Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: رویکرد شهرداری اصفهان بر مبنای شعار روز جهانی شهرها ۲۰۲۱ مبنی بر سازگارسازی شهر برای تاب آوری اقلیمی، ایجاد شهری زیست‌پذیر است.

وحید مهدویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سطح جهانی در سال ۲۰۰۸ برای نخستین‌بار، انتقال شهری (بالا رفتن نرخ شهرنشینی نسبت به روستا نشینی) به وقوع پیوسته است، به بیانی دیگر بیش از نیمی از جمعیت جهان (سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر) در مناطق شهری زندگی می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در ایران بررسی نتایج سرشماری‌ها نشان می‌دهد که نسبت شهرنشینی در کل کشور در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ روندی صعودی داشته است، افزود: طی نیم‌قرن گذشته جمعیت نقاط شهری حدود ۱۰ برابر شده، در حالی که طی همین مدت جمعیت روستایی ۱٫۶ برابر شده است؛ همچنین در سال ۱۳۹۵، حدود ۷۴ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که تعداد شهرهای کشور از ۱۹۹ نقطه در سال ۱۳۳۵ به ۱۲۴۲ نقطه در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: استان اصفهان با داشتن جمعیتی بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر یکی از استان‌های بزرگ کشور است، یک هزار و ۲۴۴ شهرداری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ شهرداری در استان اصفهان است و ۸۲ درصد جمعیت استان را شهرنشینان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از جمعیت استان اصفهان در شهر اصفهان ساکن هستند و ۵۰ درصد دیگر در سایر شهرهای استان زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: شعار روز جهانی شهرها ۲۰۲۱ سازگار سازی شهرها برای تاب آوری اقلیمی است، از این رو شهرهای تاب‌آور به شهرهایی گفته می‌شود که قادر به جذب، تطبیق، تغییر و آمادگی برای استرس‌ها و شوک‌های آینده به منظور دستیابی به توسعه پایدار، رفاه و رشد دربرگیرنده است.

مهدویان تاکید کرد: سیستم شهری بزرگ در برابر تهدیدات پیش‌بینی شده و غیرقابل پیش‌بینی آسیب‌پذیر است و هر گونه شوک به سیستم‌های پیچیده، پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و نهادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر افزایش مصرف انرژی‌های فسیلی، تولید گازهای گلخانه‌ای و دیگر آلودگی‌های زیست‌محیطی، منجر به ایجاد معضلاتی از قبیل پدیده تغییر اقلیم در مقیاس جهانی شده است، گفت: بخش ساختمان یکی از بخش‌های اصلی در مصرف انرژی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی است؛ ازاین‌رو طی دهه‌های گذشته در اکثر کشورهای جهان مقررات و استانداردهای مصرف انرژی برای ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف تدوین و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و این روند منجر به کاهش قابل‌ملاحظه مصرف انرژی در این کشورها شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرد: در مواجهه با این مسئله، پروژه «مطالعات و تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان‌های شهر اصفهان» با هدف شناسایی میزان مصرف انرژی و پتانسیل‌های صرفه‌جویی انرژی به تفکیک تیپ‌های ساختمانی و تهیه اطلاعات اقلیمی برای مناطق مختلف و ریزپهنه‌های اقلیمی شهر اصفهان، استخراج پتانسیل‌های این اقلیم برای دستیابی به کاهش مصرف انرژی از روش‌های فعال و غیرفعال، تعیین راهکارهای کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها با تولید انرژی از منابع تجدید پذیر در سطح ساختمان، تعیین راهکارهای کاهش نیاز انرژی ساختمان‌ها با استفاده از طراحی شهری و معماری و نیز تدوین ضوابط فراگیر بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها انجام گرفته است.

وی افزود: در این خصوص ایجاد ساختارهای اجرایی ضوابط زیست محیطی و اقلیمی مورد توجه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بوده است و در این راستا مصوباتی به صورت الزام و یا تشویق در اجرای آبگرم کن خورشیدی و سلول‌های فتوولتائیک بر اساس گروه بندی ساختمان یا نوع کاربری و بهره گیری از بازیافت آب‌های خاکستری در مراجع ذی‌صلاح به تصویب رسیده است.

مهدویان با تاکید بر اینکه یکی از نگرانی‌های مهم سیاست‌گذاران مدیریت شهری، افزایش مداوم درجه حرارت شهرها تحت عنوان جزیره حرارتی شهری است، گفت: بافت شهری، خرد اقلیم‌های مجزا و متمایزی را در خود جای می‌دهند که همواره متغیر و غیرقابل پیش بینی است و این تغییرپذیری به سبب هندسه بافت و میزان تراکم ساختمان‌ها ایجاد می‌شود که این دو عامل بر روی میزان تابش نور خورشید و جریان هوا در بافت‌های شهری مؤثر است و تأثیر زیادی روی خرداقلیم‌های منطقه دارد.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در ساختمان و دوام و پایداری پوسته ساختمان تا حد زیادی به آب و هوای محیط بیرون ساختمان وابسته است، اظهار کرد: با توجه به دغدغه مذکور یکی از اقدامات شهرداری اصفهان شناسایی پهنه‌های درگیر جزایر گرمایی و ارائه راهبردهای کاهش اثرات اقلیمی این پدیده بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در این خصوص یا تشخیص علت ریشه‌ای مشکلات و اثر جزیره حرارتی شهری و با در نظر گرفتن اثرات جزیره حرارتی در تمام جنبه‌های محیط‌های شهری به راهکارهای کاهش اثرات آن ارائه شده است.

وی افزود: با توجه به شعار جهانی روز شهرها سال ۲۰۲۱، ایجاد جوامع زیست پذیر تر در میان سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و شهروندان سراسر جهان اصلی ضروری تلقی شده و جوامع زیست پذیر می‌توانند مزایا، فرصت‌های متعدد و برخورداری از زندگی با کیفیت را از طریق حفظ و بهبود کیفیت محیط زیست شهری در اختیار شهروندان قرار دهند.

کد خبر 532366

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداری اصفهان شهر کلانشهر معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان روز جهانی شهرها شهر زیست پذیر اصفهان شهر اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان شهرداری اصفهان مصرف انرژی زیست محیطی ساختمان ها زیست پذیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۵۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: شهرگاه، تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست، چراکه نیازهای پژوهشی ما به‌صورت نظام‌مند شناسایی و به اطلاع دانشگاهیان خواهد رسید تا در اجرای این پروژه‌ها با مدیریت شهری مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرتضی نصوحی امروز _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ در حاشیه نشست شهرگاه (هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری) با موضوع حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: برنامه شهرگاه از تلفیق موضوع شهرداری و دانشگاه گرفته شده است، بدین صورت که بتوانیم یک هم‌نشینی نزدیک بین مدیریت شهری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ایجاد کنیم.

وی افزود: در این راستا برنامه‌های شهرگاه در دانشگاه‌های مختلف با موضوعات متنوعی اجرا می شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: امروز مدیریت شهری با موضوع حمل‌ونقل و ترافیک مهمان دانشگاه صنعتی اصفهان است؛ در این نشست اساتید دانشگاه یافته‌های خود را که در قالب پایان‌نامه، مطالعات و پژوهش داشتند، به مدیران شهری ارائه می دهند.

نصوحی ادامه داد: مدیران شهری در این نشست تلاش می‌کنند تا از این فرصت برای اجرای بهتر ایده‌ها و تجربیات این اساتید استفاده کنند، همچنین از آخرین یافته ها و مطالعات دانشگاهی مطلع شوند که این موضوع می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و رفع مشکلات موجود نقش به‌سزایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این نشست‌ها مدیران شهری می‌توانند با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها آشنا شوند و از این طریق در برنامه‌ریزی‌ها ارتباط نزدیکی برقرار کنند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در این نشست به برنامه‌ریزی یکپارچه زیرساخت‌های حمل‌ونقل پرداخته شد و برآورد مدیران شهری و اساتید دانشگاهی بر این بود که در دنیا با استفاده از این روش، حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل کاهش پیدا کرده است و می‌توان گفت، این عددِ قابل‌توجهی بوده است که توانسته پس‌انداز شود.

نصوحی با بیان اینکه شهرگاه، تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مکانیزم‌ها و سازوکارهای مختلفی برای ارتباط با دانشگاه دارد، بدین صورت که شورای پژوهش در مجموعه شهرداری اصفهان وجود دارد، همچنین پیشنهادهای پروژه های پژوهشی دانشگاهیان به مدیران شهری ارائه و بررسی می‌شود و نیازهای پژوهشی ما به‌صورت نظام‌مند شناسایی و به اطلاع دانشگاهیان خواهد رسید تا در اجرای این پروژه‌ها با مدیریت شهری مشارکت داشته باشند.

وی افزود: ما در بخش تحصیلات تکمیلی و دکترا نیز در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری داریم که پژوهش‌های آن‌ها می‌تواند حول محور نیازهای جدی مدیریت شهری قرار گیرد و یک فعالیت کاربردی محسوب شود.

کد خبر 749507

دیگر خبرها

  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • ۴۰ پروژه عمران شهری در ایلام اجرا شد
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست