Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال جنگ نیست اما برای دفاع از منافع خود مصمم است و فرزندان این ملت درمقابل هر قدرتی که بخواهد به منافع آنها آسیبی بزند، جوانمردانه، مومنانه، شجاعانه و با صلابت می‌ایستند.
به گزارش خبرگزاری آریا، سردار سرلشگر پاسدار حسین سلامی که در مراسم 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا سخن می گفت، افزود: ما به همه جهان اعلام کرده ایم هرگز به هیچ کشوری چشمداشت نداریم و حضور ایران در هرکجا بر اساس درخواست دولت ها و اراده ملت ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که نفوذ جمهوری اسلامی ایران فیزیکی نیست، معنوی است، تصریح کرد: ما هرگز به دنبال جنگ نیستیم اما برای دفاع از منافع خود مصمم هستیم.
فرمانده کل سپاه پاسداران به رشادت جوانان ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: آنچه در روز 17 ربیع الاول اتفاق افتاد و روز گذشته اخبار آن منتشر شد، گواه صادقی است بر اینکه فرزندان این ملت در مقابل هر قدرتی که بخواهد به منافع آنها آسیبی بزند، جوانمردانه، مومنانه، شجاعانه و با صلابت می ایستد.
سردار سلامی همچنین گفت: آمریکایی‌ها در صحنه هایی از تروریست ها و در صحنه هایی دیگر از سارقان بین المللی نفت حمایت می کنند. آمریکا تلاش کرد نفت ایران را به سرقت ببرد. ما بر اساس سناریوی دقیق تشخیص دادیم که اگر این کشتی را تصرف کنیم، آنها مداخله می کنند و این اتفاق پیش بینی شده بود.
وی با بیان این که فرزندان ایران همه احتمالات را سنجیده بودند، خاطرنشان کرد: شما گام های محکم فرزندانتان را وقتی بر بالگرد سوار می‌شدند، مشاهده کردید، آنها تکثیر شده‌های روح بلند حاج قاسم سلیمانی بودند. همه آنها با همان عشق و شوق سردار دل ها برای دفاع از منافع ملت به میدان رفتند.
وی خطاب به ملت ایران ادامه داد: آمریکایی ها در حمایت از غاصبان نفت به صحنه آمدند ولی شما آرامش، وقار، صلابت و طمانینه را دقیقاً  از صفحات تلویزیون در قامت و شاکله فرزندانتان دیدید.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: خداوند چه آرامشی بر قلوب این مجاهدان فی سبیل الله نازل کرده بود که این چنین در آن میدان مواجهه و برخورد در اوج آرامش در قلب حادثه حاضر شدند یعنی هو الذی انزل السکینه فی قلوب المومنین. خصلت آنها همین است، هر چه به میدان خطر نزدیک تر می شوند، شاداب تر، آرام تر و مطمئن تر هستند و هیچ چیزی آنها را نمی ترساند.
سردار سلامی تاکید کرد: این مواجهه شکوه ایمان را نشان داد، عزم و استواری یک ملت بود، این فرزندان ایران تنها چند نیروی سپاه نبودند، بلکه نمادیی از درخشش ایمان این ملت بودند که این چنین برای این ملت افتخار آفریدند.
وی خاطرنشان کرد: ما به همه می گوییم در مورد ایران محاسبات خود را اصلاح کنند و قدرت این ملت و عظمت او را به رسمیت بشناسند. ما اعلام کرده ایم لنگرگاه امنیت این منطقه هستیم و به همسایگان هم می‌گوییم، نیازی نیست برای برقراری امنیت از کسانی کمک بگیرید که از تامین امنیت خود ناتوان هستند.
وی تصریح کرد: تکیه کردن به تکیه گاه نامطمئن دیده اید که همواره موجب سقوط می شود. هرگز به ستون های نامطمئن تکیه نکنید از کنار دیوارهای ترک‌خورده عبور نکنید.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: امنیت این منطقه برقرار است این موضوع را همگان شاهد هستند، ما به دفاع و صیانت از این ملت ادامه می دهیم.
سردار سلامی تاکید کرد: فرزندان دلاور ارتش غیور، هم این گونه عمل می کنند. اخبار مقابله آنها با سارقان دریایی را در روزهای اخیر شنیده اید. قلمروهای دور دست دریا تحت اشراف و کنترل و مدیریت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا کارخانه تولید دیکتاتورها در همه عالم است، گفت: جغرافیای جهان مملو از دیکتاتورهایی است که از رحم دمکراسی آمریکا پا به عرصه وجود گذاشتند.
سردار سلامی افزود: امروز برای ملت ایران روز پیروزی و غلبه بر بزرگ ترین امپراطوری تاریخ بشر یعنی آمریکا است.
وی یادآور شد: در 13 آبان سال 1358 که آمریکا در اوج قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی خود به سر می برد و ملت ایران در آغاز یک انقلاب شکوهمند، سازه های عظیم قدرت امروزین خویش را  ایجاد نکرده بود انقلابی بزرگ در بطن و متن آن انقلاب با شکوه اسلامی که به رهبری امام راحل خورشید اسلام را بر سپهر عالم تابانیده بود شکل گرفت.
فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: این شجاعت و ایستادگی در فضای آن روز جهان یکی از شگفت انگیزترین واقعیت های تاریخی هم برای بشر است و هم برای ملت عزیز ایران است.
سردار سلامی خاطرنشان کرد: ما با آمریکایی درگیر شده بودیم که تاریخ عالم و جغرافیای جهان در نقطه به نقطه آن از تجاوزگری ها از مداخلات تهاجمی از اشغال ها از کودتاها از مسلط کردن دیکاتورها به دست آمریکا رنج می برد.
وی تاکید کرد: اگر فهرست جنگ هایی که آمریکا از  100 سال پیش به این سو در تمام نقاط عالم به راه انداخته است بر شماری کنیم، بیش از  40 جنگ بزرگ در 40 نقطه جهان محصول سیاست آمریکا در عالم است.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: آمریکا در کشورهای اروپایی، آفریقایی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، شرق دور، روسیه در همه جا جنگیده است. بیش از هشت میلیون کشته محصول جنگ های مستقیم آمریکاست به جزهای جنگ های نیابتی که آمریکا صحنه گردان و عقبه سیاسی آنها بوده است.
سردار سلامی ادامه داد: بیش از 200 مداخله در امور داخلی کشورها در حد کودتا، تحریم اقتصادی، جنگ نظامی، فتنه های داخلی همه و همه محصول سیاست یک ابر قدرتی است که در طول تاریخ حیات سیاسی خود اراده کرده بوده است که فقط با گسترش قدرت نظامی اهداف سیاسی را دنبال کند.
وی همچنین گفت: 750 پایگاه نظامی آمریکا در جهان هر کدام با دایره ای از یک تاثیر سیاسی تلاش کرده است تا سیطره سیاسی فراگیری را در جهان ایجاد کند.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: آمریکا کارخانه تولید دیکتاتورها در همه عالم است از مارکوس در فیلیپین تا جعفر نومیری در سودان، پینوشه در شیلی تا فرعون های مصر، شاه ایران، سلاطین حاکم بر بسیاری از کشورهای عربی، در آمریکای لاتین و دیگر نقاط جهان مملو از دیکتاتورهایی است که از رحم دمکراسی آمریکا پا به عرصه وجود گذاشتند.
سردار سلامی اظهار داشت: آمریکا که ادعای آزادی دارد، بیشترین اختناق و خفقان و به دار کشیدن آزادیخواهان عالم و تولید و تکثیر دستگاه های شکنجه و ارسال آن به همه دیکتاتوری ها و آموزش فنون شکنجه برای  به بند کشیدن حقیقت جویان و عدالت خواهان و آزادی خواهان عالم در کارنامه آمریکا است.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا تنها قدرتی است که دوبار از سلاح هسته ای علیه یک ملت در سال 1945 در ششم و هشتم اوت در ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن استفاده و در کمتر از یک چشم به هم زدن صدها هزار انسان را خاکستر کرد.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: آمریکا کشوری است که با کودتای 28 مرداد سال 1332 در ایران رژیم شاهنشاهی را مستقر کرد، آزادی خواهی، مشروطه خواهی و همه این مفاهیم را از جغرافیای سیاسی ایران حذف کرد و بهترین و بزرگ ترین لقبی که به شاه ایران داد که مایه ننگ است، ژاندارم منطقه بود.
سردار سلامی همچنین گفت: آمریکا از ایران به عنوان یکی از ستون‌های استراتژی تسلط منطقه ای بر غرب آسیا به نام "سیاست ستون های دوگانه" استفاده کرد. این کشور هویت فرهنگی ملت ایران را زدود و مجد و عظمت ملت ایران را مورد هدف قرار داد. ثروت‌های مادی و معنوی این ملت و سایر ملل مسلمان را به یغما برد. استکبار متولد تصاحب، غصب ثروت و هویت و فرهنگ ملت‌های دیگر از جمله مسلمانان است.
وی تأکید کرد: در منطق سیاسی آمریکا هر کسی بر جهان اسلام مسلط باشد، می‌تواند بر کل عالم تسلط یابد. اینجا سکوی پرتاب آمریکا به تراز قدرت جهانی تبدیل شده بود.
وی همچنین گفت: این نقشه سیاسی ایران بود که در متن و در نقشه جغرافیای سیاسی آمریکا دیده می‌شد. ایران وابسته، فقیر، فاقد آزادی و بدون مردم‌سالاری که به عنوان نایب منطقه آمریکا ایالت پنجاه و یکم عمل می‌کرد و انقلاب ایران این فضای سلطه سیاسی را به هم ریخت. یک غلبه بی‌نظیر و شگفت‌انگیز در سیاست آمریکا اتفاق افتاد. آمریکا که تلاش کرده بود که بر نیمی از جغرافیای سیاره زمین مسلط شود، در هم فروشکست.
فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: این آغاز راه بود همان‌گونه که امام (ره) فرمود "انقلاب ما آغاز یک جهاد بزرگ از سوی ملت ایران بود تا مجد و عظمت از دست رفته این ملت دوباره بازیابی شود".
سردار سلامی خاطرنشان کرد: ضربه‌ای که آمریکا خورده بود، بسیار سخت و هراس‌انگیز بود. آمریکا تصور می‌کرد منطق سیاسی انقلاب به سرعت فضای تنفس سیاسی جهان اسلام را در هم خواهد نوردید، بنابراین همه قوای خود را بسیج کرد و مداخلاتش را ادامه داد.
وی یادآور شد: تحمیل جنگ بزرگ هشت ساله که عقبه سیاسی  و مدیریت سیاسی آن به دست آمریکا بود، محصول واکنش سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده و خطرناک و در عین حال جهانی آمریکا علیه ملت ایران بود.
فرمانده کل سپاه پاسداران یادآور شد: ایران بزرگ سیاست رهبران آمریکا را شکست داد، جیمی کارتر را از انتخاب مجدد ساقط کرد. وقتی که جاسوس‌خانه آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) در 42 سال پیش در چنین روزی فتح شد که درواقع این یورش جوانان به قلب سیاسی آمریکا در منطقه جهان اسلام بود و نویدبخش آغاز فرسایش و تحلیل این قدرت به دست مسلمانان در جهان بود که قطعه‌ای از یک جهاد بزرگ بود.
سردار سلامی همچنین گفت: آمریکا برای آزادی گروگان‌ها که سفیران جاسوس آمریکا در این سرزمین بودند، با نیروهای زبده دلتای خود دست به مداخله نظامی زد اما در بیابان‌های طبس گرفتار خشم و غضب الهی شد و همان‌گونه که امام (ره) فرمودند، توفان شن همانند ابابیل بر ابرهه فرود آمد و آمریکا در مداخله مستقیم نظامی خود شکست خورد و افسردگی در سیمای سیاسی مقاماتشان نشست.
وی افزود: تحریم اقتصادی علیه ایران آغاز شد. بعد از کارتر، رونالد ریگان راهبرد سیاست مواجهه فعال تحت عنوان «درگیری فعال» با جمهوری اسلامی ایران را برگزید. در جنگ به شکل مستقیمی هم حمایت اطلاعاتی، تسلیحاتی و هم اقتصادی از صدام را در دستور کار قرار داد و همه قدرت‌های شیطانی در عقبه این ائتلاف خطرناک در مقابل ملت ایران سازماندهی کرد.
وی ادامه داد: اما او هم با شکست مواجه شد، هرچند در سال های آخر جنگ به نفع عراق مداخله نظامی کرد اما نیروی دریایی ایران و پاسداران فداکار در خلیج‌فارس با ضربات مهلک بر پیکره قدرت دریایی آمریکا، آخرین تیر را شلیک کردند. هرچند آمریکا هواپیمای ایرباس را با 290 سرنشین در آسمان خلیج‌فارس ساقط کرد اما همه اینها برای ملت ایران انگیزه‌های جدید آفرید تا قله‌های جدید را فتح کنند.
فرمانده کل سپاه پاسداران به روی کارآمدن دولت های مختلف در آمریکا اشاره و تاکید کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز شما در کارنامه و کلکسیون نبردهای آمریکا علیه انقلاب، نظام و ملت ایران هیچ صفحه‌ای را نمی‌بینید که با پیروزی نگاشته شده باشد. آنها عادت کرده‌اند مدام از ملت ایران شکست بخورند اما هنوز برای آنها درس عبرت نشده است.
سردار سلامی ادامه داد: بعد از ریگان به بوش پدر رسیدیم. وی مفهوم «نظم نوین جهانی» را برای مقابله با نظمی که انقلاب آن را معماری کرده بود، مطرح کرد البته او هم دوام نیاورد و پرچم به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی، نایب امام زمان(عج الله)، جانشین خلف و صالح امام (ره) عزیزمان، حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار گرفت.
وی اضافه کرد: راه ادامه پیدا کرد، پس از آن کلینتون سرکار آمد. ببینید چگونه ملت ایران یکی‌یکی این رییس‌جمهورها را با استراتژی‌ها و آرزوها و رویاهایشان تا گورستان سیاسی و محو شدن از صفحه جغرافیای سیاسی، بدرقه و تشییع کرد.
فرمانده کل سپاه گفت: کلینتون سیاست تحریم‌های دوگانه را در پیش گرفت که در آن ایران نقطه مرکزی تحریم‌ها بود. او هم شکست خورد. بوش پسر آمد، وی هم جمهوری اسلامی ایران را محور شرارت نامید.
سردار سلامی تاکید کرد: رؤسای جمهوری آمریکا همه نقطه مرکزی سیاست‌های خود را مهار جمهوری اسلامی ایران قرار داده بودند و به هر شکل ممکن تلاش کردند تا با محاصره نظامی، فشار سیاسی و عملیات روانی و رسانه ای، ملت ایران را از تعقیب اهداف بزرگ خود، دور و پشیمان کنند ولی خداوند هر روز بر قامت این ملت رفعت جدیدی بخشید.
وی همچنین گفت: بیرق بزرگ پیروزی، استقامت و ثبات در قدم و صبر در دستان ملت ایران و بر دوش رهبر عزیز انقلاب اسلامی باقی ماند. قدرت آمریکا به تدریج تحلیل رفت، نقطه زوال آمریکا شروع شد و برعکس نشاط سیاسی، شوق انقلابی، رسیدن به درجات بالای قدرت، بازدارندگی اقتدارانگیز برای نظام ما روز به روز ارتقا و افزایش یافت.   
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد:  اوباما هم تحریم علیه ایران را در موضوع هسته‌ای در دستور کار خود قرار داد. هر روز تحریم‌ها فشرده‌تر و ایران به موازات آن قدرتمندتر شد.
سردار سلامی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب امروز پرچمدار این حرکت عظیم جهانی هستند و در میدان مرکزی تدبیر انقلاب ایستاده اند و سازه‌های قدرت انقلاب را در اقصی نقاط عالم اسلام با نفوذ کلامش گسترش داده و منطق و فلسفه سیاسی غرب را به زیبایی با درخشش منطق اسلام به چالش کشیده اند، در یک محور به جوانان جهان اسلام، جهاد برای احقاق حق مسلمانان را الهام‌ بخشیدند و روح جهاد را در بلاد اسلامی زنده کردند.
وی همچنین گفت: جوانان مسلمان در پاسخ به این کلام نورانی رهبر معظم انقلاب برای غلبه بر ستمکاران جهان، پیشانی‌بند جهاد بستند و مسلح شدند، سازه‌های قدرت از شرق مدیترانه در لبنان، سوریه، یمن، افغانستان و عراق شکل گرفت. ایشان انقلاب را وسعت بخشیدند و قاعده انقلاب وسیع شد، اتصال امت و امام با یکدیگر جبهه‌ای وسیع در مقابل استکبار گشود که در آن حذف رژیم صهیونیستی به عنوان کابوس دائمی آمریکا و این رژیم و وابستگان آنها شد. این استراتژی بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای گسترش قدرت اسلام ایجاد کرد.
فرمانده کل سپاه یادآور شد:محصول هدایت‌های امام مسلمین، فرمانده رشید و بلندآوازه، رفیع و پرچمدار بود که همانند ابوالفضل انقلاب عمل کرد. دشمن حاج قاسم سلیمانی را خوب می‌شناخت، قدرت تدبیر و بازوان قوی وی را در میدان کشتی جهانی دیده بود که همچون خورشید درخشید و شهادتش جهان اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها و روحیه‌ها را تغییر داد و همانند او مردان زیادی گمنام و بی نام روی صفحه زمین راه می‌روند و در انتظار ملحق شدن به آن شهید جاودانه هستند.
سردار سلامی افزود: کشور باوجود تحریم‌ها، محاصره‌ها و ترورها باید پیش می‌رفت. دانشمندان ایرانی را ترور کردند اما ایران پیش رفت و قوی شد و از تحریم اقتصادی عبور کرد. این شرف ملت ایران است.
وی خطاب به ملت ایران ادامه داد: به شرف ملت ایران افتخار می‌کنیم که این‌چنین امام مسلمین را در عرصه نبرد جهانی یاری کردید و تمام توطئه‌ها، آرزوها و رویاهای استکبار را باطل کردید. عمل، صبر و ثبات قدم ملت ایران باطل‌کننده سحر دشمنان خدا بود اما راه ادامه پیدا کرد. قدرت دشمن به تدریج فروکش کرد، زوال فرا رسید، به تعبیر یک ژنرال آمریکایی و رییس موسسه بروکلین آمریکا «نیروهای آمریکایی برای برنده شدن در خاورمیانه و غرب آسیا نیستند. آنها فقط به دنبال به هم ریختن اوضاع هستند». این تمام قامت آمریکاست که می‌بینید.
سردار سلامی با بیان این که امروز آمریکا را در متن سیاست‌های منطقه نمی‌بینید، افزود: اعتماد وابستگان آمریکا در منطقه به قدرت آن از بین رفته است. آمریکایی‌ها حتی دیگر نمی توانند از رژیم صهیونیستی حمایت کنند. بین دو شر گرفتار هستند.
وی ادامه داد: قرار دادن یک کشور در بن‌بست، محصول تدبیرهای رهبران آمریکا است، آنها که به تعبیر خودشان فاقد حکمت هستند، قدرت را بدون دستاورد هزینه می‌کنند و امروز ملت ایران این ماجرا را به زیبایی مشاهده می‌کند.
وی ادامه داد: آنها از همه راهبردها و سیاست‌ها برای تسلیم ملت ایران از جمله جنگ خارجی ، ترور و تروریسم تکفیری استفاده کردند. آنها بزرگ ترین فرمانده ضد تروریست جهان، حاج قاسم سلیمانی راناجوانمردانه درحالی‌که بی‌سلاح بود با تهاجم نظامی و هواپیماهای مدرن به شهادت رساندند.
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: آمریکایی‌ها هم تروریست‌پرور بوده و هم با مبارزان تروریسم می‌جنگنند اما خود را به دروغ، مبارزان با تروریسم تلقی می‌کنند. این خاصیت آمریکا است که از دمکراسی سخن می گوید اما همه دیکتاتورها دست نشانده آنها هستند. از حقوق انسان سخن می گوید اما همه شکنجه‌گاه‌ها و زندان‌های مخوف متعلق به آنها است. از آزادی سخن می گویند اما همه آزادیخواهان عالم را تحت تعقیب قرار می دهند.
سردار سلامی افزود: آمریکایی ها از مبارزه با تروریسم سخن می گویند اما فرمانده ما را ترور می کنند. آمریکایی ها سرتاسر تناقض هستند. از امنیت سخن می گویند همه جهان را ناامن می کنند. از مقابله با سلاح های کشتارجمعی سخن می گویند اما خود هزاران کلاهک هسته ای در اختیار دارند که در تاریخ خود از آنها استفاده کرده است. از رژیم هایی حمایت می کنند که دارای سلاح هسته ای هستند.
وی ادامه داد: آنها از مردم سخن می گویند در حالی که دارو و غذا را به روی مردمان جهان بسته اند. جمهوری اسلامی ایران در تحریم شکوفا شد. به لطف خدا آنها که ایران را تحریم کردند خود در بحران عمیق اقتصادی فرو می روند.
وی با بیان این که آمریکایی‌ها در هر کجا در مواجهه با ما شکست خورده اند، گفت: سرزمین ایران برای آمریکایی ها ممنوعه است. آمریکا برای این سرزمین نامحرم است. نباید چشمانش خاک این سرزمین را ببیند و نباید چشمانش مردم این سرزمین را ببیند. اینجا منطقه ممنوعه است. فقط به برکت وجود مردم و صبر و ثبات قدم آنها در میدان جنگ اقتصادی با دشمن، زیباترین تصویر شکوهمند یک مقاومت است که ما به آن افتخار می کنیم .
فرمانده کل سپاه گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز قدرتمند است. یک قدرت اعتماد آفرین و فائقه که البته اصل قدرت ایمان مردم  است.
سردار سلامی به رشادت های سربازان ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که ملت ایران در کنار نایب امام زمان (عج الله) ایستاده است هیچ آسیبی به این کشور نمی رسد، این گفته امام(ره) است.  
وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم از منافع، استقلال، کرامت و عزت ملت ایران تا آخرین قطره خون دفاع کنیم. این لباس، لباس فداکاری و قربانی شدن در راه آرزوهای عظیم این ملت بزرگ است.
وی در فراز پایانی سخنان خود گفت: در صحنه بمانید تا انتهای راه فاصله ای باقی نمانده است، فجر اکبر نزدیک است، باهم پیش می‌رویم.
فرمانده کل سپاه پاسداران به حضور دختر سردار شهید قاسم سلیمانی در مراسم امروز 13 آبان اشاره کرد و اظهارداشت: فرزند نازنین برادر عزیزمان سردار حاج قاسم سلیمانی در مقابل شما و به احترام شما ایستاده است و مطمئن باشید راه این بزرگ مرد را ادامه می دهیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا دیکتاتور فجر اکبر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار سلامی تاکید جمهوری اسلامی ایران حاج قاسم سلیمانی رهبر معظم انقلاب سلامی ادامه سردار سلامی همچنین گفت سخن می گویند آمریکایی ها جهان اسلام ملت ایران یادآور شد تحریم ها اما همه هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمِ متفکر

۱۲ اردیبهشت ماه، سالگرد ترور آیت‌الله مرتضی مطهری، تئوریسین جمهوری اسلامی ایران است. شخصیت متفکر، محقق، عالم، نویسنده، مدرس و دانشمند اسلام‌شناسی که به گفته رهبر انقلاب «نظام جمهوری اسلامی، بر پایه آن تفکر و برداشتی از اسلام بنا شده که آقای مطهری آن را ارائه کرده است».

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علامه شهید مرتضی مطهری (ره) از دو جهت در روند نهضت اسلامی مردم ایران که به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ انجامید، نقشی اساسی ایفا کرد؛ یکی از این جهت که وی در جایگاه نظریه‌پردازی و تولید فکر دینی قرار گرفت و توانست هم بسیاری از کنشگران سیاسی این نهضت را از فروغلتیدن در اندیشه‌های مارکسیستی و الحادی و التقاطی بازدارد و هم به اشکالات و شبهات نظری ساخته و پرداخته شده از سوی فعالان گفتمان مارکسیستی و التقاطی پاسخ متقن گوید؛ دیگر اینکه شهید مطهری از جهت تصمیم‌سازی سیاسی کلان و راهبردی، در مرتبه پس از امام خمینی (ره) قرار داشت؛ چراکه امام، اعتمادی وصف‌ناپذیر به وی داشت. به سبب همین منزلت تئوریک و جایگاه سیاسی، می‌باید آرا و نظریات شهید مطهری را با حساسیت و دقتی وافر مطالعه کرد و اعتنا و اتکایی درخور، نسبت به آنها روا داشت.

مطهری در عین داشتن نگاه‌های نوآورانه‌ای که از چهارچوب زمانه نیز فراتر بود، خطوط قرمز و اصول ثابتی داشت؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت ایدئولوژی مطهری به هیچ قیمتی خریدنی نبود؛ در خاطرات نزدیکان شهید آمده است: «نفر دوم انقلاب و تنها کسی که استدلال‌های او را امام (ره) بدون بحث می‌پذیرفت، مرتضی مطهری بود».

مطهری نه صرفاً یک مبارز انقلابی و کنش‌گر مدنی بلکه یک نظریه‌پرداز جامع‌الکمالات و عقل و مغزِ متفکر انقلاب اسلامی بود؛ او فهمیده بود که مبارزات میدانی و عینی و عمل‌گرایانه را بسیاری می‌توانند انجام دهند، اما مواجه با افکار مارکسیستی و سکولاریستی کار هرکسی نیست؛ نظریه‌پرداز افق تاریخی خلق می‌کند و مطهری در زمانه پرتلاطم خود، تفکر دینی را از زوال و انحراف نجات داد و با سرآمدان جریانات الحادی دست به گریبان شد.

مبانی فکری و سیاسی جمهوری اسلامی مبتنی بر دیدگاه‌های اندیشمندانی همچون مطهری است؛ وی در باب مسئله اسلامیت و جمهوریت اینطور می‌گوید: «کلمه جمهوری (شکل) و اسلامی (محتوای) آن را مشخص می کند. جمهوری یعنی حکومتی که مردم حق انتخاب دارند، رئیس حکومت موقتی است و هرچند سال عوض می شود. اسلامی هم یعنی اداره حکومت با اصول و مقررات اسلامی و حرکت در مدار اصول اسلامی»؛ او حکومت اسلامی را ادامه حرکت انبیاء و اولیاء (ع) می‌داند.

استاد مطهری این اصل دموکراسی را هم که مردم باید بر حاکمان نظارت داشته باشند، می پذیرد و می گوید: «هر مقام غیر معصومی که در وضع غیر قابل انتقاد، قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام».

مطهری طرح همبستگی دین و سیاست و آگاهی سیاسی را ضرورت شرعی اعلام می کند و جدایی دین و سیاست را طرح عاملان استعمار قلمداد می‌کند. به نظر وی، اسلام هنگامی قادر است در مقابل نظام های الحادی مقاومت کند که به صورت فلسفه زندگی حکومت کند و به گوشه مساجد و معابد محدود نباشد.

گروهک فرقان که به سرکردگی اکبر گودرزی مسئولیت به شهادت رساندن استاد مطهری را به عهده گرفت، در حالی یکی از علل واهی این ترور را چنین می‌خواند: «چون در منطقۀ قلهکِ تهران، خانه خریده است (مرتضی مطهری) و با اتومبیل شخصی رفت‌وآمد می‌کند، پس با اشرافی‌گری و سرمایه‌سالاری موافق است»، که خطابه‌های این علامه شهید در بهشت زهرا (س) و دقیقاً یک ماه قبل از شهادتش، شخصیت دیگری را به ما می‌نمایاند؛ وی گفته بود: «اگر واقعاً اذعان کردیم به اینکه انقلاب ما یک انقلاب ماهیتاً اسلامی بوده، یعنی عدالت‌خواهانه بوده ولی عدالت اسلامی! آینده این انقلاب آن وقت محفوظ خواهد بود و این انقلاب آن وقت تداوم پیدا خواهد کرد که اولاً مسیر عدالت‌خواهی را برای همیشه ادامه بدهد؛ یعنی دولت‌های آینده واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند، تبعیض‌ها را واقعاً از میان ببرند؛ جامعه توحیدی به مفهوم اسلامی، جامعه بی‌طبقه به مفهوم اسلامی نه جامعه بی‌طبقه به مفهومی که دیگران می گویند (اشاره به تفکرات مارکسیستی گروهک فرقان) _که میان اینها از زمین تا آسمان تفاوت است_ ایجاد کنند، دولتِ حال و آینده برای برقراری جامعه بی طبقه اسلامی کوشش کنند و الّا اگر عدالت فراموش شود انقلاب شکست می خورد چون اصلاً ماهیت این انقلاب ماهیت عدالت‌خواهانه بوده است.

یکی دیگر از سیبل‌های حملات فکری استاد مطهری، تفکرات مارکسیستی بود؛ به‌گونه‌ای که مارکسیسم با هر حرکت سیاسی، مذهبی به شدت مخالفت می‌کرد و اساساً دین را افیون جامعه می‌پنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان مشتاق بودند تا دین را از اجتماع ریشه‌کن کنند.

مرتضی مطهری در یکی از سخنرانی‌های کوبنده خود در اوایل انقلاب اینطور می‌گوید: «اینکه مادیون و ضدمذهب‌ها می‌گویند دین تریاک جامعه است، تخدیر است، عامل رکود و توقف است، توجیه‌گر مظالم و تبعیضات است، نگهبان جهل است، افیون توده‌هاست، راست است اما درباره مذهب حاکم و مذهب شرک و مذهب تبعیض که سوار بر تاریخ بوده و دروغ است درباره مذهب راستین، مذهب توحید، مذهب محکومان و مستضعفان که همواره از صحنه زندگی و تاریخ بیرون رانده شده است».

استاد مطهری در رد تفکرات سکولاریستی نیز اینطور بیان می‌کند: «همبستگی دین و سیاست که امثال سید جمال‌الدین (اسدآبادی) مطرح می‌کردند به معنای این نبود که (حاکمان) با استبداد سیاسی به خود قداست دینی بدهند، بلکه برعکس به معنی این است که توده مسلمان دخالت در سرنوشت سیاسی خود را یک وظیفه و مسئولیت مهم دینی بشمارد. همبستگی دین و سیاست به معنی وابستگی دین به سیاست نیست بلکه به معنی وابستگی سیاست به دین است».

شهید مطهری از سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس خطر نسبت به آثار مخرّب و مسموم تفاسیر التقاطی و مارکسیستی گودرزی به روشنگری در این زمینه پرداخت. حجت‌الاسلام ناطق نوری در مورد جدّیّت شهید مطهری در برخورد با انحرافات فکری اکبر گودرزی می‌گوید: اولین کتابی که از گروه فرقان به دستم رسید، جزوه تفسیر سوره فرقان بود. من این کتاب را نزد مرحوم مطهری بردم و ایشان هم به من فرمودند: «هرچه از اینها گیرتان آمد برای من بیاور.» روزی به ایشان گفتم: «حاج‌آقا شأن شما بالاتر از این حرف‌هاست که وقت‌تان را صرف لاطائلات (حرف‌های باطل) این پسرک کنید». ایشان جواب بسیار جالبی داد و فرمود: «فلانی! جوان‌هایی که این کتاب‌ها را می‌خوانند، نمی‌دانند یک بچه‌ای به نام اکبر گودرزی این را نوشته، آنها تحت تأثیر این ادبیات و تفسیرهای کذایی و پرجاذبه قرار می‌گیرند. بنابراین من باید پاسخ اینها را بدهم تا جوان‌ها از انحراف مصون بمانند. شأن روحانیّت و ما در این است که جوان‌ها را حفظ کنیم و جلوی هر چیزی را که موجب انحراف آنها می‌شود، بگیریم.»

ضاربان شهید مطهری در تماس با روزنامه‌های کثیرالانتشار خود را اعضای گروه فرقان معرفی کرده و از ترور چندین تن از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در آینده خبر دادند. در اطلاعیه‌ای دلایل فرقان برای ترور شهید مطهری این‌گونه بیان شده بود: «۱- همکاری با رژیم طاغوتی قبلی ۲- همکاری با رژیم ضد توحیدی فعلی و طراحی سیاست‌های دیکتاتوری آخوندیسم ۳- مفسد فی‌الارض ۴- بدعت‌گذاری در دین و جعل اصطلاح دروغین «ماتریالیسم منافق» ۵- کوشش برای بازسازی ارتش ضد ملی ۶- سکوت در برابر کشتار وحشیانه خلق مسلمان کرد، ترکمن‌صحرا و… توسط ارتش».

گروهک الحادی فرقان متفکری را به همکاری با رژیم ضد توحیدی و طراحی سیاست‌های دیکتاتوری آخوندیسم متهم می‌کردند که آن شخصیت توأمان به آزادی اندیشه‌ها و رشد اجتماعی مردم اعتقاد راسخ داشت؛ مرتضی مطهری در همین باب می‌گوید: «بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست‌های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند، گمراه می‌شوند. اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت به بهانه اینکه مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‌فهمند آزادی را از آنها بگیرند به حساب اینکه مردم خودشان لیاقت ندارند، این مردم تا ابد بی‌لیاقت باقی می‌مانند.

مثلاً انتخابی می‌خواهد صورت بگیرد، حالا یا انتخاب وکیل مجلس و یا انتخاب دیگری؛ ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‌اید واقعاً حسن‌نیت هم داشته باشید و واقعاً تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب بکند، و فرض می‌کنیم واقعاً هم آن فرد شایسته‌تر است، اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل بکنید و بگویید شما نمی‌فهمید و باید حتماً فلان شخص را انتخاب بکنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. اصلاً باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آنکه می‌خواهد وکیل بشود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‌خواهد انتخاب بکند مدتی مردد باشد که او را انتخاب بکنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، بعد به اشتباه خودش را پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل بشود و بعد به صورت ملتی در بیاید که رشد اجتماعی دارد. و الّا اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‌ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتداً اشتباه هم بکند.»

در نهایت، بهانه‌های فرقان برای ترور شهید مطهری بدون داشتن هیچ مبنای شرعی، عقلی و قانونی و با کج‌فهمی و برداشت‌های سلیقه‌ای و خودسرانه گودرزی و همفکرانش، منجر به ریخته شدن خون پاره‌تن امام و امت اسلام شد.

کد خبر 749610

دیگر خبرها

  • پیام جوانان غزه به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: «شما امید ما هستید/ قوی بمانید»
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • معلمِ متفکر
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • حمایت نمایندگان مجلس از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش