Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: شکست جدید آمریکا مقابل ایران که امروز چهارشنبه ۱۲ آبان اطلاع رسانی شد و خبر از ناکامی این‌کشور برای دزدی نفت صادراتی ایران داشت، بهانه خوبی است تا یکی از گزارش‌های حوزه کتاب و فرهنگ مقاومت را مرور کنیم. خرداد سال ۹۹، چهاردهمین‌قسمت از پرونده «جنگ بی‌تعارف» منتشر شد که در آن به تاریخ فعالیت نیروهای مقابله به مثل ایران در خلیج فارس پرداختیم که در سال‌های دفاع مقدس به نبرد مستقیم با نیروهای آمریکا در خلیج فارس مشغول بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نادر مهدوی فرمانده نیروهای مقابله به مثل که خود در نبرد با نیروهای آمریکایی به اسارت درآمد و به شهادت رسید، یکی از شهدای شاخصی است که مانند حاج‌قاسم سلیمانی به‌طور مستقیم توسط نیروهای آمریکایی به شهادت رسید و در گزارش موردنظر به زندگی و کارنامه او پرداختیم.

«عملیات صاعقه و ضربه‌زدن به نفت‌کش بریجتون»، «مانور شهادت؛ عملیاتی که به سرانجام نرسید» و «عملیات آخر؛ زدن هلی‌کوپترها؛ رو در رو با شیطان» ازجمله موضوعاتی بودند که علاوه بر پیشینه و تاریخ تشکیل نیروهای مقابله به مثل، در گزارش موردنظر به آن‌ها پرداختیم.

در بخشی از این‌گزارش آمده بود:

«طبق روایت راویان، هلی‌کوپترهای آمریکایی صدای کمی تولید می‌کرده‌اند و تا بالای سر نیروهای عمل‌کننده نمی‌رسیدند، کسی از حضورشان آگاه نمی‌شده است. طبق خاطرات رزمندگان ارتش و سپاه در سال‌های جنگ هم، باید به این مساله اذعان کرد که ملخ هلی‌کوپترهایی مثل ۲۱۴ بسیار پرسروصدا و ملخ هلی‌کوپترهای جنگنده‌ای چون کبرا آلودگی صوتی کمتری داشته است. بنابراین منظور روایان و همرزمان نادر مهدوی، باید هلی‌کوپترهای تهاجمی آمریکایی به‌ویژه کبرا باشد که حضورشان در بالای سر قایق‌های سپاه، ناگهانی و غافلگیرکننده بوده است. به‌هرحال در لحظه‌ای از عملیات آخرِ نادر مهدوی، موقعیتی پیش می‌آید که مواجهه مستقیم و چهره به چهره هلی‌کوپترهای آمریکایی و قایق‌های ایرانی رخ می‌دهد و همزمان با شلیک راکت از طرف هلی‌کوپترها، موشک استینگر ایرانی‌ها هم به‌سمت هدف شلیک می‌شود که در نتیجه یکی از کبراهای آمریکایی ساقط می‌شود. اما پیش از شلیک استینگر دوم، آمریکایی‌ها یکی از قایق‌ها و سپس با فاصله‌ای کم از اولی، قایق دوم را مورد اصابت راکت قرار می‌دهند و تنها قایق نادر مهدوی سالم باقی می‌ماند. مهدوی به گفته همرزمانی که از آن عملیات زنده برگشته‌اند، می‌توانسته از صحنه فرار کرده و جان به در ببرد، اما برای نجات نیروهای در آب‌افتاده، سعی کرده با شلیک تیربار دوشکا، هلی‌کوپترها را مشغول کند تا همرزمانش از محوطه آتش دور شده و جان‌پناهی پیدا کنند.

در نهایت، ناوچه مهدوی هم مورد اصابت موشک هلی‌کوپتر آمریکایی قرار می‌گیرد. با وجود آسیب‌دیدن ناوچه طارق که مهدوی در آن بوده، هنوز تیربار ناوچه فعال بوده است؛ تا این‌که ناوچه با شلیک ۳ موشک دیگر، منفجر می‌شود.

