Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تامین ابزارها و دستگاه های جدید مورد نیاز در حوزه علوم شناختی، گشایش های بسیاری را در حوزه دانش فوتونیک کشور فراهم کرده است.

گروهی متشکل از محققان و متخصصان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات، تلاش های وسیعی را در امر ساخت و تامین دستگاه های مورد نیاز مطالعات در حوزه علوم شناختی آغاز کرده و توانسته اند ابزارهای جدیدی را برای نخستین بار در ایران گسترش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این تلاش های گروهی به تصویربرداری نوری پیشرفته از جریان خون مغزی و بافت زنده با روش کانتراست اسپکلی لیزری با میدان دید و سرعت بالا منجر شده که گامی بسیار ارزنده در جهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با کیفیت بسیار بالا به حساب می‌آید.

این روش، دقت فضایی و زمانی همراه با میدان دید وسیع و جایگزینی عالی برای تصویربرداری داپلری لیزری است، این روش لیزری، امکان سنجش جریان خون در مغز و بافت سطحی و بررسی تغییرات آن را مهیا می کند. این برنامه قادر است کانتراست اسپکلی را برای کل میدان دید یا قسمت خاصی انجام دهد. همچنین در این برنامه امکان میانگین گیری روی تصاویر کانتراست و بررسی زمانی کانتراست در یک ناحیه خاص وجود دارد.

از کارکردهای این روش می توان به بررسی ساختاری رگ های خونی مغز و سایر بافت های سطحی مانند رتینای چشم و بررسی جریان خون مغزی و بافت و تغییرات جریان خون ناشی از تحریکات خارجی اشاره کرد.

از جمله قابلیت های این روش لیزری می توان به استفاده در مطالعات بهبود زخم در پوست و استفاده در مطالعات ریزسیال شناسی جهت بررسی جریان های ثانویه و پدیده پخش اشاره کرد.

ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از شکل گیری گروه‌های پیشران را برای بهره‌ وری از ظرفیت و ظرفیت های موجود در کشور در اهداف و برنامه‌ های خود قرار داده است، در شرایط کنونی تعامل حوزه‌ های مختلف با یکدیگر، ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه‌ های علوم شناختی را ممکن کرده است.

با بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز، محققان و متخصصان قادر خواهند بود با انجام طرح‌ های تحقیقاتی، یافته‌ های علمی خود را به منظور تسهیل امر تشخیص و درمان بیماری ‌های مغز و اعصاب و اختلالات عصبی به اشتراک گذاشته و به توانمندسازی بیماران کمک کنند.

برچسب‌ها علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان ها فناوری ریاست جمهوری معاونت علمی علوم شناختی جریان خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی وزیر علوم از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفی‌گل در یادداشتی در صفحه مجازی خود از آزمون سراسری به عنوان رقابت علمی در کمال امنیت و آرامش یاد کرد و نوشت: حسب وظیفه از ریاست و هیات رئیسه سازمان سنجش، استانداران، رؤسای حوزه‌های امتحانی، تمام مجریان و حافظان امنیت کنکور صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری آزمون سراسری گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری امن و با نشاط کنکور پیش بینی شده و امیدواریم شاهد رقابت علمی پُرشور بین داوطلبان در پنج گروه آزمایشی باشیم.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • قدردانی وزیر علوم از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته دربیمارستان‌های کرمانشاه واسلام آباد غرب
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته در بیمارستان‌های امام رضا (ع)
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور