ضرورت وجود توأمان دو حیث سلبی و ایجابی در مبارزه با استکبار جهانی/ لزوم پرهیز از تحریف واقعیتهای تاریخی روابط ایران و غرب
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۲۸۴۶۸
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، موفقیت جمهوری اسلامی در جنبه ایجابیِ مبارزه با استکبار جهانی را لازمه به زانو آمدن استکبار در برابر انقلاب دانست و گفت: روزی استکبار جهانی در مقابل این انقلاب و این ملت رشید به زانو در خواهد آمد که ما در آن جنبه ایجابی هم موفق شویم و با صِرف مبارزه سلبی منهای مبارزه ایجابی این اتفاق نخواهد افتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جریانهای ناقد رویکرد جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار جهانی
نماینده رهبر انقلاب در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا به منشأ و خاستگاه و محتوای این انکار، مقابله و مناقشه در این رویکرد نظام جمهوری اسلامی پرداخت و تصریح کرد: جریانهایی که به این رویکرد جمهوری اسلامی نگاه انتقادی دارند، به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: دسته اول، کسانی هستند که کاملاً با رویکرد سیاسی به این مسأله نگاه میکنند و خاستگاه و منشأ رویکردشان، تقابل سیاسی با جمهوری اسلامی است؛ به تعبیر دیگر، مخالفت جدی و رادیکالی با اصل جمهوری اسلامی یا جهت گیریهای آن دارند و از موضع سیاسی به آن مینگرند.
وی درباره عناصر رویکرد دسته اول ناقدان جمهوری اسلامی ایران افزود: معمولاً آنها محتوا و درون مایه رویکردشان از چند عنصر تشکیل میشود که عنصر اول این است که در این منازعه و نزاع ۴۰ ساله بین انقلاب اسلامی ایران و آمریکا یک تحلیلی دارند و بر اساس آن تحلیل، این نظام را حاصل کینه توزی و یاغی گری ایران میدانند و میگویند که این نزاعی است که ایران بر تنور آن میدمد و ایران شروع کننده آن بوده و جمهوری اسلامی ادامه میدهد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی به بزک کردن چهره آمریکا از سوی دسته اول ناقدان جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار جهانی پرداخت و اظهار داشت: در این تحلیل، چهره آمریکا بزک میشود و فضا به نحوی ترسیم میشود که گویی آمریکا یا جهان غرب میلی به این منازعه ندارند و صلح طلب هستند و ایران از روی انگیزهها و محاسباتی این جدال و نزاع بی منطق را ادامه میدهد. جریانات مختلف از سلطنت طلبان گرفته یا معارضین سیاسی جمهوری اسلامی یا حتی برخی از جریانات داخل کشور هم هستند که این تحلیل را دارند و به این صورت به صحنه نگاه میکنند و از زاویه کاملاً سیاسی و برخاسته از نارضایتی نسبت به جمهوری اسلامی این مبارزه و نزاع را ادامه میدهند.
وی در خصوص نگرش دسته دوم گفت: دسته دوم کسانی هستند که با رویکرد تئوریک و نظری به این مسئله مینگرند و با یک ادبیات متفاوتی این مبارزه با استکبار را مورد مناقشه قرار میدهند؛ عصاره سخن دسته دوم، این است که ما اصولاً باید پراگماتیسم و واقع گرا باشیم.
نماینده رهبری در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا درباره تفاوت دنیای امروز و دنیای گذشته تصریح کرد: این دسته میگویند دنیای امروز دنیای تعامل و ارتباطات است، لهذا در روابط خارجی باید ایدئولوژی زدایی کنیم و ارزش ها، اعتقادات و این گونه مسائل نباید دخالت کند و منافع ملی باید مد نظر باشد و پارادایم حاکم بر روابط خارجی جمهوری اسلامی باید پارادایم کاملاً اقتصادی باشد، یعنی رفاه اقتصادی و رشد و توسعه اقتصادی باید مبنا باشد و در این مبنا از هر گونه تنش، مقابله و اقدامی که سبب شود تا منافع و عواید ارتباطات بین المللی حاصل نشود یا ایران در یک تنگاهای اقتصادی قرار بگیرد، باید اجتناب شود؛ بنابراین این سیاست استکبار ستیزی که در این چند دهه بر روابط خارجی ایران حاکم بوده، مسأله مضرری است.
لزوم پرهیز از تحریف واقعیتهای تاریخی روابط ایران و غرب
وی پس از تبیین دو رویکرد انتقادی با اشاره به یک رویکرد سوم که بر ضرورت توجه به واقعیت استکبار تأکید دارد، گفت: من به دنبال دفاع متعصبانه از کل مصادیق روابط خارجی در جمهوری اسلامی نیستم و نمیخواهم بگویم که در این ۴۰ سال سیاست خارجی و وزارت خارجه ما تماماً درست بوده و هیچ فرصت سوزی نشده است، اما بر پرهیز از خام اندیشی و غفلت از واقعیت استکبار و نقشی که در تاریخ معاصر ایران داشته، تأکید میکنم و نباید با خام اندیشی و غفلت به این مسأله نگاه کرد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به لزوم پرهیز از تحریف واقعیتهای تاریخی روابط ایران و غرب اظهار داشت: نباید واقعیتهای تاریخی روابط بین ایران و غرب در دنیای معاصر و تاریخ معاصر ایران را تحریف کرد و نبایستی واقعیتها را نادیده گرفت.
مصادیقی از مداخله آمریکا در تاریخ معاصر ایران
وی به اعترافات مقامات آمریکایی در خصوص مداخله نسبت به سقوط دولت مصدق در ایران اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که مقامات رسمی آمریکایی، مثل مادلین آلبرایت که وزیر خارجه آمریکا بود، اعتراف کرد که در خصوص عملیات «آژاکس» و براندازی و سقوط دولت ملی محمد مصدق در ایران و قضایای مربوط به ملی شدن صنعت نفت، هدایت و مدیریت عملیات سقوط یک دولت ملی که به یک استبداد شدیدی منتهی شد که شاه در سال ۱۳۳۲ به بعد بر ایران حاکم شد و آن سرکوب، خفقان و نادیده گرفتن حقوق و منافع مادی مردم ایران و مسلط شدن همه جانبه آمریکا و غرب بر مقدرات کشور تا پیروزی انقلاب اسلامی که این فضا را تغییر داد، مدیریت و مداخله آنها بوده است.
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا تصریح کرد: مسائل مربوط به بعد از پیروزی انقلاب و قبل از تسخیر لانه جاسوسی، فتنههایی که در اقصی نقاط کشور، مخصوصاً بر مراکز مرزنشینی کشورمان مثل کردستان و قائلههایی که برقرار میشد و درصدد تضعیف حکومت مرکزی و بلکه ساقط کردن انقلاب حرکتهایی صورت میگرفت، با مدیریت آمریکا بود.
وی افزود: چیزی که در کشورهای عربی مشاهده کردیم مانند مسائلی از جمله ساقط کردن حکومت مرسی در مصر که در چند سال گذشته اتفاقات افتاد و نهضتی که برقرار شد و اخوان المسلمین حاکم شدند و تلاشهایی که در تمام کشورهای مختلف میشود، سیاستهایی که نئوکانها (دولت بوش و دولتهای بعدی) در خاورمیانه داشتند و مسأله ویرانی بسیاری از کشورهایی مثل سوریه، یمن و لیبی را داشتند، طرح کلی «خاورمیانه بزرگ به محوریت اسرائیل» بود.
تشریح طرح کلی «خاورمیانه بزرگ به محوریت اسرائیل»
وی ضمن تشریح این طرح تبیین کرد: در تحلیلهای راهبردی شان، به دنبال خاورمیانه با کشورهای خرد و ضعیف و تجزیه شده بودند تا بتوانند سلطه استکباری خود را با محوریت اسرائیل اعمال کنند و از جمله طرحهای راهبردی بود که در آغاز هزاره سوم از سال ۲۰۰۰ به بعد آغاز و اجرایی و عملیاتی کردند و به اشغال عراق و افغانستان پرداختند و طرحشان بسیار روشن بود و رسماً اعلام میکردند که بعد از عراق، نوبت ایران است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: در سال ۲۰۰۳ عربستان و اسرائیل تأکید داشتند که به جای حمله به عراق، به ایران حمله شود و آمریکایی ها، عربستان و اسرائیل را متقاعد کردند که بعد از عراق، نوبت ایران میباشد و این دومینو است که به تدریج کشورهای بزرگ خاورمیانه به کشورهای کوچک تبدیل خواهند شد.
وی گفت: اصلاً چنین نیست که استکبار بدون تحرک و نقشهای در گوشهای نشسته باشد و این جمهوری اسلامی است که از سر عناد و یاغی گری میخواهد نزاعی را دامن زند و دنبال کند.
*ضرورت توجه به مبانی دینی در تعامل با دیگر کشورها
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا با بیان این که در تعامل با دنیا نمیتوانیم مبانی دینی را نادیده بگیریم، تصریح کرد: جریاناتی که از بعد تئوریک و نظری وارد میشوند و میگویند که "جهان، جهان ارتباطات و تعاملات است و باید ارتباطات داشته باشیم و لذا باید از سیاست خارجی ایدئولوژی زدایی کنیم و فقط منافع مهم است"، هرچند این جمله وجهی از حقیقت دارد و نظام جمهوری اسلامی نیز سخنش این نیست که باید دنبال تنش زایی و نادیده گرفتن منافع ملی و تارک ارتباطات و تعاملات با دنیا باشیم، اما ما یک سری مبانی دینی داریم که نمیتوان این مبانی دینی را نادیده گرفت.
وی با اشاره به آیاتی قرآن کریم و فرمایشی از امیرمؤمنان (ع) افزود: در دینمان به صراحت از ما خواسته میشود که «لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِّن دُونِکُمْ (سوره آل عمران/ آیه ۱۱۸)، کفار را دوست خودمان قرار ندهیم و به آنها اعتماد نکنیم» و یا آن وصیت امام علی (ع) در بستر شهادت خطاب به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که فرمودند «کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ شما خصم ظالمین و عون و یاور مظلومان باشید» و یا این که در قران میفرماید «فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ؛ با ائمه کفر قتال کنید چرا که اینها به عهدها و پیمان هایشان وفادار نیستند (سوره توبه/ آیه ۱۲)»؛ نمونه بارز این آیه، برجام بود که آن را امضا کردند و ترامپ با کمال وقاحت این پیمان را پاره کرد و بر عهد خود وفادار نبود. اینها مقولههایی است که نمیتوانیم نادیده بگیریم و مبانی اعتقاداتی در این مسائل داریم.
لزوم پرهیز از تنش آفرینی در سیاست و ضرورت دشمن شناسی
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به ضرورت هوشمندی نسبت به نقشههای استکبار جهانی اظهار داشت: نباید سیاست مان تنش آفرینی باشد، اما باید دشمن شناس بوده و در مقابل نقشههای استکبار هوشمند باشیم.
وی با بیان این که باید در مقابل دسیسههای استکبار بصیر باشیم، گفت: مبارزه با استکبار جهانی به معنای تنش آفرینی و ترک هرگونه تعامل سالم با همسایگان و جهان نیست؛ بلکه این ارتباطات باید در سایه کیاست و زیرکی مومنانه و با توجه به دشمن شناسی باشد. باید در عین ارتباط، در مقابل فتنه ها، دسیسه ها، نقشههای استکباری هشیار، بصیر و مقاوم باشیم و این دعوت دینی است.
ضرورت وجود توأمان دو حیث سلبی و ایجابی در مبارزه با استکبار جهانی
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا تصریح کرد: مبارزه ملی با استکبار جهانی دو حیث سلبی و ایجابی (منفی و مثبت) دارد؛ حیث سلبی آن به معنای مقاومت کردن، مبارزه منفی کردن در مقابل نقشههای استکبار، تن ندادن به ذلت، سازش نکردن در مقابل ظلمها و تعدیها و زیاده خواهیهای استکبار است.
وی افزود: مبارزه ملی با استکبار جهانی بُعد ایجابی نیز دارد که آن بعد، ساختن ایران، ایجاد پیشرفت و رفاه، مبارزه با فساد، شایسته سالاری، شفافیت و مبارزه با رانت خواهی، اصلاح فرآیندهای اداری کشور، ایجاد پیشرفت در کشور و فقر زدایی است.
لزوم توازن بین جنبه سلبی و ایجابی در مبارزه با استکبار جهانی
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که جمهوری اسلامی در کلان خود در مسأله مبارزه با استکبار جهانی، توازن بین جنبه سلبی و جنبه ایجابی برقرار نکرده است، اظهار داشت: ما نسبت به آن جنبه مبارزه سلبی توانمندتر ظاهر شدیم، اما نسبت به آن جنبه ایجابی و اقداماتی که باید انجام دهیم تا یک ایران مقتدر، بالنده و رشد یافته داشته باشیم، قصور و تقصیر داریم و این باعث میشود که کُمِیت مبارزه با استکبار جهانی لنگ بزند، یعنی در اینجا توازن نباشد.
صِرف مبارزه سلبی با استکبار ناله عجزشان را در بر نخواهد داشت
وی با بیان این که صرف مبارزه سلبی با استکبار ناله عجزشان را در بر نخواهد داشت، گفت: روزی استکبار جهانی در مقابل این انقلاب و این ملت رشید به زانو در خواهد آمد که ما در آن جنبه ایجابی هم موفق شویم، آن وقت یک ایران بالنده، رشد یافته، فسادزدایی شده و ایرانی که بر اساس شایسته سالاری اداره میشود و ایرانی که برای نسل جوان خود در جنبههای مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی امیدآفرین است، خواهیم داشت و آن روز، ناله عجز و ضعف استکبار به گوش خواهد رسید و با صِرف مبارزه سلبی منهای مبارزه ایجابی این اتفاق نخواهد افتاد.
نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا خاطرنشان کرد: توجه و تأکید بر رویکرد ایجابی، به معنای نفی و توقف رویکرد سلبی نیست. بلکه فایده تام به توأمان بودن این دو رویکرد بستگی دارد. انتهای پیام/ برچسب ها: ایران اروپا انجمن اسلامی
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: ایران اروپا انجمن اسلامی حجت الاسلام والمسلمین واعظی مبارزه با استکبار جهانی نقشه های استکبار جمهوری اسلامی سلبی و ایجابی لزوم پرهیز جنبه ایجابی مبارزه سلبی روابط خارجی ایران و غرب مبانی دینی واقعیت ها آن جنبه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۸۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام خطر اسراییل و استکبار جهانی را به بشریت گوشزد کرد
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسمی که به مناسبت روز معلم از سوی شاگردان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: سالروز شهادت علامه بزرگوار مرحوم مطهری رضوان الله تعالی علیه که به عنوان روز معلم نامگذاری شده، بدین جهت چند جملهای عرض میکنم. اولاً باید یاد آن شهید بزرگوار همیشه زنده باشد. ارزش وجودی مرحوم مطهری در این بود که خطر انحرافات، بدعتها و آسیبها و حملاتی که به دین و اعتقادات مردم میشد را به موقع تشخیص داده و با آن مقابله میکرد و این ویژگی ممتاز یک معلم است.
وی افزود: معلم حقیقی انسان که نظیر و مثلی ندارد خدای تبارک و تعالی است. این عنوان «علّم آدم الاسماء «و علم اسماء که خدای تبارک و تعالی به آدم تعلیم نمود، فقط این نبود که یک اسماء و حقایقی را به آدم نشان داده باشد، بلکه راه سعادت و شقاوت و اسباب آن را نیز به او نمایانده است. با نگاهی مختصربه قرآن میبینیم اسباب سعادت و خوشبختی همینطور اسباب خسران و حتی خسران مبین، همه در قرآن بیان گردیده است. یک معلم واقعی هم باید به این مرحله برسد و همهی همّ و تلاش ما و شما نیز باید همین باشد. در اینصورت است که اطلاق معلم آن هم در حد یک موجبهی جزئیه بر ما مفهوم پیدا می کند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) بیان داشت: اگر امروز بخواهیم معلم نمونه قرن را معرفی کنیم باید امام خمینی را نام ببریم که چگونه بشر را متوجه خطرات جهانی این قرن کرد. امام فقط با طاغوت ایران مقابله نکرد، امام فقط خطر پهلوی را در ایران تشخیص نداد که با آن مقابله کند، امام خطر استکبار جهانی را به بشریت گوشزد و همه مردم دنیا را متوجه این خطر بزرگ کرد و راه مقابله با آن را بیان کرد. امام خطر اسرائیل و صهیونیزم را برای همه ادیان بیان کرد نه فقط برای اسلام. اسرائیل برای همه ادیان و همه کشورهای اسلامی خطرناک است. امام همه انسانها و همه علما و دانشمندان مذاهب را به مقابله با خطر اسراییل دعوت نمود و این شاخص بزرگ یک معلم است.
وی افزود: میخواهم این نتیجه را بگیرم که همه ما مخصوصاً در این زمان، باید مراقب دین و اعتقادات مردم از هجوم بدعتها، خرافات و اشتباهاتی باشیم که عدهای بخواهند در دین داخل کنند. چنانچه یک مدرس و استاد حوزه به این مهم توجه داشته باشد او میشود معلم واقعی. همه ما باید به این سمت برویم. گاهی که انسان در خلوت خودش محاسبه میکند که کجا وظیفه خودش را درست انجام داده و کجا انجام نداده؟، مشاهده میکند که در خیلی از جاها کوتاهی کرده است. باید کاملاً مراقب انحرافات بود، متأسفانه در سیمای جمهوری اسلامی مباحثی در سیشب از ماه رمضان مطرح گردید که بسیاری از آنها بیاساس بود که اکنون من نمیخواهم به تفصیل وارد این موضوع شوم. اینها را چه کسی باید دنبال کند و جواب بدهد، در آخر هم منتهی شد به یک اهانت بسیار شرمآور به ساحت مقدس رسول اکرم، که انسان اگر از این جهالت و از این اهانت دِق کند و بمیرد حق دارد، ولی متأسفانه مطرح شد.
آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: در این سخنرانیها اگر کسی دقت کند گوینده ناخودآگاه به این نتیجه رسیده که دین در هیچ زمانی برای مردم پذیرش ندارد و اولیاء دین نمی توانند مردم را جذب دین کنند. آیا این نتیجه با حقیقت دین سازگاری دارد؟ آیا این انحراف نیست؟ مسئولین صدا و سیما اشکالات علمی این مطالب را از حوزه و اندیشمندان مطالبه کنند و عده ای کارشناس دینی که لااقل بهره ای از اجتهاد دارند را بکار گیرند تا راجع به آن اظهار نظردقیق نمایند. حرفهای مطرح در آن برنامه پر از اشکال علمی و التقاط و انحراف و تفسیر به رای است، انسان این درد را کجا ببرد؟ «هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» را با اینکه آیات بعد آن «الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ…» معنا کرده، معنا میکند به کسانی که حسود نیستند، ما به چه دلیلی از جیب خودمان، آیات قرآن و روایات را اینطور تخریب کرده و به ذهن جوانان و جامعه القا کنیم. در علم اصول و قواعد تفسیر واضح است که هر حدیثی که مشابهت لفظی با یک آیه دارد را نمی توان درتفسیر آن آیه قرار داد و اساساً حدیث را باید بر اساس ضوابط علم اصول تفسیر نمود در حالیکه در این سخنرانیها بدون توجه به این نکات صحبت شده است. بنابراین حوزهها باید بیدار باشند.
وی بیان داشت: بسیار مایه تأسف است که انسان ببیند یک مسائل انحرافی آن هم در مقدّسترین زمانها از سیمای جمهوری اسلامی پخش میشود و متأسفانه در حوزه علمیه احدی به آن پاسخ نمیدهد. چرا؟ ما همه دلسوز انقلابیم، پوست و خون و رگمان انقلاب است ولی این انقلاب را ما برای اسلام و احیای مکتب امام صادق (ع) میخواهیم، منِ طلبه حق ندارم از جیب خودم مطلبی را مطرح کنم که همهاش بافتنی است نه اساس دارد نه دلیل، همهاش بافتنی است! این دردی است که امروز وجود دارد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با بیان اینکه روز معلم نه فقط روز تجلیل از مرحوم علامه مطهری؛ بلکه باید تجلیل از همه اساتید و فقها و حکماً و مفسران حاضر و درگذشته باشد، ابراز کرد: کار یک معلم از کار یک طبیب بهمراتب مهمتر و بزرگتر است. آیا روایت «ابٌ علّمک» را به صرف اینکه کسی یک اصطلاحات و اقوالی را بلد باشد و برای شما ذکر کند میتوان بر او تطبیق داد؟ یا ابٌ علّمک کسی است که موارد خطر را بشناسد و بفهمد و تعلیم دهد؟ وقتی انسان به صنف عالمان توجه کند تنها صنفی که میتواند انحراف و بدعتها را تشخیص دهد فقها هستند، چرا فرمودند «الفقهاء حصون الاسلام»؟ نگفتند حکماً و مفسران! فقه در این روایت به معنای اعم نیست بلکه آنهایی است که آشنا با احکام دین، با حلال و حرام و ضوابط آن هستند که میتوانند اسلام را حفظ کرده و حصن برای اسلام باشند. ما باید در این مسیر قرار گرفته و پیش رویم.
وی افزود: از این محبت و بزرگواریای که آقایان در مقام تکریم از استاد نسبت به بنده فرمودند متشکرم. بحمدلله آقایان خود از اساتید هستند، من همیشه خدا را نسبت به این لطف و عنایتی که در کنار همه الطاف و نعمش فرموده شاکرم که در مجلس بحث ما عدهای قابل توجه حضور دارند که هریک از اساتید دروس عالی حوزه و اهل دقت و نظر هستند.
آیت الله فاضل لنکرانی در پایان اظهار کرد: دعا میکنم خداوند افقهای بزرگ علمی را به روی همه ما باز کند، گاهی فکر میکنم عمر تمام شد، چه چیز دست ما آمده؟ هیچی! از این صحبتها و تعریفهایی هم که میشود فریب نباید خورد. اینها همه تخیل است و آدم خیال میکند، واقع این است که ما باید با دعا و تضرع، با نماز شب و توسل به ائمه از خدا بخواهیم وقتی از دنیا میرویم دستان ما از علم پر باشد، هر چه که علم انسان بیشتر باشد رتبه او در عالم قیامت و تقربش به خدا بالاتر است، اینکه در قیامت شأن عالم از شهید هم بالاتر است، وجهش همین است، ان شاءالله خداوند نصیب همه ما بفرماید.
گفتنی است در ابتدای این مراسم از مقام و زحمات علمی آیت الله فاضل لنکرانی طی آئینی از سوی شاگردان وی تجلیل شد.
کد خبر 6093744