Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اگرچه پکن هیچ گاه تمایل خود را برای تولید انرژی هسته ای به عنوان بخشی از اهداف «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور برای قطع وابستگی به زغال سنگ تا نیمه های قرن ۲۱ میلادی  پنهان نکرده است، با این وجود در اوایل سال جاری (۲۰۲۱) دولت چین انرژی اتمی را به عنوان شکلی از انرژی با اهداف موقت مشخص در برنامه رسمی پنج ساله خود مطرح کرد و کمی بعد، رئیس گروه انرژی هسته ای چین از  هدف بلندمدت تولید ۲۰۰ گیگاوات انرژی هسته ای تا سال ۲۰۳۵ خبر داد که برای تامین انرژی بیش از ۱۲ شهر به بزرگی پکن کافی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته بلومبرگ، چین اعلام کرده که این برنامه هسته ای، سالانه  از انتشار یک و نیم میلیارد تن زغال سنگ (بیش از مجموع زغال سنگ تولیدی انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان) جلوگیری خواهد کرد. همچنین از نظر کسانی که معتقدند انرژی هسته ای برای خلاصی از سوخت های فسیلی دیگر مانند زغال سنگ، این اقدام می تواند تجربه بسیار قابل توجهی در مقیاس متناسب با مسئله (کاهش این سوخت ها) باشد.

به دلیل افزایش نگرانی در مورد مسائل اقلیمی، تغییرات آب‌وهوایی و کمبود سوخت فسیلی، از انرژی هسته‌ای به عنوان گزینه‌ای برای جایگزینی زغال سنگ یاد می‌شود.

با این وجود، اگرچه چین می تواند سودآورترین، مطمئن ترین و انعطاف پذیرترین رآکتورهای هسته ای جهان را تولید کند، اما بعید است که آمریکا، هند و اروپا بزرگترین رقیب جهانی خود را در زمینه تامین انرژی خود بپذیرند.

چین دارای دو شرکت بزرگ هسته‌ای است، شرکت ملی هسته‌ای که عمدتاً در شمال شرقی چین فعالیت می‌کند و گروه انرژی هسته‌ای عمومی چین (CGN که قبلاً با نام گروه انرژی هسته‌ای چین گوانگ‌دونگ شناخته می‌شد) در جنوب شرقی چین فعالیت می‌کند.

 سی جی ان چین از سال ۲۰۱۹میلادی به اتهام سرقت فناوری نظامی، در لیست سیاه دولت آمریکا قرار گرفت و در ماه ژوئیه نیز انگلیس به دنبال راهی برای اخراج این شرکت چینی از قلمرو خود برآمد.

«یین دانکن اسمیت» سیاستمدار محافظه کار انگلیس در همین راستا گفت: انرژی هسته ای برای برق ما ضروری است و ما نمی توانیم به چینی ها تکیه کنیم.

براساس تحقیقات انجام شده دانشگاه تسینگوا چین در سال گذشته، برنامه نهایی چین این است که تا سال ۲۰۶۰ تمام حدود ۳۰ هزار  مولد کربن خود را با انرژی های پاک جایگزین کند. برای تحقق چنین هدفی، انرژی بادی و خورشیدی دو انرژی غالب کشور خواهند بود. انرژی هسته ای نیز اگرچه گران اما بسیار مطمئن تر بوده و در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.

انرژی هسته ای چین

چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای در جهان است. این کشور هم از نظر ظرفیت کل انرژی هسته‌ای و هم از طریق تولید برق در رتبه سوم جهان قرار دارد. صنعت هسته‌ای این کشور، با تولید ۳۴۸.۱ تراوات در ساعت انرژی، سهم  ۴.۹درصد از کل تولید برق چین در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده است. این میزان دارای افزایش ۱۸.۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۸ بوده است(دو راکتور جدید در سال ۲۰۱۹ فعال شدند).   

از مارس ۲۰۱۹، چین دارای ۴۶ راکتور هسته‌ای با ظرفیت ۴۲.۸ گیگاوات و ۱۱ راکتور در حال ساخت با ظرفیت ۱۰.۸ گیگاوات است. راکتورهای بیشتری نیز برای ۳۶ گیگاوات اضافی در نظر گرفته شده‌اند.

به گزارش ایرنا، چین برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار کربن خود را به اوج رسانده و تا قبل از سال ۲۰۶۰، به یک کشور کربن صفر تبدیل می شود، موضوعی که شی چین پینگ رییس جمهوری این کشور هم در اجلاس اخیر آب و هوایی گلاسکو بر آن تاکید کرد.

برچسب‌ها انرژی تجدیدپذیر چین ایالات متحده آمریکا انرژی هسته ای بهینه سازی مصرف انرژی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انرژی تجدیدپذیر چین ایالات متحده آمریکا انرژی تجدیدپذیر چین ایالات متحده آمریکا انرژی هسته ای بهینه سازی مصرف انرژی انرژی هسته ای هسته ای چین زغال سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۵۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. 

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد. 

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز دوشنبه الی چهارشنبه هفته آینده در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

گروسی: به‌زودی به ایران سفر می‌کنم

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان