Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@03:51:45 GMT

پیشنهاد نماینده مجلس به دولت برای جبران کسری بودجه

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۷۹۶۴

پیشنهاد نماینده مجلس به دولت برای جبران کسری بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیشنهاداتی از سوی نمایندگان عضو کمیسیون به دولت برای جبران کسری بودجه ارائه شده است. - اخبار سیاسی -

سید محمدرضا  میرتاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم،  با بیان اینکه دولت باید تا پانزدهم آذر ماه بودجه سال 1401 را به مجلس ارائه کند، گفت : لایحه بودجه سال 1401 باید به‌گونه‌ای بسته شود که با کسری تراز عملیاتی و یا کسری بودجه از پیش تعیین شده  روبرو نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دولت  در  شرایط فعلی  با دو چالش روبروست که کسری بودجه سال 1400 را چگونه تامین کند، افزود: 8 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی  در بودجه امسال دید شده بود که در نیمه اول سال  به اتمام رسید. هرچند لایحه بودجه در اینصورت مشخص کرده که  کالاهای اساسی نسبت به ارز 4200 تومانی و ارز نمایی را از جمله دارو و نهادهای دامی  و کشاورزی  برای بودجه امسال اصلاح کند.

نماینده  تبریز در مجلس با تاکید براینکه نمایندگان  مجلس در کمیسیون برنامه  و بودجه  پیشنهاد آتی را برای جبران کسری بودجه به دولت داده‌ایم که می‌تواند منابعی را ایجاد کند، ادامه  داد: دولت باید بودجه سال آینده را به گونه ای تنظیم کند که با کسری بودجه مواجه نباشیم و این پیشنهادات شامل خلق پول اوراق و عرضه و اسناد عمومی هم نیست.

رئیس کمیسیون راهبردی  مجلس تصریح کرد: برای خلق پول هر چقدر نقدینگی بالا رود به موازات آن فشارش به اقشار مختلف جامعه مخصوصا اقشار  محروم که دارای حقوق ثابت و یا غیر ثابت هستند وارد خواهد شد و منجر به تراکم حجم نقدینگی خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس  اضافه کرد:  یکی از موارد و پیشنهادات مجلس که بخشی از آن تصویب شد، واردات خودرو بدون انتقال ارز بود.

میرتاج الدینی افزود: هم اکنون ایرانیان خارج از کشور نزدیک به  هزار میلیارد  دلار ارز در اختیار دارند و خواهان  سرمایه‌گذاری کشور  هستند. اگر ما بتوانیم تعدادی مشخص خودرو را با مدیریت و کنترل شده وارد کشور کنیم  اثرات قابل توجهی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت موافقت، واردات خودرو درآمد قابل توجهی را برای دولت  ارمغان می آورد، همچنین خودروهای داخلی ما با رقابت سالم روبرو خواهند شد و هر چقدر کیفیت را بالا ببرند، موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود .

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت:  این واردات را می توانیم حتی به شرط انتقال خط تولید انجام دهیم و صنعت خودرو دگرگون می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس مجلس کمیسیون برنامه رئیس کمیسیون کسری بودجه بودجه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۷۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختارهای غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»
 
به گزارش شفقنا؛ روح الله ایزادخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.
 
به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بارها هم گفتیم یک طرفه نمی توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می شود.
 
برخورد این دولت با بانک ها برخورد جدی و سازنده ای نبوده است
 
آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک ها می شود، ادامه داد:  بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت ها داده می شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک ها این است این منابع در کجا خرج می شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک ها مطلقا برخورد جدی و سازنده ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بارها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک ها نمی رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک ها را به خط خواهم کرد» اما در عمل نشانه ای از این مساله نمی بینیم.
 
وی افزود: عده ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیروهای مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک ها را وارد کار کند.
 
نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
 
وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام های خرد، گفت: بانک ها اصلا عمل نمی کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک ها رد می شود و یا چند ضامن از مردم می خواهند. لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختارهای غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • ایزادخواه، نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرایی شدن سامانه ستاد
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • پیشنهاد انتقال اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