Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: فعال‌سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است؛ به همین خاطر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال ایجاد جهش صادراتی در بین صنایع زیرمجموعه معادن است. - اخبار استانها -

روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه بیش از 4 هزار معدن ارزشمند کشور راکد و تعطیل هستند، اظهار داشت: وقتی معادن و واحدهای معدنی ما فعال می‌شوند که صنایع و واحدهای صنعتی پایین‌دست آنها فعال شده باشند و فعال شدن این صنایع معدنی هم در گرو افزایش فروش محصولات تولیدی آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: فعال‌سازی صادرات شرط احیای معادن غیرفعال است؛ به همین خاطر کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال ایجاد جهش صادراتی در بین صنایع زیرمجموعه معادن است. متأسفانه در 8 سال اخیر به ظرفیت صادراتی معادن بیشتر از گذشته کم‌توجهی شد و ما شاهد یک عقب‌گرد جدی در حوزه صادرات محصولات معدنی بودیم.

عباسپور با اشاره به نیاز فراوان کشورهای منطقه به محصولات فرآوری‌شده معادن به ویژه سنگ‌های ساختمانی ادامه داد: در شرایطی که چینی‌ها از هزاران کیلومتر دورتر به بازار منطقه‌ای ما پا می‌گذارند و سنگ‌های ساختمانی فرآوری‌شده خود را به کشورهای عربی می‌فروشند، ما هنوز در بازاریابی محصولاتمان در این کشورها لنگ می‌زنیم و بهانه می‌آوریم که تحریم نمی‌گذارد صادر کنیم.

وی یادآور شد:‌ البته یکی از رویکردهای مهم مجلس یازدهم تقویت دیپلماسی اقتصادی است و در این حوزه هم به‌ کلی‌گویی بسنده نکردیم و بنا داریم با اعلام ظرفیت‌های صادراتی هر کدام از کشورهای همسایه در بخش‌های مختلف صنعت و معدن این ظرفیت‌ها را به وزارت خارجه اعلام کنیم تا بر حسب اولویت‌بندی بتوانیم در چارچوب افزایش تعاملات دیپلماتیک تجاری گام برداریم.

نقش پارتی‌بازی در غیرفعال شدن معادن استان قزوین

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به غیرفعال بودن بیش از نیمی معادن استان قزوین گفت: متأسفانه در چند دهه اخیر برخی رابطه‌بازی‌ها سبب شد که مجوز بهره‌برداری از معادن به افرادی بدون تخصص و حتی بدون سرمایه داده شود که این کار به نوعی غارت بیت‌المال محسوب می‌شود.

عباسپور افزود: به همین خاطر تلاش ما این است که از طریق کمیسیون صنایع و معادن مجلس قوانین حوزه معادن را به روز کنیم تا هر سرمایه‌گذاری بدون تخصص و کم‌سابقه‌ای نتواند جواز بهره‌برداری از یک معدن را بگیرد و بعد سال‌ها آن را غیرفعال نگه دارد. چرا که در این شرایط اقتصادی و نیاز جوانان به درآمد و شغل این کار تبعات سنگین اجتماعی دارد.

نماینده آوج و بویین‌زهرا در مجلس ادامه داد: اعتقاد ما این است که باید شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌محور در حوزه معادن و واحدهای معدنی را تقویت کنیم تا بتوان از ظرفیت‌های پنهان معادن هم برای تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده کرد. ضمن اینکه کارخانجات ما هم باید تلاش کنند تا مواد و متریال جدید صنعتی مورد نیاز خود را از طریق ارتباط با صنایع معدنی تولید کنند.

چرا 4700 معدن در کشور غیرفعال است؟ سوءمدیریت دلیل فعال نبودن 940 معدن در سطح کشور است استاندار قزوین: فعالیت معادن پیغمبرکوه آبیک تا اعلام نظر محیط زیست متوقف شود

عباسپور تصریح کرد: در شرایطی که می‌توانیم بعضی از مواد صنعتی گران‌قیمت و وارداتی را از طریق استحصال محصولات معدنی تولید کنیم، همواره با نوعی راحت‌طلبی به دنبال خرید و واردات آنها هستیم؛ در شرایطی که اگر همین سرمایه‌ها را برای تولید مواد پیشرفته معدنی به کار ببریم، نه تنها از واردات بی‌نیاز می‌شویم، بلکه صادرکننده این قبیل مواد هم خواهیم شد

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی

در تفاهم‌نامه‌ای بین مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور و سازمان میراث فرهنگی تلنگانه قرار شده است آثار موزه باستان‌شناسی حیدرآباد احیا خواهد شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موزه باستان‌شناسی حیدرآباد با امضای تفاهمنامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی تلنگانه و مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی، جانی دوباره خواهد گرفت. این تفاهمنامه در حضور خانم شایلاجا رامایر قائم‌ مقام وزیر جوانان و گردشگری ایالت تلنگانه، خانم باهارتی هولیکاری، مدیر سازمان میراث فرهنگی و دکتر مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، به امضا رسید.

موزه باستان‌شناسی حیدرآباد با بیش از 30 هزار اثر نفیس، از جمله نسخه‌های خطی بی‌نظیر، نقشه‌های کهن، کتیبه‌ها، سکه‌ها، مینیاتورها و اسناد، گنجینه‌ای بی‌مانند از تاریخ و فرهنگ را در خود جای داده است. این موزه تحت برنامه‌ای جامع، توسط مرکز بین المللی میکروفیلم نور و کارشناسانی از ایران مرمت، فهرست‌نویسی و دیجیتال‌سازی خواهد شد.

مجموعه کم‌نظیر آثار موزه حیدرآباد، که شامل بزرگترین مجموعه سکه‌های جهان و همچنین مومیایی 2500 ساله شاهزاده نایشو از مصر می‌شود، حکایت‌گر دوره‌ های مختلف تاریخی از جمله مغول، بهمنی و تغلق است. این گنجینه گرانبها، یادگار آخرین نظام حیدرآباد، میر عثمان علی‌خان بود و برای حفظ و نگهداری به سازمان میراث فرهنگی تلنگانه سپرده شده است.

مرکز میکروفیلم نور پیش از این با 51 کتابخانه در هند همکاری داشته و پروژه‌های مرمت، بازسازی، دیجیتال‌سازی و فهرست‌نویسی را با موفقیت به انجام رسانده است.

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

خواجه‌پیری، رئیس مرکز میکروفیلم نور، در این مراسم گفت: امضای این تفاهمنامه، نویدبخش همکاری‌های ارزشمند بین ایران و هند در زمینه حفظ و احیای میراث فرهنگی مشترک دو کشور است. بدون شک، تبادل دانش و تخصص در این زمینه، به حفظ گنجینه‌های زبان فارسی برای نسل‌های آینده کمک خواهد کرد.

مرکز میکروفیلم نور، در راستای حفظ و نگهداری اسناد تاریخی ارزشمند، دو پروژه بزرگ دیجیتال‌سازی را در حال حاضر در دست دارد. این پروژه‌ها شامل 33 میلیون‌ سند فارسی از موسسه تحقیقاتی آرشیو تلنگانه و مجموعه دو هزار نسخ خطی فارسی و عربی انجمن ترقی اردو می‌شود. تاکنون، سه میلیون و 600 هزار سند از آرشیو تلنگانه دیجیتال‌سازی شده و 412 هزار سند نیز مرمت و 26 جلد فهرست از آن به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • سرمدی واله : هیچ مانع قانونی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند