Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آناهیتا رحیمی؛ برخی می‌گویند درد و دل‌های دیواری و یا یادگاری؛ اما اغلب نوشته‌هایی هستند که آرامش بصری را بر هم می‌زنند و چهره زشتی از شهر را برای ما به تصویر می‌کشند.

دیوارنویسی پدیده‌ای است که در جوامع سنتی بیشتر به چشم می‌خورد و افراد را با هر بهانه‌ای وسوسه می‌کند تا با نوشتن یادگاری‌ها بر در و دیوار شهر، از بار روانی خود بکاهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتباط مستقیم دیوارنویسی به میزان تابوهای یک جامعه

یک روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: اساس دیوارنویسی و یا نوشتن مطالبی بر در و دیوار ساختمان‌های شهر به علت نیازی به وجود می‌آید و این نیاز همان، ضرورت ارتباط با سایر افراد جامعه از طریق خط و نوشته است به همین دلیل هر روز که از خانه به محل کار و یا خرید می‌رویم با انواع و اقسام این نوشته‌ها روبرو می‌شویم.

میلاد مردی ادامه داد: در دوران معاصر دیوارنوشته‌ها در فضاهای شهری چون سرویس‌های بهداشتی، باجه‌های تلفن، صندلی‌های اتوبوس، میزهای کتابخانه‌ها،.... وجود دارد؛ این دیوارنوشته‌ها یا تابوها و هنجارشکنی‌ها یا دارای بار سیاسی و شعارها و مواضع تهدیدآمیز سیاسی و مطالبات به محاق رفته اجتماعی و سیاسی است.

وی افزود: دیوارنویسی ارتباط مستقیمی به میزان تابوهای یک جامعه دارد و در جوامع سنتی که تابوها و بایدها زیاد است این امر بیشتر دیده می‌شود.

دیوارنویسی ارتباط مستقیمی به میزان تابوهای یک جامعه دارد و در جوامع سنتی که تابوها و بایدها زیاد است این امر بیشتر دیده می‌شود

مردی بیان کرد: دیوارهای سرویس‌های بهداشتی برای پنهان کردن بخشی از عملکرد جسمی و انسانی ایجاد شده که خود یکی از محرک‌های افراد برای واکنش به مسئله تابوها است؛ این مکان، هر چه در حالت عمومی‌تر قرار گیرد، همچنان خصوصیات حوزه شخصی را از دست نمی‌دهد. آنجا جایی است که فرد به ماهیت بدن خویش تمرکز می‌کند و می‌تواند افکار و آمال خود را خارج از برنامه‌ریزی‌های روزمره مورد بررسی قرار می‌دهد که این عوامل افراد را با هر شغل و سطح سوادی وسوسه می‌کند تا یادگاری در دیوارهای بنویسد و از بار روانی خود بکاهد.

این روانشناس بالینی معتقد است: به میزان افزایش سرکوب‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، واکنش‌های افراد از طرق غیر رسمی تقویت می‌گردد و گرایش افراد به ناهنجاری رشد می‌یابد؛ مثلاً احزاب و گروه‌های سیاسی در فقدان رسانه‌های آزاد به دیوار نویسی روی آوردند و امروزه به تبع کشورهای توسعه یافته، با تأسیس سازمان زیباسازی در شهرداری‌ها به این مسئله اهمیت بسیار می‌دهند و از یک ابزار برای انتقال شعارها و عقاید سیاسی و عقیدتی خارج و تبدیل به یک سوژه هنری برای تبادل فرهنگی در جامعه شده است.

مردی توضیح داد: اما هم‌چنان بخشی از این دیوار نوشته‌ها در زمره تخلفات و ناهنجاری اجتماعی سیاسی در جامعه به حساب می‌آید و یکی از این دیوارنوشته‌ها، مطالبی است که در سرویس‌های بهداشتی مکان‌های عمومی دیده می‌شود.

وی افزود: این دیوارنوشته‌ها بسته به شرایط خاص آن مکان، منعکس کننده افکار و مشغولیت‌های ذهنی، بیماری‌های روانی، نیازها و مشکلات، شیوه سبک زندگی و عقاید سیاسی است که از نظر روان شناسی اجتماعی، روان شناسی سیاسی و روان شناسی جنسی قابل مطالعه است؛ به طور مثال برخلاف سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها که افراد دارای وجوه مشترک نیستند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: در میان دیوار نوشته‌های سرویس‌های بهداشتی از نقد اظهارات مسئولین و شعارها و مطالبات سیاسی که بعضاً با ذکر آمار و ارقام همراه است تا دیالوگ‌ها و کامنت‌ها بین افراد مختلف ذیل یک نوشته یافت می‌شود.مخرج مشترک دیوارنوشت‌های تمام مکان‌های مذکور، از جمله توهین و فحاشی است که در فضایی امن و بدون نگرانی بابت پرداخت هزینه اظهارنظر خود مطرح می‌شود.

عضو کوچکی از عناصر گرداننده فرهنگ در میان مردم

وی افزود: این نوشته‌ها مانند سایر دیوارنویسی‌ها نوعی رسانه و عنصری کوچک از عناصر گرداننده فرهنگ در میان مردم است و مطالبی که چندان مهم جلوه نمی‌کند، روزانه صدها نفر با استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی مطالعه می‌کنند و ناگزیر، اثر مخرب خود را بر جای می‌گذارد.

مردی بیان کرد: دیوارنوشته‌ها و مکتوبات آن را باید به دو دوره تقسیم کرد؛ یک دوره پیش از شکل گیری‌های شبکه‌های جدید ارتباطی در چهارچوب شبکه اجتماعی که به واسطه اینترنت ایجاد شده است و دوره پس از آن. در مقطع اول، دیوارنوشته‌ها و انتقال پیام از طریق نوشته‌هایی دیوارهای فضاهای عمومی بود؛ به خصوص آنچه که جلوه پیدا کرده بود در دستشویی‌های عمومی.

مخرج مشترک دیوارنوشت‌های تمام مکان‌های مذکور، از جمله توهین و فحاشی است که در فضایی امن و بدون نگرانی بابت پرداخت هزینه اظهارنظر خود مطرح می‌شود

وی در ادامه افزود: آن مقطع به تناسب امکانات و لوازم و فضاهایی که بود بازمانده از همان عصر گذشته است که انسان از آغاز بر در و دیوار حکاکی می‌کرد که ماندگار شود؛ این رفتار برای قرن‌ها استقرار پیدا کرده بود و فقط شکل آن طبیعتاً به واسطه اعمال کنترل‌هایی که در فضای عمومی وجود داشت به جاهایی رفته بود که این جاها دور از دسترس قدرت تلقی می‌شد؛ مانند سرویس‌های بهداشتی یا دیوارهایی که در فضای عمومی دور از دید بودند و با اسپری و رنگ، ایده و طغیان خود را بر آن ثبت می‌کردند و آمدن فضاهای جدید ارتباطی باعث تحول شد.

این روانشناس بالینی گفت: در دوره پس از آن باز ما وجوه اشتراکی بین این دو دوره می‌بینیم که یکی هویت پنهان است مثلاً در این هویت پنهان و مخفی می‌بینیم که فردی علی‌رغم آنکه مرد است خودش را به عنوان زن معرفی می‌کند و ایده‌های خود را بدون اسم و بدون پیشینه خاصی منتشر می‌کند. پس ما می‌توانیم وجوه اشتراک آن را این بدانیم که در هر دو، فرد احساس می‌کرد هویتش ناشناس باقی می‌ماند.

مردی بیان کرد: در سیستم سنتی و دیوارنوشته‌های مقطع اول، افراد کم سواد یا بی‌سواد به معنای عدم داشتن پیچیدگی‌های فکری بودند. بسیاری از نوشته‌های آنان در حوزه‌های غیر سیاسی بود مثل پیام‌ها و مضامین مستهجن، ارشادی، توصیه‌های اخلاقی و غیراخلاقی و… که محل بحث ما نیست؛ بحث ما راجع به وجوه سیاسی و جمعی پدیده است و امروز آن کسانی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند به لحاظ سطح آگاهی و سواد در مقایسه با آنها، بالاتر هستند.

وی به قدرت اثرگذاری بیشتر در فضاهای جدید ارتباطی اشاره کرده و افزود: در یک سرویس بهداشتی در طول روز ممکن است ده نفر، پنجاه نفر به تناسب شلوغی و ازدحام، در آن دستشویی حاضر شوند و آن پیام را مطالعه کنند اما در شبکه‌های اجتماعی این گستردگی و وسعت پخش یک پیام، ممکن است بعضی مواقع به میلیون‌ها نفر برسد.

افزایش ضریب اثرگذاری پیام‌ها

مردی گفت: گاهی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان زیاد، این پیام‌ها را منتقل می‌کنند و ضریب اثرگذاری پیام‌ها را بیشتر می‌کنند؛ البته آرام آرام، فضای دیوار نوشته‌ها، پیام‌هایی که در دستشویی‌ها و دیگر فضاهای عمومی در حال منسوخ شدن است مانند چیزهای دیگری که روزی بوده و امروز نیست ولی پیام‌ها و مضامین شبکه‌های اجتماعی امروز خیلی برجسته‌تر می‌شود چون مخاطبین آن را جدی می‌گیرند.

وی در پایان افزود: در هر سنخ پیام، فرد اغلب هویتش آشکار نمی‌شود و به همین دلیل نوعی دریده گویی، پرخاشگری زبانی، خشونت کلامی و به تعبیر مذهبی بی‌حیایی در این گفتارها وجود دارد. در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی که فرد می‌داند کسی هویت او را نمی‌شناسد، با یک لحن و زبانی صحبت می‌کند که در فضای عمومی اگر هویت خودش مشخص باشد اصلاً نمی‌تواند با آن لحن و زبان صحبت کند این را ما در گذشته در سرویس‌ها داشتیم.

دیوارنویسی عامل مهم نازیبایی شهری

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در حالت کلی دیوار نویسی تخلف است و شهرداری با این پدیده که در کلانشهر تبریز نیز توسط برخی از افراد انجام می‌شود به شدت مخالف است.

در حوزه زیباسازی شهری سعی بر این است تا با نقاشی‌هایی با پیام‌های متنوع در حوزه‌های مختلف فرهنگ شهروندی و مسائل اجتماعی، انجام گیرد

احد صادقی ادامه داد: در حوزه زیباسازی شهری سعی بر این است تا با نقاشی‌هایی با پیام‌های متنوع در حوزه‌های مختلف فرهنگ شهروندی و مسائل اجتماعی، انجام گیرد.

وی بر اولویت رفع این معضل شهری در شورای ششم تأکید کرده و گفت: دیوارنویسی‌هایی که عامل مهم نازیبایی شهری است در حوزه زیباسازی شهری با طرح‌های متنوع دارای پیام، از چهره شهر حذف خواهد شد.

یک دکترای جامعه شناسی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: به طور کلی زمانی که افراد قادر به بیان مکنونات قلبی و فکری خود در جامعه نباشند به دیوار نویسی روی می‌آورند که می‌تواند پیام‌های خطرناک و بدی را به دنبال داشته باشد.

امان اله قرایی مقدم ادامه داد: افرادی که به دیوار نویسی روی آورده‌اند پیام مطلوبی را به همراه ندارند بدین گونه که دیوار نویسی در هر کشوری که قادر به ارائه عقاید و نظرات خود نباشند رواج دارد.

وی با توجه به سابقه تاریخی دیوارنویسی افزود: ریشه دیوار نویسی نداشتن بیان عقاید و نظرات در جامعه است و در هر جامعه‌ای که در آن آزادی بیان و اندیشه با محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی روبرو باشد به دیوار نویسی روی می‌آورند.

دیوارنویسی پدیده‌ای است که آرامش ذهنی را بر هم می‌زند و ارتباط مستقیمی به میزان تابوهای یک جامعه دارد و به عنوان نوعی رسانه و عنصری کوچک از عناصر گرداننده فرهنگ در میان مردم است.

دیوارنویسی در حال حاضر در کلانشهرها به چشم می‌خورد و در بین برخی از افراد به عنوان یک پدیده رایج تلقی می‌شود اما این بر هم زننده آرامش بصری زیبنده شهر نیست و آنچه که جزو اهداف شورای ششم است رفع این نازیبایی‌ها با طرح‌های متنوع است.

کد خبر 5339729

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری تبریز جامعه شناسی روانشناسی ویروس کرونا بوشهر بنزین جایگاه سوخت کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه قوه قضاییه واکسن کرونا پمپ بنزین عکس استانها گرگان ایلام اردبیل دیوار نویسی روی سرویس های بهداشتی شبکه های اجتماعی روانشناس بالینی دیوارنوشته ها سرویس ها نوشته ها پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود

یک گروه کارشناسی توصیه کرد فرانسه باید استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان محدود کند.

به گزارش ایسنا، این گروه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده جهانی نسبت به تاثیر منفی گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر ذهن‌ کودکان و نوجوانان، توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تشکیل شده است.

این کارشناسان در گزارشی اعلام کردند کودکان زیر ۱۱ سال، باید از داشتن تلفن همراه منع شوند و استفاده از تلفن‌های هوشمند با قابلیت دسترسی به اینترنت، باید برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع شود. همچنین اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی باید برای کاربران زیر ۱۵ سال ممنوع شود و افراد زیر ۱۵ سال، فقط باید به پلتفرم‌هایی که اخلاقی تلقی می‌شوند، دسترسی داشته باشند. آنها گفتند قانونگذاران وظیفه دارند تصمیم بگیرند که چه پلتفرم‌هایی را می‌توان اخلاقی در نظر گرفت.

مکرون که به دنبال افزایش حمایت‌ها از خود در نظرسنجی‌های عمومی است، در ژانویه وعده داد پیش نویس قوانین سختگیرانه‌تری را برای محدود کردن زمان استفاده کودکان از گوشی و استفاده ازشبکه‌های اجتماعی معرفی کند. تلاش‌های او نشان‌دهنده نگرانی‌های روزافزون بین‌المللی در میان والدین، روان‌شناسان و سیاست‌گذاران است که فناوری‌های جدید ممکن است بیش از آنکه مفید باشد، به سلامت روان خردسالان، آسیب برسانند.

در این باره جراح کل آمریکا در سال میلادی گذشته، اعلام کرد شبکه اجتماعی می‌تواند به سلامت روان افراد کم سن و سال، آسیب عمیقی وارد کند و از شرکت‌های فناوری خواست از کودکان که مغز آنها در مراحل رشد حساسی است، حفاظت کنند.

این گروه کارشناسی که در آن، سروان موتون، متخصص مغز و اعصاب و آمینه بنیامینا، استاد روانپزشکی حضور دارند و همچنین شامل کارشناسان آموزش، حقوق و فناوری است، روز سه‌شنبه یافته‌های خود را به مکرون ارائه کرد.

در حال حاضر هیچ زمان مشخصی برای قانون جدید وجود ندارد و مشخص نیست که تا چه حد به توصیه‌های کارشناسان، عمل خواهد شد. این گروه اعلام کرد هر گونه حرکتی، باید بر تشدید قوانین برای شرکت‌های فناوری تمرکز کند. موتون در یک نشست خبری گفت: اینها کسانی هستند که در درجه اول مسئول هستند.

بر اساس گزارش رویترز، این گزارش همچنین نشان داد سپری کردن زمان طولانی در مقابل صفه گوشی، بر خواب کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و یکی از عوامل چاقی مفرط آنها است. همچنین، شبکه اجتماعی می‌تواند خطر اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟
  • مخالف تک صدایی در دانشگاه‌ها هستیم
  • نام‌نویسی افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی «غیرحضوری» شد
  • دسترسی کودکان فرانسه به گوشی و شبکه اجتماعی محدود شود
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • واکاوی گرایش‌های ضد اسرائیلی «نسل زِد» در آمریکا