Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:37:31 GMT

گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مهاباد کشت شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۰۶۱۳

گیاه روغنی کاملینا برای نخستین بار در مهاباد کشت شد

آوات نورانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراحل آماده سازی برای کشت ۱۵ هکتار دیگر از مزارع دیم این شهرستان نیز انجام شده و به زودی این سطح از مزارع هم به زیر کشت این نوع گیاه روغنی خواهد رفت. 

وی با بیان اینکه گیاه کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم شهرستان برخوردار است، ادامه داد: با کشت این بذر در مزارع و با توجه به میانگین نرمال بارندگی منطقه پیش‌بینی می شود میانگین برداشت این محصول ۸۰۰ تا هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در سطح هر هکتار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد افزود: کاملینا از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری ها از مقاومت قابل توجهی برخوردارست.

نورانی با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

وی قیمت خرید تضمینی این محصول را ۱۶۵ هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت: قیمت بذر کاملینا رقم "سهیل" جهت کشت هم ۳۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده است که برای کشت هر هکتار هفت تا ۱۰ کیلوگرم بذر مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل برداشت حدود هزار کیلوگرم این رقم در هکتار، درآمدی مناسبی برای کشاورزان به همراه دارد که در صورت امکان آبیاری تکمیلی در مرحله تشکیل دانه در عملکردهای بالاتر هم قابل برداشت است.

کارشناس زراعت جهادکشاورزی مهاباد یادآور شد: افزایش و بهبود تناوب در اراضی دیم، کاهش استفاده از سموم و کودها و کاهش هزینه برای کشاورزان از دیگر مزایای کشت گیاه کاملینا بوده و این اداره از کشاورزانی که اقدام به کشت این نوع گیاه کنند حمایت لازم انجام خواهد داد.

نورانی تاکید کرد: با توجه به جدید بودن کشت این محصول در منطقه توصیه می شود که کاملا با هماهنگی و نظارت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی تمام مراحل کاشت ، داشت و برداشت این محصول  انجام گیرد.

به گزارش ایرنا، کاملینا یا «کتان‌کش» گیاهی است که کشت آن ظرف سال‌های اخیر به ‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است.

گرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به ‌دست‌ می‌آید اما این‌ اقلام نیاز آبی بالایی دارند و کشت آن‌ها از ابعاد گوناگون همچون شرایط کشت و وضعیت اقلیمی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی اراضی کشاورزی گل و گیاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آذربایجان غربی اراضی کشاورزی گل و گیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز قمرزاده عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برداشت محصول چغندرقند از سطح پنج هزار و ۱۸۵ هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان دزفول آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: همچنین تعداد ۲۹ ماشین‌آلات کار برداشت چغندرقند را در شهرستان دزفول انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: پیش بینی شده حدود ۳۵۰ هزار تن محصول چغندرقند از مزارع شهرستان دزفول برداشت و به ۱۲ کارخانه قند از جمله کارخانه قند بنیاد اصفهان، نقش جهان اصفهان، همدان، قزوین، مرودشت، چهارمحال، اهواز، شوش، اسلام آباد، کوار، فسا و اقلید منتقل ‏شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: کشت چغندرقند در شهرستان دزفول همه ساله به صورت پاییزه کشت می‌شود.

کد خبر 6088141

دیگر خبرها

  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم