Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر نشست بررسی و معرفی فعالیت‌های هفته ملی نوجوان و جشنواره نوجوانیم صبح امروز ۷ آبان ۱۴۰۰ در محل خبرگزاری مهر انجام شد. در این مراسم عوامل برگزاری این هفته و جشنواره نوجوانیم و فعالان این حوزه حاضر بودند و به تبیین فعالیت‌ها و نحوه برگزاری برنامه‌های این هفته و نیز نقد و بررسی حواشی این حوزه پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم حسین شکیب‌راد دبیر جشنواره نوجوانیم به عنوان مجری شروع به معرفی افراد حاضر در جلسه و شرح مختصری در خصوص محتوای آن داد و گفت: این نشست برای تبیین و بررسی نقش و فعالیت‌های هفته نوجوان و بیان اهمیت این سن و واکاوی محتوایی آن است. ما کشور تقویم زده‌ای هستیم و خیلی از نوجوان‌ها حتی خبر ندارند ما هفته‌ای به نام هفته نوجوان داریم و اکثر نهادهای متولی این امر در حوزه فرهنگ و رسانه نیز از کمترین همیت و تلاش برای پیگیری قوی این هفته و توجه کلی به این مقطع سنی برخوردار هستند. چندسالی است که ما در تلاشیم با درج این هفته و گرامی داشت آن به همگان مخصوصاً مسئولین بگوییم که حوزه نوجوان بشدت مهم بوده و نقش اساسی در تعالی جامعه و پیش‌برد اهداف انقلاب اسلامی را دارا است. بنابراین پنج سالی می‌شود که از روز ۸ آبان ماه و سالگرد شهادت حسین فهمیده تا ۱۳ آبان ماه روز مبارزه با استکبار جهانی را به عنوان هفته نوجوان قرار داده‌ایم و در آن با برگزاری نشست‌ها، جشنواره‌ها و تعامل با نهادهای مرتبط و خود نوجوان‌ها در تلاشیم که این مقطع سنی مهم دیده و شناخته شده و برای آن فکر اساسی شود.

*فریاد بلند این فراز بر سر نشیب فعلی

صادق باطنی مدیر مجتمع آموزشی شهید آوینی و دبیر المپیاد سواد رسانه‌ای گفت: رویکرد تقویمی که در ساحت فرهنگی کشور وجود دارد باعث می‌شود نقاط تمرکز جدی‌تری بر موضوعات مهم رخ دهد و کانون توجه شوند. از این رو با پرداختن به این هفته می‌توان امید داشت که همگرایی در کشور برای دغدغه‌مندی نسل نوجوان رخ دهد و این امر مهم که سال‌ها مغفول مانده است با یک ساختار و هدفمندی درست به سوی تبیین و تدوین اساسی و متعالی پیش برود.

باطنی ادامه داد: ما نگاه‌مان در دوره‌های مختلف نسبت به مسائل و موضوعات نوجوان فراز و نشیب زیادی داشته است و الان در مرحله نشیب آن قرار داریم و باید گفت میان این همه نهاد فرهنگی و متولی فرهنگی و رسانه‌ای تنها آموزش و پرورش است که به صورت تخصصی آن هم در حوزه آموزش به این سن می‌پردازد. و حالا بدون وزیر هم هست آن‌هم در زمان شروع سال تحصیلی و باید گفت سالی که نکوست از بهارش پیداست.

وی گفت: در بحث کوچک‌سازی سازمان‌ها یکی از اولین حوزه‌ها که حذف می‌شود و کم اهمیت است حوزه نوجوان آن‌هاست و با توجه شرایط فعلی آموزش پرورش فعلی بدون وزیر، سایر نهادها هم نسبت به این دغدغه در شرایط افول قرار دارند و گویی خودمان را مسخره کردیم در نفهمیدن نسل و این مقطع سنی! که اگر این مقطع سنی اهمیت داده نشود نباید انتظار داشت جوان‌ها و اجتماع سالم و پویایی داشته باشیم. برگزاری این هفته به این هدف است که در این نشیب بتوانیم این فراز را فریاد بزنیم و ثابت کنیم که اگر به این نسل و این مقطع سنی توجه شود شاهد آن خواهیم بود که خیلی مستعدتر از نسل گذشته آماده ایثار و فداکاری و بروز نخبگانی هستند.

دبیر المپیاد سواد رسانه اظهار داشت: باید این را هم بگویم که ماجرای علی لدنی عزیز باعث شد مسئله این مقطع مهم سنی خیلی جدی است و قبل از هر اتفاق بزهکاری و چالشی این نسل مانند بازی نهنگ آبی و غیره می‌توان به جنبه‌های مهم مفهومی این نسل پرداخته شود و الان که در چهلمین روز شهادت او هستیم و همزمانی این روز با شروع این هفته می‌تواند بهترین فرصت برای فریاد اهمیت این حوزه باشد. و ما در این هفته و برنامه‌هایش سعی کرده‌ایم از کمک همه تشکل‌های دانش آموزی، بسیج و فعالان این حوزه بهره ببریم و این امر مهم را در بستر فرهنگی کشور نهادینه کنیم.

*هویت پردازی و هویت سازی مهمترین مسئله سن نوجوانی

در ادامه رضایی مدیر باشگاه سواد رسانه‌ای در خصوص برگزاری المپیاد سواد رسانه‌ای گفت: این باشگاه با برگزاری این المپیاد در تلاش بوده هویت اجتماعی این نسل بهتر و بیشتر تبیین و تشریح شود و در این پنج سال تلاش کردیم از خود نوجوان‌ها کمک بگیریم تا خودشان به یک دغدغه‌مندی برای نسل خود برسند تا اینکه سیاست گذار این حوزه شوند و با فهمیدن زبان نسل خود بتوانند سواد رسانه‌ای خود را بالا برده و آن را به هم‌نسلان خود منتقل کنند.

رضایی تاکید کرد: این نسل با توجه به شرایط کرونا از زندان مدرسه که بردن تکنولوژی و گوشی و استفاده از آن ممنوع بود نجات پیدا کرد و متولیان آموزشی و آموزش پرورش به این درک رسید که لازمه و ضرورت برای این نسل فهم درست از تکنولوژی و به‌کارگیری بهینه از آن است و در نتیجه توسط این بستر بتوان برای این نسل هویت پردازی و هویت سازی کرد. در این برهه تاریخی نقش رسانه‌ها بشدت مهم است در هویت‌یابی نسل نوجوان و به ضرورت بستر مجازی و بزنگاه‌های آن از اهمیت بالای برخوردار بوده و سعی کرده‌ایم در قالب این هفته و جشنواره‌ها و این المپیاد با بکارگیری فرهنگی و تمدنی خودمان در کنار تبیین درست عصر جدید هویت پردازی دقیقی روی این نسل داشته باشیم.

وی افزود: برنامه‌های این هفته از هشتم آبان شروع و دوازدهم اختتامیه آن خواهد بود. در این هفته اولین گرده‌همایی ادوار مختلف آن خواهد بود، و با محوریت رسانه با تمرکز بر همه جوانب آن برنامه‌هایی را مد نظر داریم، در هر دوره غریب بر ۷۵۰۰ نفر شرکت کننده داشته‌ایم که هر ساله ۳۰۰ نفر به مراحل بعدی رسیده و در نهایت ۳۰ الی ۴۰ نفر برگزیده می‌شوند. در مجموع در طول این ۵ سال ۱۸۰ نفر مدال‌آور طلا، نقره و برنز آن بوده‌اند.

*تلاش برای کشف استعداد و توان‌مند سازی نوجوانان

امیر حسین اخوین دبیر جشنواره فیلم کوتاه مدرسه در ادامه اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه مدرسه از سال ۹۱ آغاز به کار کرده و در طول این سال‌ها توجه جدی به آن نشده است، در همان سال‌ها هیچ ایده خاصی برای برگزاری و خروجی آن وجود نداشته ولی در سال‌های اخیر سعی شده به کشف و شناسایی استعدادها جلو برود.

اخوین گفت: بخش‌های جشنواره عبارت است از بخش اصلی و جنبی که در بخش جنبی تولیدات تیزر، انیمیشن، بلاگ، عکس، پوستر و فیلم می‌باشد. ۱۱۰ اثر بین‌المللی به جشنواره رسیده و در برنامه رسانش که از شبکه امید پخش خواهد شد جزئیات آن اعلام می‌شود. برگزیدگان جشنواره عضو باشگاه هنر رسانه نوجوان در خواهند آمد و آن‌ها را برای پرورش و توانمند سازی آمده خواهیم کرد. در این چندساله نفرات برتر در این باشگاه به جایگاهی رسیده‌اند که تولیدات مستقل داشته و با رسانه‌های مهم نیز همکاری کرده‌اند.

وی افزود: داوری مردمی از طریق سایت آوینی انجام خواهد گرفت. و اختتامیه‌های شهرستانی نیز با کمک سازمان جوانان هلال احمر خواهیم داشت و تاکید بر بحث قومیت‌ها و مسائل نوجوانان در بستر آن و ۱۵ الی ۲۵ آبان هم برگزار خواهد شد.

در ادامه نشست خانم آذرمی دبیر تشکل‌های دانش‌آموزی هلال احمر گفت: برنامه‌های سازمان جوانان برای این هفته از جمله بخش‌های کمکی و جنبی برگزاری اقامه نماز جمعه و نیز برگزاری زنگ مراسم استکبار ستیزی در دوازدهم آبان خواهد بود و نیز شرکت در راهپیمایی روز سیزدهم را خواهیم داشت. و همکاری با جشنواره فیلم کوتاه مدرسه را خواهیم داشت. و در جزیره هرمز حضور فعال داریم و با بسیج دانش‌آموزی آن همکاری خواهیم داشت.

*سلیقه‌یابی با پیمایش نظرات نوجوانان

طائب مدیر روابط عمومی جشنواره نوجوانیم هم در انتهای نشست بیان کرد: برای پرداختن به نوجوان اول از همه باید دید نیاز و سلیقه او چیست و بعد به فعالیت در این حوزه پرداخت. مهمترین بستر این فهم نظرسنجی و پیمایش سلیقه در خود این نسل است که ما با انجام نظرسنجی در بستر فرهنگ و رسانه به یک جامعه آماری برسیم و همکاری تشکل‌ها در دادن لینک نظرسنجی و گسترش آن، در این نظرسنجی ده سوال پرسیده می‌شود و به شناخت بهتری خواهیم رسید. در سایر کشورها هم این نظرسنجی‌ها و افکار سنجی‌ها رخ می‌دهدو ضرورتش در تولید محتواها بهتر نمود دارد.

حسین شکیب‌راد دبیر جشنواره نوجوانیم در نت‌ها افزود: جشنواره نوجوانیم برندی برای معرفی نوجوان‌های برگزیده سال ایجاد شده، اینکه بهترین‌ها را کشف و توانمند سازی کنیم نقش مهمی در تعالی این حوزه دارد. در هفت حوزه شعر، اجرا، داستان، بازیگری، خبرنگاری و خوانندگی به کشف استعداد پرداخته‌ایم و در سال‌های بعد نیز در حوزه نوجوان جهادگر و سایر حوزه‌ها به استعدادیابی خواهیم پرداخت. از امشب در شبکه امید برنامه‌ای خواهیم داشت در خصوص این جشنواره و گرامی‌داشت این هفته و بحث نظرسنجی را هم تقویت خواهیم کرد در آن و به آمار دقیق‌تری خواهیم رسید. این را هم بگوییم که در اختتامیه برنامه‌ای برای یادبود علی لدنی عزیز نیز انجام خواهد شد.

کد خبر 5337650

منبع: مهر

کلیدواژه: نوجوانان سواد رسانه ای المپیاد سواد رسانه ای آموزش و پرورش شبکه امید رده نوجوانان سواد رسانه ای ترجمه تازه های نشر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انتشارات سوره مهر کتاب و کتابخوانی ادبیات کودک و نوجوان معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد معرفی کتاب ادبیات فارسی تجدید چاپ رایزنی فرهنگی دفاع مقدس جنگ تحمیلی ادبیات دفاع مقدس سواد رسانه ای مقطع سنی حوزه نوجوان نوجوان ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۳۶۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند

با حکم محمد خزاعی معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی کشور، ۱۲ تن از مدیران و فعالان فرهنگی هنری و سینماگر کودک و نوجوان به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان معرفی شدند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجید زین العابدین، علی قاسم زاده، کمال حیدری، یوسف افشارنیا، سید مهدی سیدین، فرزانه کلاهدوزان، اصغر فارسی، وحید نیکخواه آزاد، پوران درخشنده، وحید ملتجی، احمد مقیمی و علی صالحی، به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک منصوب و معرفی شدند. 
محمد خزاعی در حکم انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان، با تاکید بر این نکته که برگزاری جشنواره این رویداد فرصتی ارزشمند برای توجه به نقش مهم آثار مهم کودکان و نوجوانان است، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تصمیمات اثر بخش در زمینه رشد سرمایه انسانی دغدغه‌مند، تقویت فکر و ایده‌های نو، تکامل چرخه تولید و اکران، تشویق و معرفی استعدادهای جوان و جهش تولید با مشارکت فیلمسازان در سینمای راهبردی کودک و نوجوان را از اعضای شورای مذکور خواستار شده است. 
سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، به دبیری مجید زین العابدین در اصفهان برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • تعلیم و تربیت مقوله‌ای مهم در محاسبات نظامی کشور است
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • تجلیل از واحد‌های نمونه در اراک
  • جنبه طنزپردازی را بالا ببریم
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب