Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@00:22:22 GMT

وجود ۲۸ گلوگاه سیلابی در چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۶۹۲۴۷

وجود ۲۸ گلوگاه سیلابی در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود گلوگاه‌های سیلابی استان، گفت: ۲۸ رودخانه سیلابی مانند ارمند، خرسان، بازفت در استان بیشترین دبی را در هنگام وقوع سیل دارند و مشکلی که در مباحث حوزه سامان‌دهی، لایروبی و مطالعات حد بستر و حریم، محدودیت اعتبارات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادی خدری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۱۸۵ رشته رودخانه در سطح چهارمحال و بختیاری جاری است، اظهار کرد: مجموع طول این رودخانه‌ها، ۳۲۰۰ کیلومتر است که از این مقدار، مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۱۴۵۰ کیلومتر انجام شده و در برنامه سال‌جاری، مطالعات ۵۵۰ کیلومتر دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اولویت نخست تعیین حد بستر، رودخانه‌های دائمی و تامین آب شرب بوده و الویت بعد، رودخانه‌های عبوری از شهرها و روستاها هستند و آن‌چه که باقی‌مانده، مسیل‌ها و آبراهه‌هایی هستند که از شهرها و روستاها عبور می‌کنند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به مطالعات فاز دو یا تهیه نقشه‌های اجرایی رودخانه‌های استان، گفت: برای حدود ۱۲۰ کیلومتر از رودخانه‌های سطح استان (۱۴۵۰ کیلومتر) مطالعات مرحله دوم سامان‌دهی  انجام شده و مطالعات ۲۰ کیلومتر دیگر در دست اقدام بوده و برای ۱۵ کیلومتر دیگر در سال ۱۴۰۰، برنامه‌ای مبنی بر انتخاب مشاور در دستور کار است.

خدری با اشاره به اینکه حدود ۲۰۴ نقطه حادثه‌خیز در سطح رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، یادآور شد: عمده این نقاط، پل‌های فاقد گذردهی ایمن سیلاب هستند، این نقاط پرخطر به تمامی دستگاه‌های متولی مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، جهاد کشاورزی، مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری اعلام شده است تا اعتبارات لازم را دریافت کنند، به‌علاوه حدود چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد تامین اعتبار طی دو سال گذشته توسط سازمان آب منطقه‌ای صورت گرفته است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به گلوگاه‌های سیلابی استان، بیان کرد: ۲۸ رودخانه سیلابی مانند ارمند، خرسان، بازفت در استان بیشترین دبی را در هنگام وقوع سیل دارند و مشکلی که در مباحث حوزه سامان‌دهی، لایروبی و مطالعات حد بستر و حریم، محدودیت اعتبارات است، شهرداری‌ها وظیفه تنظیف و لایروبی رودخانه‌ها در محدوده شهر را عهده‌دار هستند و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهیاری نسبت به تنظیف و لایروبی از رودخانه‌های عبوری در محدوده و حریم روستا مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه رودخانه‌های نیازمند لایروبی در سطح چهارمحال و بختیاری، شناسایی شده‌اند، افزود: این رودخانه‌ها در جهت تامین اعتبار به سازمان مدیریت بحران استان معرفی شده‌اند، از آن‌جا که این رودخانه‌ها در اولویت هستند، برنامه سه ساله برای لایروبی آن‌ها ارائه شده است.

خدری در پایان با اشاره به مباحث دیوار سامان‌دهی رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری، گفت: حدود ۲۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان از طریق دیوار ساحلی، ایمن‌سازی شده‌اند، که از جمله آن‌ها می‌توان به کف رودخانه افسرآباد ( حدود ۳۰ کیلومتر)، رودخانه بازفت، رودخانه کارون ( روستای دره‌بید) اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری سیلاب لایروبی رودخانه ها چهارمحال و بختیاری آب منطقه ای رودخانه ها سامان دهی حد بستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۶۹۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز چهارمحال و بختیاری گفت: در آخرین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان، تعهد خیرین ۶۴ میلیارد تومان بود که بالای ۵۰ درصد آن تاکنون محقق شده است.

دیگر خبرها

  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ایلام
  • آسمان چهارمحال و بختیاری کمی تا قسمتی ابری
  • هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • تحقق ۵۰ درصدی تعهد خیرین مدرسه ساز
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان
  • ترددهای دریایی با احتیاط انجام شود/ احتمال سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی