Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@12:45:44 GMT

عاقبت مرد هواپیماربا با سلاح و جلیقه قلابی

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۸۹۳۴

عاقبت مرد هواپیماربا با سلاح و جلیقه قلابی

مرد برقکار که قصد داشت هواپیمای مسافربری خط اهواز- مشهد را برباید صبح روز گذشته در شعبه هشتم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد.

به‌گزارش مشرق، اسفند سال ۹۹ گزارش هواپیماربایی در پرواز اهواز - مشهد با ۷۵ سرنشین به پلیس اعلام شد. متهم که با سلاح و جلیقه انفجار قلابی در هواپیما نشسته بود از سوی نیروهای امنیت پرواز داخل هواپیما، بازداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرونده پس از تکمیل تحقیقات به شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

بیشتر بخوانید

نبش قبر برای رازگشایی از مرگ زن میانسال

در ابتدای جلسه دادگاه متهم به جایگاه رفت و گفت: من از یک سال و نیم قبل نقشه هواپیماربایی را طراحی کردم و روزی که قرار شد نقشه‌ام را عملی کنم به خودم جلیقه انفجاری بستم و یک سلاح قلابی هم پیدا کردم و بدون اینکه مأموران متوجه شوند آن را به‌هواپیما آوردم. من با همسر و پسر ۵ ساله‌ام سوار هواپیما شده بودم. بعد از اینکه هواپیما از روی باند بلند شد من از جای خودم بلند شدم، همان لحظه میهماندار به‌سمت من آمد که کاغذی به او دادم.

روی آن نوشته بودم من جلیقه انفجاری دارم و کنترل آن دست شخص دیگری است اگر می‌خواهید اتفاقی رخ ندهد به سمت اهواز برگردید. میهماندار همان موقع به راه افتاد و من هم پشت سرش می‌رفتم که مقابل مردی ایستاد و کاغذ را به مردی که روی صندلی نشسته بود داد اما آن مرد در یک چشم بر هم زدن از جایش بلند شد و روی من اسلحه کشید. من هم جلیقه را باز کردم و مواد منفجره را نشان دادم. مشخص نبود که مواد قلابی است و واقعاً ماده منفجره نیست.

مسافران با دیدن این صحنه وحشت زده فریاد می‌کشیدند و از جای خودشان بلند شدند. میهماندار و مأمور امنیت پرواز مردم را آرام کردند و از آنها خواستند که روی صندلی‌های خود بنشینند. من هم ترسیده بودم، مأمور امنیت پرواز با خلبان صحبت کرد و هواپیما در فرودگاه اصفهان نشست. من نگران این بودم که برای دستگیری من به کسی آسیب وارد کنند به همین خاطر وقتی هواپیما در فرودگاه اصفهان به زمین نشست من خودم را تسلیم کردم.

متهم درباره انگیزه‌اش از این کار گفت: من برای اعتراض به وضعیت اجتماعی و زندگی‌ام این کار را کردم تا صدایم به گوش همه برسد. به‌همین خاطر هم تصمیم گرفتم هواپیماربایی کنم. وقتی خودم را تسلیم مأموران کردم آنها جلیقه انفجاری‌ام را باز کردند و دیدند که قلابی است.

قاضی از متهم پرسید در اعترافات قبلی عنوان کردی که قصد داشتی هواپیما را پس از ربودن به عربستان ببری.

متهم پاسخ داد: بله می‌خواستم هواپیما را به آنجا ببرم و در عربستان اعتراضم را به مسائل اجتماعی نشان دهم. اما دوست نداشتم پناهنده شوم یا به کسی آسیبی بزنم.

متهم درباره نقش همسرش در هواپیماربایی گفت: همسرم در این ماجرا نقشی نداشت، او اصلاً نمی‌دانست که من قصد چنین کاری دارم.متهم درباره اینکه چطور اطلاعات پرواز را به دست آورده نیز اظهار کرد: من از طریق اپ‌های رایگان اطلاعات را به دست آوردم.

وی در آخرین دفاعیاتش خاطرنشان کرد: من تحصیلکرده نیستم و سوادم در حد خواندن و نوشتن است، شغلم برقکاری است و دو فرزند دارم و قصدم هم فقط اعتراض اجتماعی بود. از قضات می‌خواهم تا در حد امکان در مجازاتم تخفیف قائل شوند.

در پایان هم وکیل مدافع متهم به جایگاه رفت و گفت: موکلم شروع به جرم داشته و مرتکب جرم نشده است.

قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

منبع: روزنامه ایران

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان مرد برقکار پلیس دستگیری اخبار حوادث بلند شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۸۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست

تین نیوز

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم بها از سامانه های حمل ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده ‎است.​

به گزارش تین نیوز به نقل  از ایرنا؛ فاطمه عباسی افزود: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده اند که می توانند بلیت نیم بها از سامانه های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت: براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

امکان خرید بلیت نیم بها از سامانه های حمل ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه های متولی است. وظیفه ای که مسوولیت دولت ها بود اما سال ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین شهری را به شکل نیم بها خریداری کنند.​

با امضای تفاهم نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت های حمل ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بسترهای مجازی استفاده می کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در این بزرگراه تهران
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم
  • دستگیری مأمور قلابی موتورسوار در اتوبان حکیم/کشف یک قبضه سلاح گرم
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم تهران
  • دو بازی ایرانی نامزد جایزه MENA Games Industry شدند
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال
  • یک متهم کمتر از ۳ ساعت در گرگان دستگیر شد