Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استانها خبرگزاری تقریب، استاد دکتر حمید شهریاری شامگاه چهارشنبه در نشست با علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان، اظهارداشت: تمدن نوین اسلامی آرمانی است که سقف تقریب و وحدت اسلامی بین شیعه و سنی محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: تقریب در بین شیعه و سنی به این معنی نیست که افراد از اعتقادات مذهبی خود دست بکشند بلکه منظور از تقریب این است که به مشترکات و اهداف مشترک فکر و به آن عمل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مفهوم تقریب ابتدا باید برای شیعه و سنی به خوبی توضیح داده شود تا نقطه ابهامی در این مساله وجود نداشته باشد پس از آن می‌توان به اهداف مدنظر تقریب که همان رسیدن به منافع مشترک و اشتراکات است رسید. 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شیعه و سنی بدون اینکه خللی در اعتقادات خودشان به وجود بیاوند اهداف تقریب را دنبال کنند زیرا در این حالت به نقطه آرمانی جهان اسلام که همان تمدن نوین اسلامی است دست پیدا خواهیم کرد. 

دکتر شهریاری تاکید کرد: ما در تقریب هیچ اعتقادی نداریم که اهل سنت و یا اهل تشیع دست از اعتقادات مذهبی خودشان برای رسیدن به تقریب دست بردارند بلکه باید روی منافع مشترک تمرکز کنیم. 

وی افزود: شیعه و سنی باید به دنبال اهداف و منافع مشترک باشند تا دشمنان نتوانند هیچ خللی در وحدت و همبستگی بین مسلمان وارد سازند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: هشت ماه به طور مداوم برای تدوین کتابچه تقریب زمان صرف شد تا در این کتابچه تقریب را با ذکر نمونه توضیح دهیم. 

وی تصریح کرد: تعصبات قومی و مذهبی که مانع رسیدن به امت واحده اسلامی می‌شود باید بین شیعه و سنی از بین برود بدون اینکه هیچ خللی در اصل اعتقادات مذهبی ایجاد کند. 

دکتر شهریاری بیان کرد: اگر بخواهیم به مشترکات برسیم نیاز به روش و متون مشترک داریم که باید روی ان مطالعه و تحقیق انجام شود. 

وی اظهارداشت: ما آرمانی داریم به نام تمدن اسلامی که باید به این برسیم و راه رسیدن به این آرمان چنگ زدن به مشترکات و منافع مشترک در بین شیعه و سنی است.

منبع: تقریب

کلیدواژه: دبیرکل مجمع بین شیعه و سنی منافع مشترک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز یکشنبه در دیدار با شیخ حسن البغدادی، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در خصوص برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و پروژه‌های مختلف مجمع تقریب در ایجاد وحدت میان مسلمانان سخن گفت.

وی با اشاره به حضور هیأت‌های اهل سنت در ایران اسلامی و بازدید آنها از شهرها و مناطق سنی‌نشین در کشورمان و برگزاری نشست با علمای اهل‌سنت در این شهرها، از حضور ۴۰ عالم مسلمان از کشورهای مختلف در شورای عالی و حضور ۱۴۰ نفر در مجمع عمومی تقریب خبرداد.

دبیرکل مجمع تقریب در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: ما باید یک قله و چشم‌انداز برای خود داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام شهریاری همچنین به خیزش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اشاره کرد و افزود: بسیاری از آنها حتی مسلمان نیستند اما مفهوم ظلم را می‌فهمند. آنها از اسلام یا مسلمانان دفاع نمی‌کنند بلکه از مظلومان دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد که ما باید با تأکید بر از مفاهیم عامه مانند حقوق بشر، عدالت و ظلم با کسانی که قصد ایجاد تفرقه دارند، مقابله کنیم. در ادامه این نشست شیخ حسن البغدادی نیز با تاکید بر لزوم وجود ارتباط میان اعضای تقریب گفت: تقریب برای شهید اول و شهید ثانی و دیگر علما یک تعارف نبود و آنها در عمل به این امر اعتقاد داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که باید دست بیگانگان از کشورهای اسلامی کوتاه شود، تصریح کرد: امروز اسرائیل، همان دست بیگانه است و ما معتقدیم که اگر اسرائیل را نابود کنیم حضور بیگانگان در کشورهای اسلامی پاک می‌شود.

شیخ البغدادی در ادامه با اشاره به تأثیر طوفان‌الاقصی در ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: طوفان‌الاقصی به معنای ایستادن شیعه در کنار اهل سنت در فلسطین بود و اگر ما در این نبرد پیروز شویم، دشمن بیکار نخواهد نشست و تلاش می‌کند با ایادی خود در میان شیعیان نادان و اهل سنت تندرو، وحدت حاصل شده از این پیروزی را از بین ببرد.

وی ادامه داد: زمانی که طوفان‌الاقصی پایان یابد، دشمنان جنگ دیگری را آغاز می‌کنند که آن جنگ عقایدی است تا این پیروزی بر اهل سنت تأثیر نگذارد و ما باید برای آن روز برنامه داشته باشیم.

کد خبر 6091145 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است