Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهید حسین فهمیده تنها نوجوان دفاع مقدس نیست بلکه در بررسی شهدای نوجوان جنگ با یک جامعه بزرگ ۳۶ هزار نفری روبرو هستیم.

جنگ تحمیلی با آغاز هجوم سراسری ارتش صدام به شهر‌های ایران و هدف قرار گرفتن «مردم» به‌عنوان پشتوانه و ماهیت اصلی انقلاب اسلامی و طولانی شدن آن به مدت هشت سال، به یک منبع عظیم تربیتی برای گروه‌های مختلف اجتماعی تبدیل شد به‌طوری‌که با در نظر گرفتن رویکرد‌های مختلفی از جنگ، روزبه‌ روز شهدا حرف‌های بیشتری برایمان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله ارائه الگو‌های تربیتی برای قشر نوجوان کشور نیز از این مسئله مستثنا نیست. شاید در اولین لحظه‌ای که بخواهیم از جنگ و شهادت برای نوجوانان بگوییم، یاد و خاطره نوجوان ۱۳ ساله‌ای در ذهن ما مرور می‌شود که به مقابله با تانک‌های عراقی پرداخت؛ اما شهید محمدحسین فهمیده تنها نوجوان جنگ نیست، بلکه ما در بررسی تعداد شهدای نوجوان جنگ با یک جامعه بزرگ ۳۶ هزار نفری روبرو هستیم از جمله شهید «مرحمت بالازاده» ۱۱ ساله‌ای که حکم جهادش را از دستان مقام معظم رهبری گرفت، شهید «رضا پناهی» ۱۲ ساله به‌عنوان یک کماندوی کوچک، شهید «بهنام محمدی‌راد» نوجوان ۱۳ ساله‌ای که مردانه در خرمشهر ایستادگی کرد تا شهر سقوط نکند، شهید «مهرداد عزیزاللهی» نوجوان ۱۴ ساله که برای پیوستن به اطلاعات جنگ، شوخی ۲۵ هزار قدم حرکت به سمت مواضع دشمن را با جدیت و حیرت سایر رزمندگان انجام داد و به یکی از نیرو‌های خبره و پرقدرت اطلاعاتی تبدیل شد [۱]، شهید «حسن محمدرحیمی‌ها» نوجوان ۱۵ ساله که پیکرش ۱۳ سال بعد تفحص شد و هزاران شهیدی که برخی مانند شهید «بهمن بیگ‌زاده» چند برابر سنشان طول کشید تا باقی‌مانده‌هایی از پیکرهای پاکشان به آغوش مادرانشان بازگردد.

البته از یاد شهید «علی بلورچی» ۲۰ ساله با رتبه پنجم کنکور و قبولی در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف نباید غافل شد که با آن وصیت‌نامه عارفانه‌اش، تنها بخش کوچکی از واقعیت‌های نوجوانان جنگ را روایت می‌کند. بیان نکات خاص درباره نوجوانان دفاع مقدس بسیارند. کسانی که از خیلی بزرگ‌تر‌ها شجاع‌تر، معنوی‌تر، در انجام کارهای سخت پیش‌روتر و با شور و حرارت‌ افزون‌تری بودند.

در واقع چنین ویژگی‌هایی از صفات خاص نوجوانان جنگ تحمیلی بود و اکنون شاید درکش خیلی سخت باشد که شهید «حسین نادری» با ۱۸ سال سن فرمانده گردان ۴۱۶ عاشورا در لشکر ۴۱ ثارالله (ع) باشد. همچنین بسیاری از بازمانده‌هایی از بزرگ‌مردانِ کم‌ سن‌ و سال جنگ که در سنین ۱۲ - ۱۳ سالگی وارد جبهه شدند، پس از پایان جنگ نیز موی در عرصه جنگ و جهاد سپید کردند و همچنان تکلیف‌مدارانه مشغول به فعالیت هستند.

ذکر عظمت و روح بزرگ نوجوانان در دفاع از شهر‌ها و روستا‌های خود و مواجهه با چهره سخت و خشن جنگ، پیش از اینکه باعث دل‌خوشی ما به چنین گذشته‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی باشد، با در نظر گرفتن وضع موجود، بیشتر باعث حسرت دلسوزان عرصه فرهنگی، اخلاقی و تربیتی جامعه می‌شود که با داشتن چنین اسطوره‌های تعالی‌بخشی، از معرفی درست آن به نوجوانان محروم مانده‌ایم.

منبع:

[۱]- جاده‌های سربی، محمدمهدی بهداروند، سوره مهر، تهران ۱۳۹۴، ص ۱۶۲-۱۶۳.

دفاع‌پرس/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ۱۳ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۳۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من

 اختتامیه سومین جشنواره ملی «افتخار من» بامحوریت بیان خاطرات همسران، فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از ایثارگری و حماسه‌آفرینی‌های آن دوران برگزار شد.

در مجموع شش هزار اثر شامل فیلم، دستنوشته، داستان و... به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در این مراسم آثار برگزیده معرفی و از خالقان آثار به صورت ویدئوکنفرانس و از طریق ادارت کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تقدیر به عمل آمد.

بیشتر بخوانید

آغاز مهلت ثبت نام کتب درسی دانش آموزان از ۲۸ فروردین ماه

در این جشنواره زهرا حیدری از استان چهارمحال و بختیاری حائز رتبه برتر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • کبد بیمار یزدی نجات بخش جان هم‌وطنی دیگر شد
  • درخشش سر یک اسب در تصویر جدید «جیمز وب»
  • درخشش فرنگی‌کاران نوجوان خوزستانی در مسابقات بین‌المللی
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • کسب دو مدال برنز توسط بوکسور‌های نوجوان قزوینی
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند