Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:03:21 GMT

قزوین، همچنان در انتظار پرداخت خسارت سیل مرداد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۷۲۸۰

قزوین، همچنان در انتظار پرداخت خسارت سیل مرداد

ایسنا/قزوین سیل مرداد ۱۴۰۰ خسارت سنگینی به راه‌ها، مزارع، دامداران و باغداران وارد کرد؛ هرچند که تدابیر مدیریت بحران و آمادگی مسئولان می‌توانست از بروز برخی از خسارت‌ها جلوگیری کند اما پس از وقوع، زندگی مردم و به‌ویژه کشاورزان دچار اختلال شد.

به گزارش ایسنا پس از وقوع سیل مرداد ماه در آوج و الموت از توابع استان قزوین، برخی از خانواده‌ها علاوه بر سرپرست خانواده، خودروها، دام و طیور و ابزارهای درآمدی که با آن امرارمعاش می‌کردند را نیز از دست دادند که پس از گذشت حدود سه ماه بی‌توجهی برخی مسئولان در پرداختن به این خانواده‌ها موجب شده بسیاری از آن‌ها به‌سختی روزگار بگذرانند و حتی برای تأمین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در گفتگو با ایسنا اظهار می‌کند: بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان در سیل ۱۱ مرداد خسارت وارد شد و هفت نفر فوت کردند که پیکر پنج نفر طی جستجو پیدا شد و متأسفانه جسد ۲ نفر همچنان مفقود است.

وی ادامه می‌دهد: ۴۵۰ میلیارد تومان خسارت به استان وارد شده است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به آسیب محورهای مواصلاتی استان است؛ معمولاً پس از وقوع حادثه خسارات برآورد می‌شود، در حال حاضر بازسازی جاده‌ها انجام شده است و روستاهایی که جاده آن‌ها تخریب‌شده بود نیز تعمیر شدند اما بخشی از خسارت‌ها ازجمله ترمیم پل‌ها به اعتبار ملی نیاز دارند چون اعتبارات استانی جوابگوی این مشکلات نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استان اشاره می‌کند: پیگیری‌ها انجام و گزارشات دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت بحران ارسال‌شده و ما نیز برای سازمان مدیریت بحران کشور ارسال کرده‌ایم، این گزارش از طریق سازمان مدیریت بحران برای سازمان برنامه‌وبودجه ارسال‌شده است که این روند با جابه‌جایی دولت تلاقی پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع و میزان پرداخت خسارت باید در هیئت دولت مصوب شود، اضافه می‌کند: هنوز مصوبه‌ای به استان ابلاغ نشده است، پیگیری‌های انجام دادیم تا پرداخت خسارت را تسریع کنند؛ افرادی که بیمه بودند خسارت آنان از طریق صندوق بیمه کشاورزی پرداخت‌شده است و در آوج و آبگرم خسارت کشاورزان از طریق صندوق دریافت کردند.

مهدیخانی تصریح می‌کند: سالیانه بالغ‌بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد؛ در مقوله کشاورزی دولت می‌تواند با تمدید یا استمهال تسهیلات کشاورزی از محل بند خ ماده ۳۳ یا تسهیلات ارزان‌قیمت از کشاورزان حمایت کند؛ البته لازم به ذکر است که بگوییم اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی نیز از اعتبارات سازمان مدیریت بحران است.

وی می‌گوید: تهران کلیه آمار و اطلاعات استان را اخذ و برای هر متوفی مبلغی توسط دولت پیش‌بینی‌شده است که شنیدیم برای هر فرد حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کفن‌ودفن پرداخت خواهند کرد اما همه این امور مستلزم مصوبه هیئت دولت است چون در اختیار استان مبلغی وجود ندارد.

لایروبی رودخانه‌های آسیب‌دیده از سیل

احمد محمدی، بخشدار الموت شرقی می‌گوید: در سه هفته نخست وقوع سیل برای وصل برق، آب، گاز در تلاش بودیم؛ برخی از مسیرهای روستایی توسط سیل شسته شده بود که عوامل اداره راه حدود ۴۰ روز مشغول به کار بودند تا راه‌های مواصلاتی وصل شود؛ در حوزه راه پل روستای «ایلان» که چند سال پیش‌ساخته شده بود براثر سیل از بین رفت.

