Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه گروه آموزش ایرنا از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام مهدی فاطمی‌پور  افزود: با صحبت از سند اسلامی شدن دانشگاه برخی گمان می‌کنند که شاید قرار است از این پس در دانشگاه مسجد بسازیم یا در پوشش دانشجویان تغییری ایجاد شود یا قرار است یکسری تغییرات در ظواهر ایجاد شود، اما اسلامی شدن دانشگاه ها اصلا این نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اسلامی شدن دانشگاه ها یعنی آنچه در دانشگاه ها تدریس می شود یک مبنای دقیقی داشته باشد و مبنای فقط حسی و تجربی نباشد.

وی ادامه داد: یک سند متعالی داریم و این سند متعالی علاوه بر راهبردها، اقدامات آن هم تهیه شده است. آنچه امروز نیاز است تبدیل این اقدامات به برنامه است و هر کدام در بخش خودشان آن را اجرا کنند. این کاری است که این دولت فرصت انجام و اجرای آن را دارد.

فاطمی پور اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که یک دبیرخانه و یک کمیته پایشی برای هرکدام از این دستگاه ها وجود داشته باشد و اجرای سند را پیگیری کنند تا ان شاءالله سند فقط برای سند نباشد. 

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: برای گفتمان سازی سند، دبیرخانه شورای اسلامی شدن کارهای خوبی انجام داده است. این بحث باید گفتمان‌سازی شود. اساتید، تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان مطالبه کنند و رییس دانشگاهی که در یک دولت انقلابی با رویکرد جهادی مسئولیت دارد، باید بداند برای یکی از سندهای زمین مانده به اسم سند اسلامی شدن دانشگاه چه کاری قرار است انجام دهد.

فاطمی پور با بیان اینکه کمیته نظام فرهنگی سند به ما سپرده شده است، خاطرنشان کرد: وظیفه داریم برای تحقق این سند تلاش کنیم. چون سندی است که دانشگاه را در حوزه های مختلف رشد می‌دهد و پیشنهاداتی برای اصلاح رویه‌های غلط در مسائل آموزشی و مدیریتی تربیتی و فرهنگی و پژوهشی دارد. 

وی تصریح کرد: در بحث اسلامی شدن دانشگاه ها باید از فرمایشات مقام معظم رهبری وام بگیرم که در سال‌های گذشته فرمودند که اول فکر می کردیم موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوع ساده ای است و به آسانی محقق می شود، اما هر چه جلو رفتیم و تلاش کردیم بعد متوجه شدیم موضوع پیچیده‌ای است. یکی از قدیمی ترین سندهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده همین سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است و اتفاقاً سندی است که یک بار هم ویرایش خورده و امروز یک سند خیلی متعالی در عرصه اسلامی شدن دانشگاه ها داریم.

فاطمی پور در ادامه گفت: شان ما اقتضا می‌کند در بصیرت افزایی در دانشگاه و افزایش روحیه نشاط در فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه، تصمیمات عاقلانه تر و عقلانی و تصمیماتی که زمینه تمدن سازی و زمینه امید و نشاط و خودباوری ایجاد می‌کند، معرفت افزایی و هویت بخشی می‌کند کمک کنیم. در حوزه مسائل اجتماعی مثل ازدواج، کاهش طلاق و بحث آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و معضلاتی که ممکن است در خوابگاه برای دانشجویان ایجاد شود، نیز کمک خواهیم کرد.

 شبهه افکنی، ابزار جریان ناتوی فرهنگی 

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: یکی از ابزارهای جریان ناتوی فرهنگی، همین موضوع شبهه فراکنی است، ظرفیت رسانه امروز و فضای مجازی باعث شده که این مسئله به صورت جدی نفوذ کند. امروز همه درگیر با تکنولوژی هستیم حتی ممکن است در موبایلی که دست همه قرار دارد و ضریب نفوذ آن در کشور بالای ۹۰ درصد است و با ضریب نفوذ شبکه جهانی اطلاعات بدون کنترل بدون پایش و با یک سیاست گذاری حداقلی، شبهه پراکنده می شود و به دست همه می رسد.

وی ادامه داد: بنای ما این است که شبهات روز فضای مجازی را پاسخ دهیم و برای این از ابزارهای مختلف روز رسانه‌ها استفاده و در نهایت شبهات روز را به شکل‌های مختلف مثل عکس نوشته، موشن و... تهیه و در فضای مجازی منتشر کنیم. مقام معظم رهبری برای اینکه جلوی حجم شبهه افکنی دشمن را بگیرد یک دستور جهاد همگانی دادند.

فاطمی پور افزود: اگر ظرفیت مردم، فضای مجازی، تشکل‌ها و کانون های دانشجویی پای کار بیایند، یک شبکه گسترده می‌شود چون ابزار و امکانات امروز در اختیار همه هست. برای همین مقام معظم رهبری این توصیه را در آن جلسه مطرح کردند که به عنوان یک راهبرد برای همه نیروهای انقلابی، هیئتی و دغدغه مند یک دغدغه و یک انگیزه ذهنی شود و در این حوزه وقت بگذارند.

وی گفت: نباید نسبت به اتفاقات و حرف‌های اطرافمان بی تفاوت باشیم. برای همین در این عرصه تکلیفی بر عهده مجموعه های اثرگذار اعم از مجموعه های رسمی و غیررسمی مجموعه های دانشجویی و استادی و مجموعه‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی گذاشته شده و آن این است که انقلاب ارزان به دست ما نرسیده است، خون ۳۰۰ هزار شهید پای این انقلاب است و زحمات و تلاش های بسیاری از سوی جانبازان و اسرا و علمایی که عمر خود را گذاشته اند تا انقلاب به اینجا برسد.

 انقلابی یعنی کسی که به وضعیت موجود راضی نیست

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: اگر توصیه به انقلابی بودن می کنیم و می گوییم من انقلابی هستم، انقلابی یعنی کسی که به وضعیت موجود راضی نیست. اگر مقام معظم رهبری موضوع امام تحول را مطرح می‌کنند برای این است که ویژگی جدی امام این بود که از وضعیت موجود راضی نبود و به دنبال تحول بودند. این هم یک مسیر رشدی داشت، امام آرام آرام ساختارسازی کرد و هنوز هم رهبر معظم انقلاب دارند نظام سازی می کنند، برای اینکه به مرحله ای برسیم که یک دولت اسلامی را تشکیل دهیم و در نهایت منجر به دولت عدل جهانی شود که همه انتظارش را می کشیم.

فاطمی‌پور تاکید کرد: ظرفیت این اتفاق در تحول و انقلابی بودن ایجاد می شود. برای همین تلاش متولیان عرصه فرهنگ باید این باشد آدم ها را از رکود خارج و روحیه تغییر، تحول و اصلاح گری را در آنها احیا کند. باید تلاش شود دانشجویی که برای کسب علم به دانشگاه آمده، روحیه عقلانیت، تحول‌خواهی، امید به آینده، احساس مسئولیت اجتماعی هم در درونش احیا و زنده شود.

برگزاری رزمایش همدلی در دوران کرونا

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره فعالیت‌ها در دوران کرونا نیز گفت: برگزاری رزمایش همدلی با مشارکت دفاتر نهاد در دانشگاه‌های مختلف و کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) و ایجاد بیش از ۱۰۰ ستاد در کشور از جمله برنامه‌های دوران کرونا بود.

وی گفت: البته هنوز هم با مسائل کرونا درگیر هستیم و دغدغه بازگشت به دانشگاه را داریم. اساتید و دانشجویان به فضای مجازی عادت کرده‌اند و قطعا سبک زندگی بعد از کرونا تفاوت‌هایی خواهد داشت و برای بازگشت به حالت گذشته نیاز است وزارت علوم و وزارت بهداشت برنامه‌ریزی‌ داشته باشند تا با کمترین تنش و کمترین مشکل و پریشانی وضعیت دانشگاه به گذشته بازگردد.

برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی در ایام کرونا 

وی گفت: طبق آماری که در ۱۰ سال گذشته درباره ازدواج‌های دانشجویی وجود دارد، زندگی زوج‌های دانشجویی خیلی پایدارتر است. از خرداد ماه هر روز مراسم ازدواج دانشجویی را داریم و در محرم و صفر هم آنقدر استقبال زوج های دانشجو برای برای حضور در مشهد مقدس بالا بود که در برنامه‌های ازدواج دانشجویی تغییراتی ایجاد کردیم. با دانشجویان زیادی مواجه هستیم که تاکنون ازدواج نکرده اند. برای آنها هم باید کار جدی صورت گیرد که در این رابطه هم دوره‌هایی را برگزار می‌کنیم و از ظرفیت اساتید استفاده می‌شود. تلاش داریم در فضای مجازی و حضوری در عرصه تشویق دانشجویان و جوانان به ازدواج و تشویق به فرزندآوری برنامه ریزی کنیم.

فاطمی پور افزود: کاهش آمار ازدواج و کاهش جمعیت دو مساله ای است که می تواند ما را در آینده تهدید کند و اگر با همین روال جلو برویم در آینده با جامعه کهنسالی مواجه خواهیم شد که باید برای مراقبت از خودمان از کشورهای دیگر جوان وارد کنیم. این واقعاً یک موضوع خطرناک است و کاملاً علمی و عقلانی است. ولی وقتی یک موضوع فرهنگ شد تغییر آن سخت است. لذا یکی از دلایل این کاهش جمعیت و تعداد کم فرزند بحث تاخیر ازدواج است. باید برای ترویج ازدواج آسان تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: بحث خوابگاه‌های متاهلی جزو اولویت‌های ماست. ایده هم برای آن را داریم. در دولت قبل در این بحث کارهایی هم انجام شد، اما به صورت کلان موفق نبودیم و امید است با دولت جدید بتوانیم این ایده را محقق کنیم.

فاطمی پور توضیح داد: برای مساله سربازی هم باید فکری کرد چون خود یک ترمز برای ازدواج، اشتغال و فرزندآوری است، نظام می‌تواند این را حل کند تا برای نیروهای مسلح مشکل ایجاد نشود و مشکل مساله ازدواج جوانان نیز حل شود.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها دانشگاه های علوم پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها دانشگاه های علوم پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اسلامی شدن دانشگاه ها فضای مجازی فاطمی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۹۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرزاد جهان بین در مراسم تجلیل و تقدیر از اساتید و معلمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، با تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری، با اشاره به حدیث امیرالمومنین علیه السلام، با تاکید بر اینکه دانایی باید توانایی به همراه بیاورد، عنوان کرد: تحلیل روند شرکت در کنکور در بیست سال گذشته نشان می دهد اقبال مردم به آموزش عالی کم شده و از دلایل اصلی آن ناتوانی نظام آموزش عالی در پیوند دانایی و توانایی بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خطر جایگزینی آموزش غیررسمی با آموزش رسمی افزود: وقتی یک سیستم به حد اشباع می رسد در قوس نزول و سقوط می افتد و اگر نتوان با تحلیل درست گذشته، ایده جدیدی ارائه کرد و سیستم را در منحنی جدیدی قرار داد، کار آن سیستم تمام است.

عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با اشاره به سخنرانی ۱۸ فروردین ریاست دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه جامع دارای چهار رکن است خاطرنشان کرد: نظام تربیتی، نظام علمی، نظام فرهنگی و نظام فناوری در دانشگاه باید با هم باشند و این آن ایده جدید نجات بخش آموزش عالی است. تربیت تخصصی بر اساس آمایش سرزمین و تلفیق تئوری با عمل و قدرت استفاده دانش برای حل مسائل مردم و قراردادن آن در خدمت منافع آنها از ارکان این ایده جدید است. آموزش عالی می باشد، زیرا دانش آموختگان بر اساس نیازها و پتانسیل های موجود در منطقه امکان بهره برداری درست و مناسب از دانش خود را کسب خواهد کرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظام فرهنگی و تربیتی بیان کرد: خواسته جامعه و خانواده ها از آموزش عالی فراهم بودن محیطی سالم و ارزشی برای پرورش و تربیت نسلی فرهیخته، امیدوار، باکرامت، قانونمند، دارای اعتماد به نفس، سختکوش و... است.

وی افزود: در دانشگاه باید از حافظه محور بودن عبور کرد و به یادگیری عمیق و کاربردی رسید، دانشگاه باید محل پرورش ذهن تحلیلی برای دانشجویان باشد و مهارت توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته های موجود را به آنها بدهد و آنها را از ساده انگاری در فهم وحل مسائل برهاند و این امر در سایه توجه به نظام فرهنگی و تربیتی شکل می گیرد.

این مسوول دانشگاهی در ادامه سخنان خود مطرح کرد: اگر این چهار نظام در کنار یکدیگر قرار بگیرد و به صورت همزمان در دانشگاه اجرا شود، آموزش عالی تعالی خواهد داشت و از بحران خارج خواهد شد.

دیدار و گفت و گو با معلمان مدارس سما به مناسبت روز معلم، دیدار و گفتگو با اساتید همیار فرهنگ، دیدار با فعالان تشکل ها و کانون ها و بسیج دانشجویی و حضور در منزل هیات علمی تازه در گذشته، مرحوم دکتر سرگلی زاده از دیگر برنامه های این سفر یک روزه بود.

کد خبر 6095096

دیگر خبرها

  • نشست گفتمان سازی بیانات مقام معظم رهبری
  • تیم دانشگاه آزاد آزادشهر قهرمان مسابقات والیبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد شد
  • توصیه مهم امام جمعه زاهدان برای اجرای قانوان عفاف و حجاب
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • معلم اساسی‌ترین عامل تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت است
  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • دکتر جهان‌بین: دانایی که منجر به توانایی نشود، مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • دانایی که منجر به توانایی نشود مورد اقبال مردم نخواهد بود
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو