Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:58:09 GMT

گونه ماهی گورخری در معرض خطر انقراض قرار دارد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۰۷۷۱

گونه ماهی گورخری در معرض خطر انقراض قرار دارد

مهدی رییسی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از گونه‌های مهم منطقه زاگرس، ماهی گورخری است، این ماهی کوچک به طول سه تا چهار سانتی‌متر یکی از گونه‌های نادر موجود در منطقه است که با نام ماهی آفانیوس، ماهی پرچمی یا کپور دندان‌دار زاگرس نیز خوانده می‌شود.

وی که تحقیقاتی در خصوص بیماری‌ها و عوامل تهدیدکننده در ماهیان بومی و همچنین ماهیان پرورشی انجام داده است، ادامه داد: این گونه فقط در استان چهارمحال و بختیاری زیست می‌کند و در هیچ نقطه دیگری از دنیا یافت نمی‌شود، اما این گونه در بین ماهیانی که در طول ۱۵ سال گذشته مورد مطالعه قرار داده‌ام، بدترین وضعیت را دارد، به طوری که کاهش ممتد جمعیت آن ملموس بوده و آن را در فهرست گونه‌های "در معرض خطر انقراض" سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محقق که تمرکز مطالعات خود را در خصوص ماهیان حوزه زاگرس مرکزی معطوف کرده است، اظهار داشت: زیستگاه این ماهی محدود به بدنه‌های آبی کوچکی است که به خصوص در سال‌های اخیر آسیب‌­های زیادی دیده‌اند و حتی برخی به دلیل خشکسالی به طور کامل عاری از حیات شده‌اند.

رییسی خاطر  نشان کرد: این گونه منحصر به فرد یک ذخیره ژنتیکی برای کشور محسوب می‌شود و در صورت انقراض، جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی به شرح مطالعات خود در این خصوص پرداخت و گفت: در مطالعات گذشته، متوجه آلودگی این ماهی به هشت گونه مختلف انگلی در تالاب گندمان استان چهارمحال و بختیاری شدم، یکی از این انگل­ها که برای نخستین بار در ایران گزارش شد، "لارو" نوعی انگل بود که کل جمعیت ماهی را  مورد حمله قرار داده بود، بررسی آزمایشگاهی ما نشان داد که ۱۰۰ درصد جمعیت ماهی در تالاب گندمان که یکی از زیستگاه­‌های اصلی این ماهی است، به این انگل آلوده بوده است. انگل مذکور قادر به تهاجم به ارگان‌های مختلف ماهی است و در اندام‌های مختلف داخلی شامل کبد، کلیه، و سایر ارگان‌ها و همچنین چشم و مغز ماهیان یافت شد.

رییسی ادامه داد: تهاجم این انگل به تخمدانها و چشم منجر به کاهش تولیدمثل و کوری و تهاجم آن به مغز منجر به مرگ ماهی می شود، لازم به ذکر است تعداد انگل در بدن ماهی حتی به بیش از ۹۰ عدد نیز می‌رسید و باید توجه داشت که این ماهی کوچک‌جثه‌ای است و طول آن در حد سه تا چهار سانتی‌متر است،مطالعه میکروسکوپی و بافتی نیز حاکی از آسیب‌های بافتی قابل توجه ناشی از انگل بود.

این محقق اهل چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چرخه زندگی این انگل با نام علمی "اورنیتودیپلوستوموم" دربرگیرنده ۲ مرحله لاروی و سپس مرحله بلوغ انگل است، انگل بالغ در روده پرندگان ماهی خوار زیست می‌کند و تخم‌های آن از طریق مدفوع پرنده وارد محیط می‌شود، سپس لاروها وارد بدن حلزون‌های آبزی می­‌شوند و پس از مدتی لاروهای مرحله بعدی از بدن حلزون آزاد شده و ماهیانی که در مناطق کم‌عمق و در اطراف حلزون‌ها زیست می­‌کنند را مورد حمله قرار می‌دهند.

رییسی افزود: آنچه در بدن ماهی دیده می‌شود لاروهای ماهی است که البته فعالیت زیادتری از نوع بالغ دارند و علاوه بر آن قادرند به ارگان‌های مختلف مهاجرت کنند. به نظر می‌رسد این انگل بواسطه پرندگانی که برای زمستان گذرانی به تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری مهاجرت می‌کنند، وارد اکوسیستم منطقه شده است، هرچند گزارشات جهانی این انگل نیز بسیار کم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم حفاظت از ماهی آفانیوس یا گورخری تاکید کرد و گفت: آسیبی که از این انگل به پرنده‌ها می‌­رسد زیاد نیست ولی ماهیان آسیب‌های جدی متحمل می­‌شود.

رییسی افزود: این انگل جزو معدود گونه‌هایی است که قادر است با مهاجرت در امتداد سیستم عصبی ماهی، حتی به مغز برسد، به‌طور قطع این امر بر جمعیت ماهی تاثیر منفی دارد. ادامه مطالعات در سال‌های بعدی نشان داد که در زیستگاه‌های دیگر نیز وضعیت چندان بهتر نیست به طوری که در یکی از زیستگاه‌ها حدود ۶۶ درصد ماهیان و در ناحیه دیگری حدود ۹۲ درصد ماهیان به همین انگل آلوده بودند.

 وی تصریح کرد: در ادامه تحقیقات متوجه اثر یکی از داروهای ضد انگل بر حذف آلودگی از بدن ماهی شدم از این رو جمعیت‌هایی از ماهی در دانشگاه نگهداری و درمان شدند، این امر در مورد بچه ماهیان که مقاومت کمتری دارند و به سادگی تلف می‌شوند، اهمیت زیادی داشت و از مرگشان جلوگیری می‌­کرد.

این محقق شهرکردی، خشکسالی را از دیگر عوامل موثر بر کاهش جمعیت این ماهی منحصر به فرد دانست و گفت: خشکسالی منجر به از بین رفتن برخی زیستگاه‌های کوچک شده است و آلودگی‌های کشاورزی نیز در حاشیه تالاب‌ها بر جمعیت ماهی اثر منفی داشته است.

رییسی با بیان این نکته که ماهی گورخری زاگرس تمایل زیادی به زندگی در نقاط کم عمق با جریان آب آرام دارد، افزود: از همین رو این ماهی‌ها وارد کانالهای کوچک آبیاری کشاورزی می‌شوند و در بسیاری موارد امکان بازگشت به منبع اصلی آب را ندارد که این مساله در منطقه شلمزار مشاهده شده است.

وی با تاکید بر اینکه نجات ماهی از وضعیت فعلی نیاز به اقدامات جدی و فوری دارد، تصریح کرد: عوامل مختلفی به منظور حفاظت این ماهی باید در نظر گرفته شود. نخستین اقدام، تلاش در راستای حذف تهدیدات فعلی است، باید اهمیت ماهی را برای افراد محلی و کشاورزان توضیح داد و اینکه کودها و سموم کشاورزی تا چه حد می­‌تواند برای اکوسیستم مشکل ایجاد کند.

رییسی افزود: همچنین گردشگرانی که حاشیه تالاب‌ها را آلوده می کنند در واقع دانسته یا ندانسته زیستگاه این ماهی را از بین می‌برند. همچنین ماهیان قزل‌آلای رها شده از مزارع پرورش ماهی حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه بهشت‌آباد نیز در این کاهش شدید جمعیتی موثر بوده است؛ قزل‌آلا یک ماهی گوشتخوار است و قادر است این ماهی بومی را شکار کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امکان از بین بردن آلودگی‌های انگلی در محیط‌های طبیعی همانند تالاب‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: مبارزه بیولوژیک با حلزون‌ها می‌تواند در این خصوص کمک کند و در حالت خوشبینانه وقوع یک زمستان بسیار سرد و  مهاجرت  نکردن پرندگان سیبری به تالاب‌های استان در آن سال ممکن است چرخه انگل را قطع کند و آلودگی را کاهش دهد. 

رییسی از تلاش‌های خود برای مکاتبه با سازمان‌های مربوطه در راستای جلوگیری از انقراض این گونه جانوری نادر خبر داد و گفت: این مهم تنها با همکاری سازمان‌های متولی امکانپذیر است و از توان اجرایی دانشگاه به تنهایی خارج است. به این طریق که  ماهیان باید پس از حذف آلودگی‌های انگلی، در شرایط مناسب و پس از تولیدمثل در زیستگاهی که آلودگی خیلی کمتری دارد رها شوند که  تنها در این صورت می‌توان به نجات این گونه ارزشمند امیدوار بود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست تالاب بین المللی چغاخور چهارمحال وبختیاری تالاب گندمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست تالاب بین المللی چغاخور چهارمحال وبختیاری سازمان حفاظت محیط زیست تالاب بین المللی چغاخور چهارمحال وبختیاری تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری جمعیت ماهی تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی

اسماعیل جباری گفت: صید امسال تقریباً مشابه پارسال است.

فصل صید در دریا هر ساله از نیمه‌های مهر آغاز می‌شود و تا اواسط فروردین سال بعد ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • پایان فصل صید در گلستان؛ صید بیش از ۱۲۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض است | گزارش همشهری از وضعیت عقاب طلایی ایران
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • رییسی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