Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@19:17:16 GMT

عوامل ایجاد اختلال روحی در افراد مبتلا به کرونا

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۴۳۳۰

عوامل ایجاد اختلال روحی در افراد مبتلا به کرونا

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک روانشناس خانواده گفت: عوامل متعددی وجود دارد که منجر می‌شود فرد مبتلا به بیماری کرونا در کنار رنج جسمی بیماری دچار فشار روحی نیز شود و در نتیجه برخی افراد باتوجه به شدت این فشارهای روحی و یا مدت زمان درگیری با آن دچار اختلال روحی می‌شوند، حتی ممکن است این اختلال پس از بهبودی فرد از بیماری نیز همراه او باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، باوجود اینکه مدت زمان بسیاری از پیدایش و شیوع بیماری کرونا در جهان می‌گذرد، اما همچنان این بیماری ابعاد پنهان بسیاری دارد که نیازمند تحقیقات و آزمایش‌های علمی بسیاری برای کشف این ابعاد پنهان است.

بیماری کرونا علاوه‌بر برهم زدن زندگی طبیعی جوامع و همچنین مختل کردن فعالیت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ...، متاسفانه تاثیرات و عوارض بسیاری نیز بر سلامت انسان‌ها داشته است، از همان ابتدای شیوع بیماری شاهد گسترش ترس، اضطراب و استرس در بین مردم جامعه بودیم و همچنان نیز این هراس و استرس پا بر جا است و این موضوع تهدید بزرگی برای سلامت روان جامعه محسوب می‌شود.

همچنین متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است و تنها راه مقابله با آن تزریق واکسن است، به همین دلیل افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند " ترس از مرگ " استرس و اضطراب را در آن‌ها چند برابر کرده و نگران آینده و سلامت خود، خانواده و اطرافیان هستند، یکی دیگر از مشکلات افراد مبتلا به بیماری کرونا سپری کردن دوران قرنطینه و تنهایی است، زیرا باتوجه به سرایت بالای این بیماری امکان حضور بستگان بیمار در کنار او وجود ندارد و این یعنی شخص باید به تنهایی دوران سخت بیماری از لحاظ جسمی و روحی را سپری کند که این موضوعات فشارهای روحی و روانی بسیاری بر فرد وارد می‌کند.

تاکنون چگونگی مکانیزم تاثیر کرونا بر اعصاب افراد مبتلا شناخته نشده است

زهرا ظفری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص دلایل ایجاد اختلال در روحیه افراد مبتلا به کرونا و راه‌های درمان این اختلال، اظهار کرد: تاکنون چگونگی مکانیزم تاثیر کرونا بر اعصاب افراد مبتلا به این بیماری شناخته نشده است، به همین دلیل که تحقیقات و مقالات علمی در این زمینه مطلبی را تایید و یا رد نکرده‌اند، البته برخی احتمالات در این خصوص وجود دارد.

این روانشناس خانواده افزود: ویروس کرونا و عوارض آن در بدن ممکن است سیستم عصبی مرکزی را درگیر خود کند، البته این موضوع تنها یک احتمال بوده، اما همین احتمال ممکن است در آینده پایه برخی از تحقیقات علمی در خصوص تاثیر کرونا بر اعصاب، سیستم مغزی و همچنین در صورت تایید این تاثیر، چگونگی مکانیزم آن باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ایجاد اختلال در روحیه افراد مبتلا به ویروس کرونا ترس و اضطراب ناشی از بیماری است، زیرا به دلیل آمار و ارقام موجود از فوتی‌های مبتلا به کرونا فرد دچار یک حالت گنگ و نامفهوم می‌شود و از اینکه چه عاقبت و اتفاقی در انتظار او است دچار هراس و نگرانی می‌شود، همچنین باتوجه به نوع بیماری کرونا فرد مبتلا به این بیماری علاوه‌بر ترس از بیماری و آینده خود نگران وضعیت ابتلا سایر اعضای خانوده خود نیز می‌شود و این موارد می‌تواند فشار روحی این بیماری را چندین برابر کند.

ظفری عنوان کرد: بنابراین عوامل متعددی وجود دارد که منجر می‌شود فرد مبتلا به بیماری کرونا در کنار رنج جسمی بیماری دچار فشار روحی نیز شود و در نتیجه برخی  افراد باتوجه به شدت این فشارهای روحی و یا مدت زمان درگیری با آن دچار اختلال روحی می‌شوند و حتی ممکن است این اختلال پس از بهبودی فرد از بیماری نیز همراه او باشد.

این روانشناس خانواده اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که منجر می‌شود افراد مبتلا به کرونا پس از بهبود بیماری خود همچنان با استرس و اضطراب درگیر باشند، این موضوع است که شخص در زمان بیماری و بستری شخص در بیمارستان و یا قرنطینه او در منزل فرصت ملاقات با نزدیکان خود را ندارد، در حالیکه بیمار در طول مدت بیماری خود به همدلی نزدیکان خود نیاز دارد و در نتیجه تنهایی، قرنطینه، دوری از خانواده و بستگان نزدیک نیز تاثیر منفی بسیاری بر اعصاب و روحیه فرد خواهد گذاشت و منجر می‌شود این فرد پس از بهبودی نیز نشانه‌های اختلال روحی مانند عصبانیت، پرخاشگری، استرس و اضطراب را به‌همراه داشته باشد.

وی یادآور شد: درگیر شدن ریه افراد در بیماری کرونا یکی دیگر از عواملی است که منجر می‌شود فرد در زمان ابتلا به بیماری کرونا و یا پس از بهبودی دچار آسیب روحی و روانی شود، زیرا با درگیر شدن ریه فرد در بیماری کرونا سطح اکسیژن خون کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه بر سیستم عصبی فرد تاثیر منفی دارد، همچنین اشخاصی که به دنبال ابتلا به بیماری کرونا سیستم گوارشی آن‌ها دچار مشکل می‌شود با اختلالات عصبی رو به رو می‌شوند، بنابراین درگیری ریوی و سیستم گوارش در بیماری کرونا نیز بر اعصاب و روحیه فرد موثر است و موجب ایجاد اختلال در آن می‌شود.

ظفری خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری کرونا درمان مشخصی ندارد و افراد مبتلا نیز به همین دلیل دچار سردرگمی و اضطراب می‌شوند و به‌دنبال راه‌های مختلف درمان هستند، در حالیکه نسبت به نتیجه هیچ یک از این راه‌ها اطمینان ندارند و بنابراین استرس آن‌ها چندیدن برابر شده و در نتیجه دچار اختلالات خلقی نیز می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری کروناویروس اختلال روانی بیماری کرونا بیماری کرونا افراد مبتلا مبتلا به کرونا منجر می شود ایجاد اختلال پس از بهبودی ترس و اضطراب اختلال روحی یکی دیگر بر اعصاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»

روانشناس و فعال حوزه اختلال طیف اوتیسم با اشاره به برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان گفت: در سراسر جهان در خصوص موضوع آگاهی‌بخشی و پذیرش بیماری اوتیسم فعالیت می‌شود.

امیرسالار شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان اظهار کرد: اختلال اوتیسم با توجه به اینکه علتی مشخص و درمان قطعی ندارد، در سراسر جهان در خصوص موضوع آگاهی‌بخشی و پذیرش بیماری اوتیسم فعالیت می‌شود و ایران نیز از این قائده مستثنی نیست و فعالیت‌های خوبی در این خصوص انجام شده است.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان برای نخستین بار افزود: تعداد دونده و ورزشکار با ماهیت فرهنگ و ورزش، با بر تن داشتن پیراهن‌هایی که بر آنها طرح‌های کودکان اوتیسم نقش بسته بود و با شعار «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است» کنار یکدیگر دویدند.

روانشناس و فعال حوزه اختلال طیف اوتیسم با بیان اینکه افزایش آگاهی عمومی جامعه هدف اجرایی شدن این طرح بوده است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی این فعالیت از حدود سه ماه پیش انجام و زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم شده است، همچنین ارتباط و هماهنگی با یک تیم ورزشی و تعداد زیادی ورزشکار انجام شد و با پیراهن‌های طراحی شده، این ورزشکاران در شهرهای دیگر و حتی شهرهای خارج از کشور نیز سفیران اوتیسم خواهند بود.

شریفی با اشاره به هماهنگی با هیئت ورزش‌های همگانی استان ادامه داد: با مساعدت باغ غدیر شهر اصفهان، این رویداد صبح روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت، برگزار شد و تعدادی از جوانان اوتیسم و سندروم داون و خانواده‌های آنها نیز در این جمع حضور داشتند.

وی با بیان اینکه برخی افراد از اوتیسم آگاهی نداشتند و با برگزاری این رویداد، به منظور کسب اطلاعات در خصوص این بیماری سوال کردند، گفت: امید است رویدادهای این چنینی ادامه‌دار باشد.

‌ کد خبر 751116

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح جسمی و روحی بانوان سالمند با اجرای طرح ملی«بانو توانا»
  • بازگشت شفاف قبل از مرگ!
  • ۷ عاملی که که علائم بیماری پارکینسون را بدتر می‌کنند
  • چه موادی علائم بیماری آسم را تشدید می‌کنند؟
  • خطر حمله قلبی در این بیماران بیشتر است
  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • برگزاری ماراتون اوتیسم در شهر اصفهان / «اوتیسم کمتر بودن نیست، تفاوت است»
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است