Web Analytics Made Easy - Statcounter

رادیو ایران در سفر رادیویی خود به اقصی نقاط کشور در برنامه «راهی به آبادی» گفت‌وگوهایی با مردان و زنان تولیدکننده برتر بخش کشاورزی، زارعین، باغداران، دامداران، صنایع‌دستی روستایی، تعاونی‌های روستایی و... دارد و ضمن آشنایی با روستاها به موقعیت جغرافیایی، استعداد منطقه و توان تولید داخلی می‌پردازد. این برنامه که شب‌های شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۲و۵دقیقه از رادیو ایران پخش می‌شود، از اسفند ۹۶ روی آنتن رفته و تا به حال به بسیاری از نقاط روستایی دور و نزدیک سفر کرده و به معرفی روستا و روستاییان موفق پرداخته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته‌ای نه چندان دور علی‌اصغر نادرپور گزارشگری این برنامه را برعهده داشته‌است. او در روزهای اولیه تولید این برنامه به قزوین و همدان رفته و با کشاورزان و دامداران گفت‌وگو کرده‌است. با عباس سنجری، گزارشگر کنونی برنامه و راضیه حسینعلی، تهیه‌کننده گفت‌وگو داشتیم.

صدای روستا
عباس موسایی سنجری (عباس سنجری) متولد ۱۳۳۸ تهران است و اول مهر ۶۱ وارد رادیو شده‌است. او از همان زمان، فعالیت حرفه‌ای خود را در برنامه‌هایی چون «راه شب»، «سلام صبح بخیر»، «وضعیت قرمز» و... آغاز کرد. سنجری که سال۶۴ در منطقه عملیاتی فاو شیمیایی شده تا امروز جوایزی را از جشنواره‌های متعدد گرفته‌است؛ کسب مقام اول در اولین جشنواره رادیو، مقام برتر در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو، انتخاب او در مقام سفیر سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کسب مقام اول در جشنواره شهری، جشنواره کتاب و رسانه جشنواره‌های دفاع مقدس و همچنین جشنواره برنامه‌های منتخب رادیو ایران و جشنواره قصه‌گویی استان گلستان از نمونه‌های آن است.

این مجری و گزارشگر پیشکسوت رادیو ایران به جام‌جم می‌گوید: کار راهی به آبادی دلی و پر از عشق است. برای مثال شما صبح ساعت ۸ حرکت می‌کنی ۱۶۰ - ۱۵۰کیلومتر می‌روی و وارد ورودی استان تهران و مازندران می‌شوی. بعد از مدت ۲۰ دقیقه در یک جاده سربالایی صعب العبور راهت را ادامه می‌دهی تا می‌رسی به سیاه چادری که عزیزان عشایر در آن زندگی می‌کنند. این‌قدر این عشایر خوب هستند! این‌قدر این کشاورزان با ما مهربان هستند! این‌قدر این باغداران با صفا هستند که واقعا زبان من قاصر است از محبتشان صحبت کنم. بلافاصله وقتی وارد شدید، با احترام جمع می‌شوند، سفره‌ای پهن می‌کنند و آنچه دارند سر سفره می‌آورند از سر شیر، ماست و کشک گرفته تا دوغ از شما پذیرایی می‌کنند. اینجاست که من باید خودم را به عنوان یک نماینده رسانه طوری مطرح کنم که اولا آنها جذب شوند و ضمنا حرف‌هایی را که می‌زنند به گوش مسؤولان برسانم.

او ادامه می‌دهد: از چیزهایی که خیلی برای من مهم است همین داشتن رادیوی بدون برق یا رادیوی باتری‌دار است. خیلی از عشایر و دامداران در بیابان‌ها زندگی می‌کنند و آنها حتی برق و گاز در فصل سرما ندارند و از مشکلاتشان برای ما صحبت می‌کنند. یکی از مشکلاتی که در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور روستاهای فیروزکوه به چشم می‌خورد نداشتن گاز، برق یا آب آشامیدنی است. این عزیزان به دلیل این‌که بتوانند چرخه اقتصاد کشورمان را به گردش در بیاورند، تلاش می‌کنند با همین نارسایی‌ها و کمبودها بسازند، اما آنچه وظیفه من عباس سنجری به عنوان گزارشگر برنامه راهی به آبادی به عهده دارم، این است که می‌روم کنارشان می‌نشینم و با آنها صحبت می‌کنم، این صحبت گاهی با یک پدر و مادر پیر است، با کسی است که به تهیه لبنیات مشغول است و از شیر، ماست، کره و دوغ تهیه می‌کند، کار آفرینی می‌کند، گلیم و قالی می‌بافد و.... وقتی من صادقانه گزارش را بیاورم و گزارش پخش شود، این عزیزان از طریق برنامه راهی به آبادی که روی موج AMدیف ۵۵۸ کیلوهرتز پخش می‌شود، صحبت‌هایشان را گوش می‌دهند.خیلی اوقات شده وقتی با این عزیزان صحبت کردم، وقتی برنامه پخش شده، مشکلاتشان برطرف شده‌است. برای مثال من وظیفه خودم می‌دانم و به فرماندار زنگ می‌زنم و پیامک می‌فرستم. به طور مثال می‌گویم آقای فرماندار امشب ساعت ۲۲و۵دقیقه صدای روستای شاد دهند پخش می‌شود. منطقه کوهستانی بابا یرد پخش می‌شود‌، گوش دهید و توجه کنید اهالی چه مشکلاتی دارند. مگر چه از شما می‌خواهند؟ در بعضی جاها هست که یک جاده ناهموار دارند یا یکی از مشکلاتی که در مناطق مختلف به ویژه ناطق کوهستانی هست، محرومیت این عزیزان از خدمات رفاهی و بهداشتی است و اگر یک زن بخواهد زایمان داشته‌باشد، خدای ناکرده ممکن است وسط راه هم خودش و هم نوزادش تلف شوند. رادیو نقش خیلی مهمی می‌تواند داشته‌باشد و من این افتخار را دارم که روز به روز در روستاها شنونده‌های برنامه راهی به آبادی رادیو ایران را بیشتر و بیشتر می‌کنم. خداراشکر در بعضی از مواقع، مسؤولان توجهی ویژه‌ نسبت به رفع مشکلات دارند ولی بعضی اوقات هست که شاید نتوانند. اینجا وظیفه و رسالت من است که اعلام کنم و خوشبختانه خیلی از جاها این اتفاقات افتاده‌است. او خطاب به جوانانی که می‌خواهند کار اجرا و گزارشگری را ادامه بدهند، می‌گوید: همان‌طور که حضرت امام فرمودند مردم ولی‌نعمتان ما هستند؛ شما باید برای تهیه گزارش برای مردمی کار کنی که ولی نعمت ما هستند. من عاشق کارم هستم. انسانی که عاشق کارش باشد راه‌های سخت را طی می‌کند.

ظرفیت‌‌های اقتصادی و گردشگری
راضیه حسینعلی، تهیه‌کننده جوان برنامه راهی به آبادی که افتخاراتی از جمله جشنواره‌های بین‌المللی رادیو، آسیا - اقیانوسیه (ABU)نانو و جشنواره‌های کشوری کسب کرده‌است، می‌گوید: این برنامه به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری روستاها می‌پردازد. با توجه به این‌که روستاها در اقتصاد ما نقشی موثر دارند ولی خیلی به آنها توجهی نمی‌شود ما در هر برنامه روستایی را معرفی می‌کنیم. البته به خاطر کرونا این مهم محدود به اطراف استان تهران شده‌است؛ ولی قبل از کرونا گزارشگر به همه روستاها اعزام می‌شد. او معرفی کشاورزان و دامداران موفق، همچنین افراد موفق روستاها، جاذبه‌های گردشگری، محصولات، صنایع‌دستی و موقعیت‌های شغلی را که در روستاها وجود دارد، از مهم‌ترین اهداف برنامه می‌داند و بیان می‌کند: اگر روستاییان مشکلی داشته باشند، ما مشکل آنان را به مسؤولان انتقال می‌دهیم.

سپیده سادات/جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: راهی به آبادی برنامه راهی به آبادی رادیو ایران پخش می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژواک/ وعده معاون صدا برای برگزاری دور چهارم به صورت بین‌المللی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزری علم وفناوری آنا، مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضورعلی بخشی‌زاده معاون صدای رسانه ملی، جمعی از پیشکسوتان و هنرمندان رادیو، برنامه سازان، اهالی رادیو و اصحاب رسانه در استودیو شماره یک ساختمان شهدای معاونت صدا با معرفی برگزیدگان در بخش‌های برنامه‌های مستمر، مستند‌های مستمر، مشاغل عصر سه شنبه چهارم اردیبهشت، همزمان با سالروز رادیو برگزار شد.

علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی ضمن قدردانی از اهالی رادیو در سالروز ۸۴ سالگی این رسانه گفت: بالندگی رادیو مدیون زحمات همکاران ما در رادیو است. امروز سالی پرشکوه برای رادیو بود. طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، رادیو در مقایسه با سال گذشته افزایش مخاطب داشته است.

معاون صدا با اشاره به دلایل برگزاری جشنواره مستند رادیو افزود: مستند رادیویی یکی از قالب‌های برنامه سازی است که نیاز به احیا داشت. این قالب فراموش شده بود و ما با برپایی جشنواره پژواک تلاش کردیم تا این قالب جذاب برنامه سازی را زنده کنیم. حیف بود این قالب تاثیرگذار که بهترین ساختار برنامه سازی برای تبیین پیشرفت‌های کشور است، مغفول واقع شود.

وی ضمن قدردانی از ریاست سازمان صدا و سیما از بین المللی شدن چهارمین دوره از جشنواره پژواک خبر داد و عنوان کرد: سال آینده چهارمین دوره، بین المللی برگزارخواهد شد و قرار است تمام قالب‌های برنامه سازی در رادیو را پوشش دهد.

بخشی‌زاده یادآور شد: جا دارد یاد و خاطره مرحومه صدیقه اعتماد سعید، مدیر فقید شبکه رادیویی سلامت را گرامی داشته باشیم که سال‌ها برای خانواده رادیو زحمت کشید.

معاون صدا با اشاره به سند تحول در رسانه ملی گفت: رادیو در جهت تحول گام‌های بسیاری برداشته است و قرار است این مسیر با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

بخشی‌زاده در ادامه به بحث ذائقه شناسی مخاطب اشاره کرد و افزود: ما باید به فکر سلیقه و ذائقه مخاطبان باشیم.
معاون صدای رسانه ملی با تاکید بر اینکه ما باید برای پاسداشت زبان فارسی تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از متولیان زبان فارسی، رسانه ملی است و ما سعی می‌کنیم مساله آموزش در این حوزه را با جدیت پیگیری کنیم.

بخشی زاده در پایان گفت: رویکرد اصلی ما در رادیو، امیدآفرینی و نشاط آفرینی خواهد بود.

حمیدرضا افتخاری، دبیر جشنواره با یادی از شهید تهرانی مقدم گفت: این شهید افتخار و سربلندی ما در اجرای عملیات تنبیهی وعده صادق بود.

وی افزود: به عنوان کسی که ۲۸ سال از زندگیش را در رادیو گذرانده این روز را به اهالی رادیو تبریک می‌گویم. ما صدای لحظه‌ها هستیم. رادیو این توان را دارد که به روز و در لحظه صدایش را به گوش مخاطب برساند.

افتخاری در ادامه از افزوده شدن بخش جدیدی به جشنواره خبر داد و افزود: در یک ماه باقیمانده یک بخش ویژه به اختتامیه جشنواره اضافه کردیم و قرار است مستند‌هایی که با محوریت عملیات تنبیهی وعده صادق پخش شده، اختصاص بدهیم.

دبیر جشنواره پژواک در پایان صحبت هایش یاد هنرمندان و پیشکسوتان رادیو را که امروز در میان ما نیستند، گرامی داشت و بیان کرد: یاد عزیزان درگذشته گرامی و آرزوی سلامتی برای استاد مسعود اسکویی داریم که در بستر بیماری هستند.

در بخشی از این مراسم از محمد قربانی پیشکسوت رادیو تجلیل شد. همچنین برگزیدگان در بخش‌های برنامه‌های مستمر، مستند‌های مستمر و مشاغل معرفی شدند که به شرح ذیل است:

برگزیدگان بخش مشاغل

فهرست برندگان گویندگی مرد

برگزیده: مهبد قناعت پیشه / نام برنامه: شما و صبا/ شبکه: رادیو صبا

برگزیده: پیمان طالبی / نام برنامه: جوان ایرانی سلام / شبکه: رادیو جوان

فهرست برندگان گویندگی زن

برگزیده: آرزو جعفرپور / نام برنامه: جوونی مجاز / شبکه: رادیو جوان

فهرست برندگان گزارشگری

برگزیده: گیتی محمدی / نام برنامه: سلام صبح به خیر / شبکه: رادیو ایران
دیپلم افتخار: زهرا متقیان / نام برنامه: روزی نو گروه ۱ / شبکه: رادیو اقتصاد

فهرست برندگان برگزیدگان بازیگری

برگزیده: مهدی مجنونی / نام برنامه: تهران من / شبکه: رادیو تهران

فهرست برندگان نویسندگی

برگزیده: محمدرضا حاج حیدری / نام برنامه: سرزمین من / شبکه: رادیو فرهنگ

دیپلم افتخار: فاطمه شهبازی / نام برنامه: زیست رو / شبکه: رادیو سلامت

فهرست برندگان صدابرداری

برگزیده: مجید آینه / نام برنامه: یک دو صدا / شبکه: رادیو قرآن

دیپلم افتخار: محمد خاتونی / نام برنامه: بوستان تلاوت / شبکه: رادیو قرآن

فهرست بخش برنامه‌های مستمر صبحگاهی

برگزیده: امیرحسین ثقفی/ نام برنامه: شهر آفتاب/شبکه: رادیو تهران

دیپلم افتخار: امیر اکبری/نام برنامه: صبح صبا/ شبکه: رادیو صبادیپلم افتخار: مجتبی حسنی/ نام برنامه: جوان ایرانی سلام/شبکه: رادیو جوان
فهرست بخش برنامه های مستمر ترکیبیبرگزیده: مینا نیکانیک/نام برنامه: تهران من/شبکه: رادیو تهران

فهرست بخش برنامه های مستمر مسابقهبرگزیده: منصوره توحیدلو/ نام برنامه: چوبخط/شبکه: رادیو جوان

فهرست بخش برنامه های مستمر تولید محتوای مردمیبرگزیده: الهه سلحشور/ نام برنامه: شما و صبا/ شبکه: رادیو صبا

فهرست برندگان بخش مستندنگاریبرگزیده: حسن حیدرزاده/ نام برنامه: کوچک، بزرگ، بزرگتر/ شبکه: رادیو معارفمنتخب: جمیله توکلی شاندیز/ نام برنامه: زخمه های عاشقی/ شبکه: مرکز خراسان رضویدیپلم افتخار: سمیرا شرافتی نژاد/نام برنامه: طنین کوهساران/ شبکه: مرکز خراسان شمالیدیپلم افتخار: مریم هدیه لو/نام برنامه: باورهای اصیل یک کودک کش/ شبکه: رادیو ایراندیپلم افتخار: طلیعه السادات کمالی/ نام برنامه: بازنمایی خانوار در شبکه های اجتماعی/رادیو: ایرانصدادیپلم افتخار: هاجر کوشکی/ نام برنامه: تکیه گاه/ شبکه: مرکز فارس

فهرست برندگان مستندهای مستمر با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدسبرگزیده: مجتبی محمدی/نام برنامه: خط مقدم/ شبکه: رادیو معارف

فهرست برندگان مستندهای مستمر با موضوع حجاب و عفافبرگزیده: مهدی میرزایی/ نام برنامه: مثل مریم/ شبکه: رادیو معارف

فهرست برندگان مستندهای مستمر با موضوع قهرمان ایرانیبرگزیده: فرانک سعیدی آریا/ نام برنامه: فرزند ایران/ شبکه: رادیو معارف

فهرست برندگان مستندهای مستمر با موضوع محیط زیستدیپلم افتخار: سیما پاتیمار/ نام برنامه: آوای زمین/شبکه: رادیو ایران

فهرست برندگان مستندهای مستمر با موضوع هنر و ادبیات ایرانی - اسلامیبرگزیده: انسیه شمس اللهی/ نام برنامه: موسیقی کبیر/ شبکه: رادیو صبا

فهرست برندگان مستندهای مستمر با موضوع آزادبرگزیده: مهدی حجت پناه/ نام برنامه: سرزمین امام باره ها/شبکه: رادیو معارفدیپلم افتخار: محسن شاهمرادی/نام برنامه: آسیا در جام/شبکه: رادیو ورزش

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسکتبال NBA | در لس آنجلس صدای جارو شنیده می شود
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • چهارمین جشنواره پژواک بین المللی می‌شود
  • پژوهش ستون مستندسازی رادیویی است/ برنامه‌ساز حرفه‌ای آموزش ببیند
  • معرفی برگزیدگان سومین جشنواره پژواک/ وعده معاون صدا برای برگزاری دور چهارم به صورت بین‌المللی
  • چهارمین جشنواره پژواک بین المللی می شود
  • گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، ۳ برنامه پرمخاطب رادیو گیلان
  • معاون صدا خبر داد: چهارمین جشنواره پژواک بین‌المللی می‌شود
  • جشنواره پژواک رادیو با تقدیر از پیشکسوتان و برنامه‌سازان برگزار شد
  • افتتاحیه «پژواک» با تقدیر از پدر رادیو/ بخش «وعده صادق» اضافه شود