Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، "هاشم مظاهری" روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه تولیدی مسگری استاد علی‌اله حاجی‌شفیعی در شهر قهاوند، افزود: از ۲۶۷ رشته صنایع دستی شناخته شده کشور، ۸۵ رشته آن در استان همدان فعال است که ضمن حفظ و احیای میراث نیاکان زمینه اشتغال بسیاری از مردم را نیز فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: مسگری یکی از شعبات فلزکاری است و بنابر حدس باستان‌شناسان در حدود سه تا پنج هزار سال قدمت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اولین اشیای فلزی ساخته شده به دست بشر مصنوعات مسی چکش کاری شده و کوچکی بوده که به نیمه اول هزاره چهارم پیش از تاریخ تعلق دارد.

به گفته وی، مس از همان ابتدا برای ساخت سنجاق‌های زینتی، مهره‌ها، سربنده و سایر لوازم شکار، تبر، آینه صیقلی و نیز ابزار تدافعی نظیر شمشیر، خنجر و کارد مورد استفاده قرار می‌گرفت که نمونه‌هایی از آنها در حفاری های تپه هگمتانه کشف شده است.

مظاهری افزود: پس از استخراج سنگ مس و تبدیل آن به ورقه‌های مسی، به دست صنعتگران سپرده می‌شود که با وسایل ساده‌ای چون چکش و قلم فولادی آنها را به ظروف مسی تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: ساخت ظروف کوچک به صورت یک تکه و با استفاده از یک ورقه مسی شکل می‌گیرد که صنعتگر با چکش زدن باعث تغییر فرم و شکل‌پذیری آن می‌شود.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد: رشته مسگری استان در حال منسوخ شدن است و این هنر برای احیا به حمایت و برنامه ریزی نیاز دارد که با وجود این کارگاه که یکسالی است فعالیت خود را در روستای یکانه شهر قهاوند آغاز کرده، فعالیت‌های خوبی برای حفظ و احیای این هنرصنعت انجام شده است.

وی اظهار داشت: معاونت صنایع ‌دستی برای احیای این رشته هنری به شیوه استاد شاگردی تعداد محدودی از علاقه‌مندان دارای استعداد را شناسایی و برای آموزش حرفه مسگری به کارگاه استاد هدایت می‌کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به اینکه سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم سهم مهمی از شاغلان بخش صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی از دیگر صنایع دستی مهم استان همدان است.

به گزارش ایرنا، سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم ، قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی، کاشی هفت رنگ و چاقوسازی از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی استان همدان است.

همچنین ۱۰ هنرصنعت زیبا شامل تراش سنگ های قیمتی، نگارگری، جاجیم بافی، پشم ریسی، حلبی سازی، گره چینی، کبه بافی، گلیم بافی و نازک کاری چوب و قلم زنی روی مس نیز از دیگر هنرهای سنتی برجسته استان همدان است.

برچسب‌ها صنایع دستی شهر همدان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی هنرمندان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی شهر همدان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی صنایع دستی شهر همدان معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی هنرمندان استان همدان هنرهای سنتی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۸۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان