Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان فارس که متاسفانه در طول سال‌های گذشته به خشکی رسیده، تالاب‌ها است. تالاب‌هایی که یک زمانی عامل زندگی و پویایی و زیبایی یک منطقه بودند امروز تبدیل به یک بستر خشک شدند که هر از گاهی نیز دچار خودسوزی می‌شوند.

۱۱ تالاب در سطح استان فارس وجود دارد که ۴ تالاب رامسر سایت هستند یعنی مشمول کنفوانسیون رامسرند که شامل مجموعه طشت، کمجان و بختگان و پریشان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشکسالی‌های اخیر در کنار حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی سبب شده که هر ۴ تالاب امروز خشک و برهوت شوند.

براساس نظر کارشناسان خشکسالی تنها سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی در خشک شدن تالاب‌ها دارند و سهم عمده در این ماجرا حفر چاه در حریم تالاب و برداشت زیاد از منابع آب زیرزمینی است به‌گونه‌ای که این موضوع در مجموعه بختگان و پریشان بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم دارد.

ایجاد فروچاله و فرونشست در زمین و روستا‌های اطراف تالاب، تبدیل بستر تالاب‌ها به کانون گردوغبار و ایجاد طوفان نمک از جمله تبعات خشک‌شدن تالاب‌ها است که سلامت و زیست مردم را نیز به خطر می‌اندازد.

در همین راستا محیط‌زیست استان فارس طرحی به‌نام احیاء تالاب‌های استان با همکاری دانشگاه شیراز تهیه کرد و مدتی است که اجرای آن را پیگیری می‌کند. این امید بین کارشناسان امر وجود دارد که با اجرای طرح تالاب‌های استان احیا شوند و دوباره زندگی به این نقاط بازگردد.

حمید ظهرابی، مدیرکل محیط زیست استان فارس به آخرین وضعیت این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: در قانون بودجه ۱۷ میلیارد تومان برای حفاظت از تالاب‌های استان و احیای آن‌ها مصوب شده بود که ۷ میلیارد تومان آن به استان تخصیص پیدا کرده است.

او با بیان اینکه یکی از اصولی‌ترین کار‌ها برای احیاء تالاب‌ها و حفاظت از این منابع انجام مطالعات مرتبط با نیاز‌های آبی تالاب‌ها است، گفت: در دیداری که با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس انجام شد، این قول داده شد که تخصیص‌ها برای احیای تالاب‌های استان افزایش پیدا کند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه در احیای تالاب‌ها چند موضوع مهم و اساسی باید دنبال شود، افزود: برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و تدوین برنامه اجرایی و مطالعاتی از مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که برای احیای تالاب‌ها باید انجام شود.

ظهرابی با بیان اقداماتی که تاکنون انجام شده است، بیان کرد: برای تالاب‌های طشت، بختگان و کمجان با همکاری دانشگاه شیراز برنامه مطالعاتی آغاز شده و برای دریاچه پریشان نیز مطالعاتی از سوی دانشگاه تهران دنبال می‌شود تا کار احیا به صورت علمی و بر مبنای نظرات کارشناسان انجام شود.

او با بیان اینکه فرایند احیای تالاب‌ها طولانی‌مدت است، عنوان کرد: باید با سازگار شدن منابع آب با سایر بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب در یک بازه طولانی مدت به احیای تالاب‌ها اندیشید، اما خشکسالی و شرایط اقلیمی نیز در میزان موفقیت این برنامه‌ها اثرگذار است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه با قطعیت نمی‌توان گفت که این برنامه چه زمانی به نتیجه می‌رسد و تالاب‌های استان احیا می‌شود، بیان کرد: در موضوع دریاچه پریشان طبق آنچه بررسی شده اگر مصرف آب در حوزه ۵۰ درصد کاهش پیدا کند و ۲۰ میلیون مترمکعب نیز آب از سد نرگسی برای پریشان انتقال داده شود فرایند احیای کامل تالاب ۷ سال طول می‌کشد.

ظهرابی با بیان اینکه احیای تالاب‌ها کاری حساس و بین‌بخشی است، عنوان کرد: این کار با توجه به کشاورزی در منطقه و آثار خشکسالی با معیشت مردم گره خورده بنابراین باید با حساسیت و دقت در راستای افزایش بهره‌وری آب اقدام کرد و ضمن آگاهی‌دادن به مردم و حفظ معیشت آنان روند احیاء تالاب را نیز پیش برد.

او درباره طشت و بختگان نیز گفت: پروژه همکاری مشترک با دولت ژاپن تعریف شده که بر کشاورزی پایدار و الگوسازی در حوزه طشت و بختگان متمرکز است که هم به سازگار‌شدن مردم کمک کند و ضمن کاهش مصرف آب معیشت و تولید مردم نیز به خظر نیفتد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس همچنین به دیدار با افکاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس اشاره و تصریح کرد: مهم‌ترین درخواست مطرح شده در این دیدار این بود که سازمان مدیریت در هدایت استان به‌سمت توسعه پایدار نقش فعالی داشته باشد و آمایش سرزمین به‌عنوان یکی از نمود‌های برنامه‌ریزی به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد.

ظهرابی با بیان اینکه محیط‌زیست استان فارس در راستای سند آمایش این آمادگی را دارد تا در مسائل اساسی استان از جمله آب و توسعه مبتنی بر شرایط آبی همکاری کند، گفت: باید در کشاورزی و صنعت اصلاحاتی انجام شود تا زمینه توسعه پایدار ایجاد گردد.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست فارس تخصیص اعتبار میلیاردی احیای تالاب های فارس مدیرکل محیط زیست استان فارس تالاب های استان احیای تالاب ها برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل کمربندی ایلخچی تبریز

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر کاری یک روزه خود به آذربایجان شرقی در بازدید از روند اجرایی کمربندی ایلخچی با اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح زیرساختی موافقت کرد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075635 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • (ویدئو) حضور پرشور مردم در کنار تالاب هامون
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل کمربندی ایلخچی تبریز
  • (تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد