Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@09:14:40 GMT

گسترش آب‌بندان‌های آبشاری به کمبود آب پایان می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۹۸۵۶

گسترش آب‌بندان‌های آبشاری به کمبود آب پایان می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، حفر قنات‌ به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روش‌های مقابله با کم‌آبی، آسیب‌های زیست محیطی دارد اما فناوری سدهای زیرزمینی به کمک رفع این چالش آمده است.

ضرورت توسعه و نیاز به منابع آبی روز به روز افزایش می یابد. راه حل زیربنایی و پایدار برای حل مشکل کم آبی نیازمند به کارگیری فناوری هایی پیشرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجداد ما طی چندین قرن از روش های مبتکرانه ای چون حفر قنوات برای مقابله با خشکسالی استفاده کردند.

با توسعه فناوری مناسب، کمبود آب می تواند از محدودیت، به موقعیت تبدیل شود.چالشی که برای مبارزه با محدودیت های آب انجام و باعث پیدا شدن فناوری های متنوع و جدید خواهد شد.روش های مختلفی برای افزایش آب و مهیا کردن آن در زمان و مکان معین مطرح شده که یکی از مهمترین روش ها به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران، توسعه آب های زیرزمینی با استفاده از روش های مختلف از جمله احداث سدهای زیرزمینی است.

سدهای زیرزمینی، سازه هایی هستند که جریان های زیرقشری و یا آب های زیرزمینی را مسدود کرده و سبب ایجاد ذخایر آبی در زیر زمین هستند مهم ترین مشکل در احداث سد زیرزمینی، تعیین مناطق مناسب برای توسعه و ایجاد این سدها است. این طرح برای توسعه فناوری احداث و ارزیابی اثربخشی و ارائه راه حل های فناورانه در رفع مشکلات اجرایی با شناسایی مکان های مستعد، طراحی شده و اجرای دو طرح الگویی در منطقه وردیج انجام گرفته است.

برای نیل به این منظور با بررسی و مطالعه سوابق علمی موجود، بازدیدهای صحرایی، تهیه تصاویر ماهواره ای، استخراج داده ها و شاخص های مکانی، ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده مناسب مکانی و استفاده از مدل ارزیابی چند معیاره مکانی مناطق مستعد، احداث سدهای زیرزمینی مشخص و اولویت بندی شد.

در این طرح همچنین مطالعات زمین شناسی، ریخت شناسی، نقشه برداری و مطالعات زیرسطحی به کمک فناوری ژئوالکتریک و ژئورادار قبل و بعد از احداث سد زیرزمینی برای مشخص کردن بهترین مکان و ارزیابی عملکرد سد زیرزمینی به انجام رسیده است.

کد خبر 5342223 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آبرسانی شرکت دانش بنیان شرکت دانش بنیان فیس بوک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری نوآوری گوگل آمازون خودروی برقی فناوری فضایی امنیت سایبری ایالات متحده امریکا طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شرکتهای فناوری لیزر سدهای زیرزمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۹۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوابگاه متاهلی ۷۰ واحدی دانشگاه یاسوج کلنگ زنی شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، در حاشیه کلنگ زنی ۷۰ واحد خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران گفت: ۳ هزار و ۲۰۰ خوابگاه متاهلی تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل و به بهره برداری می رسد، همچنین ۲ هزار و ۶۰۰ واحد نیز امسال کلنگ زنی و فرایند احداث آن آغاز شده است.
زلفی گل با بیان اینکه طی دو سال و نیم اخیر تعداد واحدهای متاهلی وزارت علوم ۳۰ درصد افزایش داشته، اظهار کرد: تا پایان دور اول دولت مردمی آیت الله رئیسی ۵ هزار واحد خوابگاه متاهلی با بهره برداری می رسد.
زلفی گل درخصوص مصوبه سفر هیئت دولت درخصوص احداث دانشگاه صنعت بیان کرد: درخصوص این موضوع سیاست وزارت علوم توسعه کمی نیست، بلکه توسعه‌ کیفی، نیازمحوری و مهارت محوری مدنظر قراردارد، در این راستا تلاش می‌‍کنیم بخش فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج را توسعه دهیم و امکانات بیشتری را در این دانشگاه فراهم کنیم.
وزیر علوم درخصوص کلنگ زنی ۷۰ واحد خوابگاه متاهلی دانشگاه یاسوج گفت: با استفاده از مصوبه سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، احداث ۲ بلوک خوابگاه متاهلی به تعداد ۷۰ واحد در دستور کار قرار گرفت، اعتبار ساخت این تعداد واحد از طریق وزرات نفت تأمین می‌شود که بخشی از اعتبارات پرداخت شده است.

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1228582 برچسب‌ها وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

دیگر خبرها

  • احداث زیرگذر بزرگراه شهید چمران تا پایان سال ۱۴۰۳
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • خوابگاه متاهلی ۷۰ واحدی دانشگاه یاسوج کلنگ زنی شد