Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:07:07 GMT

مرمت و احیای دومین چاهخانه باغستان سنتی قزوین

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۱۵۸۸۲

مرمت و احیای دومین چاهخانه باغستان سنتی قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین احسان نورانی اظهار کرد: پروژه مرمت و احیای چاه خانه حاج‌کاظم واقع در محله پشتی‌آباد بلوک عزیز با مشارکت مالک چاه خانه و تحت نظارت فنی کارشناسان اداره‌کل به پایان رسید.

نورانی افزود: در این پروژه اقدام‌های مرمتی همچون پی‌ریزی، دیوارچینی، اجرای طاق چوبی، مرمت بام و ساماندهی محوطه چاه خانه مطابق با الگوی اولیه انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث‌فرهنگی قزوین یادآور شد: به دنبال اجرای طرح مرمت چاخانه‌های باغستان سنتی قزوین با مشارکت مالکین در حال حاضر یک چاه خانه دیگر نیز در دست مرمت قرار دارد.

گفتنی است بنای چاه خانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بناها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوارهای پهن و طاق ضربی هستند. چاهخانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاه خانه و سال ساخت در آن ذکر شده است. فضای چاه خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

کد خبر 5345845

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی باغستان سنتی قزوین آبیاری مزارع یوم الله 13 آبان ویروس کرونا بوشهر استانداری سمنان سفر استانی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بارش باران کرمانشاه استکبار ستیزی عکس استانها گرگان راهپيمايي 13 آبان لیگ برتر فوتبال ایران چاه خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۱۵۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار از بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، با انتشار اطلاعیه ای از دستگیری عضو شورای شهر باغستان شهریار به اتهام اعمال نفوذ بر خلاف حق و قانون خبر داد و اظهار کرد: تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.

دادستان شهریار تاکید کرد برخورد با مظاهر فساد و سوء استفاده از حقوق دولتی از برنامه‌های اصلی دستگاه قضائی بوده و این موضوع با جدیت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

شهر باغستان یکی از شهر های هفت گانه شهرستان شهریار است که در شرق این شهرستان واقع شده و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • دومین برنامه‌ سینماتک خانه سینما به مستندخوانی اختصاص یافت