وی ادامه می‌دهد: جاده روستاهای وناش بالا و پایین و آتان رود از بین رفته بود که طی چهار هفته تردد برقرار شد احداث پل روستای ایلان به اعتبار سه تا پنج میلیارد تومانی نیاز دارد، هنوز پلی احداث نشده است اما مسیر دسترسی موقتی برای رفت‌وآمد ایجاد شده است.

بخشدار الموت شرقی تشریح می‌کند: منازل روستایی زوارک و آتان رود پر از گل‌ولای شده بود که با کمک نیروهای بسیج سازندگی، اهالی و نیروهای امدادی لایروبی‌ها انجام و منازل پاک‌سازی شد؛ سردهنه و نهرهای اصلی حدود ۳۰ روستا آسیب جدی دیدند که با کمک ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی بخش دولتی نهرهای آبرسانی اصلاح شدند ولی در چند روستا که حجم خسارت بالا بود مشکل به‌صورت کامل رفع نشده است در حال حاضر شاید مردم مشکلی نداشته باشند ولی در سال‌های آینده می‌تواند موجب سیل‌های بعدی شود؛ دره روستای اندج و کوچنان ازجمله آن‌هاست و در صورت عدم لایروبی می‌تواند در آینده مشکل ایجاد کند.

وی تصریح می‌کند: طی ۲ هفته گذشته آب منطقه‌ای مسیرهای دارای مشکل روستای خشکه‌دشت را لایروبی کرده است، قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در روستای آتان رود لایروبی کردند و رودخانه روستای زوارک را نیز بخش خصوصی لایروبی کرده است.

محمدی بیان می‌کند: خسارت در حوزه کشاورزی و چند مزرعه پرورش ماهی و مرغداری در روستای زرآباد، اندج و آتان رود بیش از ۱۰۰ میلیون تومان خسارت وارد کرده است و حتی در برخی از روستاها شاهد خسارت ۱۰۰ درصدی بودیم که خسارت جبران نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: سیل به برخی از شالیزارهای حاشیه رودخانه خسارت وارد کرد و به لحاظ کشاورزی محصول کامل از بین رفت و باید سال بعد کشت شود. گل‌ولای سیل در باغات گیلاس نشست کرد که امکان ورود ماشین‌آلات سنگین به باغات وجود ندارد و باغداران باید صبر کنند تا خاک در زمین بنشیند تا کشاورزی انجام شود.

بخشدار الموت شرقی متذکر می‌شود: بنیاد مسکن خسارت وارد شده به واحدهای مسکونی را ارزیابی کرده ولی هنوز ریالی پرداخت نشده است؛ چون کشاورزان بیمه نبودند در پرداخت خسارت با مشکل مواجه شدیم و مدیریت بحران قول‌هایی داده که هنوز محقق نشده است.

تهیه لیست خودروهای آسیب‌دیده در سیل

نصرت‌الله علیرضایی، فرماندار شهرستان آوج نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: در ۴۰ دقیقه حدود ۴۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم که با توجه به نظر کارشناسان آب منطقه‌ای هر ۱۰ هزار سال ممکن است چنین سیلی اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان می‌کند: در روزهای نخست برآورد خسارات توسط کارشناسان ادارات مختلف انجام و تمامی این خسارات به استان گزارش شد؛ این سیل خسارتی به مزارع باغات، احشام، تجهیزات و ادوات کشاورزی، واحدهای مسکونی، خودروها، محل نگهداری دام‌ها، پل‌ها و راه‌ها وارد کرد که میزان آن حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ میلیارد تومان بود.

فرماندار شهرستان آوج مطرح می‌کند: آن میزان از منابع که در حوزه اختیارات شهرستان بود پرداخت‌ شده است؛ در همان ساعات اولیه اتصال انشعابات برق و گاز انجام و آب‌گرفتگی ۵۰ منزل مسکونی و چند محل نگهداری دام توسط نیروهای هلال‌احمر، بسیج سازندگی و گروه‌های مختلف اجتماعی پاک‌سازی شد.

وی اعلام می‌کند: در آوج پنج نفر در اثر سیل جان باختند که ۴ نفر پیدا و تحویل خانواده‌هایشان شدند و یک دختر نوزاد پنج‌ماهه همچنان مفقود است. چهار نفر از متوفیان از اهالی روستای وروق و ساکن کرج بودند که به‌عنوان میهمان به روستا آمده بودند، همچون یک نفر از متوفیان از اهالی شهیدآباد بود که در آوج دفتر بیمه روستائیان داشت و علاوه بر آن کشاورزی می‌کرد.

هنوز هزینه‌ای به خانواده متوفیان پرداخت نشده است

علیرضایی متذکر می‌شود: قانون فقط برای خانواده‌های متوفی مبلغی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کفن‌ودفن پرداخت می‌کند که تا به امروز پرداخت نشده است.

وی تشریح می‌کند: لیست خودروهایی که در سیل از بین رفتند تهیه و به استان گزارش‌شده و استان نیز به کشور منعکس کرده است البته تا به امروز هیچ تصمیمی ابلاغ نشده است. تا تعیین تکلیف خسارات، افرادی که خودروهایشان خسارت‌ دیده بود را به مدیریت بحران استان معرفی و درخواست کردیم آنان را به صندوق کارآفرینی امید و بانک‌ها معرفی کنند تا از تسهیلات کم‌بهره و ارزان‌قیمت استفاده کنند.

فرماندار آوج در مورد اقداماتی که انجام شده است، تصریح می‌کند: در بحث تعمیر و مرمت سردهنه‌ها و انهار ۱۲ روستای شهرستان خسارت‌ دیده بودند که توسط بخش خصوصی، دهیاری و اصلاح شد؛ همچنین لوله‌گذاری انهار و باغات کشاورزی انجام و ۴۰۰۰ متر لوله تحویل کشاورزان داده شد.

علیرضایی اشاره می‌کند: ۲۳۰ تُن نهاده دامی اعم از کنسانتره و جو در شهرستان توزیع کردیم اما در مقوله پرداخت خسارات جانی و کلان علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده از طریق مدیریت بحران، تاکنون هیچ خسارتی به سیل‌زدگان پرداخت نشده است؛ تاکنون پرداختی به‌منظور جبران خسارات مالی در قالب تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض یا استمهال وام‌های بانکی صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، حدود سه ماه از سیل مرداد قزوین می‌گذرد اما هنوز اتفاق خاصی در حوزه جبران خسارت‌ها به‌ویژه در حوزه راه‌ها انجام نشده است، همچنین در این میان خانواده‌هایی هستند که در این فشار اقتصادی با از دست دادن سرپرست خانواده در تنگنا قرار دارند و مسئولین این پاسخ را می‌دهند که اگر در تنگنا قرار دارند تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرند. در این میان باز هم مسئولین باید پیگیر اموری تحت پوشش قرار گرفتن این خانواده‌ها در نهادهای حمایتی باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها قزوين سیل خسارت مدیریت بحران پرداخت نشده میلیارد تومان پرداخت خسارت خسارت وارد خانواده ها سیل مرداد راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند

یکی از مهم ترین اقداماتی که نقش بسیار موثری در بهبود و تسریع در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن به ویژه در بخش نوسازی بافت های فرسوده دارد پرداخت تسهیلات ساخت است که طبق آمارها متاسفانه همکاری بانک ها در این بخش چندان مناسب نبوده و همچنان روند کند پرداخت تسهیلات باعث شده مشارکت های مردمی در این بخش کمرنگ شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بررسی های نشان می دهد که تنها یک بانک همچنان رکوددار پرداخت تسهیلات است و از سوی  دیگر عدم همکاری بانک ها باعث می شود که ظرفیت های مردمی و مشارکت آنها در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن کمرنگ شود.

در همین راستا آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به باشگاه خبرنگاران گفت: نوسازی بافت های فرسوده یکی از مهم ترین بخش ها در حوزه استفاده از ظرفیت های مردمی است. اگر همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات نوسازی از جمله ۵۵۰ میلیون تومانی بیشتر شود ما شاهد تسریع در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن خواهیم بود.

او اظهار کرد: بازار مسکن نیازمند همکاری و مشارکت های مردمی است و یکی از عوامل اصلی در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن و نوسازی بافت های فرسوده تزریق منابع مالی است که در این بین باید همکاری بانک ها بیشتر شود.

وی تاکید کرد: باید در این بخش همکاری تمامی  دستگاه ها به ویژه  بانک ها در  پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بیشتر شود تا شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و تسریع در روند ساخت مسکن در کشور باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد
  • مشارکت‌های مردمی چشم انتظار تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی هستند
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • بارش‌ها برای چهارمحال‌ و بختیاری ادامه دارد
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | هشدار برای آبگرفتگی تهران صادر شد
  • بارش‌های پراکنده برای استان قزوین
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • انتظار ۹ ساله ساکنان مسکن ویژه تهرانسر برای صدور سند مالکیت