Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی با حضور محمدجواد حشمتی مهذب رییس‌کل‌ دادگستری استان تهران، علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران و جمعی از مسئولان قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش برنا، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، محمدجواد حشمتی مهذب در مراسم تحلیف اعضای جدید هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی گفت:  قانون و مقررات در کشور ما مهجور است و این پرده مهجوریت بر قانون سایه افکنده است که این موضوع حاکی از غفلت جامعه و افراد جامعه و به خصوص خواص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قشری که هیات منصفه با آن سر و کار دارد اهل مطبوعات هستند که برخی از این افراد از قانون غافل ماندند در حالی که قانون ۱۵ روز پس از انتشار لازم الاجراست.

حشمتی مهذب با بیان اینکه عدم اطلاع از قانون رافع تکلیف نیست، گفت: عدم اطلاع از قانون، دور زدن قانون است و باعث می‌شود اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد.

رئیس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: اهل قلم باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند و آحاد مردم باید از قانون مطلع باشند.

وی با تاکید بر لزوم ارزیابی جرایم مطبوعاتی اظهار داشت: باید یک ارزیابی در این زمینه انجام شود و به اطلاع اهل مطبوعات رسانده شود که فراوانی جرایم مطبوعات چیست زیرا این اقدام از باب پیشگیری تاثیر دارد.

حشمتی مهذب تصریح کرد: اهل مطبوعات باید در نقل اخبار و گزارش‌ها سالم باشند و برای بالا بردن تیراژ موضوعاتی را منتشر نکنند که باعث توهین، خسارت و تشویش اذهان عمومی شود که ما مجبور به تشکیل پرونده شویم.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه نهاد ناظر وظیفه مهم و اساسی دارد که به نظر می‌رسد در آن غفلت می شود، افزود: نقش جراید، مطبوعات و خبرنگاران با نقش عالمان دینی مشابهت دارد و قاعدتا باید بر پایه صداقت، راستی و درستی باشد.

وی گفت: حضور اعضای هیات منصفه که از صنف‌های مختلف جامعه هستند باعث افتخار و آرامش محاکم است و از نظر کیفیت و ماهیت، کار آنها اهمیت فوق العاده‌ای دارد. هیات منصفه می‌تواند نقطه اتکا و توجه برای ما و جراید و مطبوعات باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه از طرفی هیات منصفه از ارزش‌های جامعه نظارت و مراقبت می‌کند، افزود: از سوی دیگر هیات منصفه نقشی را بازی می‌کند که از بیان مطالب خوب، مفید و آگاه کننده در مطبوعات حراست می‌کند و از دو جهت این موضوع خیلی مهم است.

وی ادامه داد: این وضعیت را به فال نیک می‌گیریم، فرصت مغتنمی است که از این عده قابل توجه که از قشرهای موثر جامعه هستند در قالب هیات منصفه بهره می‌بریم.

حشمتی مهذب تاکید کرد: جرایمی که در این زمینه اتفاق می‌افتد، قابل پیشگیری است.

غلامرضا جواهری سرپرست محاکم کیفری استان تهران به گزارشی از عملکرد هیات منصفه مطبوعات در دوره قبل پرداخت و گفت: اعضای هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی در دوره اخیر با شعب تخصصی ویژه رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های کیفری یک استان تهران به ترتیب با شعب ٣، ٦ و ٩ همکاری داشتند.

وی ادامه داد: در این دوره در مجموع ١٤٦ فقره پرونده با موضوع سیاسی و مطبوعاتی به شعب تخصصی ارجاع شده که از بین آن ١٤٢ فقره جرایم مطبوعاتی و چهار فقره آن جرایم سیاسی است.

جواهری با اشاره به نتایج رسیدگی به پرونده‌های جرایم سیاسی و مطبوعاتی، افزود: پس از اظهارنظر اعضای هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی، ٥١ فقره منجر به صدور حکم برائت، ٥٠ فقره منجر به صدور حکم محکومیت، ٢٧ فقره با گذشت شاکی منجر به مختومه شدن و تعداد ١٤ فقره تجدید جلسه رسیدگی شده است.

وی اظهار داشت: در این دوره با حضور فعال و موثر اعضای هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی موجب شده رسیدگی مطلوب، اتقان آراء و اجرای عدالت و کمک به صدور احکام شایسته صورت گیرد.

همچنین در این مراسم، علی اکبر کساییان عضو هیات منصفه مطبوعات گزارشی از عملکرد دوره قبل ارائه کرد و گفت: در دوره اخیر اعضای هیات منصفه با وجود شیوع ویروس کرونا با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی، ١٤٦ جلسه تشکیل داد و برای آنکه در هر شرایطی تعداد منصفان در حد نصاب باشد همکاران در دو گروه ۱۰نفره حضور پیدا کردند و تلاش شد هیچ جلسه به دلیل عدم حضور منصفان تعطیل نشود.

وی افزود: با نگاهی به عملکرد دو ساله هیات منصفه، درج مطالب خلاف واقع در صدر اتهامات قرار دارد که معلوم می‌شود متاسفانه هنوز تعدادی از رسانه ها پایبند اخلاق مطبوعاتی نبوده و رسالت خطیر خود را به جا نیاورند.

کساییان ادامه داد: جرایم توهین و افترا در مرحله بعد قرار دارد که لازم است هیات منصفه تذکرات لازم را به مدیران گوشزد کنند.

عضو هیات منصفه مطبوعات اظهارداشت: پیشنهاد می‌شود هیاتی متشکل از پیشکسوتان و برخی اهالی رسانه‌ها با عنوان هیات آشتی در جوار دادستانی و محاکم قضایی تشکیل شود تا گوشه‌ای از امر پیشگیری را به عهده گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، رئیس هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی استان تهران نیز در این نشست خاطرنشان کرد: روزنامه‌ها در شرایط کنونی در حال خارج شدن از رده هستند و تاثیرگذاری آن‌ها به پایین‌ترین حد در تاریخ مطبوعات رسیده و نقش اصلی، مربوط به فضای مجازی و سایت ها است.

وی با بیان اینکه فساد گسترده و ترویج فساد گسترده در سایت‌ها صورت می‌گیرد، افزود: به آقای وزیر ارشاد در جلسه‌ای که در روز گذشته داشتیم، گفتم که رسانه منحصر به روزنامه نیست و لازم است در فضای مجازی بر سایت‌هایی که آزادانه ترویج فساد می‌کنند، بررسی‌های لازم صورت گیرد.

در این مراسم، از اعضای سابق هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی تقدیر و اعضای جدید هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی در مراسم تحلیف، سوگند یاد کردند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رسانه قانون جامعه مطبوعات استان تهران بازی ویروس اخلاق پیشکسوتان فضای مجازی دادگاه هیات منصفه هیات منصفه جرایم سیاسی و مطبوعاتی اعضای جدید هیات منصفه دادگستری استان تهران هیات منصفه دادگاه اعضای هیات منصفه مراسم تحلیف حشمتی مهذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) افزایش یافته، برخی از اعضای کنگره آمریکا  این دادگاه را تهدید به اقدام انتقام‌جویانه کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آکسیوس گزارش داد که  اعضای کنگره آمریکا به دادگاه کیفری بین‌المللی نسبت به صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی هشدار دادند.

به نوشته اکسیوس، اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اعضای کنگره تاکید کردند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی، در این زمینه بر روی قوانینی در حال کار است. 

چند روز قبل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه)، این نهاد بین‌المللی را نیز تهدید کرد.

رسانه‌های صهیونیستی در روزهای اخیر از جلسات مقامات ارشد حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی با نتانیاهو به‌دلیل احتمال صدور حکم تعقیب دادگاه لاهه علیه مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیلی به‌اتهام ارتکاب نسل‌کشی و جنایات جنگی در نوار غزه پرده برداشته‌اند.

گفته می‌شود نتانیاهو با تشکیل کارگروهی ویژه متشکل از وکلا و مقامات ارشد حقوقی این رژیم همچون یاریو لوین، وزیر دادگستری در تلاش است مانع از هرگونه صدور حکم تعقیب بین‌المللی مقامات سیاسی و فرماندهان و نظامیان اسرائیلی از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه شود.

عربده کشی نتانیاهو برای دادگاه لاههکدامیک از سران صهیونیست تحت تعقیب دادگاه لاهه قرار می‌گیرند؟

 

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیرمسئول رویداد۲۴ را مجرم دانست
  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • اعضای هیات مدیره پدیده مشخص شدند
  • نحوه انتخاب و معرفی اساتید نمونه کشوری
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور