Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرسی آزاد اندیشی با عنوان دولت سیزدهم، بیم‌ها و امید‌ها با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگله تهران و از سوی از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کرسی آزاد اندیشی با عنوان دولت سیزدهم، بیم‌ها و امید‌ها با حضور برهانی نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران، امیر حسین رحمتی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، رضا باغبانی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران و امیر مهدی عبدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و از سوی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برهانی نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در این کرسی آزاد اندیشی گفت: تاکنون به تاکید رهبر معظم انقلاب برای تسریع در شکل گیری هر چه سریعتر دولت توجه نشده به گونه‌ای که می‌توان گفت هنوز به طول کامل دولت شکل نگرفته و فقط وزرا به استثناء وزیر آموزش و پرورش مشخص شده اند. مضاف بر این تاکنون معاونین وزارتخانه‌ها تغییر نکرده اند و دولت سیزدهم هنوز از رخوت سال ۹۷ خارج نشده است با این وجود می‌توان گفت هنوز در حالت بی دولتی و بی سرپناهی هستیم.

دولت سیزدهم فاقد گفتمان و استراتژی است
وی با بیان اینکه علی رغم تعیین وزراء نکته‌ای که هنوز مشخص نشده این است که دولت سیزدهم به مانند دولت‌های پیشین که دارای گفتمان بودند، گفتمان ندارد، افزود: اینکه اسم دولت را دولت مردمی بگذاریم خب تمام دولت‌ها قدرت و مشروعیت خود را از مردم می‌گیرند پس نمی‌توان چنین رویکردی را گفتمان سازی دانست.

نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران گفت: وقتی که دولت گفتمان نداشته باشد استراتژی هم ندارد در نتیجه نمی‌تواند اهدافی هم داشته باشد که بخواهد آن را محقق کند پس این دولت نمی‌تواند رو به جلو حرکت کند و ما در همان وضعیت بی دولتی و توقف خواهیم ماند.

برهانی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ به بعد که تحریم‌های نفتی و بانکی شروع شد کشور در حوزه اقتصادی در یک فشار مضاعف قرار گرفت و تاکنون نیز نتوانستیم از زیر این فشار خارج شویم، اظهار کرد: طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ که برجام محقق شد توانستیم نفت بیشتری بفرشیم، رشد اقتصادی افزایش یابد و درآمد ارزی داشته باشیم، اما امروز باز هم مساله اقتصاد اولویت اصلی کشور است و مردم نیز قبول دارند که مسائل اقتصادی معضل اصلی جامعه هستند منتها نکته‌ای که وجود دارد این است که رئیس جمهور بینش اقتصادی و تسلط کافی نسبت به مسائل اقتصادی ندارد.

وی افزود: آقای رئیسی همان زمان که رئیس قوه قضائیه بود می‌توانست در مقابل افزایش قیمت بنزین به ۳ هزار تومان و صدور مجور افزایش چاپ اوراق موضع بگیرد و مانع شود، اما چون بینش اقتصادی نداشت این تصمیمات گرفته شدند؛ البته، چون رئیس جمهور بینش اقتصادی ندارد ممکن است برای او تصمیم سازی نیز صورت بگیرد.

نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران با اشاره به وجود چندین مشاور، معاون و وزیر اقتصادی در بدنه دولت اشاره کرد و گفت: هر کدام از اعضای اقتصادی دولت یک متخصص هستند و انواع و اقسام نظرات را دارند با این وجود هماهنگ کردن این افراد برای فردی که بینش اقتصادی ندارد و نمی‌داند که می‌خواهد با اقتصاد چه کار کند قضیه را سخت‌تر می‌کند.

برهانی به حواشی انتخاب معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: انتخاب مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور بهترین گزینه نبود و گزینه‌های دیگری برای قرار گرفتن در این جایگاه وجود داشتند از این رو امروز شاهد خروجی جلساتی که برگزار می‌شوند؛ نیستیم.

وی افزود: با وجود اینکه رئیس جمهور معاون اول خود را فرمانده اقتصادی دولت می‌داند، اما می‌بینیم که هنوز تفکرات مخالف با مخبر در دولت وجود دارد.

دولت روند اشتباه استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول را اصلاح کرد
همچنین رضا باغبانی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایط خیلی سختی روی کار آمد؛ البته آقای رئیسی با اقبال مردم دولت را به دست گرفت، گفت: شاید دولت در ابتدا با سرعت زیادی تشکیل نشد؛ اما اتفاقی خوبی که افتاد ورود عناصر جدید و جوان درکابیته بود که به نوبه خود یک نکته مثبت است.

وی به رویکرد مردمی و امیدآفرینی دولت سیزدهم، اشاره کرد و افزود: در همین مدت کوتاهی که از عمر دولت گذشته، اما با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها و سفر‌های رئیس جمهور به وضوح شاهد زنده شدن امید در بین قشر‌های مختلف جامعه بوده ایم؛ اگر چه شاید زود باشد که بخواهیم عملکرد دولت را ارزیابی کنیم.

باغبانی با بیان اینکه مقابله با ویروس کرونا از مسائلی بود که به خوبی در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفت، اظهار کرد: اگر چه شیوع ویروس کرونا موجب یاس و ناامیدی مردم شده بود، اما اقدامات دولت سیزدهم از جمله تسریع در واکسیناسیون در مدیریت این بیماری نقش به سزایی داشت.

وی رویکرد منطقی دولت سیزدهم نسبت به کسری بودجه را از دیگر اقدامات موثر این دولت دانست و اظهار کرد: اگر از تحریم‌ها و محدودیت‌های منابع ارزی صرف نظر کنیم دولت سیزدهم روند اشتباه استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول را اصلاح کرد و تا به اینجا خوب عمل کرده است؛ البته اقتصاد کشورمان نیازمند یک جراحی اساسی است که رئیس جمهور در این رابطه نیز گفته است حاضرم آبروی خود را در این راه بگذارم و ما هم امیدوارم این امر اتفاق بیفتد.

باغبانی دیدار با فعالان اصلاح طلب و اصولگرا را از دیگر اقدامات خوب رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: دیدار با فعالان سیاسی موجب می‌شود که پویایی سیاسی لازم در جامعه شکل بگیرد و البته رسانه‌های وابسته به جریان‌های سیاسی نیز با توجه به این دیدار‌ها نسبت به دولت دید مثبتی پیدا کرده اند.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران سفر‌های رئیس جمهور به نقاط مختلف کشور و بازدید‌های سرزده را از دیگر نکات مثبت دولت برشمرد و افزود: دولت تاکنون در مدیریت بحران به ویژه در ماجرای هک پمپ بنزین‌ها عملکرد موفقی داشته و توانست این موضوع را به خوبی مدیریت کند.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون در امیدآفرینی در جامعه موفق عمل کرده اگر چه جای کار بیشتری وجود دارد، تصریح کرد: مدیریت اجرای کشور در دولت سابق دچار رخوت و رکود شده بود و دولت جدید آمده تا خون تازه‌ای به شریان‌های کشور پمپاژ کند؛ قطعا در ابتدای راه نیز سختی‌هایی وجود خواهد داشت، ولی جامعه و به ویژه دانشجویان باید با امیدآفرینی و ابهام زدایی به مجموعه دولت کنند تا وفاق و همدلی ایجاد شده بین قوای سه گانه و دولت و مردم روزبه روز تقویت شود تا دولت بتواند گام‌های مثبتی را در جهت رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی بردارد.

فسادستیزی دولت سیزدهم مایه امیدواری است
رحمتی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز به فرصت سوزی‌های صورت گرفته در دولت‌های قبل به ویژه در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: شرایط دولت سیزدهم را باید به صورت جامع و کامل ببینیم و بر این اساس انتظار نداشته باشیم که تمام نقاط کشور یک روزه گلستان شود.

وی با بیان اینکه در خصوص کندی شکل گیری دولت هم باید به رئیس جمهور حق داد و هم نقد‌هایی به آن وارد است، اظهار کرد: رئیس جمهور باید افرادی را در راس امور قرار دهد که افراد خبره‌ای باشند تا بتوانند کشور را به جایگاه مطلوبی سوق دهند و این کار سختی است.

رحمتی عدم حزب بازی در انتصابات را از نقاط مثبت دولت دانست و افزود: در دولت سابق اگر مدیری با رانت و پارتی منصوب می‌شد اعتراضات تشکل‌های دانشجویی بی پاسخ می‌ماند و هیچ رسانه‌ای این انتصابات را پوشش نمی‌داد، اما امروز اگر انتصابی با رانت و پارتی صورت بگیرد تمام رسانه‌ها واکنش می‌دهند و این نشان می‌دهد که دید مردم نسبت به دولت دید خوبی است و آن را یک دولت مردمی می‌دانند.

وی با بیان اینکه حضور رئیس جمهور در زمان ایجاد اختلال در پمپ‌های بنزین در بین مردم نشان دهنده یک رویش در دولت است و اینگونه اقدامات موجب بازگشت سرمایه اجتماعی دولت خواهد شد، تصریح کرد: نقد‌هایی به بودجه ۱۴۰۰ وارد است، اما علی رغم تاکید رئیس جمهور، چون نیمی از سال گذشته فرصت کافی برای اصلاح آن وجود ندارد.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: ترخیص کالا‌ها از گمرک در دولت قبل مشکلی بود که نگرانی‌هایی را در پی داشت و حتی وضعیت ذخائر کالا‌های استراتژیک کشور هم در حال تبدیل شدن به یک بحران بود؛ اما دولت سیزدهم در این حوزه به خوبی عمل کرد و ترخیص کالا‌ها به طور جدی پیگیری شد و در حوزه صادرات هم رویش خوبی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در دولت‌های قبل به استفاده از پتانسیل اقتصادی کشور‌های منطقه توجه نمی‌شد؛ اما در دولت سیزدهم شاهد استفاده از ظرفیت اقتصادی این کشور‌ها هستیم، اضافه کرد: اینکه یک رئیس جمهور در حمایت از تولید داخل پای درد دل کارگران می‌نشیند و یا از کارخانه‌هایی که در دولت قبل تعطیل شده اند بازدید می‌کند و آن‌ها را به چرخه تولید باز می‌گرداند از دیگر نقاط قوت دولت است.

رحمتی فسادستیزی دولت سیزدهم را مایه امیدواری دانست و تصریح کرد: رئیس جمهور همواره اعلام کرده که هیچ خط قرمزی در مورد وزراء و معاونین ندارد و از طرفی فسادستیزی نیز در سایر ارکان دولت شروع شده و اگر سندی برملا می‌شود شاهد پیگیری آن هستیم، اما در دولت‌های قبل چنین رویه‌ای را شاهد نبودیم.

وی بیان کرد: یکی از نقاط قوت دولت در حوزه وزارت امور خارجه است. اتفاق خوبی که در این حوزه شاهد آن هستیم استفاده وزیر امور خارجه کشورمان از زبان بدن در نشست با سران کشور‌های مختلف است مثلا در نشستی که جایگاه آقای امیر عبداللهیان در ردیف دوم و پشت سر مقامات کشور‌های عربی منطقه پیش بینی شده بود او در ردیف اول ایستاد و این موضوعی است که گویای موضع قدرت دولت است.

دولت سیزدهم دارای گفتمان فساد ستیزی و توجه به منافع داخلی است
همچنین عبدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به تلاش رئیس جمهور و وزراء برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی دولت اشاره کرد و گفت: سرمایه اجتماعی دولت در دولت سابق رو به نابودی رفت، چون مبنای تصمیم رئیس جمهور سابق نسبت به مسائل مختلف از جمله سیاست خارجه، مدیریت تولید و دیگر موارد مطالبات مردمی نبود و بیشتر پیشبرد سیاست‌های دولت مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه سفر‌های استانی رئیس جمهور، حساسیت نسبت به فساد و توجه به مسائل اقتصادی نشان می‌دهد که دولتی بر سر کار آمده که نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی خود حساس است، افزود: سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی سرمایه هر دولتی است.

عبدی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم رخوت و بی انگیزگی دولت سابق را شاهد نیستیم، تصریح کرد: در دولت سیزدهم با توجه به سوابق و جوانی وزراء و مدیران، وزارت خانه یا سازمانی وجود ندارد که برای رفع مشکلات مردم انگیزه نداشته باشد با این وجود می‌توان گفت این دولت برای عبور از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب با بحران بی انگیزگی مواجه نیست.
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست خارجه همواره در نوک پیکان مطالبه از دولت سابق بوده، گفت: در دولت سابق با سیاست هر توافقی بهتر از توافق نکردن است خسارت‌های زیادی به کشور وارد شد؛ اما در دولت سیزدهم امیدواریم که سیاست خارجی بر مبنای منافع ملی ترسیم شود و دولت در پی گفتگو و گرفتن امتیازات مقطعی و همچنین فدا کردن منافع بلند مدت کشور نباشد.

وی افزود: بنده بر خلاف برخی از دوستان معتقدم دولت دارای گفتمان است و این گفتمان را می‌توان گفتمان فساد ستیزی و توجه به منافع داخلی دانست، اما آسیبی که وجود دارد این است که دولت در سطح گفتمان متوقف شده و استراتژی ندارد که انتصاب مشاوران اقتصادی که اتفاقا ضد و نقیض همدیگر هستند ناظر به این موضوع است.

جمهوریت با چند دیدار مردمی رئیس جمهور محقق نمی‌شود
برهانی نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در بخش دیگری از اظهارت خود گفت: یکی از مشکلات بزرگی که در دولت سیزدهم با آن روبرو هستیم قیمت گذاری انرژی است و از طرفی موضع دولت در مورد یارانه انرژی یا یارانه پنهان انرژی مشخص نیست و این در حالی است که حساسیت نسبت به این موضوع با توجه به اتفاقات آبان سال ۹۸ زیاد است.

وی بیان کرد: زمزمه‌هایی در مورد کاهش یارانه پنهان انرژی در راستای جبران کسری بودجه دولت وجود دارد و کسی هم نیست که بپرسد چرا همیشه مردم باید تاوان بدهند و چرا از اقشار دیگر مالیات گرفته نمی‌شود.

برهانی به تصمیم دولت برای واردات گاز و ساخت نیروگاه‌های برق اشاره کرد و افزود: به گفته وزیر نیرو پیش بینی شده برای تامین برق مورد نیاز کشور ۱۰ هزار مگاوات برق با سرمایه گذاری دولت، ۱۰ هزار مگاوات با سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۱۰ هزار مگاوات نیز با توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر تولید شود که به نظر می‌رسد هیچ برنامه ریزی کارشناسی در این حوزه وجود ندارد و این مایه نگرانی است.

وی با بیان اینکه جمهوریت با چند دیدار مردمی رئیس جمهور محقق نمی‌شود از این رو ضرورت دارد تا دولت بیشتر به مردم بها بدهد، اظهار کرد: دولت در مورد هر تصمیمی که می‌گیرد باید به مردم توضیح بدهد.

نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران به اظهارات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت اشاره کرد و گفت: به گفته رهبری دولت نباید وعده غیر عملیاتی بدهد و اگر وعده‌ای هم محقق نشد باید ضمن عذر خواهی دلیل آن به مردم گفته شود. با این وجود دیده شده که رئیس جمهور در دیدار‌های مردمی وعده‌های غیرعملیاتی داده و این مایه نگرانی است.

همچنین باغبانی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در بخش دیگری از اظهارت خود بیان کرد: با توجه به اینکه زمان کوتاهی از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد ما نمی‌توانیم ارزیابی کامل و جامعی از عملکرد دولت ارائه کنیم؛ اما در همین مدت کوتاه هم دولت تحرکاتی داشته که از زوایای مختلف می‌توان آن‌ها را بررسی کرد.

کنترل قابل محسوسی روی بازار و گرانی‌های افسارگسیخته وجود ندارد
وی با بیان اینکه در این دولت هنوز کنترل قابل محسوسی روی بازار و گرانی‌های افسارگسیخته اعمال نشده، افزود: به گفته رئیس جمهور اولویت اول دولت مفابله با کرونا و اولویت دوم آن کنترل گرانی است و در این راستا نیز تلاش‌هایی شده، اما هنوز شاهد واکنش مثبتی از سوی بازار نبوده ایم و قیمت‌ها روزبه روز در حال افزایش است.

باغبانی با تاکید بر اینکه دولت برای مهار گرانی‌ها باید با قاطعیت بیشتری با رانت‌ها و مفاسد برخورد کند، تصریح کرد: مبارزه با گرانی‌ها ممکن است منافع برخی‌ها را به خاطر بیندازد از این رو دولت باید با قدرت دست سودجویان را قطع کند.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران بر ضرورت استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت بانوان و توسعه زیرساخت‌های کشور در حوزه پدافند غیر عامل تاکید کرد و افزود: انتقادی که به دولت وارد است وجود مدیرانی است که در دولت سابق حضور داشته اند و در این دولت نیز همچنان به کار خود می‌هند و چه بسا کارشکنی‌هایی را هم انجام دهند؛ بنده به تغییر اتوبوسی مدیران در دولت‌ها معتقد نیستم، اما مدیرانی که کارایی لازم را ندارند هر چه سریعتر باید برکنار شوند و این مطالبه عموم مردم است.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران عدم معرفی به موقع سخنگوی دولت سیزدهم را از دیگر نقاط ضعف دولت برشمرد و گفت: سخنگوی دولت به نوعی روابط عمومی دولت محسوب می‌شود با این وجود ضرورت داشت تا سخنگو در بدو شروع فعالیت دولت معرفی شود و به صورت هفتگی رسانه‌ها و مردم را در جریان برنامه‌های دولت قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه بعد از عدم اعتماد نمایندگان مجلس به باغ گلی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گزینه بعدی باید در فاصله کمتری معرفی می‌شد، تصریح کرد: آموزش و پرورش زیر ساخت نیروی انسانی کشور را شکل می‌دهد و یکی از ارگان‌های مهمی است که جزو اولویت‌های اصلی دولت‌ها قرار بگیرد با این وجود نباید نسبت به این زیرساخت مهم غفلت شود.

باغبانی عدم برخورداری از استراتژی اقتصادی را دیگر نقطه ضعف دولت سیزدهم دانست و افزود: دغدغه مسائل اقتصادی در دولت وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که علی رغم وجود یک تیم اقتصادی خوب در دولت همچنان هماهنگی، چارچوب و برنامه مشخصی در این حوزه وجود ندارد. در نتیجه می‌بینیم که بازار کنترل نشده و گرانی‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم نگاه سازنده‌ای نسبت به قشر دانشجو وجود ندارد، اظهار کرد: در مراسم آغاز سالتحصیلی که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد هیچ کدام از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی برای بیان نظرات خود دعوت نشدند و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب همواره به پویایی قشر دانشجو تاکید می‌کنند؛ از این رو ضرورت دارد تا روسای جمهور نیز به این قشر و به ویژه فعالان دانشجویی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

صدا و سیما به  مخالفین حذف ارز 4200 تومانی فرصت بیان نظرات خود را بدهد
رحمتی نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز در بخش دیگری از اظهارات خود حضور رئیس جمهور در بین مردم را نتیجه بخش دانست و گفت: در دیدار هفتگی رئیس جمهور شاهد حل مشکلات مردم هستیم با این وجود ما باید انصاف را رعایت کنیم و بدانیم دولت در چه شرایطی سکان اداره کشور را به دست گرفته است.

وی در ادامه بر ضرورت ساماندهی بانکداری در دولت سیزدهم تاکید کرد و افزود: قرار بوده که بانکداری بیشترین نفع را به کشور برساند، اما با وجود سرمایه‌های غیرجاری و عدم بازپرداخت وام‌های کلان بانکداری بیشترین ضربه را به ما وارد کرده است. با این وجود اگر دولت مشخص کند که بانکداری دولتی مفید است یا بانکداری خصوصی بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

رحمتی به زمزمه‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت اشاره کرد و گفت: نقدی که به صدا و سیما وارد است این است که فقط به موافقین حذف ارز ۴۲۰۰ تومان تریبون می‌دهد و این در حالی است که باید به مخالفین حذف ارز ۴۲۰۰ نیز فرصت داده شود تا بتوانند نظرات خود را در رسانه ملی مطرح کنند.

وی بیان کرد: گفته می‌شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت زاست، اما با این وجود سوالی که وجود دارد این است که آیا اکنون زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است؟ معتقدم باید بستری فراهم شود تا موافقین و مخالفین ارز ۴۲۰۰ تومانی بتوانند ننظرات خود را ارائه کنند.

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی باید موضع خود را در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کند، گفت: جنبش دانشجویی به حدی مهم است که می‌تواند در تصمیم سازی دولت سهیم باشد، اما سوال این است که هم اکنون این جنبش در چه جایگاهی در حیطه نقد دولت و لوکوموتیو کشور قرار دارد و این نقدی است که به جنبش دانشجویی وارد است.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید به کمک دولت بیاید، اظهار کرد: رئیس جمهور شنونده نظرات دانشجویان است و برای آن‌ها اعتبار و شانیت قائل است با این وجود جنبش دانشجویی باید بار دیگر جایگاه خود را در کشور احیاء کند در واقع ما امروز نیازمند دانشجویانی به مانند دانشجویان اول انقلاب هستیم.

همچنین عبدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از نحوه انتصاب برخی از وزراء گفت: نحوه انتصاب وزیر جهاد کشاورزی مشخص است و در مورد وزیر بهداشت هم یکی از آقای بیان کرد که اگر من سفارش نمی‌کردم عین اللهی وزیر بهداشت نمی‌شد پس نباید آنقدر هم نحوه انتصابات را در این دولت سفید جلوه دهیم.

وی با بیان اینکه درحوزه نظام سلامت ۱۶ درصد از مردم کشورمان یعنی حدود ۱۳.۵ میلیون نفر فاقد بیمه هستند، تصریح کرد: طبق آمار وزارت رفاه تا پیش از شیوع ویروس کرونا ۳۵ درصد از مردم هزینه‌های سلامت را از جیب خود پرداخت می‌کردند و این بیانگر وجود بیمه نامطلوب است که با اقدامات کوتاه مدت و مقطعی در وزارت رفاه قابل حل است؛ اما برای تغییر این وضعیت انگیزه‌ای در دولت نمی‌بینیم.

عبدی با اشاره به اینکه حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفر از جمعیت کشورمان در سال ۹۹ فقط به خاطر هزینه‌های درمان به زیر خط فقر رفته اند و این مساله‌ای است که باید برای آن چاره اندیشی شود، اظهار کرد: مساله‌ای که به خوبی درک نمی‌شود این است که مساله اقتصاد و مبارزه با فساد اصلا مسائل فرمایشی نیستند که صرفا با شعار بخواهیم مسائل مرتبط با آن‌ها را حل کنیم و قطعا نگاه ساختاری دقیق تری را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه امروز در هیچ کجای دنیا پزشک به عنوان وزیر بهداشت انتخاب نمی‌شود، اما در دولت سیزدهم این اتفاق باز هم تکرار شد و کسی هم انتخاب شد که در شرکت‌های خصوصی دارای سهام و مسئولیت بوده و دارای تعارض منافع است، افزود: دولتی که داعیه دار مبارزه با فساد است خودش باید قدم اول مبارزه با فساد را بردارد. در ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه صریحا تصریح شده که فقط نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی از شفافیت حقوق معاف هستند، اما مابقی ارگان‌ها باید مسائل مالی و حقوق خود را شفاف اعلام کنند و این اطلاعات در اختیار مردم قرار بگیرد. به نظر بنده شفاف سازی حقوق راحت‌ترین بخش مبارزه با فساد است که رئیس جمهور می‌تواند آن را در اولویت قرار دهد.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور فرسوده هستند و ۱۲ درصد این مدارس نیز باید تخریب شوند، گفت: با وجود نامناسب یودن خروجی فرهنگی نظام آموزشی و افزایش سرسام آور مدارس خصوصی شاهدیم که هنوز وزیر آموزش و پرورش مشخص نشده است.

عبدی با بیان اینکه برخورد دولت با ساخت مسکن ملی به مانند برخوردی بود که از سال ۸۴ تا ۹۲ با ساخت مسکن صورت گرفت، افزود: دولت می‌خواهد به مانند گذشته زمین‌های خارج از شهر را به ساخت مسکن اختصاص دهد و این در حالی است که این مناطق فاقد فضای تحصیلی، اجتماعی و ورزشی مناسب هستند و این نابرابرای زا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت سیزدهم تشکل های دانشجویی بسیج دانشجویی جامعه اسلامی دانشجویان بسیج دانشجویی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران مسکن ملی ارز 4200 تومانی گرانی ها سیاست خارجه وزیر امور خارجه رئیس جمهور شفافیت حقوق وزیر بهداشت تعارض منافع وزیر جهاد کشاورزی وزیر آموزش و پرورش بیمه سلامت چاپ پول استقراض از بانک مرکزی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران دولت اشاره کرد و گفت دانشگاه تهران دانشگاه تهران ارز ۴۲۰۰ تومانی بخش دیگری سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم مبارزه با فساد جنبش دانشجویی مسائل اقتصادی رئیس جمهور رئیس جمهور آموزش و پرورش بینش اقتصادی حذف ارز ۴۲۰۰ دولت سابق اما در دولت توان گفت وجود ندارد دولت ها گرانی ها نظرات خود کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۵۰۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

به گزارش صدای ایران از تسنیم،رئیس مجلس در نشست بررسی مسائل ارزی گفت:نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد.

همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم