Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر لزوم تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات در آموزش عالی کشور، هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور را زمینه تولید ثروت برای آینده دانست.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، اولین جلسه هم‌اندیشی در موضوع "اقتصاد آموزش عالی" با محور تامین منابع و مدیریت مالی دانشگاه‌های کشور با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع، مدیرکل حوزه وزارتی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و برخی از روسای دانشگاه‌ها برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این جلسه با اشاره به رویکرد وزارت علوم در دوره مدیریت جدید مبنی بر حل مسائل و مشکلات مالی دانشگاه‌ها با اشاره به لزوم بازنگری در اقتصاد آموزش عالی کشور، به ضرورت بهره‌مندی از تجربیات روسای دانشگاه‌ها و توجه به اقتصاد نوین آموزش عالی و همچنین توانمندسازی دانشگاه‌ها در استقلال مالی تاکید کرد.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع اعتباری کشور و تخصیص کم اعتبارات، نظام آموزش عالی کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین ۸۰ درصد بودجه تخصیصی صرف پرداخت حقوق می‌شود و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر و ضروری دانشگاه‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

خطیبی ادامه داد: ردیف بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است و انتظار داریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در این راستا به آموزش عالی کشور نگاه ویژه داشته باشند تا رشد بودجه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی متناسب با تورم حاکم در کشور باشد.

وی اظهار داشت: رویکرد وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز توجه به امر پژوهش بسیار ویژه است و رساله‌های پژوهشی کاربردی که بتواند نیازی از جامعه را برآورده کنند مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: با کسری بودجه و کاهش اعتبارات، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مشکلات فراوانی در آماده‌سازی خوابگاه‌ها و سالن‌های غذاخوری و تجهیز یا تعمیر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها برای حضور دانشجویان دارند که البته امیدواریم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با توجه به نیازسنجی‌هایی که از سیستم آموزش عالی صورت گرفته، شاهد حل مشکلات عدیده دانشگاه‌ها باشیم.

وی همچنین اظهار داشت: با شیوع بیماری کویید ۱۹ و با توجه به کاهش قرارداد‌های ارتباط با صنعت، درآمد‌های اختصاصی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کاهش داشته است که امیدواریم با واکسیناسیون عمومی و رفع بسیاری از محدودیت‌ها، فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها در مراکز صنعتی رونق بگیرد. این مهم جزو اولویت‌دارترین برنامه‌های وزارت علوم است که گام‌های اساسی در این راستا برداشته خواهد شد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون برنامه و بودجه و جناب آقای خدابخشی که خود از بدنه دانشگاهی هستند و سال‌ها نیز در صندوق رفاه دانشجویان فعالیت داشتند و با مشکلات این حوزه آشنایی کامل دارند، انتظار داریم تعاملی سازنده با وزارت علوم برقرار کنند تا بتوان گام‌های اساسی و اثرگذار برای رفع مشکلات اقتصادی آموزش عالی کشور برداریم.

وی تاکید کرد: آموزش عالی نیازمند توجه ویژه است و هر چقدر در بخش آموزش و پژوهش کشور هزینه کنیم، چندین برابر آن را طی سال‌های بعدی برداشت خواهیم کرد. هزینه کردن در بخش آموزش و پژوهش کشور، تولید ثروت برای آینده است.

علی شمسی‌پور، مدیرکل حوزه وزارتی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت تبادل نظر و همفکری در موضوع‌های اساسی آموزش عالی به ارائه راه حل‌های اثربخش مسائل دانشگاه در جلسات هم اندیشی و اتاق فکر و برقراری ارتباطات موثر و تنگاتنگ با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه کشور تاکید کرد.

خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم توجه به تامین منابع مالی و درآمدی پایدار در بودجه عمومی کشور و آموزش عالی در چارچوب قوانین و مصالح دانشگاه‌ها تاکید کرد و بررسی امکان تامین منابع از ظرفیت‌های داخلی کشور را مورد توجه قرار داد.

وی همکاری کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با وزارت علوم در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۱ با رویکرد اقتصاد نوین آموزش عالی را نیز مورد توجه قرار داد.

در ادامه روسای دانشگاه‌های مدعو با اشاره به مشکلاتی که دارند، به ترسیم شرایط موجود دانشگاه‌ها و طرح پیشنهاد‌هایی برای مدیریت مالی اثربخش تا پایان سال شمسی پرداخته و راهکار‌هایی برای پیشنهاد در برنامه هفتم توسعه کشور در زمینه آموزش عالی ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزرات علوم علی خطیبی معاون اداری و مالی وزارت علوم آموزش عالی مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بخش آموزش و پژوهش کشور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آموزش عالی کشور دانشگاه ها معاون اداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) گفت: حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین احیا شده و گزارش‌های هیئت‌های ارزیاب به وزارت علوم حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت در این استان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسم‌زاده شامگاه جمعه -هفتم فروردین- در نشست بررسی مسائل آموزش عالی استان قزوین که در قالب برنامه موسوم به سفر کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم صورت گرفت، اظهار کرد: قزوین به سبب نزدیکی به تهران زمینه جذب دانشجویان زیادی از تهران و کرج را فراهم آورده است.

وی آمار دانشجویان مشغول تحصیل در این استان را ۴۳ هزار نفر بیان کرد و گفت: ۳۹ مرکز آموزش عالی و دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در این استان فعال است و همچنین حدود ۱۰۰۰ نفر عضو هیئت‌علمی در استان قزوین مشغول به خدمت هستند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) ارزیابی و نظارت را کاری چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا توصیف کرد و افزود: معمولاً ً در همه استان‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که امکان ارزیابی و نظارت خوب را از هیئت ارزیابی‌کننده می‌گیرد. در استان قزوین هم مشکلات از این دست از جمله دخالت‌ ها و مقاومت‌های بیرونی (خارج از حوزه آموزش عالی) وجود دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه این دخالت و مقاومت‌های خارج از حوزه آموزش عالی در استان قزوین بارز است، گفت: همین چالش گاهی‌اوقات باعث می‌شود نتوانیم به حد مطلوب کیفیت آموزش عالی را تأمین کنیم و بعضی وقت‌ها مجبور می‌شویم رویکردمان در حوزه ارزیابی و نظارت را تعدیل کنیم.

وی ادامه داد: به این شکل وادار می‌شویم که از توقعات‌مان بکاهیم تا بتوانیم کم‌کم زمینه بهتر شدن اوضاع و کیفیت آموزش عالی را فراهم کنیم. با این حال در بین مراکز دانشگاهی استان قزوین وفاق و همگرایی خوبی برای بهبود کیفیت آموزش عالی و تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه وجود دارد.

نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با اشاره به موضوع انحلال برخی مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی گفت: بعضی از این مؤسسات به حدی نظر کارشناسی حوزه نظارت و ارزیابی وزارت علوم را قبول داشتند که داوطلبانه به سمت انحلال رفتند. چرا که عمدتاً مقاومتی در چنین مؤسسه‌هایی وجود دارد، اما خوشبختانه این اتفاق اینجا به آرام‌ترین شکل افتاد.

قاسم‌زاده ابراز امیدواری کرد با حمایت‌ها و کمک‌های وزارت علوم نظام آموزش عالی در استان قزوین به یک الگو برای کل کشور تبدیل شود.

وی اضافه کرد: زمانی که مسئولیت دانشگاه را به عهده بگیریم، یکی از گلایه‌های جدی این بود که نظارت بر آموزش عالی در استان قزوین جایگاه ندارد و جایگاه و نیروی انسانی در این حوزه وجود ندارد. به همین دلیل چند نیروی کارآمد به این حوزه اضافه کردیم تا حداقل‌های این حوزه تأمین شود و نظارت که وظیفه ذاتی ماست، محقق شود.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و حوزه راکد ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در استان قزوین احیا و فعال شده و گزارش‌های هیئت‌های ارزیاب به وزارت علوم می‌رسد، حاصل تلاش شورای ارزیابی و نظارت در استان قزوین است.

قاسم‌زاده در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: امیدواریم روز به روز امکانات بیشتری در این حوزه مهیا شود، چرا که نظارت چشم آموزش عالی کشور است و اگر این بخش تضعیف شود، آموزش عالی نمی‌تواند به اهداف متعالی خود برسد.

کد خبر 748172

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • اختصاص ردیف بودجه‌ای به ۳۰ دانشگاه برتر
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد