Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

بیشتر بخوانید

از معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال جوانان ایران تا آغاز رقابت مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون

«جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»؛ شعار امسال هفته کتاب

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتخاب شعار بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: شعار امسال هفته کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» انتخاب شده است تا کتاب به نوعی جا‌های خالی را پر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یاسر احمدوند با بیان این مطلب گفت: این شعار قابلیت انعطاف بالایی دارد و براساس شرایط امسال جامعه انتخاب شده است؛ زیرا ما می‌توانیم با کمک کتاب جای خالی گردش، جای خالی سفر، جای خالی مدرسه، جای خالی دانشگاه و جای خالی مهمانی را با کتاب خوب پر کنیم.

مدیر کل دفتر امور چاپ و نشر منصوب شد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی علی اکبر ابراهیمی را به عنوان مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر این وزارتخانه منصوب کرد.

اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» منصوب شدند

پس از پیشنهاد هیئت امنای جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در احکام جداگانه مرتضی سرهنگی، جواد کاموربخشایش، ابراهیم حسن‌بیگی، مریم بصیری، مریم برادران، کامران پارسی‌نژاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید فخرزاده، محمدرضا شرفی‌خبوشان و محمود جوانبخت را به‌عنوان هیئت علمی چهاردهمین دوره این رویداد ادبی منصوب کرد.

پیش از این نیز مریم بصیری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» منصوب شده بود.

«الهی‌نامه» علامه حسن زاده آملی به چاپ پنجاهم رسید

در آستانه چهلمین روز ارتحال علامه حسن زاده آملی، کتاب «الهی نامه» این عالم ربانی در ۶۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب برای پنجاهمین بار به چاپ رسید.استاد آیت الله حسن زاده آملی در این اثر – که یادآور سخنان و سوز‌های خواجه عبدالله انصاری است – از لطیف‌ترین احساس‌های خویش و به تعبیری تجربه‌های درونی در قالب الفاظی متین، استوار، و نغز و جان‌دار، سخن می‌گوید و خوانندگان را به دنیای پاک عارفانه و سیر و سلوک خالصانه خویش می‌برد و جرعه‌های زلال معنویت را به کامشان می‌چشاند.

هوشنگ مرادی کرمانی باز هم نامزد آسترید لیندگرن شد

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای چهارمین‌بار هوشنگ مرادی کرمانی را به عنوان نامزد جایزه جهانی آسترید لیندگرن ۲۰۲۲ معرفی کرد.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با اعلام این خبر نوشته است: این نهاد بار دیگر هوشنگ مرادی کرمانی را برای سال ۲۰۲۲ نامزد این جایزه کرده است، زیرا او را از جمله پدیدآورندگانی می‌داند که به خواندن در جامعه ما ارزش بخشیده‌اند. مرادی کرمانی با خلق آثاری که کودکان محروم و فرودست از کودکان قالیباف تا کودکان روستایی در حاشیه‌های کویر در آن‌ها نقش ویژه دارند، کوشیده است صدایی باشد برای بازتاب رنج‌ها و نیاز‌های آن‌ها. این صدا سبب شده است که خواندن در جامعه ما گسترش پیدا کند، از نظر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، مرادی کرمانی و داستان‌های او شایسته‌ترین نماینده برای حضور در این رخداد فرهنگی است، زیرا که آثار او چند مؤلفه بنیادی برای گسترش خواندن را در خود دارند. پایداری و تاکید بر ارزش‌های انسانی، لذت‌بخشی و تأثیر گسترده بر مخاطبان کودک و نوجوان، ترجمه‌پذیری و نفوذ در میان دیگر فرهنگ‌ها و مهم‌تر از همه آن ارزش بنیادین بشری که کارکرد ادبیات والا را در خود دارد، ادبیاتی که برای پالایش جان آدمی آفریده می‌شود و انسان را از اهریمن‌خویی به نیک‌اندیشی نزدیک‌تر می‌کند.

برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان معرفی شدند

آیین پایانی نخستین جشنواره کتاب سال دینی کودک و نوجوان برگزار شد. این مراسم با حضور سید علی اصغر میرباقری فرد، رئیس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، مریم جلالی رئیس کارگروه ادبیات کودک و نوجوان انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و دبیر علمی جشنواره، باقر میرعبدالهی مدیر کل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی، سید علی کاشفی خوانساری نویسنده، منتقد و پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و جمعی از نویسندگان، ناشران و دوستداران ادبیات کودک و نوجوان به صورت مجازی برگزار شد.

دبیر هفته کتاب منصوب شد

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران را به عنوان دبیر بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

انتشار فراخوان جشنواره «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب»

فراخوان هشتمین دوره جشنواره «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» با محوریت حمایت از برنامه‌ها، فعالیت‌ها، اقدامات انجام‌شده و طرح‌های ابتکاری حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در راستای تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی منتشر شد.

آمادگی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی برای دریافت پیشنهاد‌های تشکل‌های نشر

محمد الله‌یاری مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارسال نامه‌ای به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، انجمن فرهنگی ناشران آموزشی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) دعوت کرد تا پیشنهاد‌های خود را نسبت به اصلاح روند‌ها و فرایند‌های این دفتر اعلام کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات در هفته وزارت ارشاد صنعت نشر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کودک و نوجوان مرادی کرمانی ادبیات کودک حوزه ادبیات هفته کتاب منصوب شد جای خالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۸۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، گفت: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیاده‌سازی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در دیدار اعضای هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س) که در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، گفت: کار ویژه بانوان با رویکرد اسلامی در قم نیازمند رویکردهای ویژه محتوایی است.

او با اشاره به اینکه فلسفه، اخلاق و فقه سه زاویه دید هستند که در عمق دانش تحول آفرین می‌شوند، مطرح کرد: این سه زاویه دید با شعار محقق نخواهند شد بلکه باید در لایه‌های عملیاتی به آن توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امروز در برخی از عرصه‌ها مانند معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم، عنوان کرد: وجود افرادی مانند شیخ بهایی در زمان صفویه موجب شد که امروز آثار برجسته معماری را در کشور داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: علت این اتفاق این بود که شیخ بهایی بر فقه و معارف الهی مسلط و در علوم روز نیز صاحب نظر بودند و امروز باید به پرورش چنین افرادی توجه داشته باشیم.

 

آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی

 

اعرافی با اشاره به اینکه زن و خانواده لبه رویارویی تمدنی جمهوری اسلامی با غرب است، خاطرنشان کرد: در این عرصه انقلاب اسلامی منطقی دارد که در سطح جهانی قابل پیاده‌سازی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی در موضوع زن الگوهایی در جامعه خلق کرده است، تصریح کرد: دشمن از این موضوعات آگاهی دارد ولی تلاش می‌کند با بزرگ‌نمایی نقاط ضعف این دستاوردها را نادیده بگیرد.

اعرافی با اشاره به اینکه منطق زن مسلمان پیشتاز موفق در عرصه‌های گوناگون و متعهد به ارزش‌های الهی الگوی مدنظر انقلاب اسلامی است، یادآور شد: این الگو باید ساخته شده و در متن تمام کارها قرار بگیرد.

او با بیان اینکه باید دانشگاه حضرت معصومه(س) به طور ویژه به این موضوع بپردازد، ابراز کرد: ارتباط دانشگاه با جامعه الزهرا(س) باید موجب نقش آفرینی‌های مشترک شود.

اعرافی با اشاره به اینکه این دانشگاه باید بنیه علمی قوی داشته باشد، بیان کرد: بعد بین المللی دانشگاه حضرت معصومه(س) می‌تواند به عنوان یک محور مهم در دستور کار قرار بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه البته در درجه نخست باید دانش فنی لازم در این دانشگاه تولید شود، اظهار کرد: در عصری قرار داریم که دشمنان از بسیاری از اقدامات خود ناامید شده و کارزار فرهنگی سنگینی را به وجود آورده‌اند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه وظیفه اصلی حوزه و دانشگاه حضور اثرگذار در این کارزار فرهنگی است، مطرح کرد: جامعه خوبی داریم و اگر حوزه و دانشگاه به خوبی نقش آفرینی کنند، وضعیت بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی