Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:58:28 GMT

آیا کادر رهبری چین تغییر می کند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۷۴۸۴

آیا کادر رهبری چین تغییر می کند؟

به گزارش ایرنا، این نشست نه تنها جهت توسعه آتی چین را روشن می سازد، بلکه پنجره ای برای آشنایی با سیاست، اوضاع و آینده چین خواهد بود. در ابتدای این نشست، شی جین پینگ دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین به نمایندگی از دفتر سیاسی کمیته، ضمن ارایه گزارش کار، «دستاوردهای بزرگ و مهم و تجربیات تاریخی حزب حاکم چین در ۱۰۰ سال گذشته» را برای شرکت کنندگان تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نهاد اصلی قدرتمند حزب کمونیست است. بررسی و تعین برنامه بزرگ توسعه حزب و کشور و اجماع در مورد شناخت های حزب و تقویت همبستگی حزب از اقدامات اصلی این نشست است.

کارشناسان می گویند برگزاری این نشست نمادی از مردم سالاری کامل با ویژگی های چین و بخشی کلیدی از زمامداری حزب حاکم چین است. در این نشست، رئیس جمهوری شی و سایر رهبران، سیاست های کلیدی را شکل خواهند داد و در مورد جابجایی مقامات تصمیم گیری خواهند کرد.

آنها همچنین در مورد یک قطعنامه مهم با هدف بررسی همه جانبه تاریخ حزب کمونیست گفت وگو خواهند کرد. چنین قطعنامه هایی تاکنون تنها دو بار در سال های ۱۹۴۵ و ۱۹۸۱ تصویب شده است. کارشناسان می گویند این قطعنامه ها به رهبران سابق مائو تسه تونگ و دِنگ شیائوپینگ کمک کرد تا قدرت خود را تحکیم کنند.

امسال صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین است. نشست امروز به عنوان فرصتی برای ایجاد زمینه ای جهت انتخاب مجدد رئیس جمهوری شی در کنگره حزب در سال آینده میلادی برای سومین دوره در نظر گرفته می شود.

حزب کمونیست چین حدود دو هزار ۲۸۰ نماینده دارد، این افراد پشت درهای بسته ۲۰۴ عضو قدرتمند کمیته مرکزی حزب کمونیست چین را انتخاب می‌کنند. کمیته مرکزی هم ۲۵ عضو پولیتبورو را انتخاب می‌کند که از میان این افراد کمیته دایمی دفتر سیاسی حزب برگزیده می‌شوند. اعضای این کمیته معمولا بین ۵ تا ۹ نفر هستند و در حال حاضر ۷ عضو دارد.

بر اساس یک قانون نانوشته، حزب کمونیست چین برای برخی سمت‌ها محدودیت سنی گذاشته است. انتظار می‌رود تعدادی از اعضای دفتر سیاسی حزب به دلیل رسیدن به ۶۸ سالگی از منصب خود کناره‌گیری کنند.

قانون هفت به بالا، هشت به پایین

یک سنت طولانی در رابطه با کادر رهبری عالی چین وجود دارد. این قانون به عنوان قاعده «چی شانگ، با شیا» (به معنای "هفت بالا، هشت پایین" شناخته می شود) به این موضوع اشاره می کند که اگر یکی از اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی در زمان برگزاری کنگره حزب کمونیست، ۶۸ سال یا بیشتر داشته باشد او باید بازنشسته شود، اما اگر ۶۷ سال یا کمتر باشد، ممکن است همچنان در کمیته بماند.

بر اساس این قانون نانوشته، تا دهه ۱۹۹۰، اعضای کمیته دفتر سیاسی که در زمان برگزاری کنگره حزب ۶۸ سال یا بیشتر داشته اند، بدون استثنا بازنشسته شده اند. اکنون هم ۱۱ نفر از ۲۵ عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین در بیستمین کنگره این حزب که سال ۲۰۲۲ برگزار می شود بازنشسته می شوند، زیرا تغییر در قانون نانوشته سن بازنشستگی ممنوع است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا رئیس جمهوری شی جین پینگ، که به عنوان رئیس حزب و فرمانده کل قوا فعالیت می کند، قانون «هفت به بالا، هشت به پایین» را لغو خواهد کرد یا خیر. در حالی که طبق قانون باید اعضای دارای ۶۸ سال یا بیشتر رد صلاحیت شوند.

نقش زنان در سیاست چین

یکی از مباحث مهم در چین، بکارگیری زنان در پست ها و مناصب بالا است. گزارش ها حاکی است بیش از ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار نماینده زن در مجالس سطوح مختلف چین حضور دارند و تعداد آنها نیز همچنان رو به افزایش است. در سیزدهمین مجلس ملی نمایندگان خلق چین که سال گذشته برگزار شد ۷۴۲ نماینده زن حضور داشتند که یک چهارم اعضای کل مجلس را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این، تعداد مدیران زن شرکت های مختلف در چین نیز افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹، نسبت مدیران و ناظران زن در شرکت های چینی به ترتیب به ۳۳.۴ و ۳۶.۴ درصد از مجموع کل مدیران کشور رسیده بود.

مائو، بنیان‌گذار چین کمونیستی زمانی گفته بود که نیمی از آسمان روی دست زنان ایستاده است اما به نظر می رسد زنان چین هنوز نتوانسته اند در کسب مناصب بالاتر و حساس تر، همپای مردان گام بردارند.

کمیته مرکزی نوزدهم حزب کمونیست چین دارای ۲۰۴ عضو است اما تنها ۱۰ نفر از آنها زن هستند. با این حال باید دید هنگامی که حزب کمونیست چین (CPC) در جریان بیستمین کنگره خود در ابتدای ۲۰۲۲ دستخوش تغییراتی در رهبری می شود، اوضاع چگونه خواهد بود؟ آیا زنان بیشتری به مناصب بالاتر خواهند رسید.

برچسب‌ها چین شی جین پینگ وزارت امور بین الملل حزب کمونیست چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین شی جین پینگ چین شی جین پینگ حزب کمونیست چین کمیته مرکزی دفتر سیاسی ۶۸ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۷۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مربی تیم ملی فوتبال از کادر فنی جدا شد

حمید مطهری مربی تیم ملی از جمع کادر فنی جدا شد.

به گزارش ایسنا، با اعلام محسن معنمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی ، حمید مطهری مربی تیم ملی از جمع کادر فنی جدا شد.

با موافقت امیرقلعه نویی سرمربی تیم ملی ، مطهری پس از مذاکراتی که با مسئولان تراکتور داشت هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

مدیر رسانه ای تیم ملی درباره اینکه جایگزین مطهری در تیم ملی چه کسی خواهد بود اعلام کرد که که کادر فنی هنوز در این باره به جمع بندی نرسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تغییر زمان حضور ویسی در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال
  • فیفا در آستانه تغییر یک قانون مهم؛ لغو ممنوعیت برگزاری لیگ‌های داخلی در خارج از کشور
  • فعالیت ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در دفاتر تلفیقی دانشگاه آزاد
  • تخریب ۱۲ ویلای غیرمجاز در چهارباغ البرز
  • گزارش برنامه توسعه سازمان ملل و کمیته «اسکوا» از اوضاع غزه
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما / ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تغییر قیمت گواهی اسقاط برای شماره گذاری هایما/ ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد
  • تعداد حقوق المپین‌ها تغییر می‌کند؟
  • حمید مطهری از کادر فنی تیم ملی ایران جدا شد
  • مربی تیم ملی فوتبال از کادر فنی جدا شد