Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند که بحران آب در صورتی مدیریت می‌شود که ذینفعان آب؛ یعنی کشاورزان و صنعتگران در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * مساله آب در ایران، صرفا به بحران خشکسالی محدود نمی‌شود. تبعات اجتماعی و اقتصادی نبود آب در کشور، باعث شده از بحران آب با عنوان جنگ آب هم یاد شود؛ بحرانی که هشدار وقوع آن از سال‌ها قبل داده شده بود، اما هنوز در مدیریت کلان کشور، تغییری در مواجهه با این بحران مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که خشکسالی‌های مداوم و پی در پی، تخلیه آب سفره‌های آب زیرزمینی، تخلیه روستا‌ها و نابودی اراضی کشاورزی، روز به روز زندگی جمعیت بیشتری از مردم را تهدید می‌کند. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که اگر آب به درستی مدیریت شود، می‌توان با وجود کمبود آب، این بحران را مدیریت کرد و چه بسا در آینده به مساله کمبود آب در کشور به طور کلی حل شود.

 

یکی از مصادیق بحران آب در کشور که مشخصا می‌توان نسبت به وقوع اختلافات آبی عمیق بین مردم نگران بود، بحران آب حوضه زاینده رود است. زاینده رود را بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران می‌دانند که از زردکوه در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا به تالاب گاوخونی برسد. در مسیر این رود بزرگ، آب از رود پلاسجان و چشمه لنگان و چشمه مرغان هم به آن می‌پیوندند و با بیشترین حجم آب وارد استان اصفهان می‌شود.

پیش از این، بحران مدیریت آب در ایران و به طور خاص درباره حوضه آبی زاینده رود را در گفتگو با سجاد انتشاری، دکترای مدیریت آب از دانشگاه صنعتی اصفهان، بررسی کردیم.

 

آب فروشی دو برابر ظرفیت زاینده رود

در این مصاحبه انتشاری گفت که از حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب زاینده رود، سه میلیارد مترمکعب آب فروخته شده است. بخشی از این آب در سال‌های دور به کشاورزان فروخته شده، اما فروش آب مازاد بر ظرفیت این رودخانه، در سال‌های اخیر صورت گرفته است؛ زمانی که مسئولان تصمیم گرفتند تولیت آب را به شرکت‌های نیمه خصوصی بدهند و به آنان تکلیف کردند که خرج شان را از فروش آب به دست آوردند.

بیشتر بخوانید:

قصه پرغصه حکمرانی آب / چگونه مسئولان آبی برای ۲ برابر ظرفیت زاینده رود آب فروختند؟ مطالبات مردم اصفهان از رئیس جمهوری آینده / مردم: دیوار کج بردن آب اصفهان رو چه کسی پایه گذاشت؟ راهکار‌های علمی احیای آب کاشان بررسی شد / درخواست کمک از خیرین برای تأمین بودجه اجرای طرح‌های آبی کامو؛ در مسیر «خوزستان» شدن / چنبره معدن‌کاران بر سرچشمه‌های قنات کامو، جوشقان قالی و چوگان تهدید زندگی ۲ و نیم میلیون نفر روی دشت بحرانی اصفهان / جبران فرونشست زمین در دشت اصفهان-برخوار ۵۰ هزار سال طول می‌کشد

 

یک راهکار دیگر مسئولان در مواجه با بحران آب، انتقال آب از دریا و اقیانوس است. راهکاری که می‌تواند باعث تشدید بحران آب شود.

 

سوءمدیریت در مساله آب

فیلم زیر، مشروح گفتگوی دوباره خبرگزاری دانشجو با این کارشناس مدیریت آب است که در آن مسائلی مانند آسیب‌های سوءمدیریت بر آب در کشور و راهکار‌هایی برای مدیریت آب بحث می‌شود. در دقایق پایانی این گفتگو انتشاری شرح می‌دهد که انتقال آب چگونه می‌تواند به یک سیاست ضدمدیریتی تبدیل شود و بحران آب را شدت دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   صدای مردم را بشنوید انتشاری در ادامه این گفتگو بیان می‌کند که برای کاهش مناقشات آبی کشور و حرکت به سمت حل این مناقشات، لازم است فضای لازم برای بیان شواهد درباره بحران آب ایجاد شود.     او می‌گوید: باید اجازه دهیم صدا‌هایی که به سکوت کشانده شده اند، روایت خود را از بحران آب ارائه دهند تا این حرف‌ها در فضا‌هایی رسمی حفظ و ثبت شود و مساله اصلی در فضایی که تنش کمتری دارد، دنبال شود.    کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   ارائه راهکار برای مقابله با بحران آب، دومین گام برای حل این مساله است. فرض ما این است که مسئولان اولین گام، یعنی شناخت مساله را برداشته اند و حالا به دنبال راهکار‌هایی برای حل آن هستند. می‌توان گفت که اصلاح رویکرد‌های مدیریتی در حل این بحران، می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین راه حل مطرح شود و پس از آن، اقدامات اجرایی در پس زمینه این تغییرات مدیریتی، صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مدیریت آب زاینده رود خشکسالی احیای آب زاینده رود آب در کشور مدیریت آب بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم

به گزارش خبرآنلاین، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در دیدار با «استفان سژورنه» وزیرخارجه فرانسه تاکید کرد که لبنان در انتظار دریافت پیشنهاد فرانسه برای کاهش تنش، توقف جنگ و نیز اجرای قطعنامه سازمان ملل جهت بررسی و پاسخ به آن است.

بری در این دیدار ضمن تاکید بر پایبندی بیروت به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و تمام بندهای مندرج در آن، از فرانسه بابت «رویکرد و نقش» این کشور و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور آن در «جلوگیری از جنگ علیه لبنان» تشکر کرد.

همچنین رئیس پارلمان لبنان در دیدار با وزیر خارجه فرانسه گزارشی از حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ویژه روستاهای واقع در مرزهای جنوبی این کشور و میزان تلفات انسانی و خسارات مالی وارده به روستاها، شهرها، زمین‌های کشاورزی و مناطق جنگی لبنان و نیز استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی در این حملات و نقض اصول و قواعد درگیری ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، او در مورد مساله ریاست جمهوری این کشور نیز از اقدامات کمیته پنج‌جانبه برای رسیدن به توافقی از طریق رایزنی جهت انتخاب رئیس جمهور تقدیر کرد.

این مقام لبنانی در ادامه نیز با اشاره به مساله آوارگان سوری که «فشار مضاعفی را در تمامی سطوح بر دولت و مردم لبنان وارد کرده»، گفت که این مساله را با رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و رئیس جمهور قبرس که این هفته به لبنان سفر می‌کنند، مطرح خواهد کرد.

بری همچنین از فرانسه و آلمان خواست در روابط خود با سوریه و در مورد این پرونده (آوارگان سوری) تجدید نظر کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه شنبه‌شب با هواپیمای شخصی وارد فرودگاه بین‌المللی بیروت شد تا برای دومین بار در دوره وزارتش به لبنان سفر کرده باشد. وی هدف خود را جلوگیری از جنگ بیشتر در منطقه و کاهش تنش موجود میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان اعلام کرده است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900668

دیگر خبرها

  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی