Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:34:29 GMT

نمک‌زدایی سازگار با محیط زیست با استفاده از زغال

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۴۲۶۷۵

نمک‌زدایی سازگار با محیط زیست با استفاده از زغال

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، در این فرایند پودر فشرده زغال با فیبرهای طبیعی پنبه مخلوط شده و از آن بلوک‌هایی به ابعاد ۲۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود. سپس این بلوک‌ها در محفظه‌های حاوی آب دریا با ابعاد ۳۴ سانتی‌متر به گونه‌ای قرار می‌گیرند که سطح بالای بلوک بر سطح آب محفظه منطبق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تابش نور خورشید بر سطح بالایی و سیاه رنگ بلوک، الیاف پنبه آب را از سطوح جانبی بلوک جذب می‌کنند. هنگامی که آب جذب شده به سطح بالایی بلوک می‌رسد، تبخیر شده و درون یک پوشش هرمی شفاف که در بالای محفظه قرار دارد، سرد می‌شود. به این ترتیب قطرات آب قابل آشامیدن درون هرم تشکیل شده و درون محفظه دیگری جمع‌آوری می‌شوند. در پایان کار کافی است بلوک زغالی با مقداری آب شور دریا شست‌شو شود تا نمک باقی مانده از آن خارج شود.

به گفته محققان میزان آب شیرین حاصل از این بلوک‌های زغالی نسبت به مواد اولیه مورد استفاده در این فرایند بین دو تا سه برابر سایر روش‌های نمک‌زدایی آب با استفاده از انرژی خورشید بوده و هزینه نمک‌زدایی آب با استفاده از این سیستم در حدود یک سوم پیشرفته ترین روش‌های موجود است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Sustainable Systems منتشر شده است.

برچسب‌ها کوه نمک زغال سنگ نمک زدایی فناوری برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کوه نمک زغال سنگ نمک زدایی کوه نمک زغال سنگ نمک زدایی فناوری برگزیدگان علم نمک زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۴۲۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، آقای خبیر ۱۲ سال است که پرندگان را از بازار پرنده فروشان در شیراز خریداری می کند و به محیط زیستشان باز می‌گرداند.

او معتقد است پرنده نباید در قفس باشد آنها را به جای دور از دسترس انسان‌ها می‌برد و آزاد می‌کند.
این دوستدار محیط زیست می‌گوید: سال‌هاست با طبیعت مانوس است و آزاد کردن پرندگان نشانه دوستی و مهربانی او به طبیعت است.
آقای خبیر علاقه و احترامش به محیط زیست را به فرزندانش هم آموخته است، پسر او گاهی با پدر همراه می‌شود و آنها علاوه بر آزادی پرندگان با جمع آوری زباله‌ها، دامن طبیعت را پاک می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نجات کودک ۳ ساله از چاه ۷ متری در شیراز
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان