Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@14:27:43 GMT

بانک های رکورددار تعطیلی تولید را بشناسید + جدول

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۳۳۰۴

بانک های رکورددار تعطیلی تولید را بشناسید + جدول

وزارت کشور می‌گوید ۱۷۹۳ بنگاه اقتصادی به تملک بانک ها درآمده که ۷۵۰ واحد فعال و ۱۰۴۳ واحد غیر فعال هستند. بانک کشاورزی با تملک ۶۰۰ واحد، ملی با ۳۳۸ و ملت با ۲۴۹ واحد رکورددار تعطیلی تولید بوده اند. - اخبار رسانه ها -

«هیچ بانکی حق ندارد واحدهای  تولیدی را به بهانه بدهی تعطیل یا نیمه تعطیل کند.» این جدیدترین تاکید سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در راستای حمایت از تولید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال این صحبت های رییس دولت سیزدهم، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصادی و دارایی کابینه دست به قلم شد و طی نامه ای به وزیر صمت اعلام کرد که در صورت مواجهه با مواردی که وصول مطالبات بانک‌ها منجر به تعطیلی احتمالی واحد تولیدی فعال شده است، جزئیات را به معاونت بانک و بیمه این وزارتخانه اعلام کنید. حالا وزارت کشور به میدان آمده و عملکرد بانک های مختلف را مورد بررسی قرار داده است.

نامه وزیر کشور به رییس جمهور درباره تملک واحدهای تولیدی توسط بانک ها

نامه وزیر کشور به رییس جمهوری در تاریخ 11 مهر امسال

وزیر کشور در نامه ای به رییس جمهور اعلام کرده که تا خرداد امسال 1793 واحد به تملک بانک ها درآمده اند که 750 تای آنها فعال و 1043 تای آنها یعنی حدود 58 درصدشان غیر فعال شده اند.

 آنگونه که در این نامه آمده است 40 درصد ظرفیت تولید و صنعت بلا استفاده رها شده است. قرار بوده که ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغ این نامه یعنی 21 مهر امسال نسبت به تعیین تکلیف واحدهای تحت تملک بانک ها اقدام کنند.

تعداد واحدهای تحت تملک بانک تا خرداد امسال

کشاورزی، ملی و ملت رکوددار تملک
اما دیگر نکته قابل تامل بررسی های انجام شده رویکرد بانک های دولتی در مواجهه با واحدهای تولیدی بدهکار است. آنگونه که آمارها نشان می دهد بیشترین واحدهای تولیدی به تملک بانک های دولتی درآمده و اتفاقا بخش زیادی از آنها هم تعطیل شده اند.

بر اساس این گزارش تا پایان خرداد امسال 600 واحد به تملک بانک کشاورزی درآمده که 541 تای آنها فعال و 51 تای آنها غیر فعال است. بانک ملی ایران با تملک 338 واحد تولیدی در جایگاه دوم این رده بندی قرار دارد.  از این تعداد تنها  88 واحد فعال و 255 واحد غیر فعال هستند.

اما مجموع واحدهایی که به تملک بانک ملت درآمده 249 واحد است که 215 تای آنها غیر فعال است. همچنین 119 واحد غیر فعال و 48 واحد فعال هم در تملک بانک سپه هستند. از 151 واحد تحت تملک بانک صادرات هم 21 تای آن فعال و 130 تا غیر فعال هستند. سهم بانک تجارت از کل واحدهای تحت تملک 16 بانک عامل 122 تاست.

هم اکنون 64 واحد تحت تملک بانک صنعت و معدن  و 63 واحد هم تحت تملک بانک توسعه تعاون است که اتفاقا تمامی آنها غیر فعال هستند

تعداد واحدهای تملیک شده توسط بانک رفاه کارگران 18 واحد، مسکن 8، سرمایه 4، اقتصاد نوین 2، آینده 2، پاسارگاد 2، توسعه صادرات 2، دی 1 واحد است.

آیا دولت سیزدهم ناجی تولید می شود؟
حالا  وزیر اقتصاد طی ابلاغی به معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی خود، مأموریت داده تا  بر روند وصول مطالبات بانک‌ها نظارت مستمر کند و آنگونه که در این ابلاغیه آمده بانک‌ها در ابتدا  باید تلاش کنند تا در صورتی که واحدهای تولیدی، دارای صلاحیت کافی برای اداره و ادامه فعالیت بوده و توقف پرداخت بدهی ناشی از مشکلات اقتصادی، تأمین مواد اولیه و مانند آن هست، به جای تملک واحد تولیدی اعم از عرصه و اعیان، حسب ضوابط قانونی نسبت به امهال مطالبات یا استفاده از سایر شیوه‌های وصول مطالبات (غیر از تملک واحد تولیدی) اقدام کنند.
علاوه براین، در صورتی که تضامین و متعهدان متعدد برای دین به واحد تولیدی وجود داشته باشد، بانک‌ها مکلفند در ابتدا از سایر اموالی که توقف یا مصادره آنها خللی به روند تولید وارد نمی‌سازد طلب خود را استیفا کنند و در صورتی که واحدهای تولیدی به دلیل فنی و اجرایی قابلیت ادامه فعالیت نداشته یا مالک فعلی، صلاحیت یا توان ادامه فعالیت نداشته باشد. به عبارت دیگر بانک‌ها صرفاً در صورتی می‌توانند نسبت به تملک واحد تولیدی اقدام کنند که این امر به هیچ‌وجه منجر به تعطیلی خط تولید و بیکاری کارگران نشود. با این وجود فعالان اقتصادی خیلی به این ابلاغیه و بخش نامه ها امید ندارند و می گویند بانک ها معمولا راه های زیادی برای دور زدن قانون می دانند.

منبع: موسسه تحلیل بازار فردا

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واحدهای تولیدی غیر فعال هستند تحت تملک بانک تملک بانک ها تملک بانک واحد تولیدی تملک واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید

سید محمد رضا سیدحسینی گفت: پیش بینی می شود با این میزان جوجه ریزی چهار هزار و ۸۸۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف شود.

وی افزود: رکورد جوجه ریزی سال گذشته واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی سیستان و بلوچستان حدود ۲۴ میلون قطعه بوده که با این میزان جوجه ریزی، ۴۰ هزار و ۵۵۰ تن گوشت مرغ در استان تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظور افزایش ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ ۳۲۷ واحد ۲۰ هزار قطعه‌ای مرغ گوشتی و ۱۵ واحد مرغ تخم گذار ۲۰ هزار قطعه‌ای با سرمایه‌گذاری بیش ۲۶ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۴۰۰ واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای فعال با ظرفیت هشت میلیون قطعه در هر دوره در سیستان و بلوچستان مشغول تولید است.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رفع موانع تولید در راستای تحقق شعارسال
  • مسعود پزشکیان رکورددار شد /۹ نماینده پرسابقه مجلس دوازدهم را بشناسید +جدول
  • ثبت برنامه تولید ۱۶۰ واحد صنعتی نیازمند ارز در گیلان
  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • مشکلات و دغدغه های تولیدکنندگان ملارد پیگیری و حل شود
  • سیستم کنترلی واحد یک بخار نیروگاه بندرعباس نوسازی شد
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید