علاوه بر حمایت تمام‌عیارش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تاکید کرد که کشور مستقل اوکراین «نباید وجود داشته باشد».

آقای کارلسون، دوگین را نویسنده‌ای توصیف می‌کند که «درباره ایده‌های بزرگ می‌نویسد» و هم‌چنین ادعا می‌کند که کتاب‌های او در سرتاسر ایالات متحده توسط دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ممنوع شده است و امکان خرید در وبگاه آمازون وجود ندارد.

در قسمتی از این مصاحبه، «مغز متفکر پوتین» استدلال می‌کند: «ایدئولوژی لیبرال، که از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، عملا در غرب بی‌رقیب شد، منجر به نابودی مفهوم خانواده می‌شود؛ مفهومی که به نفع فردگرایی، در حال نابودی است. هم‌چنین پیشرفت طبیعی لیبرالیسم موجب طرد هویت انسانی می‌شود.»

این نظریه‌پرداز روس در ادامه می‌گوید: «فاز بعدی: نئو لیبرالیسم. اکنون در اینجا بحث اکثریت نیست بلکه بحث بر سر حکومت اقلیت‌هاست. نقش این تفکر در غرب به معنای دموکراسی نیست، بلکه توتالیتاریسم است.»

راشا تودی هم‌چنین به «داریا دوگینا» دختر این فیلسوف روسی و مفسر سیاسی اشاره می‌کند که در جریان بمب‌گذاری در خودروی شخصی‌اش کشته شد و مقامات روسیه گفتند که این حادثه توسط عاملان اوکراینی طراحی شد. هم‌چنین چندین رسانه آمریکایی به نقل از منابعی ناشناس گزارش دادند که واشنگتن معتقد است مقامات اوکراینی در این «ترور» دست داشتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاوره اسرائیل به اوکراین برای مقابله با کپی پهپاد ایرانی!
  • روسیه: حمله تروریستی پهپادی بر فراز «بلگورود» خنثی شد
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • ببینید | لحظه ترسناک نزدیکی برخورد یک جنگنده سوخو 25 روسیه به یک پهپاد!
  • آلمان ۸۰۰ پهپاد «وکتور» دیگر به اوکراین می‌دهد
  • روش ویژه سرباز روس برای فرار از پهپاد قاتلی که به سراغش آمد | فیلم