از ۱۲ نفری که در این عملیات شرکت داشته‌اند، تنها ۴ نفر یعنی عبدالکریم مظفری و افرادی با نام‌های خانوادگی باقری، رسولی و کریمی زنده می‌مانند که ابتدا به اسارت آمریکایی‌ها در آمده و سپس آزاد می‌شوند. نادر مهدوی و بیژن گرد هم که بین کشته‌شدگان بوده‌اند، ابتدا به اسارت نیروهای آمریکایی درمی‌آیند اما پس از شکنجه در ناو آمریکایی، به شهادت می‌رسند. طبق صحبت‌ها و وعده‌هایی که مهدوی و گرد پیش‌تر به یکدیگر داده بودند، گرد موفق می‌شود پیش از عملیات، دختر تازه‌متولد شده خود را چندساعت ببیند اما مهدوی همان‌طور که خود گفته بود، موفق نمی‌شود پس از ۵ سال انتظار برای فرزنددار شدن، نوزادش را ببیند و فرزندش پس از شهادتش به دنیا می‌آید.»

مشروح متن گزارش خدمات و شهادت نیروهای مقابله‌ به مثل در جنگ با آمریکا در این‌پیوند «وقتی ایران کشتی وهلیکوپتر آمریکایی را زد/نبرد رو در رو با شیطان» قابل دسترسی و مطالعه است.

کد خبر 5342995 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: نادر مهدوی نیروهای مقابله به مثل خلیج فارس ایالات متحده امریکا دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس استعمار مقابله ایران و آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کتاب ترجمه انتشارات سوره مهر تازه های نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس جنگ تحمیلی تجدید چاپ سواد رسانه ای انتشارات راه یار دفاع مقدس ادبیات داستانی ادبیات دفاع مقدس مرکز فرهنگی شهر کتاب حوزه هنری نیروهای مقابله هلی کوپترهای نادر مهدوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۹۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت غزه و در پاسخ به تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، دو عملیات ضد متجاوزان انجام داده است.

سخنگوی نیروهای ارتش یمن اعلام کرد که ارتش یمن امروز (جمعه) یک نفتکش انگلیسی را در دریای سرخ و یک پهپاد آمریکایی از نوع ام کیو ۹ را در آسمان استان صعده هدف قرار داده است.

سرتیپ یحیی سریع تاکید کرد که نیروهای این کشور با تعدادی موشک دریایی ضد کشتی، نفتکش انگلیس ANDROMEDA STAR را به تلافی حملات این کشور در دریای سرخ هدف قرار داده و موشک‌ها مستقیماً به هدف اصابت کرده است.

یحیی سریع همچنین درباره سرنگونی موفق پهپاد پیشرفته آمریکا در آسمان یمن گفت: «نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن روز گذشته (جمعه) موفق شدند یک فروند هواپیمای MQ۹ آمریکایی را در حریم هوایی استان صعده به هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه، سرنگون کنند و با موشک مناسب مورد هدف قرار گرفت».

سرتیپ یحیی سریع همچنین از مردم یمن به دلیل حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و همچنین به دلیل حمایت‌های آن‌ها از عملیات‌های ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی و ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس تقدیر و سپاس گزاری کرد.

کد خبر 6089416

دیگر خبرها

  • سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • انصار الله یک کشتی انگلیسی را هدف قرار داد و یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله به پهپاد آمریکایی و یک کشتی انگلیسی
  • یمنی‌ها کشتی تجاری اسرائیل را هدف قرار دادند
  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی + جزئیات ۳عملیات دیگر
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم
  • بیانیه ارتش یمن درباره حمله موفق به سه کشتی آمریکایی و صهیونیستی
  • حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی