Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@15:20:27 GMT

علت مرگ برخی افراد با وجود تزریق دو دز واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۷۳۸۸۸

علت مرگ برخی افراد با وجود تزریق دو دز واکسن کرونا

دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی مستندات و شواهد به این پرسش‌ها پاسخ دادند که چرا با وجود تزریق دو دوز واکسن، افراد به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و گاهی در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند؟

به گزارش ایمنا، اکثر واکسن‌های کرونا که اکنون در سطح جهان و ایران استفاده می‌شود، اثربخشی مثبت و بسیار بالایی را در فاز سوم آزمایش‌های بالینی از خود نشان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، از آنجا که واکسن‌ها ۱۰۰ درصد در جلوگیری از عفونت مؤثر نیست، برخی از افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند نیز به کووید -۱۹ مبتلا می شوند. عفونت یک فرد کاملاً واکسینه شده را "عفونت عبور یافته از واکسن" می‌نامند.

پژوهشگران کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بررسی شواهد موجود، به این پرسش‌ها پاسخ دادند که چرا با وجود تزریق دو دوز واکسن، افراد به کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند و گاهی در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند؟

محققان معتقدند اگرچه اغلب واکسن‌های کرونا اثربخشی بسیار بالایی را در فاز سوم آزمایش‌های بالینی از خود نشان داده‌اند، اما باید به این نکته توجه کرد که تاثیرگذاری یک واکسن در تست های آزمایشگاهی، منعکس‌کننده کارآمدی آن در توزیع گسترده در سطح جامعه نیست.

طبق شواهد، پس از دریافت واکسن کووید -۱۹ حدود دو هفته، طول می‌کشد تا ایمنی کامل در بدن فرد حاصل شود که این عدد ممکن است برای بعضی از واکسن‌ها متفاوت باشد. چنانچه شخصی در این فاصله در معرض ویروس کرونا قرار بگیرد، شانس کمتری برای محافظت‌شدن در مقابل آن دارد.

همچنین برخی از موارد ابتلا پس از تزریق واکسن می‌تواند به دلیل واکنش ضعیف سیستم ایمنی بدن‌ افراد باشد. از سوی دیگر علت ابتلای برخی می‌تواند ظهور جهش‌ها و گونه‌های جدیدی از ویروس کرونا بوده باشد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که صرفاً یک جهش جدید از جانب ویروس باعث نمی‌شود واکسن‌ها به‌ طور کامل بی‌اثر شود؛ بلکه این جهش‌ها و ایجاد گونه‌های جدید، به‌ طور تدریجی رخ می‌دهد و به‌ مرور زمان از کارآمدی واکسن‌های کووید -۱۹ می‌کاهد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، در میان بیش از ۱۸۷ میلیون آمریکایی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، هفت هزار و ۱۷۸ مورد مرگ و میر اتفاق افتاده است. ۸۵ درصد از این مرگ‌ومیرها مربوط به افراد ۶۵ سال یا بیشتر بوده است؛ بنابراین گروه‌های خاصی وجود دارد که در معرض خطر بیشتری قرار دارد. از ابتدای همه‌گیری، مشخص شده است که افراد مسن بیشترین احتمال ابتلا به کووید -۱۹ شدید را دارند و آن‌ها همچنین به طور کلی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و پاسخ ایمنی ضعیف‌تری نیز به واکسن‌ها نشان می‌دهند.

از سوی دیگر افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، ممکن است همیشه سطح حفاظتی مناسبی را پس از تزریق دو دوز واکسن کووید -۱۹ ایجاد نکند. آن‌ها باید به تمام اقدامات احتیاطی توصیه شده برای افراد واکسینه نشده ادامه دهند. علاوه بر این، CDC توصیه می‌کند که افراد دارای نقص ایمنی متوسط تا شدید یک دوز اضافی واکسن دریافت کنند.

به طور کلی افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند و به کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند؛ کمتر از افراد ابتلا یافته‌ای که واکسینه نشده‌اند، ممکن است بیماری جدی و سختی را تجربه کنند. حتی هنگامی که افراد واکسینه شده کاملاً علائم نشان می‌دهد، علائم آن‌ها نسبت به افراد واکسینه نشده کمتر است. در نتیجه آن‌ها بسیار کمتر از افرادی که واکسینه نشده‌اند، در بیمارستان بستری می‌شوند یا می‌میرند؛ بنابراین خطر عفونت برای افراد واکسینه نشده بسیار بیشتر از افراد واکسینه شده است.

با توجه به مطالعات، علامت‌های شایع عفونت پس از واکسیناسیون همان نشانه‌هایی است که در افراد واکسینه نشده دیده می شود (عبارتند از سردرد، آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و از دست دادن بویایی) با این حال دو علامت شایع تب و سرفه مداوم در افراد واکسینه نشده رایج‌تر از افراد واکسینه شده است. همچنین افراد واکسینه شده کمتر از افراد واکسینه نشده در اثر ابتلا به کووید -۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند. آنها همچنین به احتمال زیاد علائم کمتری در مراحل اولیه بیماری دارند.

بر همین اساس و مطابق با شواهد به دست‌آمده، پژوهشگران معتقدند پس از دریافت واکسن کووید -۱۹، حدود دو هفته طول می‌کشد تا ایمنی کامل حاصل شود. اگر در این فاصله کسی در معرض ویروس کرونا قرار بگیرد، احتمال ابتلا در وی وجود دارد. پس از زمان دو هفته از تزریق واکسن، موارد ابتلا یا مرگ می‌تواند به دلیل واکنش ضعیف سیستم ایمنی بدن‌ افراد یا به دلیل ظهور گونه‌های جدیدی از ویروس کرونا باشد. افراد مسن به طور کلی سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و پاسخ ایمنی ضعیف تری نیز به واکسن ها نشان می دهند. همچنین افرادی که دارای نقص ایمنی هستند، ممکن است حفاظت مناسبی را پس از تزریق دو دوز واکسن کووید -۱۹ ایجاد نکنند.، اما به طور کلی افراد پس از تزریق دو دوز واکسن، بسیار کمتر از افرادی که واکسینه نشده اند در بیمارستان بستری می شوند یا می میرند.

برای جلوگیری از عفونت حتی در صورت واکسیناسیون کامل، بایستی توجه کرد که اقدامات پیشگیرانه هنوز یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس است. علاوه بر این، CDC توصیه می کند که افراد دارای نقص ایمنی متوسط تا شدید یک دوز اضافی واکسن دریافت کنند.

کد خبر 535119

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا واکسیناسیون کرونا واکسیناسیون تازه های پزشکی تازه های پزشکی 2021 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق افراد واکسینه نشده تزریق دو دوز واکسن افراد واکسینه شده ۱۹ مبتلا می شوند دارای نقص ایمنی ایمنی ضعیف تری کمتر از افراد واکسن کووید سیستم ایمنی ویروس کرونا پس از تزریق طور کلی واکسن ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۷۳۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد

نادیا زکالوند: این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

منبع:

odditycentral

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899244

دیگر خبرها

  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!