Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:46:11 GMT

ترکیبی امید بخش برای درمان تومور مغزی کودکان

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۳۶۵۴۷

ترکیبی امید بخش برای درمان تومور مغزی کودکان

دانشمندان با موفقیت دو داروی موجود سرطان را در جهت ایجاد درمانی برای تومورهای مرگ بار مغزی در کودکان با هم ترکیب کردند و به نتایج امیدبخشی دست یافتند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، تومور "DIPG" نوع نادری از تومورهای مغزی در کودکان است که رشدی سریع دارد و می‌تواند در برابر دارو مقاومت کند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این تومور وجود ندارد و بسیاری از کودکان مبتلا به آن طی چند ماه جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون گروهی از دانشمندان و پزشکان موسسه تحقیقاتی سرطان لندن دریافتند که می‌توان با استفاده از ترکیب داروی سرطان پوست و سرطان خون با "DIPG" مبارزه کرد. این پیشرفت که متخصصان سرطان آن را "امیدبخش" توصیف می‌کنند در مجله‌ی "Cancer Discovery" منتشر شده است.

پروفسور "کریس جونز"(Chris Jones)، پروفسور زیست‌شناسی تومورهای مغزی کودکان در موسسه تحقیقات سرطان می‌گوید: ما اکنون درک بهتری از روش‌های جهش تومور و نحوه‌ی مقاومت آن در برابر دارو داریم. این موضوع به ما در شناسایی این ترکیب‌ دارویی که امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد، کمک کرد.

در این تحقیقات جدید، آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد که ترکیب دو داروی سرطان موجود که برای سرطان پوست و خون استفاده می‌شوند می‌توانند سرعت رشد تومورهای "DIPG" را کاهش دهند. این درمان با نام "مهار کننده MEK" نیز شناخته می‌شود.

این داروها اغلب به تنهایی کار می‌کنند اما برخی سرطان‌ها در برابر درمان مقاوم می‌شوند. تاکنون چنین درمانی بر روی کودکان مبتلا به تومور "DIPG" بررسی نشده بود.

محققان داروی "ترامتینیب"(trametinib) را در موش‌ها مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که به تنهایی اثر کمی دارد. سپس آن‌ها داروی "داساتینیب"(dasatinib) را همراه با "ترامتینیب" برای درمان سلول‌های "DIPG" مورد استفاده قرار دادند. آن‌ها دریافتند که ترکیب این دو دارو که هر کدام ساز و کار متفاوتی دارد باعث کاهش سرعت رشد تومور می‌شود.

به گفته‌ی موسسه تحقیقات سرطان، اثرگذاری این ترکیب بیش از حد انتظار بود و سرعت رشد سلول‌های سرطانی در مغز موش را تا ۶۰ درصد کاهش داد.

"جونز" می‌گوید: یافته‌های ما باید در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرد اما از آن‌جا که هر دوی این داروها تایید شده هستند ایمن بودن آن‌ها مشخص است بنابراین ما امیدواریم که زمان زیادی برای رسیدن این درمان به مرحله‌ی آزمایش بالینی نیاز نباشد.

پروفسور "کریستین هلین"(Kristian Helin) مدیر اجرایی موسسه تحقیقات سرطان می‌گوید: توانایی سرطان‌ها در مقاوم شدن در برابر درمان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که ما در تولید درمان‌های موثر با آن مواجه هستیم.

شناسایی راه‌هایی برای غلبه این توانایی سرطان‌ها در سرطان‌هایی مثال "DIPG" ضروری است تا بتوانیم درمانی برای بیماران کم‌ سن مبتلا به سرطان ارائه کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سرطان مرکز تحقیقات سرطان تومور مغزی کودکان موسسه تحقیقات سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۳۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله

دکتر امیر حسابی  رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس افزود: ظهر امروز، شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه، طی یک عمل جراحی تومور ۱۴ سانتی‌متری از کلیه کودک ۲٫۵ ساله در بیمارستان کودکان بندرعباس خارج شد.

دکتر حسابی اظهار کرد: این عمل از بزرگ‌ترین اعمال جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دکتر سعیده مجیدی، فوق تخصص جراحی اطفال که انجام این عمل جراحی را برعهده داشت، گفت: دختربچه ۲/۵ ساله، ۲هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدودا ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

وی افزود: این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد، خوشبختانه عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شد و حال عمومی کودک مساعد است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲/۵ ساله
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند