Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، بعد از سه روز اجراهای نفس‌گیر گروه‌های نمایشی امروز هرآنچه در چنته داشتند رو کردند و به روی صحنه آوردند.

۲۳ اجرا در آخرین روز 

در آخرین روز از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، ۲۳ اثر نمایشی توسط ۱۳ گروه نمایشی در پارک‌ها و بوستان‌های این شهر اجرا شد، نمایش‌هایی که نسبت به روزهای قبل متنوع‌تر و در عین حال، تماشاچیان بیشتری داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهارشنبه خاتون از گیلان، باجه تلفن  از سنندج، مرغ همسایه غاز نیست از ایلام، مفرد غایب از خمینی‌شهر، نمایش چندخان از یزد، تراژدی نان از مرند، ۲۵ متر آرزو از اصفهان، ماهیان عاشق از سنندج و دلدار دلوار از تهران، چند خان اثری از یزد، باجه تلفن از سنندج، حریره از مریوان و ترازدی نان از مرند و...اجرا شد و تماشاچیان را برای دقایقی ناب مهمان کرد.

خاتون آرزوها

چهارشنبه خاتون نخستین اثری بود که مردم مریوان را به دقایق زیبایی دعوت کرد.

نمایشی بی‌کلامی که پیامش را با موسیقی و حرکات نمایشی به مخاطب القا می‌کند، خاتون آرزوها چهارشنبه‌ آخر سال از چاه بیرون می‌آید و آرزوها را برآورده می‌کند.

آرزو علیپور کارگردان چهارشنبه خاتون که ۱۲ دوره در این جشنواره حضور دارد، می‌گوید: بعد از هفت دوره که به عنوان بازیگر در این جشنواره حضور داشتم وارد عرصه کارگردانی شدم.

سال ۹۵ با اثر نمایشی گیلدخت در جشنواره شرکت داشته‌ است و خیلی از جایزه‌ها را درو کرد و همین انگیزه‌ای شد تا با قدرت به کارش ادامه دهد و جشنواره مریوان را هم از دست ندهد.

علیپور با بیان اینکه لذت جشنواره مریوان از جشنواره فجر هم برایم بیشتر بود، عنوان کرد: این جشنواره تخصصی و بین‌المللی است و استقبال مردم هم عالی است این جشنواره الان بعد از ۱۵ دوره به عنوان فرهنگ جا افتاده است.

وی درباره تاثیرگذاری نمایش خیابانی بر سبک زندگی افراد هم عنوان کرد: تئاتر خیابانی ارتباط رودررویی با مخاطب دارد و برای همین تاثیرگذاری آن هم بیشتر است.

به گفته وی، با توجه به بررسی آسیب‌های اجتماعی در قالب هنر، گاهی مسیر اتفاقات تلخ زندگی را هم تغییر می‌دهد.

گذر از هفت‌خوان دنبال پدر

حکایت رستم و سهراب را این بار روایت‌گری از یزد به شانوی بین‌المللی مریوان آورده است و تماشاچیان را برای پیدا کردن پدر همراه خود می‌سازد.

آدریانا دنبال پدر قرار است هفت‌خوان را طی کند هفت‌خوانی که با آهنگ دف و تنبک هنرمندان یزدی شروع می‌شود.

این جوان برای پیدا کردن پدرش در خوان بعدی جست‌وجوی خود را با پرس وجو از مردمان سرزمینش آغاز می‌کند. مبارزه با دیو و شکست دشمن مسیر سخت و پرپیچ و خمی که آدریانا طی می‌کند تا پدرش را پیدا کند.

شاید تئاتر و نمایش را بدون موسیقی نتوان توضیح داد و برای همین هم اثر نمایشی یزد هم با دف و تنبک به صحنه آمد و از دختری گفت که به دنبال پدرش می گشت.

ایران داستان ما لباس رزم پوشیده از گُردآفرین خواند و به جنگ رستم پیوست و در نبرد با دشمنان و بدی‌ها خود را دختر رستم، کاوه و عباس دوران معرفی کرد.

ایران بعد از گذر از هر خوان شجاعانه برای دفاع از مرزهای کشور، کوه، کمر و آب و دریا به پیکار با دشمن دیگر تاخت و تاخت و عاقبت پدرش را که از شهدای دفاع مقدس بود در آسمان‌ها یافت.

محمد لاله‌زاری کارگردانی این اثر را به همراه همسرش مهسا دهقان در ژانر کودک و نوجوان و ایثار و مقاومت خلق کرده است. وی می‌گوید: دختربچه‌ای که پدر خود را گم کرده فکر می‌کند که پدرش رفته با بتمن‌های انیمیشنی تخیلی بجنگد و در انتها می‌فهمد که پدرش شهید شده است داستان هم از واقعیت برگرفته شده و درباره شهید پوریا زارع است که از شهدای ورزش زورخانه‌ای یزد است.

وی افزود: سال گذشته بصورت مجازی در این جشنواره شرکت کردم و امسال ۲۰ ساعت راه طی کردیم تا نخستین اجرای حضوری‌ام را در این جشنواره بین‌المللی داشته باشم.

کارگردان این اثر نمایشی افزود: آرزو دارم که یزد و مریوان به هم نزدیک شوند چراکه بهترین و زیباترین بازخورد را از مخاطبین در جشنواره تئاتر خیابانی گرفتم.

وی اضافه کرد: در تهران و مشهد اجرا داشته‌ام ولی اجرا در مریوان حال و هوای دیگری دارد چون تئاتر در مریوان به فرهنگ تبدیل و نهادینه شده است.
 
آدریانا هنرپیشه کوچک این اثر هم گفت: از ۶ سالگی وارد دنیای تئاتر شده و حالا ۸ سال دارد.

وی درباره ورودش به دنیای بازیگری اظهار کرد: کلاس‌های فن بیان شرکت کرده بودم مادرم وقتی علاقه‌ام به بازیگری را دید پیشنهاد داد که به آموزشگاه بازیگری بروم.

ماهیان عاشق

توانخواهان توانمند کوچک‌مردان بزرگ آنان که در مسیر زندگی کمر سختی‌ها را با تکیه بر اراده آهنین خم کرده و ثابت کرده‌اند معلولیت نمی‌تواند آنها را از آنچه می‌خواهند به دست آورند دور کند.

استقبال زیبای کودکان و حتی بزرگترها از این اثر که البته در بخش اصلی و داوری قرار نگرفته، نشان داد نگاه در انتخاب آثار باید کمی متفاوت‌تر باشد.

ماهی‌های عاشق در روز عروسی‌شان طعمه قلاب ماهیگیری شدند و از مرد ماهگیر خواستند آزادشان کند‌.

گلایه از بی‌توجهی آدم‌ها به محیط زیست مهم‌ترین پیام این نمایش بود.

صباح مجیدی کارگردان نمایش ماهیان عاشق که خود از توانخواهان و معلولان جسمی حرکتی است، گفت: این گروه نمایشی از سال ۸۸ تشکیل شده و اولین گروه نمایشی ثبت شده معلولان استان است.

وی افزود: چندین بار در جشنواره‌های مختلف معلولان حضور داشته‌ام و برای نخستین بار است که در جشنواره‌ای تخصصی شرکت می‌‌کند و تا پیش از این در جشنواره‌های معلولان رتبه‌هایی هم داشته است.

وی گفت: این اثر به آلوده کردن طبیعت و دریا به دست انسان پرداخته که در راه حفظ آن خیلی‌ها جان خود را فدا کرده‌اند. 

مجیدی تاکید دارد: کارمان را پرقدرت‌تر از همیشه ادامه می‌دهیم و امیدواریم زمینه‌ای برای حضور همه معلولان  فراهم شود و نه تنها در عرصه هنر که در تمام عرصه‌ها دیده شویم.

وی با بیان اینکه مناسب‌سازی فیزیکی و فرهنگی لازمه فعالیت معلولان است و دغدغه معلولان باید توسط دیگران دیده شود، گفت: ما ثابت کرده‌ایم می‌توانیم و در حوزه‌های مختلف دغدغه‌مند هستیم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم ماه جاری شروع شده و فردا با معرفی نفرات و گروه‌های برتر پایان می‌یابد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره یزد سبک زندگی تئاتر خیابانی مریوان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی اثر نمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد

پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار در آستانه این رویداد هنری در گرگان رونمایی شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مسؤولان در گرگان رونمایی شد.

این رویداد ملی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور و به همت اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان و همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، با هدف تبیین ارزش‌های والای انسانی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.

معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار

«جلوه‌های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس»، «جلوه‌های ایثار و شهادت در زندگینامه شهدا، ایثارگران، شهدای محور مقاومت (شهدای مدافع حرم)، شهدای امنیت، سبک زندگی ایثارگرانه و ایثار اجتماعی در دوران معاصر»، «جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی همسران معظم جانبازان، آزادگان و خانواده‌های معظم شهدا در دوره معاصر» و «جلوه‌های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی به خصوص تاریخ معاصر انقلاب» از مهمترین موضوعات این دوره از جشنواره است.

هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با دبیری محمد کرم‌الهی در 2 بخش صحنه‌ای و خیابانی از روز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 به مدت 4 روز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار رونمایی شد
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان