Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@21:40:04 GMT

فیلمی که نه کمدی است، نه درام

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۷۳۰۷

فیلمی که نه کمدی است، نه درام

کسانی که در عالم سینما مسؤول انتخاب بازیگر هستند و بابت این کار پول خوبی هم می‌گیرند، کارشان به دورانی قبل از شروع کار تولید و فیلمبرداری فیلم‌ها برمی‌گردد. این افراد بعد از این‌که قرار شد فیلمی وارد مرحله تولید شود، فیلمنامه را به دقت می‌خوانند و براساس شخصیت‌هایی که در آن حضور دارند، بازیگرانی را به تهیه‌کننده و کارگردان معرفی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باور این افراد این است که بازیگران مورد نظرشان بهتر از بقیه بازیگران مناسب نقش‌های مربوط هستند و به احتمال بسیار زیاد، بهتر از هر کس دیگری می‌توانند نقش‌های محوله را بازی کنند. کار مسؤولان انتخاب بازیگر در عین سخت‌بودن، تابه‌حال خوب بوده و تماشاگران محصولات سینمایی اکثر بازیگرانی را که برای نقش‌های فیلم‌های سینمایی انتخاب شده‌اند، پذیرفته و با آنها همدلی و همراهی کرده‌اند اما زمانی که انتخاب بازیگر به غلط انجام می‌شود، حاصل کار تبدیل می‌شود به فیلم «سار»!
اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین اشکال این درام خانوادگی (که ظاهرا قرار است کمدی هم باشد اما چنین نیست) انتخاب بازیگر اصلی آن خانم ملیسا مک‌کارتی است. تماشاگران سینما تا به امروز او را در قالب شخصیت‌های کمدی در مجموعه‌ای از فیلم‌های کمدی دیده‌اند. او یک‌بار در «نیروی تندر» در کنار اوکتاویا اسپنسر لباس ابر قهرمانانه به تن می‌کند و در دنیای کمیک‌استریپی یک‌سری کمدی‌بازی به راه می‌اندازد و یک‌ بار در «جاسوس» در کنار جیسون استاتام و جود لا، کمدی را در دل یک ماجرای اکشن و جاسوسی تجربه می‌کند. فیلم‌هایی که مک‌کارتی تابه‌حال در آنها بازی داشته، حتی اگر مضامین پلیسی، اکشن و ابرقهرمانانه داشته باشند، کمدی حرف اول را در آنها می‌زند. با چنین سابقه‌ای است که تماشاچی به تماشای سار می‌نشیند و فکر می‌کند (یا توقع دارد) این‌بار داستانی کمدی را در قالب فیلمی خانوادگی تماشا کند اما چنین نیست و چنین اتفاقی نمی‌افتد. هر چه داستان فیلم به جلو می‌رود، این وجه درام آن است که بیشتر می‌شود و بیننده خود را مغموم احساس می‌کند. سازندگان فیلم زمان تولید آن اصلا متوجه نبوده‌اند که در باور بیننده معمولی، مک‌کارتی بازیگری است که باید یک‌سری کمدی‌بازی به راه بیندازد و با کارهای عجیب‌ و غریبش تماشاچی را بخنداند.
پرنده کوچک مزاحم
اما ملیسا مک‌کارتی این فیلم، لیلی زنی دردمند و رنج‌کشیده است که هنوز بعد از گذشت حدود یک‌ سال عزادار فرزند کوچکی است که از دست داده. وضعیت همسرش جک (کریس اوداود) از او هم بدتر است. اگر لیلی توانسته خودش را با زندگی عادی در شرایط تازه کمی وفق دهد، جک در عذاب غفلتی است که نسبت به بچه‌اش کرده و همین موضوع، او را روانه آسایشگاه روانی کرده است. جک در آسایشگاه با کسی حرف نمی‌زند و کارهایی خلاف مقررات می‌کند. دیدارهای هفتگی لیلی با او (که مسیری طولانی را برای رسیدن به آسایشگاه طی می‌کند) تاثیری در بهبود وضعیت شوهر ندارد. درحالی‌که لیلی سعی دارد جک را به خانه برگرداند، یکی از پزشکان آسایشگاه او را دعوت به دیدار با دکتر لاری فین (کوین کلاین) می‌کند. لیلی طی دیدار با لاری متوجه می‌شود او دست از کار روانکاوی آدم‌ها برداشته و دکتر حیوانات شده است! زمانی که یک سار در حیاط خانه لیلی آشیانه کرده و سر ناسازگاری با او برمی‌دارد، لیلی از دکتر لاری طلب کمک می‌کند. آیا این سار و دشمنی‌اش با لیلی می‌تواند به دوستی تبدیل شده و امید به زندگی و آینده را در دل او و جک ایجاد کند؟
تئودور ملفی، کارگردان فیلم با وجود تلاش فراوانی که کرده، نه‌تنها نتوانسته مک‌کارتی را در قالب لیلی رنج‌کشیده به تماشاچی بباوراند، بلکه در تعریف داستان درام و ملودرام خودش هم ناتوان است. داستان فیلمنامه فاقد جذابیت‌های لازم برای کشش و جذب تماشاچی به مسائل و مشکلات دو شخصیت اصلی خود است. همین موضوع، راه را بر همذات‌پنداری بیننده و علاقه برای دنبال کردن ماجراهای این شخصیت‌ها می‌بندد. درحالی‌که رفتار لیلی قابل‌قبول‌تر و منطقی به نظر می‌رسد، کارها و اقدامات همسرش جک اصلا قابل توجیه و قبول نیست و تماشاچی می‌ماند که این همه لجاجت او برای چیست و چرا او تا این حد رفتارهای غیرمعمول و غیرطبیعی از خودش بروز می‌دهد.
واکنش سرد
اولین نمایش بین‌المللی فیلم در جشنواره تورنتوی کانادا در سپتامبر گذشته، واکنش سرد منتقدان و تماشاگران را به همراه داشت. مدیران شبکه نتفلیکس این درام خانوادگی خود را بعد از یک اکران عمومی محدود در اواسط سپتامبر، اواخر همین ماه به‌ صورت اینترنتی پخش کردند. از تعداد بینندگان فیلم در نمایش خانگی اطلاعی در دست نیست اما می‌توان حدس زد که بیننده چندانی نداشته است! همه اینها در شرایطی است که فیلمنامه سار نوشته مت هریس، ازجمله فیلمنامه‌های پرطرفدار و پرخواستار سینمایی در سال ۲۰۰۵ بوده است. چند کمپانی‌ بزرگ فیلمسازی برای خرید امتیاز سینمایی این فیلمنامه، رقم‌های بالایی به نویسنده‌اش پیشنهاد کرده بودند. ظاهرا این فیلمنامه روی کاغذ جذابیت‌های بسیار زیادی داشته، که در برگردان سینمایی همه آن جذابیت‌ها از دست رفته است. نکته جالب این است که ابتدا در سال ۲۰۱۷ که خبر تولید سار رسانه‌ای شد، قرار بود کیانو ریوز و آیسا فیشر دو نقش اصلی آن‌را بازی کنند و دوم کاروکاسی به‌عنوان کارگردانش انتخاب شده بود. به دلایلی که معلوم نیست، ریوز از بازی در فیلم انصراف داد. روتن تومیتو از ۶۸ نقدی که برای سار نوشته شد، ۲۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را داد. پیتر برادشاو، منتقد گاردین هم نوشت: «این فیلم نه کمدی است و نه درام. و خودش هم نمی‌داند که قرار است چه چیزی باشد.»   کیکاوس زیاری / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سار مک کارتی سینمای جهان انتخاب بازیگر مک کارتی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۷۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما

تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود و پس از آن فیلمنامه‌ای که مجوز ساخت گرفته، می‌تواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلم‌های کوتاه داستانی «خاک» به تهیه‌کنندگی ایمان ایران‌منش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربان‌پور، «دستبند» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینی‌فر، «سمیه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیه‌کنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.

همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزه‌های هنر نام برده شده است.

برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعه‌ساز!

ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان و منتقد سینما به‌عنوان کارشناس با حضور عوامل فیلم‌ها به نقد این آثار پرداختند.

پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار می‌کردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من می‌گفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی می‌بیند و اصلاً مگر چه می‌شود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعه‌سازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست می‌کردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر می‌کردم که مدیر کافه الان سر می‌رسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگس‌ها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگس‌ها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.

عباس‌میرزایی درباره مواجهه‌اش با فیلم‌کوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلم‌سازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر می‌رسد کارگردانش هم آدم بامزه‌ای است. من حس می‌کنم آدم‌هایی سراغ کمدی و فانتزی می‌روند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.

تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!

در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار می‌شد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کناره‌گیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانه‌ای می‌شود. جالب این‌جاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.

حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.

عاشقانه شمس و مولانا از کمدی‌های سبقت گرفت

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفته‌ای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیش‌فروش بلیت‌هایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروش‌ترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصله‌ای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشته‌اش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.

در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب می‌شود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی می‌کند.

حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.

فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربی‌های تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد، در اکران موفق باشد، این‌گونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.

فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد

عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامه‌ای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفه‌ای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 6089286

دیگر خبرها

  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»