Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@08:10:08 GMT

بهترین موادغذایی برای سلامت روده

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۲۲۲۸

پزشکان معتقدند مصرف غذاهای فیبردار علاوه بر حفظ سلامت بدن؛ در کنترل دیابت و سلامت روده نقش مهمی دارند. ناطقان: مصرف غذا‌های فیبردار با اثرات مثبتی برای سلامتی همراه است  و پزشکان بر این باورند که ارتباط شگفت انگیزی بین دیابت، میکروبیوم روده و متابولیسم وجود دارد؛ خوردن غذا‌های مناسب برای سلامت روده‌ها به بدن شما کمک می‌کند تا با دیابت مبارزه کنید بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مشخص شده است که ۳۴ میلیون (تقریباً یک نفر از هر ۱۰) آمریکایی دیابت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کولین کاتکلیف، زیست‌شناسی است که بر تحقیقات بیوشیمیایی و متابولیک تمرکز دارد و او می‌گوید که تحقیقات جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد میکروبیوم‌ها در پیشگیری از دیابت نقش دارند و برخی از بیماران برای مدیریت بهتر قند خون خود به روش‌هایی علاوه بر انسولین روی می‌آورند.

اما شاید سوال باشد که با توجه به این امر چه روشی را اکثر افراد می‌توانند به راحتی برای پیشگیری از دیابت اتخاذ کنند؟ در پاسخ به این سوال  کاتکلیف توصیه می‌کند که یکی از روش‌هایی موثر در سلامت روده و پیشگیری از دیابت استفاده از غذاها، میوه‌ها و حبوبات با فیبر فراوان است. فیبر منجر به حفظ سلامت روده و کاهش جذب قند در بدن می‌شود. به این منظور این زیست شناس، پنج مورد مهم از میوه‌ها و حبوبات سرشار از فیبر را برای شما معرفی می‌کند.

۱. سیب
سیب سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر مغذی و ترکیبات آلی باارزش است؛ ویتامین c، ویتامین K، ویتامین B۶ و ریبوفلاوین از ویتامین‌های موجود در این میوه هستند؛  پتاسیم، مس، منگنز و منیزیم مواد معدنی مفیدی هستند که در سیب یافت می‌شوند و  سیب در واقع در راس میوه‌های سرشار از فیبر قرار دارد و مصرف یک وعده سیب، ۱۲ درصد از نیاز روزانه‌ی ما را به فیبر تأمین می‌کند.

۲. جو و جو دو سر
جو و به ویژه جو دو سر نیز یک منبع بسیار عالی برای فیبر فراوان است؛ فیبر نامحلول جو باعث بهبود کار دستگاه گوارش شده، فعالیت روده‌ها را توان بخشیده و در درمان یبوست بسیار مفید است این غله با جذب آب باعث نرمی مزاج شده و فعالیت روده‌ها را بالا می‌برد و از انواع بیماری‌ها از جلمه افزایش قند جلوگیری می‌کند  پس بهتر است از جو در انواع سوپ‌ها استفاده یا نان جو را جایگزین نان سفید کرد.

۳. هویج
هویج یکی دیگر از منابع مهم برای فیبر فراوان است این سبزی ریشه‌ای خوش رنگ و لعاب است و علاوه فیبر بالا منبع سایر مواد مغذی مختلف از جلمه بتاکاروتن، ویتامین k۱، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های گوناگون است  پس بهتر است از هویج در سوپ‌ها و سالاد استفاده کرد. بد نیست بدانید پتاسیم در خوراکی‌های زیادی یافت می‌شود.

۴. نخود فرنگی
نخودفرنگی نه تنها می‌تواند به بسیاری از غذا‌ها طعم معطری بدهد، بلکه به باور متخصصان تغذیه و سلامت یک فنجان نخودفرنگی حاوی هفت گرم فیبر است. نخود فرنگی همچنین ممکن است کلسترول بد را کاهش دهد و باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پر خوری جلوگیری کرده منجر به کاهش وزن نیز می‌شود.

۵.پسیلیوم یا اسفرزه
پیسیلیوم سرشار از فیبر فراوان و خواص مفید زیادی است. به دلیل خاصیت قابلیت حل شدن در آبی که دارد، می‌تواند با جذب آب تبدیل به ترکیبی غلیظ و چسبناک شود که در برابر هضم شدن در روده کوچک مقاومت می‌کند. این مقاومت در برابر هضم شدن، به تنظیم کلسترول بالا، تری گلیسیرید و سطح قند خون کمک می‌کند. همچنین در کاهش وزن و درمان یبوست بسیار موثر خواهد بود. برخلاف منابع دیگر فیبری، اسفرزه حساسیت زا نیست و با بدن اکثر افراد سازگار است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: بهترین مواد غذایی ، سلامت روده ، کنترل دیابت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: بهترین مواد غذایی سلامت روده کنترل دیابت سلامت روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۲۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

برای حفظ و تقویت سلامت خود تا ۳۰ سالگی و بعد از آن، این دو عادت ناسالم را ترک کنید:

۱) دریافت ناکافی ویتامین D و کلسیم

مصرف ناکافی کلسیم و ویتامین D می‌تواند تراکم استخوان را کاهش و خطر پوکی استخوان و شکستگی را افزایش دهد. به همین دلیل، مصرف غذا‌های غنی از کلسیم (مانند محصولات لبنی و سبزیجات) و هم‌چنین دریافت نور کافی خورشید یا مصرف مکمل‌های ویتامین D بسیار مهم است. استخوان‌ها در دهه چهارم زندگی (۳۰ سالگی) به مرور تراکم خود را از دست می‌دهند. برای کند کردن این فرآیند و حفظ استحکام استخوان‌ها می‌بایست از مواد مغذی، مانند کلسیم و ویتامین D، استفاده کنید که سلامت استخوان را تقویت می‌کنند.

۲) مصرف بیش از حد قند و شکر

مصرف کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی بالا در ۳۰ سالگی باعث می‌شود که سطح قند خون شما دائماً افزایش یابد؛ که همین مسئله می‌تواند با ذخیره چربی اضافی همراه باشد. در مقابل، مصرف کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی پایین و هم‌چنین انتخاب کربوهیدرات‌هایی که حاوی نوع خاصی از پری‌بیوتیک، به نام نشاسته مقاوم، هستند، می‌تواند به تنظیم بهتر سطح قند خون کمک کرده و سلول‌ها را وادار کند تا به انسولین واکنش بیشتری نشان دهند. همه این‌ها در کنار هم، حتی با افزایش سن، می‌توانند علاوه بر حفظ سلامت بدن، از اثرات متابولیکی منفی جلوگیری کنند.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • نوشیدنی‌های سرشار از آهن
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • مراقبین سلامت کردستان در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • هزار و ۶۱ کیلوگرم موادغذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان امحاء شد
  • معدوم‌سازی یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در تعطیلات نوروز