نمایی نزدیک از یک هنرمند
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۴۳۹۹
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ یادداشت
سید محمد طباطبائی
کارشناس حوزه فرهنگ
«ایران درودی نامی است که در هفته گذشته بیشتر از هر اسم دیگری در عرصه فرهنگ و هنر ایران بر زبان جاری و از او گفته شد. صبح جمعه؛ هفتم آبان ماه بود که او چشمهایش را بر دریچهای که مدام از آن نور میدید بست. و من؛ نگارنده این چند خط، شاید باید کمی میگذشت تا مرگ او را باور کنم که بتوانم بنویسم درباره زنی که پر از شور زندگی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایران درودی را نمیتوان تنها به عنوان یک نقاش یا یک پیشگام نقاشی معاصر ایران بررسی کرد؛ چه اینکه او با کتاب "در فاصله دو نقطه" و انتشار سرگذشت خود و نیز دیدگاه و نظرش درباره زندگی، مرگ و عشق در این کتاب و فضای مجازی به شخصیتی تاثیرگذار تبدیل شده بود. او در گام نخست انسانی بود که درک و شناخت درست و واقعی از جهان پیرامون خود داشت اگرچه همواره میکوشید تا در نسبت با حقیقت، واقعیت را نبیند و بر مبنای حقیقت با جهان و مردمان در ارتباط باشد تا بر مبنای واقعیتِ دنیای امروز. از نگاهش همه او را دوست داشتند (این جمله را بارها و بارها از او شنیدهایم) چرا که او همه را دوست داشت، هیچ دشمن و مخالفی برای خود متصور نبود اگرچه میدانست بسیاری از موانع پیشِ پای او را افراد مخالفش ایجاد میکردند نه ساختار و برنامهریزی منسجم و از پیش تعیین شدهای. مثال بارز در این موضوع سنگ اندازیها در راه اندازی موزه ایران درودی است؛ شاید بیراه نباشد اگر بگوییم برخلاف تصور، بیش از آنکه نگاه حاکم بر ساختار مدیریتی به صورت عامدانه مانع از راهاندازی موزه ایران درودی شود بعضی سنگ اندازیهای فردی به دلیل خصومتهای شخصی و نیز کاهلی و کندی و غفلت نظام اداری موجب شد تا این نقاش تلاشهایش برای راه اندازی موزه در دوره حیات خودش به ثمر ننشیند. تلاش او در این مسیر البته فقط پیگیری مستمر و هر روزه و ممارست در انجام کار نبود؛ او تمام دارایی مادی و معنویاش را برای این کار به میان آورده بود؛ از فروش خانهای که در فرانسه داشت تا تابلوهایی که هرگز نفروخت تا بر دیوار موزه رخنمایی کند اما نشد آنچه که باید میشد. با این همه او همواره و همیشه قدرشناس همه آنهایی بود که کوچکترین کاری برایش انجام داده بودند و در موضوع راه اندازی موزه نیز این چنین بود.
ایران درودی ترکیبی از استعداد، دانش، نگاه، هدف و عملگرایی را در وجودش داشت. از همین جایگاه او توانسته بود بدون هیچ گونه خودآرایی و خودنمایی برای چند نسل چنین شناخته شده و مورد احترام باشد. نمایش هنرمندی نمیداد چه اینکه هنرمند بود. هرچه بود همان را نشان میداد و نقاب بر صورت نمیزد؛ آنجا که لازم میدانست خود را میستود و به خود افتخار میکرد، بی هیچ اِبایی و آنجا که باید، از کوتاهیها و غفلتهایش میگفت. از سختیهایی که پشت سر گذاشته و از روزگار تلخ میگفت اما همواره و همیشه خود را خوشبخت میدانست و مدام از آفریدگار سپاسگزاری میکرد.
نور در آثار ایران درودی بسیار شاخص است چنان که بسیاری او را نقاش نور مینامند. اما نور یک باور عمیق او در زندگی بود نه فقط یک عنصر در آثارش. به نور ایمان داشت چنان که به نور قسم میخورد، او با نور زندگی میکرد. ارتباط عمیقی میان خود و آفریدگار میدید و این موضوع را مدام مورد تاکید قرار میداد اما هرگز ایمان خود را نمایش نمیداد. بزرگترین خواستهاش از آفریدگار این بود که تا آخرین روزِ زندگی، شعور و آگاهی داشته باشد و چنین شد.
ایران درودی مانند هر هنرمندی از احساس و لطافت روح برخوردار بود اما در عین حال بسیار عقلانی و منطقی و دوراندیشانه با هر موضوعی مواجه میشد. اگرچه آرزو داشت آثارش را بر دیوار موزهاش ببیند و بسیار با احساس و هیجان از این آرزو سخن میگفت اما هم او، دوراندیشانه بنیاد ایران درودی را راه اندازی کرد و هرچه داشت به این بنیاد داد تا امور موزه از مسیر این بنیاد انجام شود.
ایران درودی؛ پیشگام نقاشی معاصر، نقاش نور حالا نیست، اما از او آثار و نگاهی مانده که همیشه خواهد بود.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: راه اندازی موزه ایران درودی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۴۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: بر همه اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوری های قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت امام خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: معلمی شئون و حوزه های مختلفی دارد.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) برای تاسیس جامعه کوچک مدینه النبی رنج های دلسوزانه ای را متحمل شدند، افزود: با وجود بسیاری از کاستی ها اثر قرآن آنقدر موثر و ملموس بود که برخلاف محرومیت جامعه از مفسران قرآنی شاهد انقلابی علمی در جهان بودیم، و تمدنی در جهان رقم خورد که تمام تمدن های علمی و سیاسی و اقتصادی پیش از خود را در محاق قرار داد، به گونه ای که در قرن ششم تا هشتم شاهد جریان فزاینده علمی بودیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به سیر تطور جهان اسلام در گذرگاههای مختلف تاریخی اشاره کرد و گفت: آثار عمل به قرآن در قرنهای ابتدایی آغاز اسلام مشاهده شد. «حیرت نامه» نوشته نخستین جهانگرد ایرانی و نشان دهنده تسخیر جان انسان ها توسط مبانی اسلامی و قرآنی بود؛ انسان شرقی وقتی با این تمدن مواجه می شد، قالب تهی می کرد.
وی عنوان کرد: در مواجهه با غرب و تمدن غربی شاهد روشنفکران احیاگر و کنشگرانی بودیم که عمل به قرآن و توجه به معارف قرآنی را انکار دستاوردهای بشری می پنداشتند و دنبال این بودند که آموزه های غرب و شرق را مخلوط کنند.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه گروهی با اصالت دادن به دستاوردهای تمدن غربی به دنبال توجیه دینی و اسلامی بودند، تصریح کرد: گروهی به دنبال کشف علل عقب ماندگی تاریخی مسلمانان و کاوش گنجینه های تمدن خفته اسلام در سرزمینهای اسلامی بودند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه ما به دنبال مقابله با روش های مختلف استعماری، اتفاقات جنگ ها، دوران مشروطه و انحرافات جریان واداده غرب گرا بودیم، اظهار داشت: در پیام سیاسی امام خمینی (ره) قرآن و دعوت به این کتاب آسمانی اولین حرکت سیاسی امام(ره) برای رهایی اسلام از چنگال غرب است. در اندیشههای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب باور به قرآن و تحقق وعدههای قرآنی جایگزین وعدههای بی پایه اندیشههایی است که بر خلاف قرآن و بر پایه اندیشهای مادی بنا شده است.
وی اسلامی شدن علوم انسانی را مهمترین جلوه حرکت قرآنی در علوم انسانی دانست و افزود: در علوم انسانی مبانی و پیشرفتها، ابتدا علم را متحول کرده و این امر مهم، موضوع بنیادی تفاوت علوم انسانی با سایر علوم است.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه به برجسته ترین تحولات سیاسی جهان در ماههای اخیر اشاره و مقاومت مردم غزه را تجلی مقاومت و صبر قرآنی امت اسلام دانست و تشریح کرد: اسرائیل با اینکه چند برابر بمبهای اتمی هیروشیما و ناکازاکی و در سایه حمایت، تایید، سکون و سکوت غربی ها، غزه را مورد حمله قرار داده است اما غرب در مقابل مقاومت مردم فلسطین درمانده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به فرازهایی از نامه امام خمینی (ره) به گورباچف پرداخت و گفت: امامی که به فروپاشی شوروی از دو سال قبل ندا داد، به تاریخ انقضای لیبرال دموکراسی در گذر زمان نیز تصریح کرده است.
وی به وعدههای صادق معارف قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد: بر همه اندیشمندان حوزه معارف اسلامی لازم است تا گنبد آهنین فکری که توسط تمدن غربی بر جهان سایه افکنده را با فناوریهای قرآنی و معارف الهی نابود و ناکارآمدی آن را نمایان سازند.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی در پایان ضمن تأکید بر اهمیت بازشناسی رسالت تاریخی، با بیان اینکه ایران اسلامی به قلههای کرامت انسانی و حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است، عنوان کرد: الزامات نقش آفرینی در قله عقل و عدل جهانی نیازمند حضور پرشور و مخلصانه اساتید معارف اسلامی حوزه و دانشگاه است.
انتهای پیام/