Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@21:35:42 GMT

احتمال نفوذ سایبری در سامانه مدیریت سوخت

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۱۸۷۵

احتمال نفوذ سایبری در سامانه مدیریت سوخت

به گزارش تابناک، محمود عباس‌زاده مشکینی در گفتگو با ایسنا در توضیح جلسه امروز (یکشنبه، ۹ آبان) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: این جلسه با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات و نیز پدافند غیرعامل جهت بررسی اخلال سایبری در سامانه مدیریت سوخت برگزار شد. دستگاه‌ها گزارشی ارائه دادند منتهی اصرار کمیسیون بر این بود که مشخص شود منشأ اخلال، خارجی یا داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: هنوز قرائن روشنی به دست نیامده که نشان دهد صددرصد اخلال داخلی و یا خارجی بوده است به همین دلیل کمیته‌ای در کمیسیون امنیت ملی موظف به برگزاری جلسات کارشناسی جهت بررسی این موضوع شد.

عباس‌زاده در جمع‌بندی اظهار کرد: جمع‌بندی ما از جلسه این بود که با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر این‌که اخلال در فضای سایبری در آبان‌ماه ایجاد می‌شود، آمادگی لازم وجود داشت. پیش‌بینی‌ها بر این اساس بود که اخلال‌های گسترده‌تری با تاثیرات بیشتری به وجود آید، بلافاصله بعد از اخلال سایبری در سامانه مدیریت سوخت دستگاه‌ها سریع و جدی واکنش نشان داده و مدیریت کردند. با این وجود تاکید کمیسیون بر این است که به دلیل قرار داشتن در عصر اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی و دولت الکترونیک، باید همه موارد در فضای سایبری مدیریت شود.

وی توضیح داد: دولت الکترونیک تمام ابعاد زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. میلیون‌ها تراکنش مالی در کشور صورت می‌گیرد. پس وقتی اخلالی در فضای سایبری به وجود می‌آید شئونات زندگی مردم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. تاکید کمیسیون بر این است که باید تدابیر لازم برای به حداقل رساندن تاثیر اخلال‌ها انجام شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: البته بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها از حیث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بومی است، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که اخلال سایبری اخیر منشأ داخلی یعنی نفوذ داشته باشد. برخی معتقدند که این اتفاق در خارج از کشور رخ داده و نظر عده‌ای دیگر این است که به دلیل وجود زیرساخت‌های بومی احتمالا منشأ داخلی داشته باشد. منظور همان نفوذ است. دشمن در همه کشور‌ها برای اخلال، عوامل نفوذی دارد پس این موضوع دور از ذهن نیست.

عباس‌زاده با اشاره به دستور دیگر کمیسیون درباره بررسی نشست تهران درباره افغانستان، گفت: این نشست با ابتکار جمهوری اسلامی و با حضور نمایندگانی از کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان برگزار شد و نمایندگانی از چین و روسیه نیز به صورت ویدئو کنفرانسی شرکت کردند. این نشست برخلاف نشست مسکو بیانیه مشترک هم داشت.

وی افزود: نگرانی جمهوری اسلامی ایران این است که با توجه به در پیش بودن فصل سرما، تهیه سوخت برای مردم افغانستان و تامین غذا با مشکل مواجه شود. برای ما وجود افغانستان امن و توأم با رفاه، توسعه‌یافته و پیشرفته با منافع ملی‌مان تطابق دارد؛ لذا برای تحقق چنین افغانستانی هرچه از دستمان برمی‌آید را انجام می‌دهیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اخلال سایبری سامانه مدیریت سوخت ربیع الاول ابوالفضل ابوترابی طرح صیانت از حقوق کاربران طرح جهش تولید مسکن قیصر امین پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ آیت الله رسول فلاحتی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه رشت از مسئولان کشور و مسئولان دستگاه‌های نظارتی و حراستی خواست مفسدان اقتصادی را شناسایی و به مردم معرفی کنند و افزود: مفسدان اقتصادی در عرصه‌های مختلف صادرات، واردات، خودرو سازی، تولید کالا‌های اساسی، دارو، فولاد، نفت و پتروشیمی و هر جایی که ثروت است جا خوش کرده‌اند و تلاش دولتمردان را ضایع می‌کنند.

وی گفت: اکنون در شرایط خوبی قرار داریم و رسانه‌های جهانی برای حفاظت از خود، یکدیگر را هدف قرار می‌دهند و صهیونیسم عقب نشینی کرده و جمهوری اسلامی ایران پیام اقتدار خود را رسا اعلام کرده است.

آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به شگرد‌های آمریکا مبنی بر ترویج افکار ایران هراسی، اسلام هراسی، ایجاد فاصله بین اقوام مختلف، افزود: ایران در ۴۵ سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی، ظلم‌ها و جنایت‌های آمریکا و کشور‌های استکباری را فریاد زد و کسی باور نکرد، اما امروز محکومیت کشور‌های استکباری و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در دنیا ثابت شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم رعایت عدل و انصاف در روابط اجتماعی، گفت: با رعایت عدل به عنوان یک سیاست و امری فراگیر در جامعه، هر عضوی از جامعه در موقعیت خود، وظایفش را به جا و به موقع انجام داده و جامعه از هر ناهنجاری پاک می‌می ماند.

دیگر خبرها

  • هشدار زرد هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور
  • سامانه بارشی جدید در راه کشور
  • جوی آرام در اکثر نقاط کشور/ ورود سامانه بارشی جدید از فردا
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • هشدار؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور از فردا تا دوشنبه!
  • هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند